Tips, ervaringen & aanraders #9

Wij zijn gelijk met de Bso gestart, maandag en dinsdag gaat ze voor -en na schooltijd.
De eerste week hebben we (lees: heeft man) haar wel zo vroeg mogelijk opgehaald

2 likes

Ik vind van niet eigenlijk. Maar ik vind bso eigenlijk veel leuker. Past beter bij mn dochter, ze speelt daar met kindjes die ze ook kent van de basisschool, en maakt dus voor het eerst in haar leven vriendjes :hugs::pleading_face:. Maar uiteindelijk is gewoon opvang natuurlijk.
Wij zijn gelijk begonnen met basisschool + bso. Eerste tijd was mn dochter wel vaak overprikkeld, maarja, er moet ook brood op de plank komen.

2 likes

Heeft iemand ervaringen met het halen van de 9 jaren prik op een andere plek dan in een consultatiebureau? Het duurt nog eventjes voor mijn zoontje 9 is maar hij heeft een extreme prikangst door een medisch noodgeval. En in een setting met rijen vol kinderen lijkt mij dat geen succes.

Eventueel via de huisarts op afspraak?

Schijnt dat je dan zelf de vaccinaties moet betalen en het consult.

Ik werk bij de ggd en vaak is het zo dat er op van die grotere vaccinatielocaties een jeugdarts aanwezig is voor kinderen met (extreme) prikangst. Zij nemen het kindje dan apart in een andere ruimte (waar niemand anders is) en stellen hem/haar gerust en vaak lukt het dan zelfs ook om de prik te zetten.

3 likes

Dank je! Fijn om te weten.

1 like

Ja ik. Mijn dochter is o.a. autistisch. Je krijgt bij de 9 jaren prik een uitnodiging per brief met een locatie en datum en dan kan je naar die locatie of naar een willekeurige andere (je kan de locaties en prikdata online zien). Je mag zelf weten naar welke, zonder afspraak. Het is meestal in een soort sporthal of zoals hier in Rdam was het in Ahoy enzo. Maar wij zijn naar een sporthal in Schiedam gegaan, leek ons rustiger en makkelijker bereikbaar voor ons.
We hebben bij het binnen gaan gevraagd om speciale assistentie (had gelezen op de site dat dat er altijd is) en ze zeiden gelijk zonder vragen te stellen Ok kom maar hier. Toen moesten we wel gewoon in de rij voor de controle van de prikpas en ID maar daarna gingen we aan de zijkant van de sporthal achter schermen. Daar stond een tafel en stoelen enzo, gewoon een klein kamertje. Dus je zit niet tussen de andere kinderen.
De 1e prik ging best goed maar 6 maanden later ofzo moet je voor de 2e en toen deed ze wat moeilijker en leek het niet te lukken. Toen zeiden die medewerkers dat we misschien beter bij CJG een afspraak kunnen maken. Maar wij waren helemaal daarnaartoe enzo en vrij genomen dus wilden gewoon dat het toen gebeurde, dus dochter moest wel eventjes in de houdgreep maar ja… Ik denk dat je ook bij cjg een afspraak kan maken en dan zullen ze het vast wel ergens in een rustige ruimte kunnen doen, maar bij die sporthal ging bij ons ook wel ok.

3 likes

Fijn om te lezen. Hier gaan beide prikken tegelijk. Goed om te weten van die speciale assistentie.

Hier hadden we een hele mooie leren luier (rug)tas gekregen. Uiteindelijk resulteerde dat toch in een canvas of katoenen tas waar ik luiers, doekjes en een hydrofiel ingooide :sweat_smile: Geen zin om aldoor die hele tas mee te zeulen.

Dus nee, ik vind het niet perse nodig drie kinderen verder :relaxed:

4 likes

Zoals je al leest is het mega persoonlijk. Ik vind het heel fijn dat hij aan de wagen kan (je kunt m niet vergeten, je hoeft m niet te dragen, alles direct bij de hand), maar andere mensen vinden dat weer onnodig of irritant. Ik heb wel expres een mooie leren tas gekozen met zo’n inzet, zodat ik de tas zelf ook nog kan gebruiken als ik de luiertas niet meer nodig heb straks. Maar in alle eerlijkheid: op de dagen dat ik weg ben en ik gebruik er iets uit dan wordt alles gewoon in de tas gepleurd i.p.v. in de voorbestemde vakjes.

2 likes

Ik heb ook geen luiertas gebruikt, maar gooide een verschoonmatje en luieretui in de wagen/tas/auto. Zoiets: Little Dutch Verschoningsmatje Little Goose | bol

2 likes

Ik heb een luiertas van Baere Amsterdam gekocht, mijn vriend vond het belangrijk een praktische tas te hebben met veel vakjes om alle spullen netjes op te bergen. We hebben hem alleen nog niet gebruikt dus weet niet of het echt een must is.

1 like

Ohja ik was in de war, met 9 jaar krijg je 2 prikken tegelijk. Maar ik dacht dat het hpv vanaf 9 jaar was maar dat is vanaf 10 jaar en die moet je wel met tussenpozen nemen.

1 like

Luiertas of niet, ik vond dit ding sowieso ideaal. Ik had deze altijd onder in de wagen liggen, met luiers, doekje, hydrofiel en een extra setje kleding. Ook als ik dan snel weg moest, smeet ik zo dat ding onderin en klaar.

@Blush

6 likes

Ik vind een speciale luiertas onzin maar een rugtas die je alleen hiervoor gebruikt wel heel handig. Wij hebben een tas waar altijd luiers, doekjes, snacks, verschoonmatje en extra kleding in zit. En alle andere dingen die we handig blijken te vinden. Dan hoef je niet elke keer na te denken over wat je meeneemt.

Maar wij gaan er wel vaak op uit en ook vaak spontaan.

5 likes

Als de angst is ontstaan na een nare ervaring dan kan EMDR-therapie wellicht ook helpen voor jullie! Soms is een kinderpsycholoog beschikbaar via het ziekenhuis, maar anders kan de huisarts je ook helpen met een goede plek zoeken!

1 like

Wow die zijn leuk! Nog nooit zo’n leuke luiertas gezien. Helaas is mijn baby al 8 maanden dus nu nog een beetje zonde om aan te schaffen

1 like

Ja, heeft hij al gehad. Maar sindsdien is hij ook nog niet weer geprikt. Psycholoog gaf aan dat de angst waarschijnlijk nooit helemaal weggaat maar dat hij er beter mee om kan gaan. Maar hij heeft ook een epipen, het is dus niet alleen bloedprikken en vaccinaties. Maar ook de reële angst dat hij een epipen moet.

1 like

Ik heb zelf een heel succesvolle behandeling gehad met lachgas. Exposure therapie dus waarbij je eerst heel veel lachgas hebt en dan steeds iets minder. Heeft echt mijn leven veranderd; helaas pas toen ik al in de 20 was.

Dit was bij Henk Schenk, zal die man nooit vergeten :sunglasses::ok_hand:t2:

3 likes