Tips, ervaringen & aanraders #9

Welk merk schoenen/laarzen/snowboots zouden jullie aanraden (voor een jongen van 3), om de hele winter warm in te blijven? Vooral als er straks sneeuw ligt (niet per se hier haha, maar als we ergens heen gaan waar sneeuw ligt).

3 likes

Hebben jullie je zorgverzekering aangepast? Ik beval - als alles goed gaat - in 2024 maar zie door de bomen het bos even niet meer. Ik zit nu bij OHRA, tips zijn welkom!

1 like

Ik heb voor mezelf alles onder elkaar gezet en voor mij was ASR de beste. Ik heb gegoogled en kwam zo op ASR (zit ik al + ik heb ASR vitality), DSW (ik sta achter de visie), CZ en Zilveren kruis (aangeraden voor zwangeren op een aantal fora) en Nationale Nederlanden (interessante deal met 24baby).

Uiteindelijk gekozen voor de dure variant van ASR, wat voor mij interessant is vanwege de korting en wat niet-zwangerschapsgerelateerde zaken die worden vergoed. Wat ik daarbij krijg vergoed: veel fysio, volledige eigen bijdrage kraamzorg en ziekenhuis, tot 500 euro aan zwangerschapscursussen (ik doe zwangerschapsyoga en wil kinder-EHBO gaan volgen) en wat overbodig maar wel leuk: een cursus babymassage.
Ik krijg een kolf van een vriendin en mijn praktijk biedt spreekuren aan bij een lactatiedeskundige, daarom vond ik die vergoedingen minder nodig.

Hopelijk heb je hier wat aan! Kijk ook vooral of je recht hebt op collectiviteitskorting via je werk, kan ook handig zijn.

2 likes

Ik heb nu voor het tweede jaar de Jack Wolfskin Kids Polar Wolf Texapore Mid VC. Zijn volgens mij lekker warm, mijn zoontje wil niks anders meer aan en ze zijn echt waterdicht.

1 like

Ik vergelijk bij independer. Ik kijk zelf naar de volgende aspecten:

• eigen bijdrage poliklinisch bevallen vergoed
  • eigen bijdrage kraamzorg vergoed
  • lactatiekundige (deels) vergoed
  • x aantal fysio vergoed (vanwege bekkenklachten)

Waar je nog naar kan kijken:

• vergoeding voor een zwangerschapscursus en ehbo cursus
  • gratis kraampakket
  • extra kraamzorgvergoeding bij bijv langer ziekenhuisverblijf na bevalling
  • vergoeding huur kolf

Als je vergelijkt via independer bijvoorbeeld kun je aantal opties aan/uit zetten… dan kun je ook uitrekenen of een extra vergoeding de meerprijs waard is of niet (dus dat je verzekering niet zoveel duurder wordt dat het voordeliger is om iets zelf te betalen).

2 likes

Nee was voor mij te laat, uiteindelijk niet echt iets gemist of veel kosten gehad. Kraampakket wilde ik sowieso zelf samenstellen en niet van de verzekering

3 likes

Hier hebben laatst een aantal mensen aangegeven waarom ze het wel of jiet hebben gedaan :slight_smile:
Voor mij / ons was het iig wel waard https://www.forumfeminarum.nl/t/kinderwens-3/35704/326?u=fishing

1 like

Dit weekend hebben we de bed tent uitgeprobeerd, die we graag willen mee nemen op vakantie. En het ging heel goed!
image
Ik had een 1-persoons luchtbed in de tent + nog wat kussens er tussen gepropt, want tentje is net wat breder dan een luchtbed. Zowel mijn zoon als dochter hebben goed geslapen in de tent.
Dus ik zie het helemaal zitten voor onze vakantie :grin: misschien een tip voor als een campingbed te groot/zwaar is om mee te nemen.
De overweging voor de tent was trouwens dat het wat geborgenheid biedt + dat het ze wat tegenhoudt om door de kamer te gaan zwerven.

2 likes

Wat fijn! Hoe oud zijn jouw kinderen?

