Tips, ervaringen & aanraders #8

Ik ben zwanger van de tweede (geen idee of dat ermee te maken heeft?) en het lijkt wel of m’n kind mij háát. De afgelopen weken is ze sowieso alleen maar eenkennig en is het alleen maar papa, papa. Ik kan niets, ik mag niets grr.
Ze was vanochtend al vanaf 5u wakker en ging duidelijk niet meer slapen. Dus ik dacht, ben toch wakker ik ga wel, kan m’n man nog slapen. Maar kreeg haar gewoon niet getroost. Ze zag mij en begon gelijk nee te gillen en wilde alleen maar papa. Kreeg haar gewoon ook niet in bedwang en ze zette zich echt alleen maar af. M’n man kwam natuurlijk op alle herrie af en toen ze hem zag was alles weer goed.

Ik weet wel dat ze me niet echt haat en niet zo zwaar aan moet tillen. Maar het doet me nu al dagen zoveel verdriet, ze zet zich zo overduidelijk tegen mij af (en ben emotioneel al zo instabiel haha). Vind ook rot voor m’n man die daardoor meer op z’n bordje krijgt…

Iemand die dit ook heeft (gehad) en tips heeft?

2 likes

Mijn kind heeft dit ook een periode gehad, voelde echt als afwijzing :sweat_smile:. Wij hielden de normale situatie zo veel mogelijk aan, dus om de beurt naar bed brengen. Dat gaf hem wel duidelijkheid ondanks dat hij dat niet wilde. Verder toch vaker zo z’n gang laten gaan en dan inderdaad papa maar laten troosten. Is vanzelf weer overgegaan na een maand of 2!

1 like

Wij hebben dit ook gehad. Ik geloof zelf niet dat het met een zwangerschap te maken heeft. Mijn dochter had het toen ik niet zwanger was. Is een fase en ging vanzelf weer over. Geen tips behalve dan gewoon aan toegeven.

1 like

misschien heb je hier wat aan
wij hebben dat ook een tijdje gehad, en ik heb toen geprobeerd om meer 1 op 1 tijd met haar door te brengen, in pinterest termen ook wel de 10 minute miracle genoemd

en dan ook echt 1 op 1, volledige aandacht, zij mag kiezen wat we gaan doen en ik doe 10000% leuk mee. sindsdien is het wel beter geworden!

2 likes

Volgens mij is hier ergens op het forum vorig jaar, of het jaar daarvoor een lijstje gedeeld met activiteiten per provincie. Ik geloof dat er specifiek voor Noord Holland erg veel leuke dingen op stonden. Nu ga ik morgen naar Noord Holland en ik kan dat lijstje (zelfs met zoekfunctie) niet meer terug vinden, heeft iemand anders hem toevallig opgeslagen?

3 likes

Wij hebben ook zo’n periode gehad. Dit komt (denk ik) omdat ik zwanger was van ons tweede kind en 24/7 kotsmisselijk was en dus niet kon wild spelen en op het einde kon ik amper bewegen van de pijn. Toen was mijn man vooral bezig met ons oudste kind. Mijn jongste is nu 7 maanden oud en het is pas sinds 2 weken dat ik weer lijk te bestaan voor de oudste.

1 like

Hoe gaan jullie om met driftbuien van je kinderen? Mijn zoon is nu 18 maanden en heeft echt driftbuien a la schreeuwende-op-de-grond-liggende-supermarkt-kind, en dan dus vooral als iets niet mag of we moeten stoppen met iets etc.

Time out ofzo ja dat werkt gewoon nog niet bij hem, en meestal is hij dan zo overstuur dat hij alleen maar aan het schreeuwen en huilen is. Ik geef nu gewoon niet toe en sleep hem dan maar mee naar huis als we buiten zijn maar is echt een beetje vervelend aan het worden 🫣.

3 likes

Mijn baby moet nog 1 jaar worden, maar heb vanmiddag een afspraak bij de fysio hiervoor. Ze is heel pittig en kan haar emoties niet goed verwerken, ze wil meer dan ze kan.

Als ik bruikbare tips krijg, kom ik er op terug.

1 like

Ik probeer(de) meestal vooral erbij te blijven en contact te blijven zoeken (niet fysiek, meer verbaal haar emoties etc erkennen terwijl ik wel voet bij stuk houd) en uiteindelijk geeft ze dan wel op en komt ze knuffelen. Maar dat is binnenshuis natuurlijk makkelijker dan wanneer je buiten de deur bent. Dan is het inderdaad vaak onder de arm en meesleuren.

Oh ja en ook wel dingen van tevoren aankondigen, dat ze bijvoorbeeld nu voor de láatste keer van de glijbaan gaat. En alternatief bieden, beetje een open deur misschien

2 likes

Ik ben doorverwezen door het cb, we hebben nogal wat problemen gehad waardoor ze zich een tijdje minder ontwikkeld heeft en dat wil ze nu inhalen, maar lukt motorisch niet.
Als goed is gaan ze spelenderwijs oefeningen doen waardoor ze dingen leert zodat die frustratie minder wordt.

