Tips, ervaringen & aanraders #8

Wij hebben een week overzicht (met woorden niet magneten, op een soort whiteboard), waar op staat school/huis (& huis is dan een huisje haha).

T kan prima lezen en weet dan hoe en wat. E weet dat ze op de huisjes dagen thuis is en redeneert dan zelf dat die andere dagen opvang zijn.
Ik vul dat op zondag avond in met de kinderen zodat ze weten hoevaak ze thuis/school/opvang hebben, en dat T Bijv ook weet of hij moet overblijven.

Voor E (2.5) is het echt: opvang / geen opvang. Meer haalt zij er nog niet echt uit.

Voor T (4) staat er ook de naam van de therapie op, en thuis of BSO, overblijf of papa, tandarts, maar ook als er iets bijzonders op school is Bijv “Pasen” ofzo

2 likes

Ik heb een krijtbord schema gemaakt op de koelkast omdat onze dochter geen continu rooster heeft en elke keer op woensdag en vrijdag boos was dat ze maar één keer naar school mocht. Ik heb 7 dagen, 3 vakjes per dag (ochtend, middag, avond). Schrijf er woorden op en maak plaatjes omdat ze nog leert te lezen. Ik vul het schema op zondag in, meestal zelf. Afgelopen twee weken wel samen met dochter ingevuld, omdat het vakantie was en ze wat meer inspraak had in de activiteiten:).

Gedurende de week staan we dan even stil als ze de volgende dag iets heeft waarvan ik haar bewust wil maken, bijvoorbeeld: morgen heb je één keer school, morgen heb je kleutergym, morgen komt opa je ophalen van school etc.
Ze vindt het heel leuk om zelf ook te kijken op het schema en het helpt ook met bewustzijn van dagen. Nu is ze dus ook niet meer boos op woensdag en vrijdag hahhaa

3 likes

Ik heb de Moonie maar uiteindelijk toch een apparaat voor in het stopcontact gekocht. Moonie kan niet zo hard, heeft weinig variatie aan geluiden en stopt na 1 uur waarna die bij huilen weer aanspringt maar dat werkte voor ons kindje niet.

Onze zoon is 1,5 (sept 2) en heeft op dit moment een puky (4 wieler) maar deze word te klein. Wat zijn fijne fietsjes welke wat groter zijn. Binnen heeft hij een driewieler van prenatal maar deze wil ik echt alleen binnen gebruiken, ook omdat deze van hout is. Ik denk dat een 2 wieler misschien nog ff een stap te ver is voor een nog geen 2 jarige ? Liever ook niet een te dure of een die je makkelijk op fb vind.

Daarnaast op zoek naar leuke plekjes in de kop v Noord Holland (omg hoorn-schagen-den helder) waar je een bakkie kan doen en er een speelplek (binnen + buiten) is voor de kids maar ze wel in de gaten kan houden?

Mijn zoontje is precies even oud als jouw zoontje. Een aantal weken terug deze loopfiets gekocht. Zadel is in hoogte verstelbaar en van drie naar een tweewieler te verstellen. Wij gebruiken hem alleen voor buiten dus staat ook in de schuur, maar gaan iedere dag een rondje fietsen door de buurt.

Het merk is Kinderfeets en gekocht bij een lokale speelgoedwinkel, maar ook via bol te verkrijgen.
Edit: wel iets aan de prijs, maar wie weet ook wel via MP te vinden?

2 likes

Heeft iemand een speelgoedtip voor een kruipende baby met veel energie?

Mijn baby is bijna 11 maanden en kruipt er wild op los. Ze heeft veel speelgoed zoals blokjes, balletjes en boekjes. Maar ik merk dat ze soms een beetje wil rauzen :crazy_face:

Voor een loopwagentje is ze denk ik nog te klein, maar wat zou leuk speelgoed zijn om haar energie een beetje kwijt te raken?