Ik zoek nog een oplossing voor als we in de zomer met de fiets op vakantie willen, mijn kinderen zijn dan 1 en 2,5 maar ik denk dat zo’n deryan tentje dan meer geschikt is…

2 likes

Mijn kinderen zijn 2. Voor 1 jarige is zo’n klein deryan tentje denk ik wel heel fijn.
Vorige zomer waren we bij vrienden die ook zo’n klein tentje hadden en hun peuters rolden dus echt met dat kleine tentje door de tuin :joy: dus toen dacht ik, laat maar, ik moet op zoek naar een andere oplossing :joy:
Dus is denk ik ook afhankelijk van je kind. Bij veel kinderen gaat het wel goed.
Die bedtent is er trouwens ook in peuter formaat. Dus dat zou goed om een peuter luchtbed passen, mocht de deryan tent dan wat krap zijn voor je oudste.

4 likes

Er zijn wel meer opties, bijvoorbeeld van Nomad is ook een kids travel tent. Of een bedje van Tatteljee voor de jongste. Wel vrij prijzig, maar ook goed tweedehands te krijgen. Heb je Facebook? Dan zou je eens kunnen kijken op de pagina Fietsvakantie met kinderen. Daar staan veel tips over slapen.

2 likes

Dankjewel voor de tips, niet gedacht aan zo’n facebook groep maar daar ga ik zeker eens in kijken! Nu al zin in dat avontuur met twee kleintjes in een karretje achter onze fiets.

3 likes

Zo leuk!! Hebben jullie al een idee waar jullie gaan fietsen?
Wij zijn nog wat zoekende. Nu eerste zomer met twee kinderen (dan bijna 4,5 en net 1 jaar). Wil het liefst even een makkelijke vakantie, met trekkershutten oid, zodat we niet alles mee hoeven te sjouwen op de fiets. Maar ik ben ook gebonden aan schoolvakanties, dus dan zouden we nu al alles vast moeten leggen, en dat wil ik dan weer niet. Beetje een dilemma dus nog.

1 like

Nee nog geen idee, ik ben een keer met mijn man (nog voor we kinderen hadden) langs de Loire gaan fietsen (met tentje achterop), dat was echt een leuke route (Loire a velo)! Maar ik denk dat we nu vanaf huis een ronde maken en de tent laten we ook thuis. We zitten gelukkig nog niet met schoolvakanties, het liefst ga ik ook op pad zonder alles van te voren vast te leggen.

1 like

Okee naast alle serieuze vragen mijn vraag over strijkralen :smiling_face_with_tear:

Maar hoever moet je die dingen nu laten smelten. De instructies zeggen ā€˜totdat je de kleur duidelijker door het papier ziet’. Maar moet je ze helemaal dichtsmelten of moeten de gaatjes nog openblijven?

Tip: Hama heeft ook maxi strijkkralen. Officieel voor 3+ maar mijn jongste van nog geen 2.5 kan er al prima mee uit de voeten :slight_smile:

6 likes

Ik kan dat ook echt niet. Of ze plakken niet aan elkaar of het plankje is meegestreken en de pinnetjes plat :sweat_smile:

3 likes

Er blijven altijd wel gaatjes in de kraaltjes volgens mij, anders strijk je die pinnetjes ook plat.

3 likes

Ik ben nog niet aan de strijkkralen (dochter is 1,5), maar in mijn zeer positieve jeugdherinneringen zaten er wel altijd nog gaatjes in.
Beetje zo (plaatje van internet):
image

3 likes

Voor mijn 1jarige werkte het afgelopen herfstvakantie prima. Wel een gigantisch bed voor zo’n kleintje maar voordeel was dat we er makkelijk bij konden liggen.

Ik heb niet de pop-up versie die @appa laat zien maar de gewone met tentstokken wat een langwerpig tasje is ipv een grote cirkel, dat leek mij wat makkelijker mee te nemen op de fiets.

2 likes

Heeft iemand hier een Tula free to grow en hoe bevalt deze?