Tips, ervaringen & aanraders #9

@Patagonia @Baratheon @whosthatgirl @jahoor @Loes Staat genoteerd, niet wakker maken dus. Was sowieso niet gelukt, want ben in slaap gevallen haha. “Helaas” had ze een ongelukje, maar volgende keer beter.

2 likes

De beste tip die ik hier ooit heb gelezen bij zindelijkheid 's nachts is om het bed van je kind dubbel op te maken. Dus: waterdichte molton + hoeslaken + waterdichte molton + hoeslaken. En dan een extra dekbed met overtrek er al omheen in de kast klaarleggen. Bij een ongelukje trek je dan zo het natte spul weg en kan er meteen weer verder geslapen worden zonder nachtelijke verschoonsessies. Had je misschien ook al bedacht of gelezen, maar vond het zelf een heel goede tip waar ik niet aan gedacht had.

7 likes

wow dit is echt een goed idee! Dan moet ik even een nieuwe set halen, maar dat is geen probleem. Ik had nu gewoon een waterdicht matje op haar matras, maar ze was in haar slaap op haar dekbed gaan liggen en had daar op geplast. Ik was eigenlijk al heel trots dat ze zei dat ze zonder luier wil, want ze vindt dit soort dingen altijd heel spannend. Maar ja, kleine meisjes worden groot (en steeds dapperder).

1 like

Haha, kinderen en hun onmogelijke slaaphoudingen :grin:

niet mijn kind en met opzet een anonieme foto natuurlijk.

11 likes

Het verschilt ook per kind. Bij onze oudste zijn wij ”noodgedwongen” jong gestopt met ‘s nachts geen luier meer (ze had eczeem in het luiergebied dus we hoopten dat dat zou helpen). Eerste paar nachten geprobeerd haar te laten plassen als wij naar bed gingen maar dat was een groot drama. Ging vrij snel goed. Inderdaad wat @Fredje zegt bed dubbelopmaken en ander dekbed al klaar hebben liggen. Als je geen 2e dekbed wilt kopen speciaal ervoor, zou je ook een 1 persoonsslaapzak ofzo kunnen gebruiken als reserve (als je die hebt).

Onze middelste gaf het zelf aan en die laten we wel plassen als wij gaan slapen. Bij haar gaat dat wel goed, zet haar op de wc maak een “pssss” geluidje en ze gaat plassen. Vaak slaapt ze dan gewoon nog, heel bizar gezicht haha. Toen ze een paar maanden zindelijk was zijn we dat ‘s avonds plassen gaan vervroegen en zo kwamen we er uiteindelijk vanaf en hield ze het heel de nacht droog.

Oh en wat wij in het begin deden potje bij ze op de kamer zetten. Gaf met name onze oudste een gevoel van zekerheid. Heeft ze nooit gebruikt, maar het idee dat er een optie dichterbij dan de wc was gaf haar voldoende geruststelling en zekerheid.

4 likes

Dat dubbel opmaken blijft nog jaren handig. Een ongelukje door spanning (bijvoorbeeld nu met sinterklaas) is niet vreemd maar een groter risico is overgeven en met een ziek kind is het helemaal fijn dat je ze snel weer in een schoon bed kan stoppen.

Extra dekbed+kussen ligt bij ons op het logeerbed.

1 like

ja, voor elk kind zal iets anders werken. Eens zien wat het voor ons gaat zijn. Dat potje vind ik ook een goed idee. En er moet maar wat extra beddengoed komen.

1 like

Ons zoontje is nu bijna 9 weken en krijgt flesvoeding. Het is alleen nog steeds een zoektocht naar een fijne fles. Hij drinkt óf veels te snel of valt halverwege de fles in slaap. We vermoeden reflux, hij voldoet eigenlijk aan alle symptomen. Hij drinkt vaak onrustig, schoppen en terugtrekken. We houden ons aan alle adviezen omtrent reflux. Maar iedere voeding is voor mij nu enorm stressvol :frowning:

We hebben de Dr Brown breed en smal geprobeerd, was geen succes. Veel knoeien of juist niet drinken. Philips Avent was helemaal een drama. Net een Hegen fles geprobeerd, en ook daar valt hij halverwege in slaap.

We gebruiken nu de Difrax S fles, maar ik irriteer me zo aan die fles. Lekt regelmatig en ook hier valt hij vaak in slaap. Ben op zoek naar dé fles of speencombinatie. Iemand tips?

