Ik wil net hetzelfde vragen maar dan bij 13 maanden. Derde dag op rij, heb haar nog nooit zo horen gillen en inderdaad niet willen eten maar ook heel moeilijk in bed te leggen (al sinds vrijdag en gaf daar eerst vaccinatie de schuld van maar lijkt me nu nog raar). Hebben hier wel het idee dat het met tandjes/kiezen te maken heeft maar het lijkt wel een soort puberteit joh. Als je net verkeerd naar haar kijkt dan barst het weer los.
Is ze niet heel erg moe of overprikkeld?
Misschien helpt even samen in een donkere kamer zitten/liggen/knuffelen.
Ik herken dit bij mijn zoon toen hij zo oud was als overprikkeling, drukke dag bij de opvang en achteraf gezien speelde er ook wel een ontwikkelingsfase mee, bijv leren lopen of woordjes zeggen. Bij thuiskomst lieten we de boel de boel en even rustig wat drinken, knuffelen, op schoot boekje lezen en een speentje geven terwijl die alleen in bed mocht bijv. Dat hielp wel om even weer te aarden na de overgang van heel druk naar thuis rust. Wat ook hielp was dat we destijds bij het kdv hadden aangegeven of ze tegen 17.00 uur hem even aan tafel wilde zetten en een puzzel/boekje wilde geven om rustig de dag af te sluiten. Onze zoon moet af en toe echt tot rust gebracht worden en met zoveel prikkels op het kdv staat hij de hele dag âaanâ en aan het einde van de dag eist dat zân tol en komt alles eruit.
Sterkte is zo sneu als ze zo ontroostbaar zijn!
Dank @Broodrooster @huismus en @RosaB dit klinkt inderdaad heel aannemelijk. Het lijkt inderdaad een soort ontlading van de dag, maar dan zo groot dat alle stoppen doorslaan
Ik ga proberen de overgang van de opvang naar huis en het ritueel thuis wat rustiger te maken. Even laten landen en bijv niet meteen bordje eten maken (wat voorheen altijd moest want mevrouw was een tikkende hangry tijdbom).
Wat minder huphup-door, en wat meer rustig aan en uitleggen wat we gaan doen kan haar misschien wel helpen.
Misschien ook op de opvang bespreken? Kunnen ze daar eventueel ook al een rustig uurtje inbouwen aan t einde van de dag? Rustig boekje lezen of hangen in een chille stoel?
En misschien voor onderweg naar huis iets te eten geven? Krentenbol of cracker oid tegen de hangryness?
Dat klinkt als een goed plan. Tenminste, dat helpt hier wel (andere situatie, want kind slaapt laatste tijd helemaal niet meer op opvang, maar dan is ze wel helemaal overprikkeld en supermoe als ik haar in de middag ophaal). Ik laat haar even met haar eigen spulletjes rommelen en zet ook wat water en een kleine snack neer zodat ze even kan landen. En misschien kun je later iets te eten geven dat ze makkelijk kan eten, iets wat er altijd wel in gaat.
Thanks allemaal voor jullie basisschool ervaringen! Heel fijn om te lezen.
Wij hadden dit in het begin ook, sowieso begon hij pas bij een jaar met de opvang en vond het in het begin helemaal niet leuk. Dus hij kwam ook helemaal overstuur of hysterisch of verdrietig of baldadig thuis. Maar wij gingen hem toen wel bewust stipt 17.00 uur ophalen want langer hield hij echt niet vol en thuis dan ook even met hem spelen of samen dansen o.i.d.
Juist als we hem ophaalden en gelijk gingen koken en hem geen echte aandacht gaven werd hij juist overstuur. Nadat we dan gewoon even 20 minuten 1 op 1 met hem bezig waren was hij super vrolijk en kon hij daarna gewoon zijn eigen ding doen zonder dat het de hele avond drama was.
Vanochtend was ze na het ontbijt weer helemaal over haar toeren. Wil alleen maar vastgehouden worden en helemaal overstuur. Ons ochtendritueel is altijd heel rustig en zonder haast. Dus ik weet niet wat haar dit keer deed knappen. Mijn vriend is nu thuis met haar en brengt haar zo naar de opvang.
Het kan van alles zijn: ze is net ziek geweest (nu nog heel verkouden dus misschien wel hoofdpijn oid), slaapt nu soms weer 2 slaapjes en soms 1, maakt momenteel best grote sprongen met woordjes (begint te praten) en ze is aan het wennen op een nieuwe groep op de opvang (ze gaat volgende week over). Daarbovenop heb ik de verdenking dat er weer tanden doorkomen. Dus het zal allemaal wel een beetje veel zijn, wat ik ook heel goed snap.
Normaal kom ik haar om 17:00 halen en dan zijn we iets voor 17:30 thuis. Dan âkokenâ we samen in de leertoren (5 minuten) en gaan we aan tafel. Op opvangdagen eet ik altijd alleen met haar en dan warmen we eten op van de dag er voor, dus heel snel klaar en goed samen te doen. Meestal vindt ze dat best gezellig.
Maar ik probeer haar vanmiddag maar even rustig te laten spelen met een bekertje water en een doosje rozijntjes. Het zal wel een fase zijn, maar ik vind het zo zielig om te zien en ik wil het voor haar graag comfortabeler maken.
