Tips, ervaringen & aanraders #9

Wij hebben iets soortgelijks gedaan, de ferber methode. @RosaB
Onze slaaptherapeut raadde juist af om op gehoorafstand te blijven. Wij zeiden dus “ga maar slapen. Ik zie dat je moe bent, het is tijd lekker te gaan slapen. Papa en mama zijn in de woonkamer. We zijn gewoon in de buurt. En jij kan rustig en veilig slapen”. Beetje op dr rug tikken en over d’r wangetjes aaien en als ze op d’r rug gedraaid was legde ik d’r wel weer op haar buik.
De eerste avond houd je 3-5-7 minuten aan en dat bouwt zich steeds verder op. (wij zijn gestopt met opbouwen bij 10-12-15). Als je zoontje 2 is heeft die waarschijnlijk wel kennis van het begrip woonkamer, en je toont aan dat je steeds terug komt.
Wij deden 1 ouder 1 nacht zodat het steeds hetzelfde gezicht was.

2 likes

Dankjewel voor je reactie en ook @Ishq! Net met man besproken en gaan het ook proberen. Goede tip van 1 ouder, 1 gezicht. We waren geneigd om na een tijd elkaar af te lossen. Hopelijk gaat het voor ons ook werken!

1 like

Uiteindelijk toch echt op je gevoel af gaan. Een school kan zulke mooie verhalen vertellen maar je moet het uiteindelijk wel een fijn idee vinden om je kind er elke dag te brengen.

Vergeet ook het praktische aspect niet. Is de school in de buurt, kunnen je kinderen er zelf naartoe fietsen als ze oud genoeg zijn? Zo is 1 school bij mij afgevallen omdat onderbouw en bovenbouw op 2 verschillende locaties op een paar.minuten fietsen van elkaar zijn. En ik heb totaal geen zin om elke keer haast te hebben om naar de andere locatie te moeten om een ander kind op te halen. In de praktijk blijven kinderen vaak even hangen om een speelafspraak te maken of sta je zelf met iemand te praten

2 likes

Ik zou persoonlijk kiezen om bij hem te blijven tot hij slaapt, hoe vervelend dat ook is. Hij heeft net een broertje of zusje erbij. Is voor hem ook echt wennen en waarschijnlijk tijdelijk dit. De aanpak laten huilen kan toch altijd nog?

6 likes

Bij onze kleuter begon het rond 2,5 en 1,5 jaar later en veel dingen geprobeerd. We zitten nu gewoon ‘s avonds op een stoel naast het bed te wachten tot kleuter slaapt. Anders waren we een uur of langer bezig. Zo slaapt kleuter in tien min. Verlatingsangst is ook in andere situaties en kleuter toont ook angst in veel andere situaties. Niet alleen op een verdieping willen zijn. Niet alleen durven plassen (we moeten dan op de gang erbij staan). We proberen wat af maar accepteren ook compromissen want anders eindeloos bezig. Denk dat het afgelopen maanden weer heftiger is omdat er een sibling bij is gekomen.

2 likes

Ja, het is zeker wennen voor hem. We merken dat als we naast hem zitten, hij nog met heel veel vragen komt, nog een boekje lezen, naar papa toe, naar broertje toe etc. De afgelopen avonden waren we daar 1,5 uur mee bezig, hierom willen we kijken of een andere aanpak het wat korter maakt…

2 likes

Ik snap het wel maar dit is ook manier van de peuter om te vragen “doe ik er nog toe?”.
Dus hij test uit, probeert een op een momentjes te creeeren en dat te rekken.
Hij mist jullie gewoon nu die jullie moet delen.
Ook al is het irritant en voor jou vanzelfsprekend dat je heel veel van hem houdt, ik zou hem toch deze avondjes met jullie gunnen. Anders komt het er mogelijk op een andere manier uit zoals nachtmerries of dat hij het gaat uiten naar de baby met agressie bijv.

17 likes

Hier ben ik het wel mee eens, maar die momentjes kunnen dus ook op een andere moment van de dag en niet wanneer het bedtijd is.

5 likes

Je kunt er ook bij blijven zonder hier aan toe te geven. Dus erbij zitten en bijv zeggen: ik ben hier, het is bedtijd.
En de wensen (nog wat drinken lezen vragen) “negeren” zegmaar.

3 likes

Zo doe ik het ook. Pak voor mezelf de ereader erbij zodat ik iets te doen heb wat geen afleiding geeft.

