Tips, ervaringen & aanraders #8

Oh de term spenenboom is wel een goeie inderdaad! Dat helpt ook te relativeren als ze de speen dan mist.

Dank voor alle ervaringen! Denk inderdaad boekje lezen, voorbereiden, op de weekplanner zetten dat we naar de dierentuin gaan, kado bij thuiskomst en dan gewoon cold turkey. Twijfel dan wel of we het niet ‘nog even snel’ moeten doen voordat ze van opvang wisselt gezien ze daar dan ook gelijk geen speen meer ‘hoeft’. Maar ben wel ook bang dat het te snel op elkaar gaat zijn. Ze gaat komende weken al wennen en vanaf 1 mei over (plus andere opvang dagen). Misschien toch even paar weken wachten, die gaan het verschil qua tanden toch niet maken.

1 like

Wij hebben een boekje van de bieb gehad van de serie van Milan waar ook de speentjesboom in zat. Misschien een tip?

Volgens mij zien ouders er altijd als een berg tegen op en dan stelt het niks voor. Ik hoor eigenlijk nooit drama verhalen wat betreft speen afkicken.

1 like

Ik denk dat ik een keukentje of werkbank voor Y haar eerste verjaardag wil kopen. En dan vraag ik voor mijn eigen verjaardag in oktober zo’n toren voor in de keuken.
Maarr zijn er nog andere dingen die hetzelfde formaat zijn en niet een keuken of een werkbank zijn?

2 likes

Omg wat fantastisch leuk dit :heart_eyes:

2 likes

Ohhh heel leuk!! Jammer dat dat grote speelgoed niet echt te rouleren is :joy:

1 like

Wat leuk, dit wil ik zelf haha

1 like

IJskar :heart_eyes:

2 likes

Toch nog een vraag hierover. Wordt hier voor ze anderhalf of 2 zijn eigk al leuk mee gespeeld? Anders staat dat ding er maar. Maarja wat geef je anders aan zo’n klein kind.

Wij hebben een winkeltje en het meubel zelf rouleert niet maar het speelgoed erbij wel. Met de juiste accessoires kan je die tot vanalles ombouwen. Van groentekraam tot ijscokar tot postkantoor enzovoort.
Met een tafelkeukentje en keukenspullen erbij is het een keukentje.

7 likes

Je weet het soms nooit van te voren. Ligt ook aan je kindje. Hier nooit echt een hit geweest.

2 likes

Mijn zoontje is nu 3 jaar en 3 maanden. We zijn toevallig vorige week gestopt met z’n speentje. Wij hebben wel verschillende dingen geprobeerd, ook omdat we hem echt niet wilden forceren maar hoopten dat hij zelf zou willen stoppen.
We hebben afgebouwd tot hij hem alleen nog in bed met slapen in had. We hebben uitgelegd dat het slecht is voor z’n tanden. We hebben gesproken over in z’n schoen doen met Sinterklaas, maar dat wilde hij niet. Ook het boek van de Lumibabies was leuk, maar niet genoeg om hem te overtuigen. Spenenboom had ook z’n interesse niet. Uiteindelijk hebben we gezegd dat er geen nieuwe speen meer komt. Als de huidige stuk zou gaan, zouden we die samen weggooien. M’n man had beloofd de eerste nacht dat hij zonder speen ging slapen naast hem te gaan liggen. Ook dit was nog niet voldoende om hem te overtuigen.

Toen spraken we over een kado wat hij graag zou willen als hij zou stoppen. Hij koos een knikkerbaan (van Connetix). Het duurde even voor ik die bestelde (dacht dat toch nog lang zou duren voor we van de speen af zouden zijn), maar toen m’n zoontje het grote pak zag dat afgeleverd werd, ging hij direct naar boven om z’n speen te halen. Die ging in een doosje, die avond hielden m’n man en zoontje een slaapfeestje en de volgende ochtend mocht hij de knikkerbaan uitpakken. Ik geloof dat hij in totaal twee of drie keer om z’n speen heeft moeten huilen, maar nu slaapt hij al nachten succesvol zonder speen en vraagt hij er ook niet meer om.

11 likes

Het wordt bij borstvoeding vaak afgeraden omdat het in het begin belangrijk is je baby veel aan de borst te hebben om je melkproductie te stimuleren. Je wil die zuigbehoefte daarom in het begin zoveel mogelijk aan de borst ipv aan de speen. En je kan met een speen ook de eerste hongersignalen (bv smakken) missen.
Dat gezegd hebbende: mijn baby had de tweede nacht enorme zuigbehoefte met te weinig geduld voor de borst. Toen zijn we al met de speen begonnen. Rond een jaar-anderhalf jaar afgebouwd. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden en krijgt nog steeds succesvol borstvoeding.

