Tips, ervaringen & aanraders #9

Vandaag in het oude Luxor echt superleuke voorstellingen voor 2+ en 4+. Eentje van Gonnie en Gijsje en eentje van Boer Boris. Er zijn nog kaartjes. Ik ben al een keertje geweest in Rosmalen, en de hele foyer is ook in thema en met speelgoed. Tip! Voor wie nog een zondagochtend besteding zoekt.

3 likes

Ja hadden wij ook exact bij de twee kids. Vind daarom later naar bed brengen voor ons als gezin heel fijn werken. Overigens slapen beide kids nu gewoon netjes voor 20.00.

Leuk om jullie reactie te lezen. Ik ga eens uitproberen of 7/8u op bed leggen werkt voor hem. Gisteravond heeft hij van 7 tot 4 uur snachts geslapen (met een droomvoeding om 11u). En toen van 5 tot 8 uur weer. Zo fijn om eindelijk iets meer structuur te hebben in zijn ritme. En ik ben eigenlijk wel blij als ik hem eerder op bed kan leggen, zodat mijn man en ik meer quality tijd hebben samen.

Ik zou me nu ook niet druk maken als ie meer wilt. Zeker met ziek zijn, blijkbaar heeft ie het nodig. Ze kunnen super goed aangeven waar ze behoefte aan hebben, dus zou daarin je kindje volgen.

Je kan altijd cb bellen voor overleg. Ik vind wel ze soms wat ‘ouderwets’ en vast houden aan bepaalde strikte richtlijnen/schema’s. Ben daar zelf niet zo van en volg daarin meer m’n kindje, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk wat werkt.

3 likes

Bedankt voor jullie reacties! Denk komende dagen dat ik het even zo laat en vertrouwen heb om zijn behoefte te volgen. :slight_smile:

1 like

Ja dat verwacht ik hier ook binnenkort, wat ook wel weer heel lekker is als dat zo is.
Als de jongste op z’n broer lijkt dan is slapen op schoot straks verleden tijd, dus ik geniet er nog even van in de avonden!

1 like

Vanaf welke leeftijd kon jullie kindje de rust en aandacht vinden om (samen) een boekje te lezen/bekijken?

Ik ben zelf dol op boeken en het lijkt me zo leuk om samen met mijn dochter boekjes te bekijken. Ze is nu 15 maanden, maar kan nog geen 5 seconden naar een boekje kijken :stuck_out_tongue_closed_eyes: Dan pakt ze alweer een nieuw boek of gaat wat anders doen. Het lijkt alsof de plaatjes haar niet interesseren, en het verhaal snapt ze denk ik nog niet. Dit is trouwens ook met boekjes met bijv op elke pagina een dier.

Is dit herkenbaar? Komt dit pas later? Of is ze gewoon een druktemakertje? (Ook goed).

Boekjes met knopjes om muziekjes te starten vindt ze wel leuk trouwens. Flapjes boekjes een beetje. En rupsje nooitgenoeg, omdat je daar je vinger in de gaatjes kan doen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

Met bijna 2 jaar nog steeds niet echt. Alleen aandacht voor zoekboeken of dingen aanwijzen. Dat vindt hij echt fantastisch, vooral de boeken van Charlotte Dematons. Maar we lezen ook gewoon voor, hij krijgt er vast wat van mee terwijl hij iets anders doet :laughing:.

2 likes

Met 15 maanden was de interesse er hier ook nog niet echt. Ja voor omslaan, flapjes en bladzijdes scheuren. Sinds ze anderhalf is komt er al wel wat meer interesse. Het boekje ‘bobbi - mijn dag’ vindt ze heel leuk, ze herkent nu ook handelingen die ze zelf doet (wassen, eten, spelen). En ‘Mama kwijt’ doet het heel goed, maar andere prentenboeken van die schrijver boeien haar dan weer precies nul. De muziekboekjes van Paco zijn trouwens ook een succes.

1 like

Bij ons sinds een paar maanden pas, rond de 18 maanden dat hij echt zelf boekjes uitkoos en dan daarmee naar ons toe komt en rustig blijft zitten als we eruit gaan lezen en ondertussen alles aanwijzen en zeggen wat het is.

Daarvoor had hij er echt 0 interesse in, toen ook gestopt met voorlezen want hij liep dan toch gewoon weg en ging andere dingen doen :crazy_face:.