1 like

Haha ja de hoeveelheid boeken die ik tussen die twee bedjes heb gelezen :rofl::ok_hand:t2:

3 likes

Vanavond naar boven gebracht, maar ik merkte al snel dat hij verdrietig werd en niet wilde gaan liggen in bed. Besloten toch niet 3 minuten uit de kamer te gaan, maar tegen het bed aan gaan zitten en hij ging in ieder geval liggen op z’n buikje. Na paar minuten ben ik opgestaan, hij werd eventjes alert zo van wat ga je doen. Bleef toen een minuutje staan zodat hij me nog kon zien en zo kon ik steeds een stapje verder de gang op. Eventjes gewacht, maar kwam geen gehuil en slaapt sindsdien :pray:t3: dank iedereen voor de tips.

24 likes

Heeft iemand ervaring met Babysteps slofjes en Bobux slofjes? Mijn dochter loopt nu thuis in Bobux slofjes die ik via Vinted heb gekocht, maar het aanbod voor de volgende maat is niet zo denderend. Nu zag ik Babysteps en die zijn nieuw aardig goedkoper, maar ik vraag me af of de kwaliteit vergelijkbaar is. Iemand een idee?

Dat rekken deed die van ons ook heel erg. We hebben een vast bed ritueel inclusief verhaaltje lezen. Daarna is het tijd om te slapen. We blijven erbij zitten zolang kleuter ligt en probeert te slapen. Als er gepraat wordt, gestunteld, etc dan gaan we even weg (meestal onderaan de trap staan). Dat is dan krijsen, na een minuut gaan we terug en kan kleuter het nog een keer proberen. Eerste weken dat we dit deden was heel vermoeiend en niet per sé sneller. Maar nu kunnen wordt het begrepen en is liggen ook echt liggen.

Overigens helpt voor de angst (denk vooral tegen donker) een lichtje en muziekjes + ruis. Kleuter heeft een draadloos eenhoorn lampje wat op verschillende kleuren kan en dat staat de hele nacht zachtjes aan.

3 likes

Wij gaan vannacht ook beginnen met deze methode. Zie er echt tegenop. Bij ons is het in slaap vallen geen probleem, maar ze wordt in de nacht wakker en dan slaapt ze verder bij ons. Dat willen we niet meer.
Hoe deed jij dat als ze na 1-2 minuten erbij zitten nog niet rustig was? Gewoon toch weer de kamer verlaten dus?

1 like

Ja snachts zeggen wij papa en mama zijn aan het slapen, het is midden in de nacht jij gaat nu ook slapen (oid). En daarna dus ook echt weer naar bed gaan. Niet op de gang gaan zitten wachten. (wij hebben wel soms op de bank geslapen want das dezelfde verdieping als onze dochter slaapt).

Ik hoop dat het bij jullie ook snel gaat en goed werkt. Jullie kindje is ook anderhalf toch?

1 like

Hoop het ook! Zie er zo tegenop maar bij ons in bed vind ik ook niet meer fijn. Ze is net 2, dus we gaan ook wel voor het slapen gaan aan dr vertellen dat ze vannacht niet meer bij ons gaat slapen. Hoop dat ze begrijpt.

2 likes

Ik kreeg van iemand een tip om na de bevalling een buikband te dragen. Om bekken, buikspieren en baarmoeder te ondersteunen en diastase sneller te verhelpen. Zij had het echt over organen die weer op hun plaats moesten komen en rond klotsten? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken/geloven.

Maar ken ook belly binding en vind dat wel erg interessant en hetzelfde principe denk ik? Dan past een buikband wel beter bij me dan binding.

Heeft iemand hier dit ook gedaan en was het een goede ervaring?

1 like

Voor zover ik weet werd dat vroeger gedaan (het werd mij ook alleen door oudere generaties aangeraden) en wordt er nu juist vanuit gegaan dat alles vanzelf rustig weer op zijn plek moet komen ipv door zo’n buikband. Ik zou het even met je verloskundige bespreken als je er meer over wilt weten

3 likes

Niet altijd een goed idee, en zeker niet continue of te lang. En het helpt sowieso niet bij herstel van een diastase. Dit zegt Sterkher er over, zij is echt een expert in postnataal herstel:
https://www.instagram.com/p/B-PJ7ywl3y6/?igsh=ZTA4Z3pwbHlzbHZm

2 likes