Mijn kinderen schelen 15 maanden en de 3e kwam toen de oudsten 6&5 jaar waren. Ze spelen allebei heel graag met hun zusje, en ik vind het zooo chill om nu maar 1 klein kind in huis te hebben ipv 2 peuters. Ik heb nu tijd om allemaal dingen met haar te doen die ik met 2 jonge kinderen echt te veel gedoe vond of gewoon niet te doen waren.
Ik maak mij nogal zorgen om het plasgedrag van mijn dochter. Ze is 3,5 en ze is zindelijk, maar ze plast heeel weinig. Soms echt maar 2 keer op een dag. Dit kan toch niet gezond zijn? Laatst was het 6 uur en ze had sinds de ochtend al niet geplast. Haar ongelukjes zijn sinds ze zindelijk is op een hand te tellen, angst voor het toilet heeft ze ook niet dus daar ligt het niet aan. Wel drinkt ze ook erg weinig, ik moet haar er echt toe zetten om te drinken. Soms zeg ik tegen haar ākom we gaan even plassen, want dat is alweer een tijdje geleden.ā Vaak gaat dat gepaard met een hoop tegenspraak en ruzie en dan laat ik het ook, omdat ik ook geen angst wil creĆ«ren. Maar ik maak mij toch zorgen, want het kan niet gezond zijn lijkt mij. Hebben jullie hier ervaringen mee? Plassen jullie kinderen ook zo weinig, en zijn mijn zorgen onterecht?
Als ze echt zo weinig drinkt, lijkt het me niet gek dat ze ook weinig plast? Dat lijkt me dan ook het makkelijkst om te veranderen, meer laten drinken en dan kijken of ze ook meer plast?
Zelf zou ik haar iets geven wat ze heel lekker vindt, voor mijn dochter zou dat een zoet sapje zijn. Plast ze dan nog steeds niet kun je altijd advies inwinnen bij een arts, maar zelf zou ik dan dit eerst geprobeerd willen hebben.
Je kunt het haar misschien ook uitleggen? Je moet iedere dag minimaal x bekers drinken, dat is goed voor je lijf. En dan in voor haar begrijpelijke taal wat voorbeelden geven. Desnoods zeg je dat het moet van de dokter. Niet haar bang maken, maar gewoon op haar niveau uitleg geven. Bij mijn dochter van ongeveer dezelfde leeftijd werkt dat goed. Ze vindt het ook leuk om veel te weten.
Dit zou ik zelf eerst proberen voordat ik naar een arts ging. Met de gedachte dat iets wat niet in je lijf zit je ook niet uit kunt plassen. Maar maak je je zorgen dat er meer speelt, iets medisch? Dan zou ik gewoon direct overleggen met de huisarts.
Edit: je vraagt naar ervaringen. Mijn dochter drinkt en plast voldoende. Heel soms zijn er dagen dat ze niet genoeg drinkt in mijn ogen, dan heeft ze geen zin in water heb ik het idee. Dan geef ik haar sap, babycino, thee met honing, of iets anders wat ze erg lekker vindt en dat werkt dan. Vandaar mijn bovenstaande reactiesl.
Veel is al gezegd maar ik snap echt niks van je vraag. Beide heeft toch voor en nadelen en je kan het leven helemaal niet op die manier plannen.
Als een kindje welkom is dan is het welkom en kun je proberen zwanger te raken. Je kunt toch niet van te voren gaan bedenken wat het leeftijdsverschil moet worden en dan terug rekenen wanneer je dan bevrucht moet worden.
Je kan een voorkeur hebben van wat korter op elkaar of wat langer ertussen maar dat hangt ook weer heel erg af van je eigen gezondheid en leeftijd, welke andere dingen er spelen in je leven, de wensen van de partner etc.
Nee ik zou gewoon voor mezelf nadenken of je nu graag zwanger zou willen worden en een kindje erbij zou willen. Ja? Go for it. Nee? Dan niet.
Het is me deze kerst weer opgevallen hoe verschillend ouders hun kinderen opvoeden ten aanzien van eten. In mijn schoonfamilie eten sommige kinderen heel veel suiker en krijgen ze weinig grenzen opgelegd en in mijn eigen familie wordt juist extreem op eten gelet. Ik heb een baby en wil juist niet dat eten een heel ding wordt, zowel niet in extreem negatief erover zijn en ook niet zoals bij mijn schoonfamilie dat mijn kind heel ongezond eet. Hoe voeden jullie je kinderen op met eten en hebben jullie tips om kinderen wel te begrenzen maar dat het geen enorm thema wordt?
Overigens zie ik in mijn schoonfamilie dat men veel relaxter staat in eten en het geen groot thema is. In mijn eigen familie is er veel meer (angst voor) overgewicht en is mijn nichtje (een kind nog) heel erg aan het benoemen van wie er wel en niet dik is. Komt op mij over alsof het daar thuis veel over gaat en dat kind wordt ook niet gecorrigeerd.
De basis is gezond met veel fruit, volkoren granen enzo. Maar op feestjes doe ik niet moeilijk en mag ze gewoon mee eten met ons. Ik probeer vooral geen hiƫrarchie in eten aan te brengen en dus niet snoep of koek op een voetstuk te plaatsen. Fruit is net zo lekker. Tot zo ver werkt het prima, als ze een bakje met een lange vinger en stukjes banaan voor zich heeft, eet ze dat door elkaar op. Maar goed, ze is pas 14 maanden, het wordt vast nog uitdagender.