Gelukkig is ze na vandaag 4 dagen thuis en geen drukke weekendplannen. Dus dan gaan we even cocoonen.
Mijn zoontje is vandaag 9 dagen oud en waar ik me bij mijn andere zoontje zorgen maakte dat hij te weinig sliep, maak ik me bij mijn baby nu zorgen of hij niet teveel slaapt?
Hij is denk ik in de middag misschien een uurtje wakker en âs avonds is hij misschien 2 uurtjes wakker waarvan hij ook een uurtje krampjes heeft. Hij kijkt als hij wakker is wel helder uit zijn ogen etc.
Ben dit echt niet gewend aangezien mijn andere zoon zichzelf constant wakker sloeg met zijn armpjes en sowieso heel veel wakker was.
Iemand die hetzelfde heeft gehad?
Toevallig exact hetzelfde (7 dagen oud)
We grappen een beetje dat we het UMC maar eens gaan bellen of ze zeker weten dat dit die van ons is.
Onze andere 2 sliepen âs nachts niĂ©t, maar dan ook niet, alleen. We hebben weken om en om geslapen op de borst en bij mij in de maternale houding.
Deze⊠drinkt. Leg je in de co sleeper en slaapt dan 2-3-4u? En dan drinkt ie weer en doet hetzelfde. Bestaat dit ?
Maar kennelijk kan t allemaal geen kwaad haha
Ja hoor hier beide babys die alleen maar dronken en slapen. Amper een wakker momentje. Heerlijk toch
Als je kind verder niet geel is en goed drinkt lijkt het mij toch heerlijk? Kinderen kunnen zo van elkaar verschillen ook binnen een gezin.
En @Fishing en @Croky
Thanks voor jullie geruststelling haha! Soms moet je het even horen van anderen dat ze hetzelfde hebben (gehad). Hij drinkt inderdaad ook verder goed dus dan ga ik maar genieten!
@LanaRose @Fishing mijn 14 dagen oude dochtertje begint nu langzaam haar ogen eens te openen. De afgelopen 2 weken deed ze ook alleen eten en slapen
Dit maakt mij soms âbangâ. Mijn zoontje was de eerste 8 weken echt best makkelijk. Hij kwam wel vaak voor drinken, maar je kon hem overal wegleggen en sliep gewoon. Daarna werd het wel iets meer uitdaging. Maar je herstelt daardoor toch wel sneller denk ik. Nu is de tweede onderweg en hoop zo dat zij net zo makkelijk is, maar je weet het gewoon niet .
Dit hadden wij ook inderdaad. Maar zolang ze goed groeien/niet afvallen hoef je je geen zorgen te maken. Bij ons ging het groeien trouwens eerst wel goed en later minder, dus als er al een tijdje niet gewogen is kun je voor de zekerheid nog eens wegen.
Ik vond het de eerste dagen chill want ik dacht dat hij gewoon goed sliep, maar op een dag werd hij met moeite wakker om te drinken en was het dus niet goed.
Heeft er iemand ervaring/tips met verlatingsangst bij peuters van 2 jaar? Onze peuter sliep âs middags en âs avonds altijd zonder problemen. We kunnen sinds een week hem niet meer in bed krijgen, slaapzak niet aan krijgen en met weglopen is het meteen huilen en echt zo verdrietig zijn. Hij is 6 weken geleden grote broer geworden en door een complexe bevalling heeft hij 3 nachten bij opa en oma geslapen, misschien dat dat meespeelt? We weten even niet welke aanpak het beste is, we laten weten dat we dichtbij zijn (rommelen wat aan in de gang) maar het is niet voldoende. Enige wat momenteel helpt is naast zijn ledikant zitten en zijn handje vasthouden of over zijn rug kriebelen totdat hij slaapt. Mijn man is bang dat we hiermee verkeerde rituelen gaan aanleren⊠wat ik wel begrijp maar ja waar doe je goed aan? Hij heeft overigens echt zân middagslaap nog nodig dus daar ligt het niet aanâŠ
Wij hadden dit de eerste 2 weken ook bij onze zoon die toen ook net geen 2 was en ook grote broer was geworden.
Uiteindelijk wat bij ons heeft geholpen 5-10-20-40 Dus gewoon in zijn bed gelegd wanneer het tijd was. Ging hij dus wel huilen maar dan gezegd mama komt straks kijken, nachtlampje aan en deur op een kier. Na 5 min weer naar zijn kamer, en zeggen lekker slapen ga maar lekker liggen ik kom zo weer kijken (of papa) en dan weer weggaan, dan na 10 minuten weer gaan en zelfde herhalen. Al die tijd kind niet uit bed gehaald maar gewoon erin gelaten. Dan kom je na 20 minuten en dan na 40.
De eerste keer was het wel pittig om pas na 20 minuten te gaan want hij ging toen wel zo lang door huilen. Maar heb gewoon doorgebeten de volgende dag ging het na 2x troosten al goed en toen daarna een week lang 1x troosten. Inmiddels is onze dochter 8 weken en zoon slaapt nu gewoon weer goed.