Ooh oke, vorige week zei de verpleegkundige van het cb dat ze officieel rapley moet afraden omdat er een grotere kans is op verslikken dan met puree .
Haha ik merk dat die vraag over eten ook hier discussie oproept
Dit is bij mijn familie ook en ben zelf ook in die sfeer opgegroeid waardoor ik van mezelf vind dat ik ook geen normale relatie met eten heb. Ik wil dat juist doorbreken. Ik heb al voordat ik een baby had aangegeven dat ik het vervelend vind als er zoveel over gewicht en afvallen gepraat wordt maar het lijkt wel al generaties een ding in mijn familie
Maar algemene tendens van wat ik hier lees is er niet te restrictief in zitten en letten op een gevarieerd eetpatroon.
Van de bekkenbodemfysio heb ik deze richtlijn gekregen wat betreft drinken:
Aanbevolen vochtintake: eerste 10 kilo 100cc/kg lichaamsgewicht
tweede 10 kilo +50cc/kilo lichaamsgewicht
Bij ons zoontje (iets ouder) kwam dat neer op ongeveer 1,5 liter per dag. Als ze niet genoeg drinken hebben ze ook geen aandrang om te plassen.
Ik vind het echt volkomen logisch dat je hierover nadenkt en graag ervaringen wilt horen. Tuurlijk kun je uiteindelijk niet plannen of, en zo ja wanneer je precies zwanger wordt, maar wel het moment dat je start met proberen. En eenmaal wachten betekent sowieso dat er meer tijd tussen zit. Dus daar kun je je dan op willen voorbereiden. Gold voor mij in ieder geval wel. En uiteindelijk heb je op zoveel factoren geen invloed, dat dat ‘voorbereiden’ ook maar zeeer relatief/voorwaardelijk is, maar ik vind je gedachtes en gevoelens hierover, en dus je vraag, heel begrijpelijk en herkenbaar!
Ik vond het eigenlijk helemaal geen ding om te starten met vast voedsel. Zou er niet te moeilijk over denken qua planning etc want dan maak je het misschien spannender dan het is? Mijn kind vond het meteen vet leuk en ze heeft zich pas recent (na 1 jaar) voor het eerst echt goed verslikt en ook zelf uit gered overigens.
Ik zou echt pas stukken geven als je kind goed stabiel kan zitten in een kinderstoel, evt ondersteund met kussentje, dat helpt ook weer om stikken te voorkomen. Solid starts geeft tips voor het zitten in de kinderstoel en wat een goede houding is. 2023 Ultimate Guide to High Chairs for Babies - Solid Starts
Weet iemand een alternatief op een speeltje zoals dit dat geen 25 euro verzendkosten heeft
Ik probeer een gezonde basis te bieden met vaste eetmomenten (altijd gezamelijk aan tafel zonder scherm) en groente en fruit, en er verder ook geen enorm drama van te maken. De meeste avonden word er redelijk gegeten, maar dat gaat in fases (waarin alles vies en stom is). Ze mogen elke dag snoep, maar op een vast tijdstip. Ijs doen we 1x per week op een vast tijdstip om gezeik te voorkomen (al eten we in de zomer veel vaker een ijsje). Als wij taart of koek oid eten mogen ze ook. Voor ons werkt dit best goed
Het duurde best even voor hij het echt doorhad, ik denk wel 4 a 6 weken. Terwijl hij al het eten uit onze mond keek met vijf maanden. Maar nu hij 8,5 maand is heeft hij er echt veel plezier in en eet hij echt goed vind ik. Mijn oudste had het wel veel sneller door, die at na anderhalve maand al gewoon een hele boterham op.
Bij oudste met 6 maanden begonnen met rapeley. Zij at gelijk wel goed en ontdekte het eten spelenderwijs en dat ging prima.
Jongste snapt er echt helemaal niks van. Gaat kokhalzen als hij naar eten kijkt bij wijze van, en als er iets in z’n mond komt gaat hij gelijk kokhalzen en overgeven en dan komt de hele melk eruit. Hij was ook heel vaak te moe om te eten en hij is nu 8 maanden dus moet wel een beetje gaan wennen. Nu bij hem dus toch maar wat fruithap met de staafmixer maken en dat vindt hij echt lekker. Hii snapt het ook, doet zijn mondje open als hij nog een hapje wil en geniet er echt van.
