Tips, ervaringen & aanraders #9

Van deze man heb ik meerdere goede verhalen gehoord. Zoveel mensen geholpen met prikangst.

2 likes

Ja het klinkt vast dramatisch, maar het heeft best wel mijn leven veranderd.
Als ik bijv ziek was, was ik al in paniek want: als het erger wordt dan moet ik misschien naar de dokter en dat deed ik niet. Ik liep echt te lang door met dingen

Was 7jr niet naar de tandarts geweest, zelfde “grapje”. Heb stage afgeslagen omdat er een Hepb vaccinatie nodig was en een reis met vriendinnen idem dito. Het is echt bizar hoe erg het achteraf mijn leven beïnvloed heeft.
En 
 nu heb ik een IVF traject achter de rug met genoeg spuiten en al :crazy_face::ok_hand:t2:! Echt, ik raad het iedereen aan om er iets aan te doen :white_heart:

5 likes

Ik vind het niet dramatisch klinken want zo te lezen heeft het ook je leven veel beinvloed. Daarom alleen maar mooi dat het nu zo anders is!

Wij hebben hiervoor gekozen (wonen wel in België), partner en ik hebben hier lang over nagedacht maar voelt goed (zowel sentimenteel als praktisch). Ons kind is nog jong dus ben wel benieuwd hoe dit gaat op school bijvoorbeeld, maar hoor ook dat het tegenwoordig geen uitzondering meer is. Speelt ook mee dat België geen traditie heeft dat de vrouw de achternaam van de man overneemt / gebruikt en er ook niet op je id / reispas staat met wie je getrouwd bent. (Weet wel niet hoe dit de laatste jaren veranderd is - maar zie dit wel bij mijn Nederlands schoonfamilie). Hierdoor heeft bijvoorbeeld familie van mij in de luchthaven al problemen heeft gehad toen ze met haar kinderen wilde reizen.

2 likes

Deze code werkt niet bij mij? Heb jij 'm zelf wel al gebruikt?

En alle anderen die reageerden, thanks.

Het leidt nogal tot wat reuring in huis. Mijn man’s voornaamste reden is: hij vindt het niet mooi klinken. Wat echt reuze meevalt, maar echt. Het zijn twee vrij normale achternamen die mooi samen kunnen.
Vervolgens zegt hij: en waarom telt jouw stem meer dan die van mij? Als ik dan zeg “ omdat jij al je naam hebt doorgegeven”; dan weerklinkt het: “ ja maar ik vind het gewoon niet mooi klinken dus het gaat niet door”.

Als ik dan onze oudste van bijna 6 vraag hoe hij dat zou vinden zegt hij: niet goed. Maargoed die is zo rechtlijnig die wil nooit iets wat anders is / nieuw is etc dat zit erg in zijn aard. De twee jongsten zijn echt te jong om hun mening te vragen ( jonger dan 3).

Conclusie heb geen poot om op te staan als hij het niet wil ( man dus).

:expressionless:

1 like

Het voelt wel heel gek en onvolwassen dat hij de discussie op deze manier aangaat. Als het voor jou wel belangrijk is, dan vind ik zijn argument met: “ik vind het niet zo mooi klinken”, gewoon niet echt in verhouding staan. Ik vind het lastig om te verwoorden wat ik bedoel, maar “het gaat niet door” zou ik persoonlijk eerder tegen mijn kind van 2.5 jaar oud gebruiken dan tegen mijn partner.

4 likes

Als het echt belangrijk voor je is en je de strijd waard is, dan Lijkt me het argument van je man niet erg overtuigend, want mooi is een esthetisch argument, daar valt over te twisten en is vrij makkelijk aan te vechten (ik vind het wel mooi). Daarnaast zal je je redenen hebben waarom je het wel wil (die vermoedelijk te maken hebben met waarom het belangrijk is voor je en niet (alleen) met hoe mooi het is). Als je die argumenten scherp hebt, moet je het gesprek aangaan met je man over die argumenten. Als je er dan niet uitkomt is er nog steeds een gesprek mogelijk over hoe dan nu verder en kan je het ook hebben over het proces (daar hintte je op in je post: waarom telt jouw stem sterker). Maar volgens mij moet je dus eerst je positieve argumenten voor verandering scherp hebben voordat je bepaald wie en of er gevetoot wordt

3 likes

Zijn stem heeft nu veto want kind heeft al zijn naam, dus blijkbaar telt zijn mening zwaarder.

5 likes

Wij hebben deze ook en gebruiken hem elke dag. Ik vind het heel fijn dat hij aan de wagen kan hangen en als je boodschapje gaat doen kunnen die spulletjes er ook nog bij in. Verder hebben we er standaard dingen in die we nodig hebben dus als we weggaan hoef ik alleen maar aan voeding te denken. En niet geheel onbelangrijk, ik vind het een prachtige tas!

1 like

Eerlijk gezegd, vind ik dat het toch echt aan de kinderarts is om verder na te denken ipv dat jij het hier op een forum moet vragen.
Bovendien heb ik altijd geleerd dat als je dingen verandert qua voeding je het minimaal 2-3 weken tijd moet geven, voordat je mag concluderen het werkt niet. Je hebt al best wat geprobeerd, maar je baby is pas 5 weken. Ik snap dat het lastig is en je vast heel veel zorgen maakt, maar bij zo’n kleine baby icm obstipatie vind ik persoonlijk medisch advies meer op z’n plek.

