Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik wilde op voorhand per see geen speen gebruiken maar nadat ik in de derde nacht zelf niet kon slapen omdat mijn baby het vel van m’n pink eraf aan het zuigen was, hebben we haar toch een speen gegeven. Ze krijgt 'm voor het slapen en spuugt de speen vrijwel altijd zelf uit zodra ze slaapt. Zou het niet te ingewikkeld maken. Gewoon een newborn speentje is prima en als je kindje dat niet pakt zie je wel weer verder. Ik had een Difrax newborn speen uit zo’n gratis pakket.

Oh en ik geef gewoon borstvoeding. Ging hier pas in het borstvoeding topic ook over, zou je nog eens kunnen kijken.

2 likes

Echo van hierboven. Je merkt het vanzelf als je baby een speen wil, en ik zou daar gewoon een beetje meebewegen.

Onze oudste kreeg in kraamweek speen want die had zuigbehoefte en raakte aan de borst dan gefrustreerd want melk en dat wilde ze niet. Pink was het ook niet voor haar, bibs speen wel. De middelste heeft nooit een speen gewild, maar had dus ook niet zo die zuigbehoefte. Onze jongste is nu 7 maanden en gebruikt vanaf een paar weken een speen. Was bij hem even zoeken welke hij fijn vond.

Bij supermarkten en drogisterijen verkopen ze ook spenen, dus als je niks hebt is het zo in huis gehaald.

2 likes

Een beetje wat hierboven al gezegd is, verschilt per kindje. Zou voor de zekerheid wel 1 in huis halen. Onze zoon had heel erg zuigbehoefte als hij last van krampjes had. Alleen daarvoor hebben we de speen gebruikt want verder keek ie er niet naar om.

Mijn baby heeft denk ik 10 x met succes een speen gebruikt, de Philips avent soft en air. Die grote ronde moest ze niks van weten. Maar daarna had ze er echt geen interesse meer in, ze spuugde het meteen uit. Bij m’n zus haar beide kinderen hetzelfde verhaal.
Ik bied nu met 11 maanden nog steeds regelmatig m’n tepel aan om d’r in slaap te sussen :sweat_smile:

Edit: ik wilde trouwens zo graag dat ze die speen accepteerde en sliep. Dacht ook met dat stoppen van de speen als ze 3 is van problem for future me.

Helder! Ik heb net een setje Bibs glow in the dark besteld om maar in huis te hebben. Dank voor al het advies!

2 likes

Ook dat kun je met nuance lezen. Geen enkele speen is ‘goed’ voor een gebit en uiteindelijk moet je er mee stoppen. Maar daar zou ik me bij een newborn echt totaal nog niet druk om maken. Als het je kindje en jou helpt slapen, gewoon lekker doen.

5 likes

Same en nu succesvol en gemakkelijk gestopt met de speen (noooooit gedacht haha).
Mijn zoontje neemt ook alleen de Philips Avent ultra air en zelfs alleen de 0 tot 6 maanden variant. De grotere spuugt ie direct uit.
Mijn kinderen ook grote zuigbehoefte, zonder speen had ik het ouderschap niet overleefd denk ik :sweat_smile:

3 likes

Mijn kind had ook vanaf 12 uur oud of misschien zelfs eerder een tutje. Echt zoveel zuigbehoefte dat konden mijn tepels niet aan. En ik dacht zelf ook van ja anders gaat ze duimen en een duim kan je niet afpakken, tut wel.
Uiteindelijk gewoon 11 maanden borstvoeding gegeven. Ze heeft nog steeds een tut maar alleen voor in bed. Smorgens wil ze m ook zelf inleveren en savonds vraagt ze er dan weer om. Ze loopt nooit overdag met een tut behalve als ze ziek is eventjes om rustig te worden. Misschien als ze twee is ofzo dat we ermee kappen.
Ik vind frigg spenen leuk, die bloemetjes dus die heb ik. Haar eerste was zo’n ronde bibs.

2 likes

Hier ook na een paar weken constant onze pink in haar mond te houden totdat ze in slaap viel, een bibs speen gegeven net zo lang tot het haar lukte die zelf in te houden (knuffeltje er tegenaan want ze liet hem steeds los). Ze is nu een half jaar en valt in slaap met de speen, ze wordt ook direct rustig als ze hem krijgt. Heb overwogen hem nu nog af te pakken, voordat ze zich er echt heel bewust van wordt, maar ik heb geen zin in die strijd. Zodra we haar kunnen uitleggen dan speentjes alleen voor baby’s zijn, gaan we hem weg doen. Tot die tijd is het een fijne slaapassociatie.

1 like

Onze middelste heeft dus wel een tijdje geduimd als ze moe was (maar accepteerde nog steeds geen speen toen). Ik dacht ook pff dat wordt wat want duim kan je niet wegnemen. Is daar rond 9-10 maanden zelf mee gestopt, dat is geloof ik ook de periode dat de zuigbehoefte verdwijnt.

Ze deed het ook alleen heel kort als ze in slaap viel/moe was dat scheelt misschien wel.