De jongste is sowieso volgens mij een heel ander kind dan de oudste, dus wat het beste werkt kan ook nog eens per kind verschillen. Ik zou beginnen met je methode van voorkeur en als het niet werkt kan je iets anders proberen.
Ja wij hebben ook twee heel andere kinderen! En pas nu merk ik wat bij de oudste echt in zijn karakter zit en wat gewoon normaal kindgedrag is haha.
Wij maken er vooral geen ding van en hebben het nooit over dik of dun. Als hij eet dan eet hij, als hij niet wil dan wil hij niet, vooral geen strijd. Nu hebben we wel mazzel met een goede eter en als hij een keer wat minder eet haalt hij het de volgende dag wel in of hij is ziek en is het een van de eerste tekenen dat hij niet fit is.
In de eerste anderhalf jaar hebben we hem weinig suiker gegeven en ook geen chips ofzo. Dus wel appelstroop op brood, maar geen snoep.
Wel maisvingers, maar geen nibbit. Altijd ontbijt, fruit, lunch, gezonde snack en avondeten. Als drinken kunstvoeding, thee of water. En we eten altijd samen aan tafel.
Hierdoor heeft hij in basis een gezond eetpatroon, langzaam zijn we daar snoep, ‘ongezonde’ snacks aan toe gaan voegen. Nu is hij bijna vier en drinkt hij ook weleens fristi of ranja. En vandaag hebben we een snackdag met allerlei hapjes en chips. Ontbijt, fruit en lunch hebben we wel normaal gegeten.
Bij het avondeten doen we altijd een ding dat hij sowieso lust en we eten geen toetjes, dus daarmee belonen we niet. Als hij weinig eet bieden we een bakje yoghurt aan, maar pas op het allerlaatst en soms wil hij dat ook niet. Hij moet alles proeven en als hij het vies vindt mag hij het laten liggen. We hebben het wel over gezond en minder gezond, maar proberen er niet teveel nadruk op te leggen. Wel dat je van groente en fruit, pap en vlees sterke spieren krijgt en goed kunt nadenken. En dat snoepjes heel lekker zijn en dat je die daarom soms ook eet, maar als je er teveel van eet dat je buikpijn kan krijgen en dat het geen normaal eten is waar je sterke spieren van krijgt, maar extra voor de lekker.
Benoemen dat je dik wordt van eten vind ik erg schadelijk, maar in onze omgeving hoor ik het nog regelmatig. Als ik het te vaak hoor of als het als iets negatiefs wordt neergezet zeg ik er iets van. Helemaal voorkomen doe je het toch niet. Gisteren bij het kerstdiner nog na het eten van een flinke bak ijs zei oma ook ‘laat me eens kijken, zooooo jij hebt een dikke buik van al dat ijs’. Meestal laat ik dat soort dingen maar, als het niet aan de lopende band gebeurt. En als het geen mensen betreft waar het van benoemd wordt: ‘kijk die dikke meneer eens, die heeft een dikke buik!’ Dat is niet ok en zeg ik gelijk iets van. Ook meegemaakt met schoonzus en neefje. Dat wil ik niet dat mijn kind anderen daarop beoordeelt.
Ik ben heel makkelijk wat dat betreft. Mijn zoon is een makkelijke eter, dus ik vind het geen probleem als hij doordeweeks snoepje, chips of een koekje krijgt. Geef ik ook gewoon aan hem, wel met mate natuurlijk maar of het nou 1, 2 of 3 koekjes op een dag zijn tjah dat maakt mij niets uit. Ook omdat hij sommige dagen niets krijgt qua koekjes. In de zomer of vakanties krijgt hij ook dagelijks een ijsje (wij eten dat dan ook namelijk en voornamelijk wel waterijsjes).
Ik vind het dus ook niet erg als opa’s oma’s of op feestjes als er zoetigheden zijn, mijn zoon eet dan ook gewoon een stukje taart en snoept dan ook. De volgende dag compenseren we dan met extra rauwkost bijvoorbeeld. Maar op een dagelijkse basis eet mijn zoon dus wel altijd groentes, rauwkost, brood en avondeten gaat ook goed. Dus ik ben daarom denk ik ook wel makkelijk. Als het een kwestie zou worden van nee ik wil dit niet eten maar wel snoep, dan zou ik wel strenger zijn met snoep. Ook vaak genoeg voorgekomen dat we hem een koekje aanbieden en hij dat niet wilt.
