Mij werd een driewieler ook afgeraden in de fietsenwinkel, dus ik heb alleen maar tweewielers geprobeerd. Ik wilde sowieso een elektrische, maar ik denk dat zonder ook wel vrij oncomfortabel zou zijn, zeker in heuvelig gebied.
Ik zou lekker gaan proeffietsen, want ik vond de urban arrow dus echt superkut fietsen. Wij hebben een gazelle makki.
Ik heb een tweewieler en gebruikt bij de baby met maxicosi (icm 2 oudere kids) Vind zelf een tweewieler echt heel fijn en stabiel fietsen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze met hun driewieler zijn gekanteld in de bocht. Zelf heb ik het alleen tijdens het testen geprobeerd en toen vond ik het veel minder prettig dan een tweewieler.
Houd er wel rekening mee dat er met een maxicosi weinig beenruimte overblijft. Mijn 6 en 5 jarige pasten niet meer samen in de bakfiets (babboe city) icm maxicosi. Ik vervoer de jongste dus al sinds ze in het fietsstoeltje mag in het achterzitje (wat prima werkt overigens) want speciaal stoeltje + 2 grotere kinderen past niet.
Ja +1 voor een tweewieler. Ik vond een driewieler zo log en indirect sturen dat ik echt het gevoel had van een containerschip.
Idem hier. Ik mag ook graag een wat groter rondje fietsen (30-40km) en doe ook woon-werk met de bakfiets. Ik heb de indruk dat dat met een driewieler minder comfortabel is. Verder vind ik ‘m qua balans juist heel prettig en ervaar ik wachten bij het stoplicht/voet aan de grond en weer wegrijden, niet anders dan bij een gewone fiets.
Onze zoon is 1,5 en geeft nu aan dat hij gepoept heeft en soms geplast, is dit een goed moment om een potje te introduceren? Zo ja, hoe start je zoiets
Ik heb uitgebreid ervaring met beide (wel voor werk maar is catering dus ook critical load haha) en het is wel zo dat je met driewielers stabieler voelt maar je moet gewoon altijd goed afremmen voor een bocht en hobbels zijn moeilijker te ontwijken. In een drukke omgeving zoals hier in de stad voel ik me er soms een beetje asociaal mee omdat je steeds remt bij bochten en iets minder wendbaar bent.
Tweewieler is wendbaarder maar is gewoon even wennen, de eerste paar ritjes zijn altijd spannend. Als je het eenmaal doorhebt beweeg je je makkelijker door het verkeer dan met een driewieler. Alleen stoppen bij het stoplicht is wat lastiger dan met een driewieler!
Laat je niet leiden door je lengte, daar zijn beide gewoon geschikt voor. Resume, in een rustige omgeving met mooie fietspaden is een driewieler lekker, in een drukke stad is het de moeite waard om even te wennen aan een tweewieler. Pro-tip, zet de motor niet meteen voluit, dan voelt elke bakfiets als een dol paard!
Wij hadden toen wel een potje gekocht en neergezet voor hem. Vertelt dat je daarop kan plassen. En als hij het dan aangaf zetten we hem erop. Verder geen plan of er te veel mee bezig. We namen het potje ook mee op vakantie. Hij vond het reuze interessant en leuk om op de zitten, maar meer dan een paar toevalstreffers was het toen nog niet.
@Paisleypark ik vind stoppen bij een stoplicht helemaal niet moeilijk? Echt hetzelfde als een gewone fiets.
Wij hebben ook een tweewieler, na proefritten op beide soorten. Voelt nu als een gewone fiets inderdaad. Eerste ritjes zijn spannend, vond ik, omdat je wiel zo ver vooruit zit. Eenmaal gewend heel fijn en ik wissel nu moeiteloos van gewone fiets naar bakfiets. Wel elektrisch en erg blij mee, zeker in een winderige omgeving en omdat een bakfiets (met kinderen) toch best zwaar is, is die ondersteuning fijn. Wordt duidelijk minder bezweet en buiten adem
vrienden en collega’s hebben ook wel eens op die van ons een proefrit gedaan (in de periode dat je bij winkels weinig ritjes kon maken of er geen bakfietsen waren) en allemaal ook voor tweewielers gegaan.
Ben zelf ook klein (nog geen 1.60) maar ervaar geen moeite met op of afstappen.
Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden! Inderdaad is een nadere toelichting van mijn kant handig: ik wil hem gebruiken voor echt korte afstanden (Max 5 km) en ik woon in een rustige stad met mooie geasfalteerde en brede fietspaden. Verder dus voor 2 kinderen (van 4 en baby en wil sowieso maxicosi Ipv babyschaal). Ik heb geen rijbewijs en/of auto dus het is wel mijn primaire vervoersmiddel. Extra ruimte voor spullen is dus ook wel belangrijk. Ik ga sowieso dus nog testen maar was vooral angstig voor de driewieler vanwege de verhalen dat dit super moeilijk zou zijn terwijl ik daar nu zelf het beste gevoel bij heb. Wel ja, ik ga het echt nog even zelf uitproberen natuurlijk
Misschien kun je kijken of je in de buurt ergens meerdere dagen eentje kan huren, via Marktplaats of Peerby oid. Een proefritje zegt altijd zo weinig.
Goede tip, dankje!
Hebben jullie een voogd voor jullie kind aangewezen (in geval van overlijden) en zo ja, hoe hebben jullie dit vastgelegd? Wij willen dat doen en ik dacht dat het alleen via een testament kon, maar blijkbaar kan dit ook via het gezagsregister (Voogd aanwijzen voor uw minderjarig kind | Wetten en regelingen | Rijksoverheid.nl). Iemand hier ervaring mee en is dat aan te raden? Of toch beter via testament?
Dit kun je aanpassen, je testament niet zo makkelijk. Dus als je gekozen voogd ineens naar Australië verhuist hoef je dan geen €500 te betalen om je testamenten te laten aanpassen, maar doe je het even met je DigiD. Dit register is net zo rechtsgeldig. Maar als je hele bijzondere wensen hebt (de voogd moet ze wel in schubbekutteveen opvoeden en alleen bij volle maan in bad doen en dagelijks bidden naar een schilderij van de overleden ouders ofzo), dan kan het wel slim zijn om dat vast te leggen, dat kan verder niet in het gezagsregister.
Wij moeten het nog vastleggen, goede reminder wel.
Hahah. Dank voor de reminder en de inspiratie. Ik wil nu zeker iets debiels vastleggen zoals douchen bij volle maan in schubbekutteveen
Ah goed om te weten. Nee, bij ons is het voor nu 1 naam en heb daarin al het vertrouwen als wij er niet meer zouden zijn. Dan gaan we dat doen. Uiteindelijk zijn er nog andere dingen vast te leggen maar dat zijn puur geldzaken en ik wacht op een aanzoek want dan is het automatisch geregeld haha. Lekker feministisch, not, maar gevraagd worden vind ik het leukste van dat hele trouwgedoe dus ik wacht ongeduldig verder
Wij hebben het laatst via die website geregeld. Hebben ook 1 naam, verder geen gekke eisen. Krijg je gewoon bevestiging van de rechtbank per post.
Ik zou gewoon uitproberen bij een fietsenwinkel! Ik gebruik onze ook vooral voor in de stad en naar school brengen. Oudste is 4 en jongste 1. Wij hebben m nu een jaar en vorig jaar zat de jongste nog in een maxi cosi houder en nu in een baby/peuterschaal nu. Ik vind dat je meer dan genoeg ruimte hebt voor spullen. Wij zijn er in de zomer ook wel eens mee naar strand gegaan en dat paste ook met al die strandspullen. (Wij hebben dus een 2wieler).
Haha ja ik ook! Verbaasde ik me over want het is echt de bakfiets die ik het meeste zie. Wij twijfelen nog tussen Carqon en Lovens op dit moment, maar sowieso een tweewieler dus. Hebben uitgebreid getest zonder verdere verplichtingen via een vestiging van Juizz
Ik zou het zelf echt gaan testen. Ik vond een tweewieler niet moeilijk fietsen bij de testrit, wel even wennen vooral bij de bochten. En hij is heel lang.
De driewielerbakfiets die ik het eerst heb getest was een drama, ik vond het doodeng. Uiteindelijk gekozen voor een driewieler waarvan de wielen onafhankelijk van de bak bewegen (Nihola is het merk). Ik heb hem pas net, dus ben nog aan het wennen, maar ben er heel blij mee. Voordeel van deze is dat hij eigenlijk niet kan omslaan zoals andere driewielers, alhoewel ik dat eerlijk gezegd ook nog nooit gezien heb. En dat hij dus stuurt als een auto.
Ik vind het juist heel fijn rijden in de binnenstad, omdat je dan vaak moet stoppen en weer verder fietsen. Op een driewieler kun je dan gewoon blijven zitten. Wat @vuilnisglitter zegt herken ik echter ook wel, je remt bij bochten en heuvelaf, om daarna weer vol gas verder te gaan. Dat is superirritant voor gewone fietsers, ik erger me zelf ook aan bakfietsen als ik op mijn normale fiets onderweg ben
En parkeren is een ding, zowel voor driewielers (zo breed…) als voor tweewielers (zo lang…). Denk dat mijn buren niet heel blij zijn met nóg een bakfiets in onze gezamenlijke binnentuin.