Oh wat goed dat je dit zegt, hier ga ik op letten (ook heel de dag door harde buiken).
Wij hadden ook last van verborgen reflux de eerste 3/3,5 maanden. Merkte het ook dat ik voeding omhoog hoorde komen en mān baby het dan weer inslikte, veel huilen, niet plat willen liggen en heel onrustig slapen. Zān handjes roken ook heel zuur. Heb op een gegeven moment huilend bij de huisarts gezeten maar ze zijn heel terughoudend met het bieden van medicatie. Hier is het gelukkig vanzelf minder geworden. Denk dat hij er overheen is gegroeid.
Ik heb bij 2 zwangerschappen de hele tijd een keiharde strakke buik gehad. Ben bij de eerste zwangerschap nog extra onderzocht door mijn gynaecoloog of er geen tekenen van vroegtijdig bevallen waren, geen blaasontsteking etc. Deed verder ook rustig aan, dus niets wat het uitlokte. Bij tweede zwangerschap hetzelfde en toen aangekaart bij verloskundige (meer of ze nog tips had), maar die zei dat het blijkbaar bij mijn zwangerschappen āhoordeā. Liep toevallig ook bij bekkenfysio en die zei ook altijd dat mijn buik zo gespannen was.
Bij mij was er verder niets aan te doen en kwam het niet door teveel inspanning. Maar ik zou het vooral met je verloskundige bespreken, want wat voor mij geldt hoeft niet voor jou te gelden natuurlijk.
Die Ikea keukentjes vind je supergemakkelijk tweedehands.
Tja en ik had veel harde buiken en beviel twee maanden te vroeg
Wat sneu! Wel fijn dat medicatie geholpen heeft bij jullie. Mijn baby is nu 11 weken! Ik dacht het al vrij snel dat hij er wat last van heeft. Maar hij is gelukkig niet ontroostbaar alleen hij houdt dus ook niet van plat liggen en wilt liever rechtop. Vraag me ook soms af of dat komt omdat hij last heeft of omdat hij ook gewoon nieuwsgierig is en graag wilt kijken .
Maar zoals gisteravond had hij zijn avondfles gehad en moest hij naar bed maar het lukte niet om te slapen. Dus ik had hem even bij mij genomen op de borst en sliep vrij snel. Alleen tot een aantal keer toe hoorde ik wat omhoog komen en schrok hij wakker en was dan even verdrietig. Sliep ook wel weer snel gelukkig.
@Mellow wat fijn dat het na 3,5 maand wel beter ging! Lees inderdaad ook best wel negatieve effecten van de medicatie. En ik vind het bij mijn baby ook niet zo erg dat ik denk dat het echt nodig is. Alleen sommige momenten vind ik wel zielig voor hem. Dus beetje dubbel. Heb ook een tijdje johannes broodpitmeel gebruikt maar merkte daar niet echt iets van.
Heeft iemand goede (kobo plus e-)boeken tips over opvoeden? Of andere tips?
Mijn dochter van 2.5 is⦠tja peuter puber. Maar als ik verhalen van vriendinnen vergelijk heb ik het idee dat mijn dochter wel heel erg is. Ik vind het daardoor ook lastig praten met hun, want het is altijd van oohja super herkenbaar. Mijn dochter ging laatst ook op de grond in supermarkt liggen Hahahha. Ehm ja dat is echt het minste wat ons kan overkomen zeg maar
We hebben zelf heel erg het idee dat ze iets in haar hoofd heeft continu. Als dit dan anders gaat dan zij wilt, is het direct error. Ze begint dan gelijk te gillen, krijsen, slaan etc. Voorbeeld, vanochtend zei ik - op hele normale toon - we gaan even je luier verschonen (wat we altijd doen). En dan ineens is het NEE en begint ze zich zo nouja achterlijk te gedragen eigenlijkā¦
en ik trek het echt niet meer. Ze doet dit ook alleen bij mij, bijna nooit bij mān man. En ik weet gewoon niet waar het aan ligt. Ik denk wel dat ik strenger ben dan hij (en dus vaker nee zeg). Dus ik trigger haar vaker, maar ik ben het er ook niet mee eens dat hij haar altijd haar zin heeft
Mijn baby heeft het ook. We hebben eerst medicatie gehad wat goed hielp, maar na enkele weken werkte dit ook niet meer. De huisarts heeft overlegd met de kinderarts en de volgende stap (probeersel) was johannesbroodpitmeel in zān fles. Dit werkt goed. Op het pak staat overigens dat er 2/3 scheppen per 100cc in moeten, maar dat is echt veeeel te veel voor ons. Wij geven een klein schepje in een fles van 150cc.
Misschien is Raising your spirited child iets?
Op de website van de auteur kun je wel een indruk krijgen of het bij jouw kind past.
Hier ook zulke kinderen. Inmiddels 6 en 4 en bij de oudste is het wel een stuk beter geworden met tijd. De jongste⦠tja Dagelijks escalaties. Enige tip is uitzitten, heb nooit iets gevonden dat echt werkt.