Kind moet nog 3 worden dus beperkte ervaring maar we zijn niet heel erg streng en dat werkt hier best goed. dwingen om iets te eten of bord leeg te maken krijg ik echt kriebels van dus dat doe ik nooit. Als hij niet wil eten of iets nieuw krijgt vraag ik of hij wil proeven. Als dat neen is vraag ik of hij wil ruiken eraan. Doet hij meestal wel. En ik vraag of hij het zelf aan de kant legt (aanraken). Hij is gewoon typisch kieskeurig en lust de ene week geen komkommer en de andere week eet hij een hele komkommer op een dag op. Soms is er meer chocola gegeten en soms veel fruit. Door de week gezien wordt alles voldoende gegeten volgens mij dus ik voel ook geen behoefte om per maaltijd of per dag zelfs af te meten. Schoonmoeder kon al eens commentaat geven als hij eens een dag veel honger had dat dat naar haar mening ‘teveel was’. Werd ik erg lastig van… andere dag at die dan weer ‘te weinig’ volgens haar ofzo. Volgens mij eet niemand elke dag perfect of evenveel.
Kortom probeer er gewoon zo normaal mogelijk over te doen. Soms ligt op het bord ook al een koek en blijft die zelfs tot laatst liggen. Ik probeer wel streng te zijn op eten wat de pot schat en ga geen tien maaltijden koken. Niet elke dag kan het je lievelingsgerecht zijn. Maar elke dag ligt er wel iets bij wat hij kent of normaal wel eet (wat druiven, yoghurt of aardappels vb.). Hij mag bijvragen van alles op zijn bordje dan…
Vond dat persoonlijk een verwarrende periode omdat ik aan alles veem te zwaar tilde. Achteraf gezien zou ik het wat relaxer proberen aan te pakken en meer te beseffen dat melk hoofdvoedsel is en ze echt niet 5 maaltijden moeten eten ofzo op 6 maanden oud…
Dat wou ik even meegeven. Verder hebben we met gepureerd gestart en eens 7 maanden ofzo ook meer stukjes gegeven. Op de opvang was enkel gepureerd mogelijk helaas. Dus altijd een combinatie geweest. Vond daar niet echt een nadeel aan. Zou nog aanraden eventueel solid starts te volgen op insta.
Kleine toevoeging: persoonlijk zou ik nog aangenamer vinden om te weten dat mijn kind al eens hapjes had gegeten bij mjj ipv alleen op de opvang zonder mij. Vond dat toch een beetje spannend de eerste keren naar allergie, verslikken enzo toe. Voor mijn eigen gerustheid als ik er niet bij was vond ik dat wel fijn dat ik wist dat hij ‘goed’ slikte en vb niet gek reageerde op ei ofzo.
De albelli actie is er weer. Komt als geroepen hier, dochter net 2 geworden en fotoboek heb ik deze week afgerond!
Een vraag voor moeders met kindjes die naar de basisschool gaan.
Situatie: dochter gaat bijna naar groep 1. Dat vindt ze ontzettend spannend en ze heeft er volgens mij nog geen zin in.
Naast dat ze straks naar school gaat, gaat ze ook voor het eerst naar de bso (2 dagen per week).
Wat te doen?
- Eerste week nog niet naar de bso, school is al heftig genoeg
- Eerste weken nog niet naar de bso, school is al heftig genoeg
- Meteen naar de bso, ze moet toch wennen en dat kan maar beter meteen
- Andere optie, namelijk
0 stemmers
Als je het mogelijk is met jullie werk zou je haar de eerste weken ook wat eerder op kunnen halen.
De eerste week gaat ze sowieso waarschijnlijk alleen de ochtenden? En die week is voor de meeste kindjes wel heel vermoeiend.
Er is toch potentieel een verschil tussen wat je wil en wat mogelijk is? Alles leuk en aardig om een ochtend te gaan en niet naar de bso maar er moet ook gewerkt worden. Kijk als t geen probleem is dan kan je het altijd aankijken enzo maar zo niet dan niet. Komt uiteindelijk ook wel goed.