Tips, ervaringen & aanraders #8

Twee vragen:

1. Wat is een leuk boek voor een bijna 4 jarige met wat langere verhalen/hoofdstukken om voor te lezen. De meeste prentenboeken zijn natuurlijk wel erg beperkt qua tekst.

We hebben een boekje met wat verhalen van Floddertje en die vindt ze bijvoorbeeld erg leuk. Puk van de Pettenflet is echt nog wel te lastig (naast vrij ouderwets taalgebruik ook veel figuurlijk taalgebruik wat ze niet snapt).

Ik vind het leuk om haar soms als de jongste slaapt langer voor te kunnen lezen :slight_smile:

1. Iemand suggesties voor dit soort boekjes? (Voorbeelden / waar te koop). Deze heeft ze ooit van mijn schoonouders gekregen en ze vindt het aankleden erg leuk. Maar ja nu zijn alle stickers op :wink:

2 likes

Heel mooi die doek! Denk dat ik die ook sowieso ga bestellen, want lijkt me voor meer dingen wel heel handig.

@Sovereign ook bedankt! Ik denk dat ik dan niet meteen zo’n hoes ga kopen, kan altijd later nog.

4 likes

Ja, lijkt mij ook fijn voor gewoon in huis!

Ik heb ‘m trouwens bij Baby-dump gekocht en daar zijn ze nu wat goedkoper: Zoeken | Baby-Dump

Wij zijn in oktober met corendon gevlogen, onze baby had op de heenweg ook geen eigen stoel maar hadden gewoon 3 rugzakken handbagage en ik had nog een kleine crossbody. Ik zei gewoon dat 1 van die rugzakken een luiertas was en dat was prima. Ze controleren dat verder niet ofzo.

1 like

Leuk! Zondag bijna naar toe gegaan. Maar vond de weersvoorspellingen toch een beetje matig. Achteraf had het prima gekund.
Binnenkort herkansing :grin:

Antwoord op je 2e vraag. Als je zoekt op Top Model (stickers, dress up) kun je denk ik wel wat vinden. Een paar weken geleden zag ik het ook bij Bruna.

3 likes

Hier wordt voorgelezen uit floddertje en pluk idd. En ik dacht hierna aan Sjaakie en de chocoladefabriek haha. Dolfje weerwolfje (om zelf te lezen) valt hier ook heel erg in de smaak, ik weet niet of die ook voorleesboeken hebben eigenlijk!

Ik Heb deze wel eens bij de bieb gehaald, viel hier niet in de smaak, maar ieder kind is anders: Bekijk Het grote voorleesboek voor rond de vijf op: Het grote voorleesboek voor rond de vijf, Reggie Naus | 9789021672182 | Boeken | bol.com
Die heb je ook voor 4jr en 6jr Bijv. Volgens mij lagen er nog meer van die bundel voorleesboeken bij de bieb.

1 like

Het voorleesboek voor rond de 4 jaar!

Deze is top qua verhaallengte, en alle verhalen zijn even lang:

En deze

Dit boek heeft mijn kinderen echt goed gedaan om te lezen rond het voor het eerst naar school gaan. Sowieso zijn boekjes uit deze serie wel leuk vind ik. Ik vond er vandeweek bij de Lidl nog 3 uit deze serie voor 3 euro per stuk

5 likes

Ja zeker! Sprookjeswonderland is heel leuk en er is echt genoeg te doen en te zien. Ze hebben ook een hele grote speeltuin en in het sprookjesbos staan kabouterhuisjes met muziekjes. Mijn dochtertje is vandaag 3 geworden, en ben er al meerdere keren met haar geweest. Ook toen ze echt pas 1,5/2 was met familie. En die bootjes kan hij ook in hoor, mits hij durft! Je kan er gewoon bij staan en voor een groot stuk mee lopen.

2 likes

Wat zijn jullie tips voor een speelhoekje in de woonkamer? Wij zijn vorig jaar verhuisd en veel groter gaan wonen, daardoor was er steeds veel speelruimte. Maar nu hebben we meer meubels en moeten we het speelhoekje wat beperken.

Wat vinden jullie fijn om absoluut in de woonkamer / bij de hand te hebben?

