Tips, ervaringen & aanraders #9

Ja, nog inhakend op wat @Mexi zegt i.c.m. het advies ‘je overschat vaak wat nodig is om te groeien’ zou ik proberen aan te bieden wat je zelf ook eet, een toetje en wat fruit. En dan heb je goed je best gedaan en is het niet anders. Dan komt ze wel voor een extra fles als ze honger heeft.

2 likes

In de kraamweek gebruikten we snachts de malm met 2x3 lades omdat die op onze slaapkamer staat. Voor een nachtelijke verschoning werkt dat prima maar veel te laag voor langdurig gebruik.

Wat je wel zou kunnen doen is een verhoging bouwen en daar de malm op zetten.

Mocht je voor een Malm gaan zet de kast dan echt aan de muur vast. Wij hadden de kast losgemaakt van de muur want er was iets achter gevallen en omdat het onze eigen slaapkamer was geen haast gemaakt met het vastzetten. Een peuter krijgt die kast dus al omver getrokken. Ik weet nog steeds niet helemaal hoe maar het ging net goed doordat de kast tegen het voeteneinde aan viel.

3 likes

Wij zijn na 3 jaar (ong maat 98) overgegaan op dingen ophangen. Dan gebruik je inderdaad geen commode meer maar @Blush gaf aan een wandkast als commode te gaan gebruiken en geen kledingkast te willen.
Ik wil alleen maar aangeven dat er waarschijnlijk een bepaald moment komt dat het handig is om toch kleding uit te gaan hangen. Het zou zonde zijn als het wandmeubel wat je dan in de kinderkamer hebt staan niet meer voldoet als kast en je dus al na een paar jaar iets vervangends moet kopen.

Kledingrek hebben we nu! We willen dus liefst geen commode zodat we juist voor in de toekomst de kasten nog kunnen gebruiken als hij ouder is. Hoezo zouden we die moeten vervangen? In veel slaapkamers staan ladekasten die niet als commode worden gebruikt… :woman_shrugging:t3:

Speelgoed erin, styling erop, later een tv oid erop… ik zie dat juist als een duurzame keuze, kledingkast kan altijd later.

4 likes

Wij hebben er twee naast elkaar staan en dat werkt prima!

1 like

Ik denk dat het niet goed overkomt wat ik bedoel, laatste poging. Je gaf aan een wandbrede kast om in het begin als commode te kunnen gebruiken en tegelijkertijd als opbergruimte.
Helemaal logisch en leuk en kun je ook in de toekomst zo blijven gebruiken maar -en dit is wat ik bedoelde en waar ik zelf tegenaan ben gelopen- hou er rekening mee dat er waarschijnlijk later nog iets van hanggedeelte bij moet. Zorg dat je daar van tevoren over nadenkt (en dat heb je dus al gedaan met dat kledingrek) en doe niet zoals ik want wij hadden er niet over nagedacht, hadden een brede wandkast als commode idd met het idee om die te laten staan maar konden dus na een paar jaar de volledige inrichting omgooien omdat er geen kledingkast meer naast de wandkast paste en we dus een nieuwe kast moesten kopen om alles kwijt te kunnen :confused:

1 like

Is de Nordli serie van ikea jullie stijl? Die kan je ook zo breed maken als je wil.
Wij gebruiken 4-lade hoge kasten daarvan een gaat echt prima qua hoogte.
Ben wel echt blij dat ik ga verhuizen en nu ook kledingkast met hang kwijt kan, haat al die opgevouwen kleding, steeds zoveel vouwen erin. Maar goed jullie hebben kledingrek dus komt goed.

2 likes

Welke versie heb je dan, welke hoogte? :relaxed:

Hier is ze ook bijna 1,5 en ze eet ook niet zo heel goed warm. Ze heeft een lekker eigen willetje en nee is nee en dan hoeft ze niet meer.
Savonds krijgt ze iets van de pot en als ze niet meer wil een toetje of fruit of knijpzakje met iets van granen erin.
Hier krijgen we ook beide adviezen die ik hier lees.
CB zegt dat we warm eten moeten aanleren dus niet nog iets extra geven want “dat weten ze dondersgoed hoor dat als ze weigeren dan krijgen ze wel wat anders“ en dat ze “vanzelf wel honger zullen krijgen”. Ook mogen kinderen maar 1x per dag fruit zegt ze.
Mijn moeder (die heel veel kinderen heeft opgevoed als gastmoeder en ook pleegouder was, maar goed dat vind ik dan iets goeds, anderen zullen denken nouen betekent niet dat ze alles weet) zegt dat CB makkelijk praten heeft maar als je een koppig kind hebt dan kan je weinig afdwingen met eten en werkt alleen averechts. En dat ze nu echt nog niet zo denkt van als ik weiger krijg ik nog wel lekkers, dat komt zo na 2,5 jaar dan kan je beetje gaan zeggen van Nog 2 happen/bordje leeg en dan toetje. Dus ja ik volg ook maar gewoon mijn gevoel (sorry voor dat woord haha, ben geen zweefteef hoor) en geef dus nog steeds wel wat na het warm eten zodat ze iig wat op heeft. Ik ga ervanuit gaat het goed komt en ze vanzelf wat wat meer gaat eten, is bij al mn nichtjes en neefjes ook goed gekomen en zelfs mijn oudste kind (autisme e.d) die op droge pasta en rijst leefde krijgt nu ineens interesse in van alles en wil graag zelf koken en het dan opeten.
Maar dit is slechts mijn kijk erop. Maar ik moet zeggen dat ik best makkelijk ben, ik ga echt niet moeilijk doen voor waarschijnlijk middelmatig resultaat en gefrustreerd kind en ouders. Ook slaapt ze al heel haar leven lekker ‘s nachts en ga dat ook niet riskeren dat ze ineens honger heeft en wakker wordt.