Wij hebben magneten met afbeeldingen op de koelkast hangen. Ik heb een overzicht gemaakt met de 7 dagen en dan per dag de ‘activiteit’, dus 5 dagen school en zaterdag dans, zondag zwemles. Boven de dagen van de week zit een pijltje, en ze zet hem zelf elke dag op de juiste dag. Als er iets bijzonders is zaten er in die set ook speciale magneten bij, met bijv kerst, een verjaardag, de tandarts of op vakantie gaan. Als er iets groots gaat gebeuren waarvoor we af willen tellen, dan zijn daar ook aftelmagneten voor. Dan mag ze er elke ochtend een weghalen.
Verder ook drie dagdelen met wat we dan doen, de seizoenen + maand en wat voor weer het is.

Dit klinkt nu heel groot maar het werkt heel goed, mijn kind is 5 en we hebben dit nu ongeveer 1,5 jaar.

Zo ziet het eruit

5 likes

Een gymmat, zoals de plufsig van Ikea

Als je die zo opgevouwen laat dan kan ze er lekker over heen klimmen. Kan natuurlijk ook gewoon met grote (tuin)kussens op elkaar stapelen. Dat deed ik ook wel eens, een parcours ermee maken hahaha.

Een ballenbak, is ook lekker om wat energie kwijt te kunnen. Wij hadden zo’n blauwe schelp, waar je normaal gesproken zand/water in doet, en dan wat ballenbak ballen gekocht via vinted.
Is ook een activiteit op zich, om die bak in en uit te klimmen.

En een tunnel om door heen te kruipen, vinden ze meestal ook heel leuk.

En een loopwagen is vaak ook al leuk op die leeftijd hoor! Mijn kinderen gingen helemaal los met die wagentjes, en dat helpt ze ook om de wereld wat meer verticaal ontdekken haha.

2 likes

Ongeveer dezelfde leeftijd en hebben de loopkar al even staan. Geweldig vind hij het.

1 like

Zo 1 was hier een succes!

5 likes

Ik ben op zoek naar een fijn speelkleed voor op de grond. Hoeven geen speeltjes en/of babygym aan vast te zitten. Maar ik wil eentje die wel iets dikker is zodat het niet zo hard is op de grond maar ook weer niet te dik zodat de baby erin zakt en niet kan oefenen met rollen haha.

Ik zag er eentje van Charlie Crane? Heeft iemand die misschien?

1 like

Ik leg het boxkleed op de grond, heb er een van Little Dutch (deze in een andere kleur: Boxkleed Little Dutch 80x100cm Pure Blue • Van Asten Babysuperstore)

Heb er ook een ‘speciaal voor op de grond’ maar die pakken en opbergen is meer moeite dan het boxkleed uit de box halen.

3 likes

Wij hebben de pukymoto. Net wat groter, maar nog heel stabiel. M’n oudste is nu 3,5 er wil er nog steeds op :joy:

2 likes

Wij doen hetzelfde! Of ja we hadden al een box kleed en kregen een tweede. Dus een voor in de box en een voor op de grond. Perfect om vanaf te rollen! :grimacing:

3 likes

Dit doen wij ook!

1 like

+1 voor boxkleed op de grond. Werkt prima.

Wij hebben ook een speelkleed van Liewood gekregen, die is ook lekker dik en net iets groter. Maar wel keiduur en die durf ik niet in de wasmachine te doen dus moet af en toe naar de stomerij (:crazy_face:)

In Hoorn heb je Turf, heeft een zandbak binnen. Komen altijd veel jonge kinderen.

1 like

Ik ga binnenkort op vakantie met onze peuter van net 2 en het is 10 uur rijden met de auto…

Wat zijn jullie ultieme tips? Wat moet ik echt meenemen? Leuk speelgoed? Lekkere snacks? In 1x rijden of met overnachting? Etc. Alles wat jullie geholpen heeft!

Begin me nu langzaamaan toch wel een beetje zorgen te maken merk ik :sweat_smile:

Ik ga eind deze week met 3 en bijna 1 jaar. Rij ook zelf met mn moeder erbij ( die durft.niet te rijden) en doe met overnachting.

Heb nu kleine kadootjes gehaald om te geven bij elke of om de stop.
Tablet inderdaad mee, leesboekjes.
Dacht aan knijpfruit, puffs, koekjes, fruit en mini krentenbolletjes mee te nemen.

3 likes

Kijken waar er leuke (indoor) speeltuinen zijn waar je onderweg kunt stoppen!

3 likes