Geen eigen ervaring! Moet zelf ook nog bevallen. Maar tijdens mijn zwangerschapscursus zaterdag, werd er geadviseerd dat als je ingeleid wordt. Duidelijk aan te geven dat je de weeenopwekkende medicatie niet in 1 keer wil. Maar verspreid. Als ze namelijk ‘teveel’ in 1 keer geven heb je meer kans op een weeenstorm, wat erg onprettig is. Dus goed laten informeren (door je partner bv) waarom ze meer medicatie in 1 keer willen doen. Is t omdat ze zelf op de klok kijken, of omdat er gevaar dreigt?
Het schijnt ook normaler te zijn om t in doseringen te krijgen.
Dat wilde ik nog even als tip meegeven.
Met 38 weken ingeleid. Van eerste weeën naar geboorte was bij mij ook iets van 4 a 5 uur. Weeënopwekker alleen in laagste dosering gehad, want kwam snel op gang. Maar heb het ook als pittig ervaren, want kreeg geen rust tussen de weeën. Uiteindelijk een morfinepompje gekregen en dat was heel fijn.
Nu zwanger van tweede en hoop eigenlijk wel dat deze natuurlijk op gang komt. Heb de totaalheid van het inleiden niet als mega negatief beschouwd, maar vond het wel heel medisch allemaal, wat logisch is (ballon plaatsen, vliezen laten breken, aan ctg liggen, infuus krijgen, 3 a 4 verschillende klinische verloskundigen gehad).
Dit kan natuurlijk alsnog gebeuren trouwens.
Goede tip, thanks! Moet jij nog lang?
@djodie vind je reactie heel lief en het ontroerd me best wel Ik heb echt een droom zwangerschap (gehad). Weinig kwaaltjes/pijn en “ineens” hakt het er in. Voelt echt als falen dat ik het overweeg om het bij 39 weken te doen, want waarom kunnen zoveel vrouwen het gewoon tot 41 weken afwachten? Slaat sowieso helemaal nergens op. Het is geen wedstrijd plus ik heb gewoon mijn medische dingen. Maar het is toch fijn om die bevestiging van iemand anders te krijgen, ook van jou @Livre dus jij ook bedankt
Ik ben nu 28 weken (9 maart uitgerekend) , dus heb nog eventjes te gaan (man kon niet op de fijnste dag voor de cursus, dus ja dan maar eerder).
@DikkeKip misschien een tip maar ik zou navraag doen wat het protocol is voor het verhogen van de weeenopwekkers. Indien eerst een ballonnetje
niet zorgt voor weeen, kunnen ze voorstellen om die toe toe te dienen. Volgens mij kan dit per ziekenhuis verschillen en kan het zijn dat er bijvoorbeeld elke 30, 60 of 90 minuten een verhoging. Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk mijn lichaam de tijd gunnen om zelf de weeen zelf weer op te laten pikken. Als er snel opgehoogd wordt heb je volgens mij meer kans op een weeenstorm.
Ik ben eerste keer met 40 wk ingeleid was echt pittig en duurde heel lang. De tweede keer met 38 wk ingeleid en mn baby was er zo. Wel een weeenstorm, maar minder schade en sneller herstel tov eerste.
Ik vond mijn 2e bevalling (inleiding) pittiger dan de eerste (natuurlijk) vooral omdat ik de weeen zo intens vond (geen weeënstorm). Wel snel ontsluiting in 1 uur van 5 nr 10 cm. En net voor de morfine zn werk deed, kreeg ik al persweeen🫠 ik.adviseer je om je geboorteplan te overleggen met je VK zij kan adviseren over je bevalling in het desbetreffende ziekenhuis. Zo heb ik met haar advies gewacht met een infuus gelijk na vliezen breken. Oke de ontsluiting kwam alsnog niet op gang, maar vond t wel fijn om het geprobeerd te hebben. Nog een tip: gebruik pijnstilling als het nodig is! Ik wilde liever zonder medicatie net als de 1e, terwijl de weeën dit keer pijnlijker waren
*hoop niet dat het je afschrikt hoor, ben blij met hoe het is gegaan
Goeie tip! Bij 38 weken gaan ze kijken of er eventueel al ontsluiting is. Moet volgende week (als ik 37+4 ben) weer heen. Zou het dan even vragen! Het is wel echt fijn om te weten dat het eerder kan dan 41 weken. Wist ik natuurlijk ook wel maar om echt die bevestiging te hebben is zo’n mentale geruststelling
Ja met 39 weken ballon geplaatst. Vond het toucheren daarbij nog het meest pijnlijke. Volgende ochtend zelf eruit gevallen toen ziekenhuis geweest maar geen plek en de ochtend erna verder ingeleid. Vliezen gebroken en toen tijd gegeven om te kijken of de weeen vanzelf op gang kwamen en dat gebeurde.
Daarom niet echt het idee gehad dat het, op het plannen en de start na, een andere bevalling is geweest.
Succes!
Hier ook ingeleid met 39 weken en ik heb er vooraf enorm over getwijfeld, maar vond het uiteindelijk wel prima. Wel ook een weeënstorm gehad nadat mijn vliezen werden gebroken. Ik heb echter geen wee opwekkers gehad. Misschien kun je overleggen of ze bij elke stap joue lichaam de kans willen geven om te kijken wat het doet? Dus eerst goed kijken welk effect het ballonnetje heeft voordat er tabletjes worden toegediend bijv. Of eerst kijken of de weeën goed zelf op gang komen voordat weeopwekkers worden toegediend.
Voordeeltje aan een inleiding vond ik dat we de laatste dagen nog heel erg genoten met zn 2en, omdat we wisten wanneer de baby zou komen.