19 likes

@Uprooted ik zou flink over de zeik zijn in jouw geval. Het is makkelijk praten in zijn geval. Maar ik zou zeggen: als hij twee namen niet mooi vindt klinken, dan kan hij toch ook zíjn naam opgeven en doen jullie in plaats daarvan jouw naam? Verder vind ik wat @Krekel schrijft ook heel goed. Het gaat er ook helemaal niet om of jouw stem meer telt, want dat is in dit geval helemaal niet zo. Uiteindelijk moeten jullie er samen uitkomen, en daarvoor is een goed gesprek (zonder de mening van kinderen) nodig waarin jullie beiden met goede argumenten komen (en de kinderen uiteindelijk gewoon jóuw naam ook krijgen). Misschien kun je ook vragen wat zijn argumenten zijn om voor zijn naam te gaan. En dat zijn wellicht ook de redenen waarom jij zo graag je achternaam wilt doorgeven. Maar ‘vind ik niet mooi’ pffff, nee, dat vind ik geen goed argument.

Bij ons is er eerst ook een gesprek voor nodig geweest en van mijn man hoeft het niet per se, dus hij doet het echt voor mij. Hij vindt het ook maar een mond vol enz. Maar hij snapt ook hoe belangrijk een achternaam kan zijn.

Heel veel succes en ik hoop dat je man bijdraait. (ps. Weet niet of je zijn achternaam gebruikt? Anders zou ik echt in staat zijn die op te geven :no_mouth:)

Heel benieuwd naar jullie mening. Mijn dochter van 4 gaat zo eerst voor het eerst naar de kapper. En ze roept letterlijk al maanden dat ze ‘kaal haar’ wil (gemilimeterd). Zouden jullie zoiets toestaan? Wij gaan het dus niet toestaan nu, maar ik ben heel benieuwd hoe jullie daar in staan. Het ene stemmetje zegt: ‘het is maar haar, het groeit weer aan, en als zij dat zo graag wil’. Het andere stemmetje zegt: ‘no way!! Gemilimeterd haar bij een 4 jarig kind/meisje?’

Mijn (hypothetische) dochter van 4 mag gemillimeterd haar

• Ja, maar wel met een onzichtbare traan op mijn wang
  • Ja, gewoon voluit JA
  • Nee, echt niet
  • Nee, maar ik voel me wel een beetje ‘schuldig’ want

• Anders

0 stemmers

2 likes

Ik word gewoon plaatsvervangend kwaad als ik dit lees :see_no_evil:

Een praktisch argument is trouwens dat het reizen makkelijker wordt en je niet de hele tijd een geboorte certificaat mee hoeft te nemen om te bewijzen dat je de moeder bent. Vind ik persoonlijk superkut namelijk. Maar niet zo kut als de reactie van je vriend.

8 likes

Welke vezels gebruiken jullie? Wij hebben in bijna hetzelfde schuitje gezeten, alleen zijn wij al in week 2 overgegaan op geitenmelk. Dat ging 2 dagen goed en daarna waren we weer terug bij af. Uiteindelijk zijn we een traject in gegaan om te kijken of ze koemelkallergie had, maar bleek niet zo te zijn. Dat verbaasde ons wel, want ze deed het super op de dieetvoeding. Nu zitten we al een tijdje op gewone voeding icm forlax en gaat het redelijk.

Edit: @wiewatwaar het is een misvatting dat geitenmelk helpt bij koemelkallergie. Het zijn dezelfde soort eiwitten namelijk.

7 likes

Het klinkt ook logisch hoor! Volgens mij is het zo dat sommige kinderen het wel makkelijker verteren. Dus kan dat ze er baat bij hebben, maar echte koemelkallergie is het dan niet!

4 likes

Ik vind 4 wel erg jong voor zo’n “drastisch” besluit qua kapsel. Ik denk dat ze als ze wat ouder is beter in kan schatten wat de gevolgen zijn. Gevolgen klinkt zo zwaar, maar bedoel dat het dan koud is aan het hoofd, lang duurt om aan te groeien etc. Dus daarom zou ik het niet toestaan. Als ze wat ouder was wel denk ik.

En voor een jongen zou ik gemillimeterd haar ook niet toestaan btw.

2 likes

Ik had eerst ja maar veranderd naar nee want als ik aan mn eigen kind denk heeft die geen idee van oorzaak gevolg haha
Elke keer als ik haar lange haar kam (waar ze heeeel blij mee is) roept ze IK WIL KORT HAAR!!! maar ik denk niet dat ze dat meent

2 likes

Ik heb toch nee gestemd, stem aangepast. Want ik ben als kleuter heel erg gepest omdat ik een kort jongenskapsel had.

1 like

Nee, ik zal het zo even proberen!

Hebben jullie iets soortgelijks als tip? Vind deze veel te prijzig voor wat losse inzet tasjes. (Wil niet 1 zon complete inzet tas want wil eruit halen wat ik nodig heb.)