Tips, ervaringen & aanraders #9

Oja of als ik zeg dat ik zijn eten aan de hond ga geven, dan eet hij het ook heel snel op.
Mijn zoontje gaat overal wat binnen loopafstand is met de step mee. En dan is hij soms zo aan het treuzelen. Als ik dan zeg ‘heeeeeelp, daar komt een boze traktor/dino/hijskraan aan!’ En dan een beetje snel ga lopen dan racet ‘ie ook op me af.
Mensen op straat kijken me ook altijd aan van huh wat is daar aan de hand.

6 likes

Kinderen zijn simpele zielen

5 likes

Mijn kind is nog niet in die fase maar kan niet wachten om jullie Jedi mind tricks te proberen.

15 likes

Hier werkt met anderhalf jaar liedjes zingen perfect voor afleiding. Dus ik zit de godganse dag klassiekers te zingen :sweat_smile:. Kan nu eindelijk zonder schaamte op de fiets zingen.

5 likes

Ja maar over 20 jaar krijg jij tijdens therapie het verwijt dat je nooit vertrouwen in de capaciteiten van je kind had :stuck_out_tongue:

Hier zitten we in een gigantische ‘Zelf doen’ fase. Prima als het iets is wat ze kan. Maar vervelend als ze iets zelf willen doen wat ze gewoon nog niet kunnen (sweater aan/uittrekken). Dus dan zijn ze gefrustreerd omdat het niet lukt maar je mag ook NIET helpen…

Of als ik per ongeluk zelf haar broek aantrek. En dat ze 'm dan boos (Ikke doen!) weer uittrekt om 'm zelf aan te trekken…

2 likes

In therapie gaan ze sowieso wel. Als dit de reden is heb ik het best goed gedaan denk ik.

6 likes

Wie weet een mooi liedje gericht op kinderen wat je kan draaien op een begrafenis van een oma? Het gaan om kinderen tussen 4 en 8 jaar. En het liefst geen engels en geen gelovige insteek (je gaat naar de hemel). Ze gaan het niet zelf zingen maar ik vind het fijn dat er ook muziek wordt gedraaid waar zij zich in herkennen.

Wanneer zie ik jou terug van K3

2 likes

Heeft iemand aanraders voor boeken met opvoedtips? Iets in de trant van liefdevol opvoeden, met grenzen en ruimte voor emoties/communicatie.

Is het erg als een peuter oor geblokkeerd met oorsmeer zit? Komt dat vanzelf goed of moet ik een afspraak maken bij de huisarts? Als ik kijk met de zaklamp van m’n telefoon lijkt het net of het gewoon helemaal geblokkeerd en dicht zit.

1 like

Geen boek, maar een online cursus bij Eefje schoonewille

1 like

Misschien helpt een watje met wat zonnebloemolie erin om het los te weken?
Het lijkt mij geen kwaad kunnen. Komt vast vanzelf los. Zolang het kind geen last heeft (oorpijn, slecht horen). Maar ik ben geen arts.

1 like

Heeft iemand tips om baby te leren zelf in slaap te gaan vallen ipv volledig afhankelijk te zijn van wiegen?
Ik trek het steeds slechter dat ik vaak te lang bezig ben rondom elk slaapje en het me opbreekt. Ook wordt hij opeens in de nacht vaker wakker zonder voor mij aanwijsbare reden behalve dan dat hij doorheeft dat hij niet meer op schoot ligt. Hij is bijna 6 maanden.

Hier hielp het om tijdens het wegleggen te ssh-en, tot hij bijna sliep. En zodra hij was neergelegd, legde ik nog even m’n hand op zijn buik. Dit werkte overigens goed toen hij nog heel klein was (3-4 maanden). Hij is nu bijna een jaar en zelf in slaap vallen gaat goed, maar 's nachts troosten en terugleggen is veel moeilijker geworden. Hand op buik werkt dan niet meer :upside_down_face:

1 like

Wij hadden een Nunki-lakentje, dat geeft een “diepe druk”, vergelijkbaar met een hand of een knuffel dus kan tot rust brengen.
Wat wij verder deden in het begin was co-sleeper schudden en shhht-en (deden wij met een toestelletje anders ben je nog de hele tijd zelf bezig).
Maar het is gewoon mega zwaar en intens als je kind zo veel nood heeft aan nabijheid.