Twee keer ingeleid, een keer met 42+1 en een keer met 39+6. Eerste keer gestart met ballon, tweede keer met pillen misoproston ofzo. Beide keren ook weeenopwekkers gekregen, geen makkelijke bevallingen maar wat ik het allerergste vond van deze de bevallingen was de ballon van bevalling 1.
Gatver wat vond ik dat naar en ellendig om daarmee te lopen. Mijn advies is dus: ga voor de pilletjes als het kan. Vond dat ook veel natuurlijker voelen.
Haha ja dit herken ik wel een beetje ja
Zowel ik als mijn dochter willen volgens mij iets te vaak winnen van elkaar.
@Jeezlouiz goede tips, dankjewel!
@chachaloco wauw bedankt voor je uitgebreide reactie! Herken het heel goed. En gelenigden tips, daar kan ik zeker wat mee we hebben net even heerlijk heel gek gedanst en ik heb even alles gelaten voor wat het was en lekker meegedaan.
Dit vind ik wel echt goede tips ja. Ik merk dat ik/wij onze dochter heel vaak wel keuze geven om haar in een richting te ‘duwen’. Dus we vragen heel vaak loop je zelf te trap of of moet ik je dragen? Omdat het eindresultaat bij beide opties naar boven gaan is. Maar denk dat we in sommige dingen een beetje zijn doorgeslagen en nu “vast” zitten. Want als ik nu iets onaangekondigd doe/zeg/aantrek/whatever is ze gelijk ontploft.
Heel graag gedaan @beefje Mijn ervaring is echt dat als je zo vaak mogelijk meebuigt, er voor hun ruimte komt om ook met jou mee te buigen. Ik ben in veel dingen makkelijker dan mijn man, maar op de momenten dat het erop aankomt, luistert zij beter naar mij. Oh en wat ik vaak heb herhaald: ‘als je plezier hebt, kun je geen ruzie maken’. Dus lekker gek blijven doen. Al blijven die kleine peutermeisjes natuurlijk ook vaak genoeg… kleine hufterinnetjes
Ik lees je bericht met heel veel herkenning en wilde precies deze vraag stellen vandaag. Ik heb een zoontje van 2,5 en die is de laatste twee maand zo’n ramp dat ik hem soms het liefst buiten in de tuin zet en zelf weg ga (zou ik nooit echt doen maar de gedachte is er wel)
Gigantisch dwars en een hele erge eigen wil. Alles is nee. Buig ik een keer met hem mee dan is het weer niet goed. Als ik hem uit bed ga halen is het maar de vraag hoe ik hem aan tref. We hebben ritme, zijn consequent bij dezelfde dingen en geven hem ook de ruimte om boos te zijn. Maar op dit moment lijkt echt niets te helpen. En hij is ook zo intens boos om de kleinste dingen, zonder voor mij duidelijke reden. Heb dus geen tips maar je bent in ieder geval niet alleen
Ik werk met wekkertjes en vraag tegenwoordig maar wat het plan van mijn zoon is en dan doe ik net alsof ik nadenk door hardop te praten. Meestal gaat dat wel goed.
A: We gaan zo naar oma, ik zet een wekkertje, als die afgaat, dan gaan we. Wat moeten we doen voordat je naar buiten kan? Heb jij een idee? Moet jij nog douchen?
B: Nee, ik ga vanavond douchen toch mama, ik moet nog een groot glas water drinken.
A: Oh, hmmm daar heb je gelijk in, dan gaan we vanavond douchen. Denk je dat schoenen handig zijn om aan te doen of laarzen, ik weet het even niet zo goed.
B: Laarzen.
A: oké, en wat moeten we nog meer doen? Wil je iets meenemen misschien?
B: Ja, 600 auto’s mama
A: Oh, hmmm hoe moet ik dat dragen dan? Dat past niet in mijn handen of handtas. Weet jij een oplossing?
B: Ja in mijn eigen tas!
A: Aah, goed bedacht, daar passen 3 auto’s in, zal ik ze uitkiezen of kies jij ze uit?
B: Zelf uitkiezen.
A: Oke, het wekkertje gaat zometeen dan gaan we schoenen aandoen en de auto’s inpakken oké?
B: Oké
Meestal nog even een teleurstelling verwerken als het wekkertje gaat, maar daarna kunnen we met schoenen aan vertrekken .
Ja doen alsof je het echt niet snapt werkt wel. Dan doe ik haar laarzen aan haar handen en zegt ze neeeee moet niet mama kijk het moet zoooooo
laarzen aan check
En dan zo verder.
Hier is de gouden zin: ik weet niet of jij dat wel kan hoor.
Bewijsdrang van een 2 jarige is zo groot dat het aktijd werkt.
Zeg daarna altijd wel zoiets als ‘Huh?!? Dat meeeeen je niet, kon jij dit wel! Lekker bezig’
Ja zeker nu ze een klein broertje heeft. Ik zeg vaak kun jij aan broertje laten zien hoe dat moet?
Of kan broertje zelf z’n jas pakken? Nee he. Kan jij dat al wel?
Dat werkt echt goed want dan mag/kan ze ook nog eens iets wat haar broertje niet mag/kan.
Omdat we tegen haar best vaak in de nee niet doen kijk uit pas op niet zo hard even rustig wacht op mama modus zitten, proberen we op die manier haar juist positief aan te spreken tov haar broertje. Was een tip van een collega en werkt hier goed.
Maar ik voel me soms net een clown. Wat een toneelstuk elke keer om de deur uit te komen
Bij eeuwig getreuzel en gemiep werkt ik-ga–eerst als een toverspreuk.
Ik ga eerst naar de wc
NEE IK!!! *rent naar de wc en het is binnen 1 minuut gepiept.