Tips, ervaringen & aanraders #9

Nog iets dat ik wilde toevoegen trouwens.

Wij hebben echt heel lang gedacht dat we bij ons kind moesten blijven tot ze in slaap viel. Dus dat hebben we gedaan tot ze (bijna) een jaar was. Maar we merkten steeds vaker dat ze keihard begon te huilen en zich naar ons gooide van “neem mij aub mee terug mee uit bed”.
Terwijl ze wel gewoon al moe was.
Op een dag zijn we daar gewoon cold turkey mee gestopt en we merkten dat ze eigenlijk gewoon veel rustiger was zonder ons en gemakkelijker in slaap viel? Heel vreemd en toen dachten we echt van dit hadden we eerder moeten doen.
Dus nu is het ritueel echt heel kort: neerleggen, kusje en weg.
Ze was dus toen wel al bijna een jaar. Denk dat het met zes maanden misschien nog anders kan geweest zijn maar misschien toch de moeite waard om eens te proberen?

5 likes

Mijn ervaring is dat ik heel bang ben dat ik er duizend keer per nacht uit moet maar beide kinderen sliepen veel beter toen ze niet meer op onze kamer lagen. Je kunt het altijd een nachtje proberen!

10 likes

In een ledikant maar wel naast mij nog. En hij slaapt in een nestje… dus dat moet ik ook nog wel afbouwen😅. En daar zie ik wel tegenop want heb het gevoel dat hem dat een stuk geborgenheid geeft

3 likes

Een van mijn beste vrienden verwacht komende zomer een baby. We willen ze met de hele vriendengroep een kado pakket geven met allerlei leuke, lekkere en handige dingen. Bijv een prentenboekje, dekentje, matchende sokken voor baby en papa, zwangerproof lekkers en rompertjes.
Ze zitten best in een bubbel met weinig andere kleine kinderen dus vinden het heel leuk om van ons handige tips en adviezen te krijgen. Het leek me leuk om daar iets mee te doen. Ik dacht iets van een Baby 101.

Hebben jullie tips/adviezen die hier echt in moeten? Wat is het belangrijkste wat nieuwe ouders moeten horen of weten over dat eerste jaar? Mag met humor, hoeft allemaal niet te serieus te zijn.

1 like

Moest meteen aan dit boekje denken: lekker luchtig, met humor maar ook wel wat praktische tips :grinning:

Edit: o niet leverbaar via de link, maar misschien nog wel via een plaatselijke boekhandel

3 likes

Met slapen moet je er imo gewoon doorheen en investeren in betere nachten. Het zal best even wat tranen en minder slaap opleveren, maar in the end levert het wel veel op.

10 likes

Oh wat een leuke! Ook echt toffe reviews. Ik ga eens googlen of ik er nog aan kan komen.

3 likes

Wellicht impopulair, maar wel het enige wat bij ons werkt. Wakker in bed leggen en bij huilen niet pakken, maar in bed troosten. Dat is echt pittig vond ik. Maar twee dagen later ligt hij nog even lachend te brabbelen, valt in slaap en slaapt (vrijwel) door. Ik heb zelf echt liever twee avonden dat je ergens doorheen moet en je daarna rust hebt.

8 likes

Dit hebben wij ook gedaan en was ook precies wat ons kind nodig had om zelf in slaap te leren vallen. Troosten in bed, weglopen als ze rustig zijn en als ze dan weer huilde even 5 minuten wachten voor je erheen gaat.

3 likes

Dit ja. Ik geloof wel echt in liefdevol een duidelijke grens aangeven. Als je je kind in zn eigen bed wil hebben moet je dat aanleren. En natuurlijk is ieder kind anders en vinden sommige ouders het de tranen niet waard of te vermoeiend, en kiezen ze voor iets anders, en dat is echt helemaal prima. Maar als je dit echt graag wil moet je een aanpak kiezen die bij je past en doorzetten.

8 likes

Dit werkt bij ons ook alleen dan met zijn handen in de ‘hoera’ houding naast z’n hoofd. Is even 5 minuten huilen maar dan wordt hij eigenlijk altijd rustig

3 likes

Bedankt allemaal voor de tips en ideeën! Ik ga volgende week zien welke aanpak het beste lijkt te werken en m’n best doen. Ik word altijd misselijk als hij ligt te huilen dus hopelijk valt het mee, voor hem en voor mij.

4 likes

Heeft iemand tips voor een goede pufcursus/ademhalingscursus of webinar online?

1 like

Deze was heel fijn: https://thepositivebirthcompany.co.uk

Wel Engels, maar duidelijk en er worden niet hele moeilijke termen genoemd.

Heb deze vorig jaar als tip gekregen van andere forummer (weet even niet meer wie en wanneer) en heb ook de Freya App (zelfde makers) gedownload om de weeën op te vangen en te timen. En echt veel aan gehad! Weet dus even niet meer wie het was; maar als je meeleest, enorm bedankt voor de tip! :grin:

6 likes

Ja, ik heb die ook gebruikt, enorme aanrader. (Misschien was ik de tip?)
De weeentimer met affirmaties en ontspanningsoefeningen is heel erg fijn. Ik denk echt dat ik daardoor de bevalling zo goed heb kunnen doorstaan (naast geluk van geen echte complicaties natuurlijk). Ook om vooraf al wat mee te oefenen.

Verder heb ik het boek Geboorte vol vertrouwen van Vivian Vietje gebruikt. Dat is geen cursus of webinar (maar misschien heeft ze dat wel?) maar wel een hele fijne uitleg over de bevalling, wat er allemaal gebeurt en wat je opties zijn.

4 likes

Ooh dit klinkt goed, wel die 2.99€ waard dus?

2 likes

Ja absoluut! Was mij wel meer waard geweest.
Maar je moet wel geïnteresseerd zijn in hypnobirthing. Je kunt op youtube ook eerst wat video’s bekijken of het bij je past.
Maar in die timer kun je ook kiezen wat je wel en niet wil horen. Wel of geen affirmaties, meditaties of muziek en welke wel of niet.

3 likes

Jaa ik ga daar opzich best lekker op haha. :sunglasses:

3 likes

Ja! Jij was volgens mij idd degene die het tipte! Nogmaals dank! :blush:

1 like

En ik was degene die jou tipte twee jaar geleden haha, zo fijn dat het voor jou en @FrootLoops ook zo goed werkte! Ik vond die affirmaties ook heel fijn en heb ze zoveel geluisterd de tweede helft vd zwangerschap.

5 likes