4 likes

Wij zijn rond 2j en 4m zoiets gestopt. Wilden rond de 2 stoppen maar toen flink ziek geweest dus niet moment en daarna verbouwing en verhuizing, dus even gewacht. Hebben haar wel een cadeau in het vooruitzicht gesteld en dat werkte voor haar goed.

Ze had toen alleen nog speen met slapen, maar wel ook snachts verdrietig wakker worden als ze die speen kwijt was etc. Ze had 2 spenen in bed en eerst de een omgeruild voor een knuffel van haar favoriete dier, Dat ging verbazingwekkend makkelijk en zonder enig gedoe (terwijl ze bijna iedere nacht wakker werd en we dan die 2e speen moesten zoeken voor haar)…

Toen paar weken later andere speen ook weg. Goed aangekondigd vanaf die dag ga je zonder speen slapen en als dat 3 nachten is gelukt krijg je een poppenhuis (dat had ik al 1,5 jaar op zolder staan haha, keer op de kop getikt). Daar was ze gevoelig voor want ze zei zelf die dag vanaf nu zonder speen. Ze viel echt in slaap met speen in, maar het ging meteen wonderbaarlijk goed. 20min bij haar gezeten, liefjes gezongen tot ze sliep. Later op de avond werd ze wakker maar mn man was echt binnen paar minuten weer beneden. En na die nacht ging het qua naar bed brengen gewoon zoals voorheen qua tijdsduur.

Ze heeft 1x weken of misschien zelfs maanden later gezegd “poppenhuis weg speen terug” maar verder nooit meer erom gevraagd. En toen wad het antwoord nee je hebt nu geen speen meer ook genoeg voor haar.

5 likes

Super fijn al die gedeelde ervaringen! Ook om te horen dat jullie kinderen er ook echt nog aan vast zaten, heb boekje besteld en we denken alvast na over een leuk cadeau, maar inderdaad goed idee om aan mijn dochter te vragen wat ze zou willen. Hoewel ze afgelopen weekend elke keer om een vakantie camper vroeg om mee op vakantie te gaan (want jij hebt geld, papa heeft geld en ik heb ook drie muntjes) dus mogelijk wel met enige sturing naar een betaalbaar cadeau :rofl:

7 likes

Hier wel vanaf 1 jaar, deurtjes open en dicht. Ander speelgoed erin doen, eruit halen x 100. Pannen die bij het keukentje horen vind ze super leuk, in roeren etc.

2 likes

Ik heb 2,5 jaar opgekeken tegen het moment dat we moesten stoppen met de speen, maar uiteindelijk viel het mij 1000% mee. Mijn kind sliep heel lang slecht en was mega gehecht aan zijn 2 spenen. Als ze allebei uit bed waren gevallen 's nachts, bleef hij bijvoorbeeld ook roepen tot hij ze weer terug kreeg. We waren dus voorbereid op het ergste en hadden ook al een paar keer geopperd dat hij zijn speentjes aan een baby moest geven omdat hij er te groot voor werd, maar dat gaf alleen maar drama. Uiteindelijk was de aanleiding voor het echte stoppen super willekeurig: ik had alvast een peuterdekbed gekocht voor bij een groter bed, hij zag dit en werd er wild enthousiast van. Dus gezegd: als je dit dekbed wilt, moet je slapen zonder speentjes, want dekbed is voor grote kinderen en speentjes voor baby’s. Kind legde direct zijn spenen aan de kant en heeft er niet meer om gevraagd :sweat_smile: Wel nog 2 weken denk ik onrustig en wat korter geslapen, maar dat was daarna gelukkig ook over.
Daarom dus ook: 10/10 would recommend spenen bij onrustige baby’s

5 likes

Mijn dochter heeft hem niet gekregen met 1 jaar, wil hem met haar tweede verjaardag geven, maar achteraf had het makkelijk met 1 jaar gekund. Op het kdv en overal waar er één staat speelt ze er heel veel mee. Met twee jaar is het nog steeds leuk genoeg om te kopen, maar eerder had prima gekund.

Al twijfel ik nu over het winkeltje van hierboven, want keuken staat al overal waar we komen en dat rouleren klinkt ook leuk! @Superkonijn waar is deze van?

Ik bedacht vanavond dat we ook nog de v-tech ijskar boven hebben van haar verjaardag, dus morgen even speelgoed rouleren

1 like

Wij willen een isofix base voor in de auto kopen. Nu twijfelen we of we dit tweedehands kunnen kopen. Maxicosi hebben we al van de andere twee kinderen en die hebben we nu nieuw gekocht. Dit werd ook aangeraden omdat je niet weet wat er mee is gebeurd anders. Weet iemand hoe dat zit met zo’n base?

1 like

Voor isofix geldt hetzelfde

4 likes

Ik ben echt fan van een play stand. Soms is het een keuken, soms een winkel, of gewoon staand spelen met wat speelgoed. Er staan ook wat boeken in en ander speelgoed wat we rouleren.

2 likes