Oh, er liggen momenteel zes oliebollen van de bewuste kraam naast me te wachten
Hahaha ja die slaap doos bij busy toddler vind ik echt goud
Ik ben eigenlijk ook zo opgevoed door mijn ouders. Heel veel mocht gewoon, zolang het niet gevaarlijk was of vervelend voor anderen.
Ik heb ook een tijd mijn matras onder mijn bureau gelegd omdat ik graag daar onder wilde slapen. Vond ik zelf super leuk en mijn ouders dachten, ja waarom ook niet
Bij mijn kinderen probeer ik hetzelfde te doen. Mijn partner is daar iets minder van, maar hij merkt ook wel dat het minder gedoe geeft, meer plezier oplevert en makkelijker is voor jezelf, om op bepaalde punten gewoon wat meer hun eigen gang te laten gaan (en soms leren ze er ook van).
voorbeeld mbt eten
ik had mijn kinderen stukjes brood + bakje hummus + schaaltje met klein laagje olijfolie gegeven.
Als mijn dochter een stukje brood in de hummus dipt, af likt en weer er in dipt, dan laat ik haar gewoon. Ze heeft haar eigen bakje met dip, zij mag weten hoe ze dat eet (mijn partner is dan eerder geneigd om te zeggen: nee, je moet het eten en dan een nieuw stuk pakken om te dippen).
Mijn zoontje had zijn brood op en nog een klein beetje olijfolie over. Hij zette het schaaltje aan zijn mond omdat hij het wilde opdrinken. Ik zei: okee, ik weet niet of je dat zo lekker vindt, maar mag je proberen. Nou, hij goot het naar binnen en trok daarna een vies gezicht
En dan kan ik daar wel helemaal boven op gaan zitten: nee je moet zo doen⦠nee dat hoort niet zoā¦
maar ik heb daar gewoon geen zin in, als het eigenlijk niet echt uit maakt
Mijn dochter is pas 1,5 dus ik heb hier nog niet echt mee te maken. Maar jullie verhalen over een aanpak om soms ook gewoon dingen toe te laten omdat zij het graag wil, ook al hoort het niet zo, inspireren me om hier ook mee aan de slag te gaan.
Ik snap jou heel goed. Mijn dochter is inmiddels 4, maar rond die leeftijd kon ik haar wel wat soms. Ze had echt een miljoen driftbuien per dag en ook veeeeeel heftiger dan kinderen in onze omgeving. Wat was dat vermoeiend zeg. Al die standaard tips als: āgeef twee keuzesā dat hielp ook geen sier. Wat wel hielp, was dat ze gewoon groter werd. En wat me verder er doorheen heeft gesleept
-
Speel in op situaties die potentieel voor drama kunnen zorgen. Bijv samen lopen op straat en ze wil geen handje geven. āKom schat, geef mama even jouw vleugeltjeā. Maar ik heb geen vleugeltje! Oh nee, laat eens voelen. Nou, ik voel echt veertjes hoorā. Dan was ze compleet afgeleid.
-
Laat wat geks toe. Hoe vaak mijn dochter niet met sokken onder de douche heeft gestaan, of met een afwasborstel, of met een petje op. Wij hebben ook een tijd lang voor dat we gingen eten, met zijn allen gek gedaan door heel hard op de tafel te staan, onze tong ui te steken. Onze dochter mocht dan iets mals doen en wij deden na. Daarna was het ook klaar en heeel duidelijk: ny gaan we eten.
-
Consequent zijn. Een keer waarschuwen en daarna consequentie aan verbinden.
-
Alles wat geen vraag is, niet als een vraag stellen. Mijn vriend was een tijd verbaasd dat ze beter naar mij luisterde, maar ik zeg: āGa op je stoel zitten, we gaan nu eten. En denk erom, ik wil geen gezeurā. Hij zegt (wat overigens veel liever klinkt haha): āHey lieve schat, zou jij wel even op je stoel willen gaan zitten en wat willen eten?ā (reactie: NEE!!!)
-
Als je iets van haar gedaan wil krijgen, de opdracht geven alsof je er al vanuit gaan dat ze het gaat doen. āJij doet even je jas aan en mama pakt jouw tasje. Dankjewel schatā.
Dochter hier eet bij lange na niet al haar korstjes op en ik vind het zo zonde om ze vervolgens allemaal weg te gooien (we eten ze zelf regelmatig ook al op ). Heeft iemand nog goede ideeĆ«n wat we met de korstjes zouden kunnen doen? Dacht wellicht voor de vogels nu in het koude weerā¦
Wij geven ze aan de kippen, maar je kan er ook croutons van maken!
In de oven met beetje olijfolie en wat rozemarijn etc. als je er echt voor wil gaan
- in de soep als croutons
- in je omelet met groenten etc, ik bak heel vaak oud brood op met boter/olie, tomaatjes, (verse) kruiden, fetakaas en ei.