Mijn idee (voor peuter) is een klein tafeltje waar ze aan kan kleien / kleuren / knutselen, en met ruimte eronder voor een opbergbak duplo / trein oid (kan wisselen). Daarnaast wil ik in een kast in de woonkamer op de onderste plank (met deurtje ervoor) ruimte voor haar boeken, spelletjes en puzzels. Dan kan er wat speelgoed in de trapkast en de rest op haar kamer.

Zouden jullie voor zo’n tafeltje gaan, of alleen opbergruimte voor speelgoed?

1 like

Ooooh, echt jeugdsentiment, die lieveheersbeestbootjes :heart_eyes:

1 like

Oh ik lees even mee! Voor mijn kind van bijna 1 willen we ook een speelplekje maken in onze (niet zo grote) woonkamer nu de box weg is. Heb zelf dus nog geen tips helaas.

1 like

Sowieso een tafeltje, voor het tekenen, knutselen en tussendoortjes eten haha. Ook leuk als er kinderen komen spelen en ze dan samen aan tafel zitten. Ik heb nu ook weer een kist/speelgoedkast wat toch al snel.rommelig wordt en er minder gespeeld wordt met de inhoud, dus wil daar zelf nog wat mandjes voor aanschaffen om het wat overzichtelijker te maken

3 likes

Wij gaan zelf ook een speelhoekje in de woonkamer realiseren ivm speelgoed van onze dochter dat de woonkamer overneemt (en relatief weinig ruimte). Wij willen voor een soort lage wandkast van Ikea gaan. Een soort minibureau met in het midden een zitplekje en dan aan één kant of weerskanten opbergruimte. Nu hebben we een grote speelgoedkist in de woonkamer, die zou dan naar haar kamer gaan. En we hebben veel speelgoed (grotere dozen, knutselspulletjes, spellen en b.v. duplo) in de trapkast opgeborgen. Dat blijft wel denk ik maar dat is prima.

5 likes

Ohja, dat is dan wel een beetje vergelijkbaar met hoe ik het in gedachten heb. Zat nu te kijken naar een simpel meubel, zoals dit (qua model, vind het materiaal niet zo mooi, zou mijn vriend dan zelf maken denk ik).

4 likes

Ik heb een vraag over reinigen/gebruiken van babynestje/matrasje na lange tijd voor kind nr 2. Al die spullen liggen ruim 5 jaar op zolder in afgesloten plastic bakken. Kan ik zo een babynestje wassen of is dat niet handig? Matrashoes ga ik wassen maar zo een matras en babynestje twijfel ik over…

1 like

Ik heb voor mijn baby alleen de hoezen gewassen, dus matrashoes en de hoes van het nestje. Dat leek mij voldoende, mijn oudste spuugde ook eigenlijk vrijwel nooit, dus vies is het van binnen toch niet geworden.

1 like

Wij hebben laatst het tafeltje weggedaan omdat mijn zoontje daar nooit aan zat. Hij komt namelijk altijd aan de salontafel met een stoeltje zitten en sinds kort aan de eettafel. Dus hebben nu dan alleen de opbergkist en daar haalt hij steeds van alles uit. Verder heeft hij een keukentje in onze keuken staan en elders in de woonkamer een tipi. Misschien dat we later het tafeltje wel terug zetten als we merken dat hij er behoefte aan heeft maar voorlopig nog niet. Ik heb wel een dreumes die nog niet zelfstandig knutselt haha.

1 like

Ik zou voor opbergruimte gaan. Wij hebben ook een tafeltje met stoeltjes, maar mijn ervaring is dat dat altijd net te klein is voor de zooi die ze hebben (potloden die er van af rollen, bij knutselen heb je ook al snel meer ruimte nodig of schuift het er snel af) en ze dus eigenlijk altijd aan de eettafel zitten. Het staat superleuk maar is mi niet heel praktisch.

Ik zou dan eerder op die plek een lekker kleed neerleggen waar ze op kan spelen met Duplo, poppen, een treinbaan kan bouwen enzo

5 likes

Ik kon het babynest in de wasmachine doen, en de hoes + topper van het matras wassen en dat vond ik wel prima. De vulling van het matras heb ik niet laten reinigen oid. Ik denk ook niet dat dat vies word. Het heeft bij mij ook een paar jaar op zolder gelegen.

1 like