Tips, ervaringen & aanraders #9

Hebben jullie de ultieme tip voor een wat dikker speelkleed/mat waar mijn baby op kan spelen? Ook om te leren rollen en kruipen, ons boxkleed is daarvoor vrij klein en lijkt me ook niet stroef genoeg.

1 like

Wij hadden dit ook een tijdje, maar dan alleen 1x in de nacht en wij gaven dan ook een klein flesje inderdaad. Op een gegeven moment zijn we dat flesje steeds waterig gaan aanbieden dus gewoon 60 ml water en 1 schepje, toen was het na 2 dagen ook klaar. En voor ons bevestiging dat hij dus niet echt honger had maar het gewenning was, daarna sliep hij gewoon weer door.

Edit: hij was daarvoor wel gewoon een doorslaper, ik weet niet of dat bij jou dochter ook zo was?

Ik heb die van Toddlekind! Super blij mee. Ook nu hij wat ouder wordt (richting de 3) speelt hij er dagelijks op. Zit veel lekkerder dan de harde vloer en nu met die kou is het ook warmer.

Ja, die zien er mooi uit! En bedoel je dan de puzzelmat of die uit een stuk?

1 like

Wij hebben deze ook al jaren! Mijn kinderen spelen er graag op en ze zijn echt mooi (wel prijzig…).

2 likes

Ik ben de vaste voeding van m’n baby aan het uitbreiden. Hij krijgt altijd een fruithapje in de ochtend en in de avond een groentehapje. Dat is dan tussen twee melkvoedingen door. Nu willen we in de middag een boterham gaan aanbieden. Geef je dan eerst de boterham gevold door melk of begin je juist met melk? Of vervangt dit gelijk een melkvoeding?

Hoe hebben jullie het uitbreiden van vast eten aangepakt?

Wij gaven eerst een boterham en daarna de fles nog. We merkten dat die fles steeds minder gedronken werd, tot we ā€˜n helemaal weg konden laten.

1 like

Ik vond het belangrijk dat melk de hoofdvoeding bleef het eerste jaar maar gaf ook borstvoeding dus misschien is dat met flesvoeding anders. Daarom gaven we eerst melk en dan vaste voeding. Geloof dat we 1.5 uur voor de borstvoeding of 30 minuten na de borstvoeding aanhielden tot zeker wel 8 maanden. Ik zag die eerste maanden vaste voeding echt als smaken ontdekken en vast voedsel leren hanteren. Vond de overzichtjes van het voedingscentrum wel handig als houvast voor het uitbreiden van maaltijden maar volgde daarin ook vooral mijn kind. Dus als zij signalen gaf dat ze niet meer wilde eten, ook stoppen. En zij kreeg wel vaker borstvoeding dan in het schema stond, zijn dat pas laat gaan afbouwen.

3 likes

Ik heb een speelkleed van Charlie Crane. Het is wat dikker maar wel zacht!

1 like

Ik heb deze! Echt ideaal. Ook als je er bijv. een klimrek op zet, zie je tijdelijk even de poot afdrukken, maar dat trekt dan wel weer weg. Ook heel makkelijk schoon te maken.

2 likes

Deze ziet er fijn uit! Kun je hier ook goed blokken op stapelen of vallen ze dan makkelijk om? Ik zie wel een foto op hun site waar dit gedaan wordt, maar ben benieuwd of dit in de praktijk ook werkt.

Heeft iemand ervaring met een kind wat met 9 maanden nog niks van vaste voeding nam/wilde?
Van brood moet hij kokhalzen en dan spuugt hij alles uit, ook z’n melk. Dat geven we dus niet meer.
Fruithap een paar hapjes, maximaal 10 en daarna huilen huilen huilen hoofd wegdraaien.
Groentehap 1 of 2 hapjes.
Pap van melk en granen soms wel wat meer maar vervangt zeeeeker geen fles. Is maximaal 50 ml.
Ik heb allerlei consistenties en smaakcombinaties geprobeerd maar hij blieft het gewoon niet. Moet ik blijven aanbieden of even een pauze? Komt het iemand bekend voor?

