Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik vond sandalen met een dichte teen ideaal. We hadden ze van Keen. Niet echt knap, maar wel mega stevig.

2 likes

Oef klinkt pittig! Hopelijk gauw beter!

Voor degene met kleuters. Voor een vierde verjaardag willen we een ‘echte’ fiets geven. Maar nu zie ik online dat best veel merken hardrem(men) en terugtraprem combineren.

Maar zo’n terugtraprem lijkt me niet handig. Want ik het begin willen ze de trappers vaak ‘goed’ zetten als ze wegrijden zodat ze makkelijk vaart maken. En dan kan met een terugtraprem niet.

Is dit toeval dat ik dit zo tegenkwam? En aanraders met handremmen zijn ook welkom. (minder voorkeur voor BMX / mountainbike achtige modellen :slight_smile: ).

Is dat zo? Want een terugtraprem is toch een heel Nederlands fenomeen?

Zover ik weet hadden mijn fietsen als kind dat niet. Maar ik had dan wel van die crossfiets achtige modellen.

1 like

Wij hebben een Woom fietsje voor onze dochter gekocht. Deze heeft alleen een handrem. Wij zijn er zeer blij mee. De rem was minder belangrijk voor ons, al ben ik het met je eens dat achteruittraprem minder handig is.

Voordeel vond ik vooral het gewicht (mega licht, ze rijdt hier veel sneller en makkelijker op weg dan een niet-lichtgewicht) en de remmen zijn aangepast op kleine handjes. En hij heeft een laag frame, ze past op een 14”, de gewone 14” is nog te hoog.

1 like

Hebben jullie aanraders voor echt een stevige loopwagen? Eentje waar mijn dreumes zich goed aan kan optrekken zonder dat ie omkiept.

1 like

Decathlon Btwin fietsjes vind ik een aanrader. Geen terugtraprem en de handgrepen zijn geschikt voor kinderhandjes.
Over Woom ook goede verhalen over gehoord maar die vond ik echt te duur om op te leren fietsen.

Als iemand aanraders heeft voor een 20inch fiets zonder terugtraprem met een bagagedrager en (deels) gesloten kettingkast. Daar gaat Decathlon over naar de MTB fietsen dus ik heb nog geen goede opvolger.

2 likes

Ik heb destijds deze van Pinolino gekocht op aanraden van anderen.

Is superstevig en ondanks dat ze de meest halsbrekende toeren op uithaalden, kiept ie niet om. Je kunt de weerstand van de wieltjes instellen, in het begin is meer weerstand handig :slight_smile:

Als jij (of iemand anders) deze zou willen, ik doe de onze die in goede staat is, voor een klein prijsje weg. In Rotterdam :slight_smile:

4 likes

en @Loes. Bedankt voor de tips!

Oh die Woom-fietsen zien er top uit, maar inderdaad erg duur. Zelfs tweedehands. Zal nu eens naar Btwin kijken.

Andere suggesties ook nog steeds welkom :slight_smile:

2 likes

Onze bijna 4 jarige kan met haar vingers nog niet goed bij de handrem om er ook echt mee te kunnen remmen, dus zou dat dan wel gaan testen als je geen terugtraprem hebt. Ik ga nu af en toe met haar op der eigen fiets en broer en zus bij mij op de fiets op pad en dat gaat heel goed, omdat ze dus ook zelf kan remmen (en dat ook netjes doet natuurlijk).

@Mexi wij hebben nu voor het 2e jaar van h&m met dichte tenen. Kosten twee tientjes ofzo, vallen wat groot vind ik.

3 likes

Bedankt voor alle input over (wasbare) zwemluiers! :grin:
Ik ben ze niet tegen gekomen in een aantal winkels. Dus ik neem 2 wasbare luier overbroekjes mee die we dan van nu af aan als zwemluier kunnen gebruiken. En mocht dat niet bevallen dan hebben we nog wat wegwerp om op terug te vallen :blush:
Wel zin om lekker te zwemmen! Mijn dochter heeft helaas weer oorontsteking maar ze gaat toch niet met hoofd onder water, dus kan wel prima in peuterbadje gaan spetteren.

1 like

Eens hoor, we twijfelden ook vanwege de prijs. Maar ze gaan tweedehands voor 70% vd nieuwprijs weg ongeveer, dus dat hebben we meegewogen.

Ook extra meewegend was dat onze dochter een stukje kleiner en lichter is dan leeftijdsgenoten, ze kwam op de gewone fiets nauwelijks vooruit.

3 likes

Jullie hebben deze? Ik wilde deze aanvankelijk maar mijn man vindt hem echt afzichtelijk😅 maar hij moet er maar mee dealen.
@Mexi het autootje is ook heel leuk! @Keroppi het is dat we al een blokkenkar hebben (die wel omkiept) anders had ik hem gewild!

1 like

Vanaf wanneer konden jullie kinderen fietsen zonder zijwieltjes? Onze dochter is heel erg bang met zulk soort dingen dus we hebben ons er nog niet echt aan gewaagd. Weet ook niet zo goed hoe het aan te pakken. Ze is nu net 4 jaar en kan wel met zijwieltjes fietsen.

Ik vind dit echt zoiets waar ik geen zin in heb om aan te pakken (itt zindelijk worden bijvoorbeeld, want daar schoot ik zelf tenminste ook iets mee op :smile:)
Kind 1 kan nog niet eens met zijwieltjes fietsen, de ander wel maar die zie ik voorlopig niet zonder rijden. Ze zijn ook net 4.

Ik laat het maar ff, tot er aanleiding voor is of ze er zelf over beginnen. Als je dochter bangig is zou ik er persoonlijk ook nog een tijd mee wachten.

2 likes

Ja ik heb er zelf ook geen zin in haha. Maar kindjes om ons heen met dezelfde leeftijd kunnen t al wel dus dan denk ik; moeten we dit ook gaan oefenen nu. Maar dan maar ik het nog lekker even.

1 like

Ja heb ik ook hoor, kinderen van 3 die het al kunnen en dan voel ik me soms toch gepusht.
Maar ik zie er de noodzaak niet van en voorzie een boel gezeik en gejank dus jammer dan. Die van ons kunnen weer andere dingen :wink:

1 like

Ik weet nog zo goed dat 1 van m’n zijwieltjes continu scheef ging als kind (dus dan raakte dat wieltje de grond niet). Dan fietste ik via achter naar buiten en dan moest ik meteen weer naar huis fietsen voorlangs zodat m’n vader m’n wieltje recht kon zetten. Vraag me af hoe oud ik toen was. Echt ik voel nog de irritatie dat die stomme wieltjes nooit goed zaten.

Mijn dochter was net 3 toen ze los kon fietsen maar had wel al hele lange benen mensen dachten al snel dat ze toen ruim 4 was. Je kan ook de zijwieltjes langzaam wat omhoog doen

1 like

Nee joh, zie hier altijd zat fietsen op het schoolplein met zijwieltjes staan. Meer met dan zonder.

3 likes