Tips, ervaringen & aanraders #8

Voorlopig geen klachten maar onze dochter is nog wel jonger dan die van jou (kleine 10 maanden nu).

Wij hadden het vloerbed gekocht met het idee om dit stilaan te gaan gebruiken voor dutjes op haar eigen kamer maar het is een beetje anders gelopen. Toen ze rond de 7-8 maanden was en dus mobieler werd, werd ze opeens helemaal gek 's nachts in haar kleine co-sleeper. Wij hebben dus het grondbed voorlopig naast ons eigen bed gezet. ('s Nachts wil ik haar echt nog wel bij ons op de kamer omdat ze nog een fles drinkt en ik heb echt geen zin om dan uit bed te moeten komen.)

Ze komt er nog niet uit voorlopig maar dat is dus bij ons wel iets lastiger omdat het naast ons eigen bed staat

Het grote voordeel vind ik inderdaad wel dat je er gemakkelijk kan gaan bijliggen bij het inslapen.

Wat betreft het concept “vrijheid” is onze dochter nog net iets te jong denk ik dus om daar al veel over te zeggen. Hoewel de nachten sinds de switch van een afgesloten co-sleeper wel opeens veel beter gaan.

1 like

HĂ© wat vervelend
 zit er een decathlon in de buurt waar ze misschien wat verduisterende dingen hebben?

2 likes

Nesteldrang en uitzetlijstjes, ik ben met een maand uitgerekend en merk dat ik onrustig word van het feit dat ik nog niet alles in huis heb. Vandaag op de shopplanning: borstvoeding!

Ik heb al:

• voedingsbeha’s en hemdjes
  • Haakaa
  • wasbare zoogkompressen voor dag en nacht
  • voedingskussen

Op zoek naar aanraders voor:

• tepelzalf
  • flesjes voor afgekolfde voeding, of is voorkeur voor flesjes gewoon uitproberen bij de baby straks?
  • wat ik verder nog mis? Is het handig om voor de zekerheid alvast tepelhoedjes of van die gelpads etc in huis te hebben?

Kolf wacht ik even mee op aanraden van m’n kraamverzorgster, zij heeft verschillende modellen om uit te proberen. M’n vriend wil graag gaandeweg wat nachtvoedingen gaan doen dus daar wil ik voor kolven, als het allemaal lukt natuurlijk.

1 like

Tepelzalf: lanoline, die van kruidvat huismerk is veel goedkoper dan medela en tis precies hetzelfde. Koop geen mini tube want dat is zonde van je geld.

Flesjes heb ik Philips avent gedaan, maar zou die afhankelijk van je kolf doen. En dus ook ff mee wachten. Eventueel 1 goedkoop flesje vd kruidvat kopen voor als borstvoeding niet lukt.

Ik had al tepelhoedjes en was daar wel heel blij mee want had na 2 dagen al kloven. Die gelpads deden niks voor mij. Opvangbakjes van medela kunnen ook fijn zijn als je lekt tijdens het voeden.

Oh en zorg dat je al wat voedingskleding in huis hebt. Want anders zit je heel de tijd in je blootje.

2 likes

Ik zou niet te veel kopen. Ik heb 1 keer een jaar en 1 keer 2,5 jaar borstvoeding gegeven en heb dat allemaal nog nooit gebruikt. Flesjes is per kind anders dus zou eerst iets uit een babybox ofzo proberen voordat je een hele set probeert van een bepaald merk.

6 likes

Ik vond die gelpads juist wel top en ook fijner dan creme :).
Het is allemaal zo persoonlijk en veel van de spullen die je noemt heb je niet of niet op dag 1 nodig, en zijn dezelfde dag in huis als je het wel nodig hebt, dus ik zou vooral even afwachten en bekijken wat je tzt echt nodig hebt.

2 likes

Ik vond het wel handig om van die kleine spuitjes van apotheek in huis te hebben (5/10 ML). Mijn baby’s moesten allebei beetje wennen met aanhappen en zo konden we na het oefenen aan borst nog wat fingerfeeden. Kan je natuurlijk ook op dat moment nog kopen, maar in het geval dat het zondag of nacht is vond ik het wel fijn om al te hebben.

Het is denk wel fijn om 1 flesje in huis te hebben, maar je hebt er vast wel 1 in zo’n gratis babypakket.

1 like

Eens met de Kruidvat tepelcreme! Ik had op aanraden van mijn verloskundige heilwolle besteld online (maar het is denk ik ook te koop in de meer traditionele natuurwinkels), je legt een plukje voor je tepel, daar zit van nature lanoline in (verzorgend) en het houdt een beetje lucht tussen tepel en stof en dat maakt dat het droog blijft en sneller geneest. En je kunt het ook gebruiken tussen de babybillen bij uitslag etc.
Ik zou nog niet direct tepelhoedjes kopen, misschien is het helemaal niet nodig en het hangt in elke grotere Kruidvat dus het is ook zo gehaald als je het wel wil hebben.
Ik had 1 flesje uit zo’n box in huis (van avent), daar was de kraamverzorgster niet zo gek op, zij raadde aan om een fles met lange weinig uitlopende speen uit te zoeken die diep in de mond gaat, omdat dat het meest zou lijken op de techniek die ze aan de borst moeten gebruiken.
Dus meer dit:

Dan dit:

Maar ik zou zeker niet meer dan 1 flesje kopen, je moet toch uitproberen of jouw baby daar wel of niet uit wil drinken.