5 likes

Ohhh HEEL herkenbaar, mijn kind is nu ruim 15 maanden en het begint echt een driftkikkertje te worden. Ze is nu gelukkig nog zo handzaam dat je haar gewoon optilt en sterk genoeg bent om het verzet aan te kunnen, maar ik weet van de oudste 2 dat dat soms echt drama was. Het ligt er een beetje aan wat de situatie is hoe ik er mee om ga. Als iets gewoon moet gebeurd het, leuk of niet. (In de autostoel, iets gevaarlijks niet mogen, tanden poetsen etc). Dan was het maar krijsend of in de houdgreep.
Nu ze zo jong is probeer ik haar vaak af te leiden. Toen ze iets ouder waren en ze dingen beter begrepen hielp keuzevrijheid geven wel goed soms. Dus: we gaan naar buiten, doe je zelf je schoenen aan of doe ik het? Maarja het blijft wel echt een uitdagende fase, en het verschilt ook echt per kind. Mijn oudste heeft veel driftbuien gehad, de middelste amper.

3 likes

Ja, daarom zei ik als ik bruikbare tips krijg, algemene tips bedoelde ik daarmee, kan ik ze delen.

5 likes

Wat vinden jullie fijner fietsen; kind voor of kind achterop?

2 likes

Ligt aan leeftijd. Baby/ dreumes voorop. En vanaf peuter achterop.

4 likes

Mijn dreumes wil alleen nog maar achterop zitten. Voorop wil ze niet in het zitje :melting_face:

Nog even een algemene afrader over fietsen. Ik heb hier eerder de Cortina e-common family getipt maar kom daar nu toch op terug helaas. Ik heb de grootste accu erbij genomen (loodzwaar dus) en die zit in de bagagedrager, dat was met voorzitje prima, maar nu ze achterop zit is het echt lastig. Al het gewicht zit achterop de fiets en ik krijg hem met moeite op de standaard zonder te steigeren als ze erop zit. Had gewild dat ik dit eerder had bedacht en had dan liever gekozen voor een fiets met de accu in het frame.

3 likes

Ik merk dat voorkomen beter dan genezen is in dit geval. Zoveel mogelijk zelf dingen laten doen (ja dat kost meer tijd, dus wanneer het kan) en zoveel mogelijk laten helpen met wat jij zelf aan het doen bent. Ik merk dat mijn zoontje dan veel minder gefrustreerd is. En als hij wel boos is blijf ik rustig en vertel wat er aan de hand is. Afhankelijk van de intensiteit van zijn bui, ga ik hem afleiden en soms wordt hij alleen rustig als hij even in zijn eigen sop gaar kookt :sweat_smile:

3 likes

Ik heb deze fiets ook! Ben er zelf wel heel blij mee en vervoer er twee kinderen op. Voor en achter. M’n kind achter laat ik er vaak zelf af klimmen en zet hem daarna pas op het standaard en haal ik kind voor dr af. Misschien een tip. Het lukt me ook om op standaard te zetten met beiden maar is inderdaad wel altijd behoorlijk zwaar hahaha

Ik heb mijn baby meteen in het achterzitje vervoert zodra ze mee kon op de fiets. In mijn bakfietsbak had ik geen plek voor een babyzitje + de 2 oudere kinderen. Ging prima! Het is niet zo dat een kind pas later achterop ‘mag’. De oudste 2 heb ik wel eerst voorop in het zitje gedaan (toen had ik nog geen bakfiets). Voordeel van achterop: je hebt zelf gewoon meer ruimte om op je fiets te stappen, en je kind zit meer beschut voor kou en wind. Voordeel van voorzitje: ik vind t we gezellig, maarja dat is het dan ook wel.

3 likes

Meer mensen hier die wasbare billendoekjes gebruiken? Zo ja, wat voor schoonmaakspray gebruiken jullie daarbij? Ik had die van Zerah en vul ‘m sindsdien na met water en hun olie, maar na een aantal keer is de olie echt aangekoekt aan de binnenkant van het flesje en mengt het niet meer met het water (eigenlijk niet gek want volgens mij zit er geen emulgator in). Ik zoek nu dus iets anders.

En daarnaast: wat voor lange broeken dragen jullie baby’s in de zomer? Mijn baby heeft tot nu toe veel joggingbroekjes gedragen maar die zijn wat warm, mousseline is meteen wel weer heel dun. We hebben nog wat fijne dunnere broekjes die we tweedehands gekregen hebben maar daar groeit hij langzamerhand uit.

Water bij plasluiers, Weleda Liniment bij poepluiers.

Maar we gebruiken eigenlijk alleen maar wasbaar bij poepluiers, vind het toch best gedoe allemaal. Incl wasmachine al 2x verstopt door zo’n doekje. Dus als iemand nog tips heeft hoe het makkelijker wordt, graag!

2 likes