6 likes

Wij hebben 2 van deze naast elkaar omdat we die al hadden voordat de baby er was.
Maar hij is er in veel maten, ook brede lades!
99cm hoog

3 likes

Nou mevrouwtje hier heeft volgens het cjg ‘ernstig ondergewicht’ :joy:

1 like

Ik geloof daar op zo’n jonge leeftijd ook nog niet in. Ik probeer eerst het gewone eten en als ze dat niet wil heb ik wat alternatieven die ze meestal wel lust. En anders geef ik nog een goed vullend knijpzakje na het eten, want met honger slaapt mijn kind niet.
Ik was zelf ook een moeilijke eten (nog steeds, haha) en dat heeft ook te maken met hoe het met me gaat en texturen ed. Dus ik ben er niet zo hard in. Ik merk dat als ze niet lekker is of weer een tand krijgt of een andere ontwikkeling doormaakt, dat eten dan moeilijk gaat. Dus dan beweeg ik mee en kijk ik wat ze wel kan eten.

4 likes

Ja ik vind ook dat zolang ze wel wat probeert het wel goed is. Ze eet ook vaak wel iig wat van het warm, soms meer soms bijna niks. Maar ze kijkt wel altijd naar wat er voor haar neerzetten en probeert wat en dan is het na een tijdje Uhh nee dank je en schuift bord weg. Dus er is wel gewoon normaal interesse in, geen problematiek dat kind echt al het eten weigert. Dan zou ik wel misschien gerichte hulp zoeken. Maar dreumesen/peuters/kleuters eten wel vaker slecht volgens mij.

@Beervis hier moest ze nog een keer op de weegschaal want ze was niks aangekomen sinds de vorige keer. En nu willen ze over 3 maanden nog een extra weging. Ze weegt iets van 10 kilo komma nog iets bij 17 maanden. Maar als ik google op gewicht bij 1,5 jaar staat er meisjes 10 kilo. Ik maak me dan ook geen zorgen, ze ziet er ook gewoon gezond uit en niet dunnig. Ben zelf gelukkig nuchter en trek me weinig van ze aan maar snap wel dat cb soms nieuwe ouders onzeker kan maken.

2 likes

Ja waarschijnlijk vanwege even geen groei? Daar kijken ze namelijk meer naar dan het absolute getal.
Mijn dochter is 11,7 kilo bij 96 cm, en valt van de -2 lijn af qua gewicht. Maar ja, wij hebben pas een meting weer over een jaar ofzo.

2 likes

Iemand enig idee hoe je Luuf uit een wollen romper krijgt? Met handwas (lauwwarm) en wolwasmiddel lukt het niet. Alle andere opties/tips zijn welkom!

Helemaal mee eens. Bij verreweg de meeste jonge kinderen die op een ‘normale’ manier eten weigeren komt het uiteindelijk goed. Ik heb ook geen zin om er een enorm gedoe van te maken aan tafel met een dreumes die uiteindelijk ook maar een beetje een ongeleid projectiel is (op maandag krijsend tomaat opeisen en op dinsdag diezelfde tomaat krijsend van tafel smijten, fun times). De andere 2 zijn nu 8 en 6 en daar kun je veel beter mee in gesprek over eten, uitleggen dat het belangrijk is om niet alleen maar kale rijst maar óók de groente te eten en afspraken maken (en ook die hebben genoeg nukken met eten). Overigens wel helemaal voor het aanleren van (imo) goede gewoontes rondom eten vanaf jonge leeftijd (vaste eetmomenten, aan tafel zonder scherm, divers aanbod)

3 likes

Ossengalzeep? Is het een vlek of echt nog vettig oid? Vlekken zou ik wachten tot de zon schijnt en er dan uit laten bleken (telkens nat houden en in de zon leggen tot de vlek eruit is).

2 likes

Zo, dat is me wat he. Ene dag kom ik eten te kort, blijven ze opscheppen. Week erop precies hetzelfde en weigeren ze het beiden überhaupt te proeven :face_with_spiral_eyes:

2 likes

Voor degenen met wasbare luiers: draagt jullie kind nog een romper? En zo nee, wanneer zijn jullie daarmee gestopt en draagt je kind dan iets van een hemdje oid? Een romper is natuurlijk bedoeld om een luier op z’n plek te houden maar wasbaar blijft van zichzelf al goed zitten. Ik vind het nu nog handig als extra laagje maar zit te twijfelen om vanaf de volgende maat rompers er maar mee te stoppen. Of zie ik dan een essentiele functie van een romper over het hoofd?

2 likes

ja een romper tot bijna zindelijk om te voorkomen dat de luier wordt uitgetrokken en een romper bedekt de rug beter dan een hemd.

2 likes