3 likes

Je hebt alles zo in huis via een thuiszorgwinkel of bol.com! Ik vond het persoonlijk wel fijn om alvast een fles (ga je toch vanzelf een keer gebruiken) en deze Nutrilon zakjes in huis te hebben, mocht borstvoeding echt niet lukken.
Die zakjes had m’n kraamzorg ook. Fles idd een smalle hals, onze kraamzorg raadde de Dr Brown fles aan maar toen m’n kindje Ă©cht moest drinken ging dat in eerste instantie met een spuitje dat de kraamzorg ook mee had.

Wat ik een top tip vond van hier: een paar voedings tshirts via Vinted. Dan zit je niet steeds half naakt maar kan je wel makkelijk borstvoeding geven.

Verder een gekke tip misschien, maar een dimbaar lampje op batterijen voor de nachtvoedingen. Ik gebruik deze nog elke nacht.

Uiteindelijk kan je best veel voorbereiden en in huis halen maar is het toch afwachten hoe het loopt en moet je wss in de kraamweek alsnog van alles kopen.

Edit - ik vond een extra hoes voor het voedingskussen nog heel handig! Mijn baby spuugde de eerste dagen veel dus dat ding was altijd vies.

6 likes

Ik zou een blik/pak kunstvoeding kopen die je ook echt zou willen gebruiken. Dus niet een klein zakje nutrilon omdat dat “handig” is, want misschien wil je gewoon het net zo goede (en veel goedkopere) huismerk gebruiken. En als de borstvoeding dan echt niet lukt, dan hoef je niet weer van voeding te wisselen omdat je alleen een proefzakje nutrilon had (kan krampjes geven).

En neem een bol select abonnement als je dat nog niet hebt, er zijn nog tig dingen die je nodig gaat hebben en dan heb je het de volgende dag meestal al in huis. Heb ik echt heel vaak gebruik van gemaakt.

4 likes

Hier nog een lanoline fan! Misschien ook de moeite om via de apotheek te kijken? Hier was pure lanoline/wolvet goedkoper bij de apotheek dan die zalf van Kruidvat.

Flesjes hebben wij idd getest bij baby, ik vond de zakjes van DM wel fijn/goedkoop.

1 like

Ik zweer bij een (nep) haakaa van Ali express, verder had ik daar ook zo’n nep peribottle gekocht en het maakte het na mijn bevalling zoveel chiller!
Ik heb ook borstschilden waarmee je melk opvangt dat je lekt uit de borst waar je niet uit voedt, ook echt een aanrader!
Verder idd lanoline van KruidvatđŸ‘đŸ»

3 likes

Maar die van Kruidvat is maar 4€, kan dat nog veel goedkoper dan?

1 like

Ik heb 4,5 of5 euro voor 100gr betaald, dus best wat verschil vond ik.

1 like

Ja, dat scheelt idd behoorlijk!
Als je het echt langdurig gaat gebruiken is dat wel de moeite waard!

3 likes

Het zit dan wel niet in zoÂŽn handige tube, maar dat vond ik zelf niet zo erg.

1 like

Spoeltuit! Echt veel handiger dan een gewoon flesje on te spoelen.
En als je in het ziekenhuis bevalt daar even door de kastjes heen gaan voor je naar huis gaat en wat van die netbroekjes meenemen. Die zijn veel fijner dan die uit het kraampakket.
En nog een pak kraamverband en die zwarte kotex zou ik in huis halen.

6 likes

Haha ja ik moet zeggen dat ik weinig met de peuter toen ze baby was heb gefietst omdat ik zelf vrij klein ben en niet met mn voeten bij de grond kan. Ik hoop dat het wel fijn fietst met haar achterop. M’n man zei echter dat hij dacht dat het misschien juist lastiger was :sweat_smile:.

Nog een vraag hier: welke oefenbroekjes zijn fijn? Ik keek op Amazon maar ze krijgen vaak geen supergoede reviews :grimacing:. Iemand ervaring met de broekjes van happy bear?

2 likes

Bedoel je oefenbroekjes voor zindelijkheidstraining? Ik heb ze niet gebruikt en niet gemist persoonlijk, maar ik hen ze ook wel eens tegengekomen van Bambino/Kruidvat.

3 likes

Ik vond die normale langwerpige coolpacks fijner dan die speciale ronde voor je borsten. Die waren ook na 5 minuten alweer warm. En die spuitjes wat @Cactuss zegt

2 likes