Wij hebben onze dochter toen ze 1,5 jaar was meegenomen naar de uitvaart van mijn schoonvader op 1,5 uur rijden. Achteraf beter thuis gehouden maar voornamelijk omdat ze die nacht ziek was geworden. Ze had in de ochtend voor we vertrokken alleen diarree maar kreeg in de loop van de dag koorts en was echt niet lekker. Daardoor was ze wel relatief rustig. Ze deed het verder prima, en de mensen van het uitvaartcentrum hadden ook oog voor haar (legde dingen uit, gaven haar een knuffeltje). Nu hadden we haar echt de hele dag op sleeptouw want we moesten mijn schoonmoeder nog helpen met een en ander voor de dienst en daarna ook nog even bij haar gebleven.
Ik denk dat het erg van het kind afhangt. Als ik kijk hoe mijn peuter nu is zou ik haar nu juist niet meer meenemen omdat ze inderdaad veel energie heeft. Maar hangt ook wel af of het slechts even op en neer is en de dienst maar een uur duurt. Of dat je heel de dag in de weer bent en kind op sleeptouw met weinig aandacht of ruimte om energie kwijt te kunnen.