Kreeg wel laatst dit boek getipt maar nog niet gelezen: Temperamentvolle kinderen, Eva Bronsveld | 9789021583709 | Boeken | bol
Kun je misschien eens je man observeren en kijken wat er anders gaat?
Ik merk ook dat mān peuter heel boos wordt naar mān man en als ik ze observeer zie ik dat het vaak komt omdat ze beide nee zeggen en daar dan in blijven hangen.
Man: zullen we even je luier verschonen
Kind: nee
Man: jawel kom liggen
Kind: nee!!
Man: nu hier komen, we moeten je luier verschonen
Kind: rent naar gang
Man: boos, kind grijpen
Kind: spartelen, schoppen
En dat gaat bijna elke keer zo. Ik weet niet of je dat herkent? Misschien doet je man iets anders, leidt hij haar af of buigt hij het om⦠ik zou het echt met hem overleggen, dan weet je ook zeker dat je tips krijgt die werken voor je eigen kind in jullie situatie.
Lijkt me pittig, ik kan me niet meer herinneren hoe het bij mijn dochter ging, maar wel dat zij ook vaak iets in haar hoofd had en dat op die manier moest. Wat bij ons hielp: niet overschatten en teveel keuzevrijheid geven (omdat ze zich al best goed kon uitdrukken)
Zo min mogelijk nee gebruiken als iets niet mag. Wat jij zegt; nee is echt een triggerwoord en zinnen anders formuleren:
dat mag niet, maar dit mag wel
Ga maar aaien ipv aanraken
En heel heel veel uitleggen, soms ook liedjes zingen, fluisteren etc om ervoor te zorgen dat je kindje meewerkt en ja zegt haha.
- bordspel Doolhof
- knutselset (zelf samenstellen)
- LOL Surprise
- strijkkralen
- lego set
- K3 karaoke
- loombandjes set
Mijn nichtjes vinden op het moment het maken van armbandjes geweldig. Kralen met letters en touwtjes om te knopen/rijgen wat dan ook. Maar moeten ze wel van knutselen houden.
Onze 5 jarige is helemaal fan van dingen natekenen. En laatst bedacht hij dat hij zān blaadje op de iPad kan leggen en over kan trekken.
Daarom krijgt hij met kerst deze: https://www.action.com/nl-nl/p/2568915/crafts-co-led-tekenbord/
Zou dat iets voor je creatieveling zijn ;)?
Misschien een domme vraag maar zet je met een usb afbeeldingen op de tablet? En dan papier er op om na te tekenen?
Smartgames heeft wel leuke dingen (mijn zoontje vind die met de eekhoorntjes leuk) heb ook de IQ mini die je heel makkelijk mee kunt nemen.
over ons spirited kind (lol wat een woord), wij maken tegenwoordig haast overal een keuze van en staan veel meer toe dan ik zou denken dat nodig is
ze mag bv zelf dr luier kiezen uit een la waar ze ze allemaal ingegooid heeft (prima, la dicht en ik zie het niet), ze wil weleens slapen in de jurk die ze die dag aanhad (prima, het is toch een vinted ding en hij is niet echt vies. zou ik het zelf doen? nee maar no harm done) en de laatste dagen wil ze ipv dr normale kussen liever een gek satijnen kussentje wat ze van sinterklaas gehad heeft. lijkt mij zeer oncomfortabel maar prima meid leef je uit. de paar dagen daarvoor wilde ze per se een kussen zonder sloop eromheen. ew, maar prima.
lang verhaal kort, ik probeer heel erg te kijken naar āok ik zou het zelf niet doen maar het kan geen kwaadā ipv dingen opleggen gewoon omdat het moet (zoals een pyjama in bed) en keuzes geven waar het kan (ook al denk ik āomg doe gewoon een luier aan hou op hoorā). en sinds we dat doen is het een stuk leuker.
en de belangrijke dingen die echt moeten of niet anders kunnen, die kiezen wij en ik heb het idee dat ze daar veel makkelijker mee is nu omdat ze weet dat het dan een onoverkomelijk iets ofzo?
heb het idee trouwens van zoān instamom wiens kind al een half jaar in een grote doos slaapt (wel met deken en kussen) omdat hij dat graag wilde en zij dacht ok weird flex maar leef je uit voor een nachtje en nu is hij elke nacht helemaal blij in die doos haha
Misschien doe je dit al lang maar wat op mijn werk (waar ik kinderen van deze leeftijd meemaak, mijn eigen baby is nog veel kleiner) zeg ik meestal wat we gaan doen ipv er een vraag van te maken. Dus ipv āga je mee boodschappen doen?ā gewoon zeggen āwe gaan nu naar de supermarkt dus we gaan even je jas aantrekken.ā Op die vraag kan namelijk een nee komen, terwijl het andere gewoon een mededeling is die geen ruimte voor discussie geeft. Wie weet helpt het je iets!
Tip voor mensen uit het midden van het land: de kerstshow in het tuincentrum in Leusden. Op een regenachtige dinsdagmiddag heerlijk rustig! Mijn peuter kon blijven kijken naar het ernorme kerstdorp.