3 likes

Mijn neefje had precies wat @Croky omschrijft, mijn nichtje (zelfde ouders dus) had pas veel later interesse.
Ik vind dat m’n dichter sinds 14/15 maanden het steeds beter doet en ze komt ook zelf met boekjes aan. Maar m’n vader zegt dat m’n nichtje een veel betere aandachtsspanne heeft dan mijn dochter (ze schelen 3 maanden).
Hier is het dus wel nog gekomen! Al zijn boekjes met geluiden en boerderijdieren wel favoriet.

1 like

Wij zijn rond 1,5 jaar begonnen met voorlezen tijdens de avondfles. Dan zat ze al rustig op schoot of naast ons op de bank en had ze de rust om het boekje wat beter te bekijken. Ze vindt plaatjes aanwijzen heel leuk, zelf vind ik het leuker om een kort, simpel verhaaltje te lezen met een kop en een staart ipv alleen maar losse woorden benoemen. Ene dag doen we het een, andere dag het ander.

1 like

Mijn dochter is nu 1,5 en een nijntje boekje tijdens de fles is wat nu lukt. Overdag is ze er vaak te druk voor, dan lezen we een paar bladzijden en gaat ze weer wat anders doen.

1 like

Ik zag net dat er tot middernacht 20% op bijna alles is bij Hema. Ik heb zelf niks nodig maar misschien heeft iemand nog wat nodig. Niet geldig op reeds afgeprijsde artikelen.

3 likes

Dag/nachtritme vanaf 22uur is ook een dag/nachtritme. Dat hoeft niet perse vanaf 19uur te zijn.
Bij de 2e beviel mij dat uitstekend. Hij ging met mij mee naar bed en sliep vervolgens door tot 9uur waardoor ik de ochtenden samen had met Kleuter.
Ik heb dat ritme zo lang mogelijk proberen vast te houden omdat dit het perfect in ons dagschema paste. Voor iemand die dagelijks vroeg moet opstaan past een vroegere bedtijd waarschijnlijk beter en elk kind is ook weer anders.

@Kaasvlinder Verschilt heel erg per kind heb ik gemerkt. Bij beide kinderen ben ik al vroeg gaan voorlezen. Mijn oudste wilde wel maar had het geduld er niet voor of sloopte in zijn enthousiasme de boekjes. Ik ben toen met bedtijd gaan voorlezen terwijl hij in ledikant stond om toch een voorleesmoment te hebben. Inmiddels is hij een kleuter die wekelijks naar de bieb wil voor nieuwe boeken.
Mijn jongste is net 1 jaar. Met bedtijd kiest hij zelf een boekje van de plank(9 van de 10x dezelfde) en slaat uiterst voorzichtig de kartonnen bladzijden om. Ik ben helemaal verbaast dat het ook zo kan.

6 likes

Als het toch over boekjes gaat, deze lezen wij al 2 maanden iedere middag en avond voor en ik vind het echt een leuk boekje. Het is op rijm en op het einde mag ze de lichtjes uitblazen (wat ze nog niet kan maar als ze d’r mond naar de lampjes beweegt doe ik het schuifje uit haha).
Iemand nog meer tips voor boeken met leuke korte rijm?

De rijm: de vriendjes speelden net zo fijn
Maar toen was het nog licht.
Nu wordt het donker, bijna nacht
De ogen vallen dicht.

7 likes

Ja, check effe de folder voor volgende week!
Ik had bijna besteld, maar kinderjasssn zijn komende week 35% en broeken en kleding 2e halve prijs (wat meer is toch? Dan die 20%?)
:disguised_face:

2 likes

Boer Boris boeken zijn op rijm

2 likes

“Wie heeft de kokosnoot gepakt” vind ik een leuk boekje! Is ook met stevige flapjes waar dan wat achter zit. Sommige rijmpjes zijn wat gek, maar dat maakt het ook wel weer grappig.

2 likes

Mijn dochter van bijna 2 is echt een enorme boekenwurm. Ik denk al wel vanaf dat ze 1 was, hoewel ze toen ook nog wel vaak boekjes sloopte. Het afgelopen half jaar is ze heel voorzichtig met haar boekjes en kan ze een hele tijd zelf ‘lezen’. Maar ze komt ook heel vaak met een boek aan om voorgelezen te worden. Savonds lezen we een boekje voor en daarna gaat ie in de kast naast haar bed. Vanaf haar voeteneind kan ze daar net bij dus sochtends pakt ze dan vaak een boekje en gaat ze nog een kwartiertje ofzo lezen voor ze ons gaat roepen, heel chill. En nu het eerder donker is savonds in haar kamer pakt ze weleens stiekem in het donker haar boekje om in het donker te ‘lezen’ :joy:

8 likes