Tips, ervaringen & aanraders #9

Haha oké rond klotsen klinkt gek haha. Maar ik heb na de bevalling(en) wel van die rare “plop” gevoelens gehad alsof er idd een orgaan weer op z’n plek viel :rofl:

4 likes

:rofl::rofl::rofl:
Tuurlijk moeten ze weer hun plek vinden, maar je organen hangen toch niet los in je lichaam rond te klotsen….

1 like

Ik heb zo’n band de eerste week gedragen ter ondersteuning van mijn buik en bekken, ik vond het vooral steviger voelen, of het mijn organen sneller op hun plek heeft gekregen weet ik niet. Ik heb ook geen vergelijking zonder buikband

1 like

Ik heb over zo’n buikband ook gelezen dat dit je spieren weliswaar ondersteunt, maar je hierdoor niet/minder je eigen spieren traint. Je eigen spieren hoeven minder hard te werken als je zo’n band draagt.

Geen idee of het klopt hoor maar ik heb het daarom niet gedaan.

1 like

Ja, dat werd wel echt zo in het gesprek benoemd. Ik vond het al niet heel overtuigend. Tegelijk gebeurt er nu zoveel onverwachte shit met mn lichaam, dat ik dacht “ja geen idee, waarom geen rondzwevende organen haha”.

Ben blij dat ik het hier even checkte want als iedereen zei om jaa :heart: buikband vs de reacties nu die meer mn gevoel bevestigen. Zeker de post van @Zitzak van Sterkher is informatief dankjewel. Tegelijk fijn om te weten dat het er wel is als er echt aanleiding toe is. Maar beter onder begeleiding ook.

Dankjewel allemaal voor het inzicht!

4 likes

Volgens mij is het ook zo dat je buikspieren weer sterker moeten worden, maar dat zo’n buikband ze “lui” maakt? Weet het niet zeker hoor. Ik moest die eerste weken in ieder geval wel flinke scheten laten omdat mijn darmen weer op hun oude plek aan het raken waren :grin:

2 likes

Klinkt wel logisch, want een kniebrace bijvoorbeeld kan je ook niet 24/7 dragen omdat je spieren daar afhankelijk van worden (even als uitzondering die enorme braces na een operatie natuurlijk). Dan adviseren ze om het wel bij een sportwedstrijd te dragen ter ondersteuning, maar niet bij je training zodat je spieren dat echt zelf doen en je ze sterker maakt.

Dus kan me voorstellen dat dat voor een buikband net zo werkt. Prima als je het een prettig gevoel vind of extra ondersteuning nodig hebt, maar dan een uurtje per dag oid?

3 likes

Hahah. Scheten laten is volgens mij sowieso echt significant aan zwanger zijn. Ik laat normaal eigenlijk bijna nooit scheten, maar nu, en dan met name in fases, echt niet normaal. Het stinkt niet eens (altijd), maar gewoon lucht. Echt niet gewend :sweat_smile:

Had het laatst denk ik ook met mn maag; tijdens bevalcursus maakte het zoveel geluid, echt genant. Dus mn man vroeg of ik niet wat moest eten ofzo, maar dat was het helemaal niet. Leek wel gewoon druk die erop kwam vanuit de baarmoeder ofzo?

Nou ja, allemaal gekke, onverwachte processen in m’n lichaam :sweat_smile: Dus toen ik haar hoorde over rondklotsende organen vond ik dat wel wat bizar, maar tegelijk dacht ik “zal ook weer iets kunnen zijn waar ik niets van weet”

2 likes

Ja, die maag had ik ook. Die zit ook hoger en in de verdrukking, dus dat zal de oorzaak wel zijn.
Sowieso bizar hoe alles zich verplaatst en wordt verdrukt en toch nog functioneert en dat het daarna dan ongeveer weer terug gaat.
Bij mij zitten mijn darmen iig wel wat anders dan voorheen, want soms voel je wel eens wat beweging in je darmen en dat voel ik nu op andere plekken dan vroeger. En soms voelt het net alsof er een baby schopt, hahaha. (Denk omdat ik op die plek veel schopjes voelde)

Iemand tips voor haar-accesoires voor een baby’s/dreumes is vrolijke/heldere kleuren? Is voor een vriendin en zij is niet zo van de sad beige / muted kleuren.

Ik had zelf ooit van die hele kleine strikjes die je in het haar kon clippen. Maar die heb ik gekregen , dus geen idee waar ze vandaan kwamen.