Ander onderwerp: mijn kind begint nu echt wat langere krullen te krijgen. Wat zijn fijne stylingproducten voor kindjes? Voelt een beetje gek om mousse voor volwassenen ofzo erin te smeren.
Zo heb ik het ook nooit bedoeld, ik snap heel goed, uit eigen ervaring, dat het niet te plannen is.
Ik maak(te) mij druk om een steeds groter wordend leeftijdsverschil en wilde graag ervaringen waaruit blijkt dat het kinderen/ouders helemaal niets uitmaakt. Degene die daarop gereageerd hebben, bedankt dat doet mij goed.
Ik had vooraf de voorkeur voor 2 jaar. Dat werden een paar jaar meer en achteraf gezien had ik niet anders gewild.
Is dat iets wat je kan zien met kerst? Opvoeding zie je terug in de dagelijkse dingen, niet in de uitzonderingen zoals kerst.
Mijn kinderen hebben gisteren heel wat meer suikers binnen gewerkt dan ze thuis krijgen. Oma leeft zich graag uit met de toetjes en daar laten we allemaal ruimte voor over. Ik zorg het grootste gedeelte van het jaar dat er gezond eten op tafel staat en laat met kerst die grenzen volledig los.
Ik heb mijn (schoon)zussen gevraagd niet over dik zijn/kiloās aangekomen zijn/afvallen te praten als mn dochter erbij is (is nogal een terugkerend onderwerp haha)
Dochter uitgelegd in kindertaal dat we van alles moeten eten, groenten, fruit brood etc en ook af en toe koekjes, chips etc. Dat er veel.vitaminen en mineralen zitten in groenten/fruit en heel weinig voedingsstoffen in chips/snoep
En als ze sterk en groot wil worden, naar school wil gaan, het belangrijk is dat we voornamelijk eten van het eerste.
Ik heb het woord ādikā en āgezond en ongezondā vermeden en uitgelegd dat het niet goed is voor haar tanden en ze er buikpijn van kan krijgen. Af en toe komt ze dan thuis met, mama dit is ongezond ofzo en dan leg ik uit dat niets echt ongezond is zolang we varieren.
Gezond eten anders kun je niet naar school vind ik anders ook best wel een beetje ziekelijk
Maar snoep en koek zijn toch ook ongezond? Dat leg je zelf ook uit door te zeggen dat er weinig voedingsstoffen in zitten. En het is helemaal prima om dat af en toe te eten, zolang er maar voldoende gezond eten tegenover staat.
Ik vind het juist wel belangrijk dat mijn kinderen weten wat gezonde en ongezonde producten zijn, en dat het merendeel van wat ze eten gezond moet zijn om hun lichaam draaiende en sterk te houden. Ik vind het schrikbarend om te zien hoeveel ouders (en dus ook kinderen) denken dat een Evergreen ofzo gezond eten is, dus ik leg mijn kinderen hier wel van jongs af aan dingen over uit.
Nee, snoep en koek zelf zijn niet per definitie ongezond. Het is de hoeveelheid die het ongezond maakt, alles waar je teveel van binnenkrijgt is ongezond. Bij snoep/koek ligt die grens lager dan bij bijvoorbeeld snackgroente maar alleen maar snackgroente eten is net zo goed ongezond.
Nou nee want in snoep zit precies helemaal niks waar je lichaam wat aan heeft en in snackgroente wel.
Ik schrijf het nu ff plat neer, maar het gaat er meer om dat we uitleggen, dan kan je lekker spelen, op.school.goed opletten etc. Uiteraard niet als je ongezond eet, kan je niet naar school.
@Zitzak ik koos er juist voor om dat te vermijden omdat ze heel erg na een lesje erover in de klas alles begon te labelen met dit is gezond en dit is ongezond haha en wij proberen thuis juist meer de focus te leggen op vers en gevarieerd eten. En indd ook bij ons op school mag je een evergreen/ontbijtkoek terwijl ik dat niet schaar onder een gezond tussendoortje
Pure chocolade heeft geen enkel gezondheidsvoordeel? Om maar een voorbeeld van snoep te noemen.
Het is niet nodig dus er is geen minimale inname zoals bij groente maar nogmaals alles waar je teveel van eet is ongezond. Snackgroente bevat veel dingen waar het lichaam wat aan heeft maar op enkel snackgroente kan je niet leven.
Je weet heus wel dat niemand het hier over pure chocolade heeft als het gaat over koek en snoep.
Ik lees mee! Ben bij de oudste begonnen met 6 mnd rapley en wil dat nu ook doen bij de baby, twijfel echter of ik start met puree en dan overga op stukjes. Heb opeens een irreƫele angst voor verslikken/stikken.
Je kan natuurlijk ook een paar dagen ervoor of erna beginnen met vaste voeding, moet geen probleem zijn.
Lol, waar valt pure chocolade dan onder?
Hier in huis toch echt onder snoep en kleuter eet dat graag maar ik laat hem er geen hele reep van eten want teveel is ongezond. Net zoals hij niet de hele fruitschaal met peren mag opeten omdat die zo lekker zijn. Alles met mate.
Ik zou gewoon lekker beginnen met zes maanden. Vooral die eerste weken is het meer een soort spelen dan echt eten. En veel mensen doen het dan nog maar 1 keer per dag (ik niet want ik was te enthousiast haha).