- in de salade (panzanella)
Mijn halve lunch bestaat tegenwoordig uit korstjes die afgedankt zijn door mijn kinderen haha. Even dippen in de appelstroop en je hebt bijna een volwaardige lunch
Love it, dankjewel allemaal!!
Hoe gaan jullie om met kinderen die de hele dag trucs, kunsten, geniale bewegingen of anderzins briljante dingen laten zien?
Wij zijn op reis, dus veel samen, en ik merk dat ik aan het eind vd dag echt amper meer opkijk en alleen een lauw āoh jaā produceer. Aan de andere kant kan ook niet alles met luid applaus ontvangen worden, en op dingen die ik oprecht knap vind reageer ik wel met gepast enthousiasme. Maar voel me soms wel echt een ongeĆÆnteresseerde moeder als ze āmam kijk!ā roepen en dan met gekruiste vingers door het pierenbadje lopen ofzo, dus vandaar dat ik even op zoek ben naar ervaringen.
Broodpudding. Eventueel samen met de kapjes opsparen in de vriezer. Voorheen maakte ik dit wel eens met oud brood maar er wordt tegenwoordig zoveel gegeten dat we geen oud brood meer kennen.
Ik reageer denk ik hetzelfde als jij. En soms zeg ik ook gewoon dat ik even niet meer ga kijken, dat ze even zelf mag spelen en dat ze daarna alle kunstjes achter elkaar mag laten zien. Geloof niet dat ze er last van heeft dat ik niet altijd vol enthousiasme reageer
Binnenkort gaan we beginnen met een nieuwe slaapkamer samenstellen voor onze peuter. Ze is dan ongeveer 2.5 jaar en we neigen er naar om meteen een eenpersoonsbed aan te schaffen. De kamer heeft een schuin dak, waar we een bedstee willen maken, dus zonde om hier weer een tijdelijk peuterbedje in te plaatsen.
Iemand hier ervaringen mee? Of toch eerst voor een kleiner bedje gaan?
Mijn oudste lag met uiterlijk (precies weet ik even niet meer, zou ik door mn fotorol moeten gaan) 1jaar en 3 maanden in een eenpersoonsbed, nooit spijt gehad.
Ah ja dat van al die kunsten achter elkaar is wel een goeie, thanks!
Zijn er hier vrouwen die met 39 weken zijn ingeleid?
Ik ben medisch en heb vanochtend te horen gekregen dat dit een optie zou zijn voor mij. Ben benieuwd naar je ervaring. De verloskundige zei dat een ingeleide bevalling vaak zwaarder is dan een āspontaneā bevalling
Ja, ik ben bij mijn vorige zwangerschap ingeleid met 39 weken. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal met een natuurlijk opgewekte bevalling, dus welke van de 2 zwaarder is kan ik niet uit eigen ervaring zeggen. Ik vond een ingeleide bevalling geen pretje, maar heb ook niet de illusie dat een gewone bevalling wel een pretje is Ik vond het in elk geval zwaar dat ik het idee had dat de weeen heel snel opkwamen en ook snel heel heftig werden. Het maakte het opvangen ervan in elk geval niet zo goed te doen, want kreeg nauwelijks rust tussendoor. Kind was er echt in no-time voor mijn gevoel; tussen eerste wee en geboorte zat nog geen 4 uur. Wat ik een voordeel vond: de vliezen braken terwijl ik al in het ziekenhuis was en niet, want daar was ik bang voor, terwijl ik in de supermarkt ofzo liep. Maargoed, zoān soort argument zou ik niĆ©t doorslaggevend laten zijn op de vraag of inleiden een goed idee is hoor
Haha, ik moest wel een beetje lachen om sommige delen in je verhaal sorry!
[quote=ādjodie, post:2671, topic:36329ā]
Ik vond een ingeleide bevalling geen pretje, maar heb ook niet de illusie dat een gewone bevalling wel een pretje is
[/quote] haha.
Ik ben medisch (rug patiƫnt) en merk dat het sinds 35 weken (ben nu 36+3) het echt heel zwaar is. Ik heb bij elke beweging een harde buik, heel veel voorweeƫn en kan niet heel veel meer dan in bed liggen. Daarom zit ik een inleiding bij 39 weken zwaar te overwegen, mits het niet eerder spontaan gebeurd
Snap ik, dan is je eigen toestand zo matig dat je het overweegt. Ik ken niet de precieze nadelen van een ingeleide bevalling voor zowel jezelf als voor je baby, maar ongetwijfeld dat de verloskundige daar goed over kan adviseren. En dan kun jij vervolgens de afweging maken of het het je waard is. Het is vanwege je medische toestand in elk geval geen luxepositie, dus welke keuze je ook maakt: het is sowieso de juiste.
Ik ben bij 38 weken ingeleid en kijk er positief op terug! De weeƫn waren niet mals, maar had ook niet anders gewacht. Verloskundige in het zkh dacht goed mee en belangrijkste is dat dochtertje helemaal gezond werd geboren.