Meeste dingen van bijv de Hema zijn meer voor grotere kinderen

1 like

Wij gebruiken al vanaf dat ze heel klein is (paar maanden) speldjes van Imruby:

https://www.imruby.com/nl/collections/clip-packs

Tinycottons heeft ook altijd wel leuke maar dat zijn echt van die klikspeldjes dus die schuiven bij dunne haartjes wel sneller uit vind ik.

1 like

Ik sta op het punt babykleding te bestellen - ging de commode inruimen en zag tot mijn eigen verbazing heeel weinig kleine maatjes.

Maar wat draagt een baby in bed? Moet ik nog iets van pyjama’s of juist een slaapzak? We hebben lakentjes en dekentjes voor in de cosleeper en het ledikant! Zie veel schema’s met slaapzakken, maar dan staat er niks over dekens…

Bij ons sliep de baby de eerste maanden gewoon in zijn normale kleertjes. Pas met maat 68 of 74 begonnen met pyjama’s. Wij hebben de eerste 3 weken hem onder laken en dekentje gelegd. De kraamzorg legt je uit hoe dat moet zodat veilig is. Dat wordt ook aangeraden… weet niet meer waarom. Vervolgens over gegaan tot slaapzak. Veel slaapzakken hebben een brede hals (hema vaak), en dat kan wat onveilig zijn. Dus of even stikje erin of kijken naar slaapzak met smalle hals. Bijvoorbeeld van het merk Lodger.

6 likes

Wij zijn vanaf 4 weken oid overgegaan op slaapzakken ipv laken+deken. Dan heb je die ook niet meer nodig, alleen slaapzak is voldoende. Wel een pyjama aan in de nacht, maar dat deden wij pas vanaf maat 62 ofzo. Daarvoor hadden we niet echt verschil in pyjama/kleding. Vond het ook te veel gedoe om mijn kleine baby vaker dan eens per 2 dagen oid om te kleden (tenzij vies uiteraard haha).

2 likes

Ah oké, dus gewoon de comfy kleertjes die de baby overdag aan heeft aanhouden met dutjes en ‘s nachts? Als ze schoon zijn inderdaad ja, haha!

5 likes

Ja! Wij gingen ook pas later naar een pyjama. En slaapzak ook pas na een aantal weken omdat ik lakentjes zo schattig vond. Een slaapzak is wel veeeel makkelijker met wegleggen na een nachtvoeding dus volgende keer gaat de pragmatiek winnen van de schattigheid en gaat de baby eerder in een zakkie.

Ledikant nooit dekens of lakens in gebruikt want toen sliep ze al wel in een slaapzak. Maar ze is ook pas na 6-8 maanden oid naar haar eigen kamer gegaan.

4 likes

Mijn baby draagt wel vanaf het begin een pyjama in de avond/nacht. Een shirtje met lange mouw en een broekje met voetjes eraan. Dat vind ik ook het makkelijkst met verschonen. Ipv een van pyjamapakje of boxpakje

Zoiets https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/beertje-newbornoutfit-2-delig-2210750/1

Ik ben pas later begonnen met een slaapzak. Je moet er vooral op letten dat de hals niet te wijd is.

2 likes

Haha dit soort dingen droeg mijn kind ook gewoon overdag, sowieso alleen maar hele comfortabele dingen. Maar @blush dit is ook weer zo’n thema waarbij persoon x het ene zegt en persoon y het andere. Het is gewoon irritant dat je niet van tevoren weet wat jullie (en de baby) fijn vinden. Zou gewoon niet bij voorbaat al vanalles in huis halen, je ziet het daarna vanzelf!

5 likes

Ja ik heb ook echt alleen maar joggingspakjes, leggings en andere zachte items dus dat fungeert dan prima als pyjama inderdaad.

Ik heb al lakentjes/dekens dus slaapzak en pyjama’s laat ik dan even voor wat het is!

5 likes

Mn eerste heeft laaaang onder lakentjes gelegen want dacht dat dat moest. Bij de 2e had ik daar geen zin in. Nagevraagd en wij mochten eigenlijk bijna gelijk een slaapzak gebruiken in maat 56 (hij was 4.5kg en 57cm bij zn geboorte). Bij een kleiner kindje past dat denk ik niet gelijk. Vond het ideaal aangezien we toen in een hittegolf zaten, had gewoon zon hydrofiele slaapzak.

Oh, lees net je laatste reactie dus beetje een onnodig bericht dit maar goed haha

1 like