2 likes

Weet niet of je het al doet, maar misschien laten slapen met een klein doekje of knuffeltje en dat actief in zijn handjes stoppen of onder de oksel voor het slapen gaan. Zodat hij het associeert met slaap en veiligheid/geborgenheid. Bij ons is dat deze knuffel Happy Horse Knuffel Kikker Flavio 42cm - Babywinkel.nl, hier hebben we 1 reserve van zodat we kunnen switchen en wassen.

Verder was dit wel echt handig Zazu Cody de Krab Ocean Projector | MamaLoes
Zit ook een functie bij dat hij automatisch aangaat als je baby huilt en gaat automatisch uit na 30 min (licht wordt steeds minder fel en de geluiden worden zachter). De eerste paar keer moesten we wel erbij blijven en zoals @Elaine zei: hand op buik en veel Ssh-en, maar daarna ging het wel echt makkelijker.

2 likes

Thanks!
@FrootLoops wat een leuk ding die projector!
@whosthatgirl schudden lukt hier niet, ding staat heel stabiel op poten. Dat lakentje twijfel ik al een tijd over… misschien toch eens op Vinted kijken.

Hij is ook bijna te zwaar voor z’n cosleeper dus wil het bedje van Ikea halen waarbij 1 zijkant eraf kan en hij nog even naast me kan slapen. Heb teveel angst dat als hij meteen naar zn eigen kamer gaat, ik er 86x per nacht uit kan omdat ik nu ook al meerdere keren per nacht een speen erin moet doen of even moet sussen. Maar in dat bedje kan wel weer beter het Nunki lakentje.

Leggen/legden jullie je baby wakker wakker weg of slaperig?

Pfoeh ik wil graag dat hij zelfstandig gaat slapen maar zie ook heel erg op tegen de (mogelijk) zware dagen/nachten/weken.

2 likes

Ik ben met mijn baby ook even bezig geweest. En het heeft echt wel even geduurd en ook best wat tranen gekost. Maar ik merk nu ook nog dat het steeds beter gaat! Hij slaapt nog niet zelfstandig hoor maar hij is ook nog klein. Maar het duurt bij mij max 15 minuten nu en meestal tussen de 5 en 10. Moet soms ook wel terug voor een speentje. Maar gisteren heeft hij bijvoorbeeld 2,5 uur geslapen en moest ik 2 keer terug. Dus prima.

Ik heb een ritueeltje van verschonen, slaapzak aan, gordijnen dicht, nachtlampje met muziek aan en dan houd ik hem nog even tegen me aan/knuffelen. Totdat ik voel dat hij ontspant. Dan leg ik hem neer en wiebel ik hem een beetje en ‘shh’ ik ook.

Ik geef het 10 tot 15 minuten en als hij dan nog echt verdrietig is, haal ik hem eruit en probeer ik het even later weer.

Er zijn hier ook nog wel wat kanttekeningen :sweat_smile: het eerste slaapje gaat altijd het beste en het slaapje einde van de dag gaat meestal wat moeizamer. Mijn vriend brengt hem naar bed in de avond maar bij hem lukt het nog niet altijd.

Het is echt zwaar om het door te zetten maar opeens merkte ik dat het beter ging!

3 likes

Ja dan zou ik zeker ook kiezen om je kind nog eventjes naast je te laten slapen. Lijkt me echt nog veel erger om elke keer te moeten rechtstaan.
Wat de speen betreft hadden wij echt minstens 5 stuks in het bedje liggen zodat ze die zelf kon terugvinden. Vanaf 6 maanden misschien al de moeite om te proberen?
Al werkt dat dan niet in combinatie met dat Nunki-lakentje want dan zijn ze niet echt beweeglijk natuurlijk.
Oh ja wat wij ook nog deden was een lichte tetradoek over of bij het gezichtje leggen. Dat gaf op één of andere manier ook geborgenheid. (Rond 6 maanden namen we die wel nog weg eens ze sliep om geen risico’s te nemen. Nu ze ouder is niet meer.)

1 like

Ja precies, als ik er helemaal uit moet val ik nog slechter terug in slaap.
Ik heb voor m’n eigen gemak inderdaad al 4 spenen rondom zn hoofd liggen haha zodat ik minder snel mis grijp. Zelf speen erin doen oefent hij wel overdag maar is nog geen succes.

@Vloeistof slaapt je baby in cosleeper of eigen bedje?

Ik ben na de kerstdagen een week vrij, misschien een goed moment om te gaan oefenen. Hiermee starten als m’n wekker om 05:30 gaat heb ik niet zo’n zin in haha.

2 likes