Ik haal echt een hele oude post aan. Maar ik zit eraan te denken deze als luiertas te kopen.

Ik zag dat jij dat ook hebt gedaan, bevalt dat?

3 likes

Mijn kind kreeg pas tegen 1 jaar echt interesse in eten. Altihd wel wat hapjes of beetje sabbelen/knagen aan wat brood, maar stelde weinig voor. Ik las echt vol verbazing over babys die een hele boterham eten of stukken groente/fruit. Maar dat kwam dus vanzelf, alleen gewoon wat later. Ik heb altijd wel dingen aangeboden maar haar verder gevolgd.

3 likes

Ik herken het en heb een voorbeeld waar het niet vanzelf goed is gekomen. Bij ons kind van 3 is de interesse in eten er nog steeds zeer beperkt, daar lijkt inmiddels ook een onderliggend probleem te zijn. Als je meer erover wil weten of wil weten hoe het pad is van problemen uitsluiten mag je me DMen. Zelf rustig bij blijven, wel aanbieden maar nee en uitspugen accepteren, is wat iedereen ons heeft aangeraden in ieder geval.

3 likes

Ik zag een video op insta van een kindje dat huilde van pureehapjes die met de lepel werden gegeven en zelf ging ontdekken en eten toen zij zelf stukjes mocht pakken. Is geen wetenschappelijke bron I know maar misschien wel waard om het te proberen

Onze baby is ook niet zo fan van eten… wel enorm geĆÆnteresseerd, maar zoals ik het altijd zeg: hij wil alles proeven, maar niets eten.

Hij heeft tot 10 maanden ook alleen melk, brood en pap gegeten… daarna nog weinig interesse in eten. Maakt niet uit of het zelf gemaakt, uit een potje, gepureerd of stukjes zijn… Ik laat het maar los want hij groeit heel goed en het komt vast vanzelf wel. Ik blijf wel aanbieden elke dag. Dat is de enige dag wel makkelijker dan de andere.

1 like

Komende weken hebben wij bezichtigingen (noem je dat zo?) gepland staan bij 4 basisscholen.
Ik vind het spannend en leuk tegelijk.

Omdat deze hele wereld nieuw voor ons is, ben ik benieuwd of er hier toevallig mensen zijn met een vragenlijst/checklist die zij gebruikt hebben hierbij?
Waar hebben jullie of gelet? Wat vinden jullie belangrijk?

Uiteraard ga ik hoogstwaarschijnlijk op m’n gevoel af, maar toch. Vind het wel fijn om me een beetje voor te bereiden.

1 like

Wij hebben vooral vragen gesteld rondom de onderwijs vorm en inclusiviteit/diversiteit beleid en pest beleid. We hebben verschillende vormen scholen bekeken, waaronder montessori en dalton. En kind is ook met twee rondleidingen mee geweest waardoor we konden observeren hoe kind in die school was. De ene school focuste zich meer op prestatie en de ander meer op spelend leren. Organisch kwamen er dan ook vragen van ons over bijv onder of bovenmatig presteren. Of welke creatieve dingen ze aanboden naast de standaard lezen en schrijven.

Als laatste hebben we ook enkele vragen gesteld over hoe geloof tot uiting komt, zoals bidden of Bijbelse verhalen. Welke feestdagen worden er gevierd, niet alleen christelijke maar staan ze ook stil of bieden ze ruimte voor andere feestdagen. Wij geloven zelf niet maar vinden het wel belangrijk dat er ruimte is het gesprek te voeren, maar dan niet alleen over het christelijke geloof.

Uiteindelijk hebben we voor een protestantse christelijke school gekozen waar het geloof niet extreem tot uiting komt. En ze ook ruimte bieden voor dialoog voor met en over andere geloven.

5 likes

Wij gaven die flessen gewoon en met 11 maanden werd ze niet meer wakker ā€˜s nachts en sliep ze door. Ik zou ze gewoon geven, ze stoppen meestal vanzelf met wakker worden.

1 like