Hahaha ja die slaap doos bij busy toddler vind ik echt goud ![]()
Ik ben eigenlijk ook zo opgevoed door mijn ouders. Heel veel mocht gewoon, zolang het niet gevaarlijk was of vervelend voor anderen.
Ik heb ook een tijd mijn matras onder mijn bureau gelegd omdat ik graag daar onder wilde slapen. Vond ik zelf super leuk en mijn ouders dachten, ja waarom ook niet ![]()
Bij mijn kinderen probeer ik hetzelfde te doen. Mijn partner is daar iets minder van, maar hij merkt ook wel dat het minder gedoe geeft, meer plezier oplevert en makkelijker is voor jezelf, om op bepaalde punten gewoon wat meer hun eigen gang te laten gaan (en soms leren ze er ook van).
voorbeeld mbt eten
ik had mijn kinderen stukjes brood + bakje hummus + schaaltje met klein laagje olijfolie gegeven.
Als mijn dochter een stukje brood in de hummus dipt, af likt en weer er in dipt, dan laat ik haar gewoon. Ze heeft haar eigen bakje met dip, zij mag weten hoe ze dat eet (mijn partner is dan eerder geneigd om te zeggen: nee, je moet het eten en dan een nieuw stuk pakken om te dippen).
Mijn zoontje had zijn brood op en nog een klein beetje olijfolie over. Hij zette het schaaltje aan zijn mond omdat hij het wilde opdrinken. Ik zei: okee, ik weet niet of je dat zo lekker vindt, maar mag je proberen. Nou, hij goot het naar binnen en trok daarna een vies gezicht ![]()
En dan kan ik daar wel helemaal boven op gaan zitten: nee je moet zo doen⦠nee dat hoort niet zoā¦
maar ik heb daar gewoon geen zin in, als het eigenlijk niet echt uit maakt