2 likes

Ik zie het zo met afbouwen: je hebt er misschien heel even gedoe van (2 nachten? Mijn kind had dat iig) maar het levert in de 2,5 jaar oid tot dat punt echt zo veel voordeel op dat ik het probleem van dat afbouwen niet echt zie :smile:

20 likes

Wij hadden er op voorhand niet over nagedacht, en wel een tutje in huis gehaald. Er werd idd geadviseerd in het begin dit nog niet te gebruiken vanwege de borstvoeding. We hebben het tutje later wel een paar keer aangeboden, maar ze moest er niets van weten. We hadden ook wel het geluk dat ze gewoon uit zichzelf in slaap viel dus ook niet echt nodig gehad. Sinds ik geen borstvoeding geef is ze wel beginnen duimzuigen, maar ja, dat gaat meestal vanzelf wel over en anders zien we wel veer verder.

2 likes

Ja echt apart he haha. M’n zoontje heeft het direct door.

2 likes

Ja en duimen afleren lijkt me tig keer pittiger :sweat_smile:… althans, ik weet dat mijn man dus echt JAREN tot diep volwassen, geduimd heeft in z’n slaap. Echt aangeleerd, zodra hij in diepe slaap was ging die duim erin? Heel apart, maar dat schijnt dus wel vaker te gebeuren. Want iets afleren wat je niet “bij bewust zijn” doet, is best lastig.

En met 2jr die speen afnemen, dan gaan ze daarna eigenlijk zelden nog duimen volgens mij.
Wel even paar dagen heel kut. Maar ja :cold_face:

Een beetje in het verlengde van de speen vraag, hoe zijn jullie gestopt met de speen? We waren gister bij de tandarts die aangaf dat het tijd is om ergens komende periode te stoppen met de speen. Dochter is drie en we zijn al afgebouwd naar alleen speen met slapen in bed. Ze heeft vanaf enkele weken oud speen gehad want enorme zuig behoefte en ook die veiligheid zeg maar nodig. Nog steeds, wordt ooo heel verdrietig als ze ‘s nachts de speen kwijt is.

We zitten nu in een fase dat we sowieso er weer naast moeten blijven zitten voordat ze in slaap valt en ik ook regelmatig bij haar in bed slaap omdat ze geborgenheid nodig heeft. We wachten dus sowieso even, ook omdat ze in mei van opvang wisselt en dat al verandering genoeg is, maar willen daarna wel speen afleren.

Twijfelen tussen afbouwen (alleen specifieke nachten/dagen bijv) of gewoon cold turkey stoppen. Zo wil ze graag haar spenen in de dierentuin aan het hek bij de ooievaar achterlaten (hangen veel spenen) en dat zou een mooie cold turkey manier zijn.

Edit: ze slaapt ook met twee spenen, een in de mond, ander in haar hand, knuffel in de andere hand. Zonder beide spenen slaapt ze niet :rofl:

1 like

Cold turkey. 3 weken vooraf een boekje in huis gehaald, Anna gooit haar tutje weg geloof ik. Nou de eerste keer dat ik het voorlas moest ze er echt niks van weten :rofl: daarna toch wel interessant. Gezegd dat zij ook haar speen weg ging gooien, want die zijn voor babies en je tanden gaan er scheef van staan. Dat laatste ook echt erbij verteld en ze vond dat een goede reden.
5 dagen vooraf begonnen met een stickerkaart, iedere dag een sticker en als de kaart vol was zou ze haar speen weggooien. In ruil daarvoor kreeg ze iets wat ze graag wilde hebben.
Ze was heel enthousiast met het weggooien, heel trots op zichzelf ook. Daarna heeft ze er nog een paar keer naar gevraagd, maar als ik dan de redenen herhaalde waarom we hem weg hadden gegooid was het goed.
Ze was echt heel erg gehecht aan haar speen, en sliep ook niet goed in de periode dat we hem weg gingen gooien, maar het ging zo verbazingwekkend goed. Dat had ik echt niet verwacht. Achteraf is het me alles meegevallen.

7 likes

Hier ook gewoon in een keer. Het was in de sinterklaastijd. Hij was toen 2,5 jaar. Gezegd dat als hij speen in de schoen deed dat hij dan een grote tractor zou krijgen. Was gelijk goed. Hij heeft nog wel een paar keer om zijn speen gevraagd. Die heeft sinterklaas aan de babypiet gegeven. Helemaal prima. Het was wel vrij snel daarna ook klaar met het middagdutje. Geen idee of het toeval is of toch een verband maar dat was wel jammer, haha.

Wij hebben na de baby nooit de speen als troost geboden. Speen was voor slapen en alleen in bed. Dat scheelt misschien ook.

6 likes

Hier ook cold turkey afgelopen week toevallig. Hier had ze 'm ook alleen met slapen en we hebben het ook lang uitgesteld omdat ze sowieso 2,5 jaar bar slecht sliep en erg gehecht was aan dat ding, echt slaap associatie. Ze heeft 'm zelf weggegooid en er was geen enkele nacht moeilijk (maar dit is echt heel erg geluk hebben). Ze is 3,5 nu. Denk dat je er beter even in 1x direct doorheen kunt gaan.

6 likes

Ik heb bij allebei mijn dochters geen speen gebruikt. Ik wilde er bij mijn eerste niet te snel aan beginnen omdat de borstvoeding niet zo lekker liep. Na een paar weken, toen ik wel een speen wilde gaan proberen, wilde ze het helemaal niet (meer?).
Bij mijn jongste ben ik wel eerder gaan aanbieden, want toen ging borstvoeding meteen goed, maar die wilde ook niet. Die wil ook geen fles, geen pink, helemaal niks behalve borst. Dus tsja, het is mogelijk, maar het ligt dus meer aan mijn kinderen dan aan mijn intenties.

3 likes