1 like

Is ze al vaker droog snachts? Ons zoontje was al langer droog snachts (plaste eigenlijk enkel s ochtends in zijnn luier) en ging meteen goed. Op enkele ongelukjes na. Makkelijkste is het bed dubbel opmaken. Dus waterdichte matrasbeschermer hoeslaken en dan opnieuw beschermer en hoeslaken. Zon matje is handig als je kindje op dezelfde plaats blijft liggen. Houd er rekening mee dat ook het dekbed of kussen nat kan worden. Houd eventueel ergens een reserve dekentje bij de hand voor snachts. Wij maakten niet wakker maar heel soms werd hij wakker als hii geplast. Het is dan fijn om snel te kunnen verder slapen en enkel de natte lakens moeten wegdoen… daarom dubbel opdekken. succes!

Ze vallen echt klein! Heb nu 2x gekocht en de maattabel van Enfant aangehouden en dan ging het altijd goed. Na een tijdje lopen ze wel wat meer uit, omdat de wol aan de binnenkant dan wat platter wordt.

Wij gebruikten rond die tijd al een M speen. Kan ook dat hij in slaapt valt omdat het zoveel moeite kost om drinken uit een S speen te krijgen namelijk

2 likes

Niet te strak dichtdraaien helpt misschien ook iets ? Bij de eerste deden we te strak dicht en op een of andere manier komt er dan minder uit.
Toen we losser deden ging het drinken veel beter.

2 likes

Over waterdichte matrasbeschermers… wij hebben een Stokke bedje, dus een ovaal matras. ik heb nu een matje van Hema wat er dan op ligt maar die dekt niet het hele matras af. Het is 90 x 50. Nu draait ze niet zo mega veel meer in bed, dus de keren dat ze ziek was heeft die wel geholpen. Maar als een kindje in bed plast, kun je dan beter een groter matje of hoeslaken hebben vanwege veel vocht? Of maakt dat niet zo uit.

2 likes

Welk merk schoenen/laarzen/snowboots zouden jullie aanraden (voor een jongen van 3), om de hele winter warm in te blijven? Vooral als er straks sneeuw ligt (niet per se hier haha, maar als we ergens heen gaan waar sneeuw ligt).

3 likes

Hebben jullie je zorgverzekering aangepast? Ik beval - als alles goed gaat - in 2024 maar zie door de bomen het bos even niet meer. Ik zit nu bij OHRA, tips zijn welkom!

1 like

Ik heb voor mezelf alles onder elkaar gezet en voor mij was ASR de beste. Ik heb gegoogled en kwam zo op ASR (zit ik al + ik heb ASR vitality), DSW (ik sta achter de visie), CZ en Zilveren kruis (aangeraden voor zwangeren op een aantal fora) en Nationale Nederlanden (interessante deal met 24baby).

Uiteindelijk gekozen voor de dure variant van ASR, wat voor mij interessant is vanwege de korting en wat niet-zwangerschapsgerelateerde zaken die worden vergoed. Wat ik daarbij krijg vergoed: veel fysio, volledige eigen bijdrage kraamzorg en ziekenhuis, tot 500 euro aan zwangerschapscursussen (ik doe zwangerschapsyoga en wil kinder-EHBO gaan volgen) en wat overbodig maar wel leuk: een cursus babymassage.
Ik krijg een kolf van een vriendin en mijn praktijk biedt spreekuren aan bij een lactatiedeskundige, daarom vond ik die vergoedingen minder nodig.

Hopelijk heb je hier wat aan! Kijk ook vooral of je recht hebt op collectiviteitskorting via je werk, kan ook handig zijn.

2 likes

Ik heb nu voor het tweede jaar de Jack Wolfskin Kids Polar Wolf Texapore Mid VC. Zijn volgens mij lekker warm, mijn zoontje wil niks anders meer aan en ze zijn echt waterdicht.

1 like

Ik vergelijk bij independer. Ik kijk zelf naar de volgende aspecten:

• eigen bijdrage poliklinisch bevallen vergoed
  • eigen bijdrage kraamzorg vergoed
  • lactatiekundige (deels) vergoed
  • x aantal fysio vergoed (vanwege bekkenklachten)

Waar je nog naar kan kijken:

• vergoeding voor een zwangerschapscursus en ehbo cursus
  • gratis kraampakket
  • extra kraamzorgvergoeding bij bijv langer ziekenhuisverblijf na bevalling
  • vergoeding huur kolf

Als je vergelijkt via independer bijvoorbeeld kun je aantal opties aan/uit zetten… dan kun je ook uitrekenen of een extra vergoeding de meerprijs waard is of niet (dus dat je verzekering niet zoveel duurder wordt dat het voordeliger is om iets zelf te betalen).

2 likes

Nee was voor mij te laat, uiteindelijk niet echt iets gemist of veel kosten gehad. Kraampakket wilde ik sowieso zelf samenstellen en niet van de verzekering

3 likes