Tips, ervaringen & aanraders #9

Ik zie eigenlijk geen verschil tussen de twee die we hebben. :joy:

2 likes

O dit vind ik wel een goeie, bedankt voor het delen van dit filmpje.
Wij willen liever ook niet afleiden, ik hoop dat ze gewoon leert dat poetsen er bij hoort en dat het niet eng of vervelend is.
Ze is nu 1,5 en we doen het liggend in bed (hebben ook zittend en staand geprobeerd maar dit werkt voor ons het beste). Ze mag altijd even zelf poetsen/tandpasta aflikken en daarna poetsen wij na. Ook houden we altijd dezelfde volgorde van tanden aan. En we slaan nooit een dag over, ook niet als ze huilt, gilt, tegenstribbelt. Alleen als ze heel hard huilt doen we het korter/minder secuur, maar ik wil dat ze beseft dat het gewoon elke dag gebeurt en dat huilen niet helpt om het over te slaan. Maar het moet ook geen traumatische ervaring worden.

De ene dag gaat het beter dan de andere. Ik heb het idee dat het positief werkt als ik heel enthousiast reageer als ze meewerkt “o wat kan jij goed je mond open houden, wauw, waar heb je dat geleerd? Jeetje dit is super fijn, ik kan overal goed bij! Kan je nog 1x heeeeel goed je mond open doen? Jaaaa, super!” :rofl: Steeds meer dagen gaat het poetsen nu zonder tegenzin, dus ik heb hoop!

Edit: we hebben een tijdje terug ook een elektrische babytandenborstel gekocht, maar die vind ze helemaal niks, haha. Dus die halen we misschien later nog eens tevoorschijn als ze wat ouder is.

4 likes

Oké top thanks!

En hoe vallen de wollen rompers van Dilling?
Mijn kind zit nu in maat 80 / 86.
Vind ze wel erg duur dus hoop er lang mee te doen.

1 like

Oh, dit ga ik ook proberen!

1 like

Ja positief doen over hoe goed ze meewerken helpt ook. En wij doen wel altijd een beetje gekke geluidjes, want hij moet aaaaa zeggen en ieeee en dat ‘zingen’ we dan een beetje, vooral als hij er geen zin in heeft. Nu hij dus wat ouder is steeds minder want hij werkt vaak gewoon mee, echt niet elke dag maar we merken dat het steeds beter wordt. In de ochtend mag hij zelf zijn tanden poetsen en als we dat vergeten vraagt hij er ook echt om.

2 likes

Bijna alles van Dilling valt groot en is erg rekbaar dus ik doe er altijd wel lang mee. Heb overigens al mn Dilling spullen voor €5 onder de nieuwprijs verkocht op Vinted. Door 2 kinderen gedragen. Zo bekeken is het juist wel goedkoop.

In september hebben ze de afgelopen jaren steeds 30% korting op kinderkleding. Ik sla dan altijd groot in.

1 like

Wij tellen altijd tot 10 tijdens het poetsen. Ze mag zelf tot 3 tandenpoetsen en daarna neem ik het over. En ik tel dan dus weer vanaf 1 naar 10 (ik tel natuurlijk wel langzamer haha, we poetsen niet maar 10 seconden). Ik heb het idee dat ze zo doorheeft hoe lang het nog duurt en dat dat wel helpt!

Nu weet ik niet of jouw kind het qua leeftijd ook al snapt maar misschien is dat nog een idee.

2 likes

Wat bij ons de gouden tip was is een (plastic) spiegel die hij zelf vast mocht houden. Dan kon hij zien wat wij deden en gaven wij uitleg. Nu je tanden boven oh daar is tong kun je daar mee wiebelen?
Werkte top! En is inmiddels niet meer nodig.

4 likes

Valt groot maar het rekt mee dus zou denk ik dan 86 kopen. Dan draagt ze het tot 92. Mijn kind draagt nu meestal net maat 80 en met wasbare luier (dus meer volume aan de onderkant) nog maat 74 van Dilling met romper verlenger en maat 80 zonder. Met wegwerp luier past ze 74. Zou wel wachten op sale of influencer korting, denk ergens in maart weer. Katoen van Dilling is ook erg fijn, warm en zacht en goedkoper.

Edit - sale was vorig jaar half februari, juni en eind september denk ik in mn bestelgeschiedneis te zien.

Bedankt voor alle tandenpoets tips! Ik ga even op zoek naar afleiding zonder scherm die werkt, misschien inderdaad een liedje opzetten.

2 likes

Even hier: ik overweeg om na m’n 2e bevalling weer een spiraal te laten zetten. Heb ooit een spiraal laten zetten en vond dat zo bizar pijnlijk dat ik destijds heb gezegd dat ik er nooit meer 1 zal laten zetten. Maar ja… condooms is ook niet alles (en cyclus volgen ook niet getuige m’n 2e zwangerschap).

Is er iemand met ervaring met het zetten van een spiraal na een bevalling? Is het minder pijnlijk dan daarvoor?

Ja ik heb er voor de zwangerschap 2 x 1 gehad die bij de gynaecoloog gezet werd en ik ging echt kapot.
Nu had de huisarts 'm gezet en ze heeft me er helemaal doorheen geloodst, zij plaatste 'm terwijl ik m’n hele bevalverhaal met d’r deelde.
Nou vind ik de voordelen van de spiraal wel groter dan dat ene nadeel van onvoorstelbare pijn.
Had je verloskundige zelf een echo apparaat? Dan zou ik 'm daar laten plaatsen.
Ik ben na een jaar nog steeds niet voor controle geweest of die goed zit want ik zie er echt tegenop.

De voordelen zijn idd groter, maar zie er zo tegenop… wil hem idd bij de verloskundige laten plaatsen! Heb je verschil gemerkt met het plaatsen na de bevalling?

Ja het lukte dus bij de huisarts, dat was al een verschil. had wel flinke pijnstillers weer, ik weet niet meer welke maar was echt op recept.
Ik herken het er enorm tegenop zien. Plan 'm vroeg op de dag in en probeer het zsm te doen. Hoe minder tijd erover te denken hoe eerder je er vanaf bent. Ze mogen tegenwoordig 8 jaar blijven zitten, dus ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben dus met nog maar 1 wissel voor de rest van m’n vruchtbare leven klaar.

Ja ervaring mee en veel minder pijnlijk. Na de 2 bevallingen ging het nog makkelijker dan na de 1ste.

Bij het maken van de afspraak aangeven zodat ze extra tijd kunnen inplannen en bij het plaatsen kan je op elk moment zeggen te stoppen. Zou dat helpen?

Dat is wel een helpende gedachte. Idd beter hem maar te plannen, ooit moet het toch gebeuren. Hopen dat het meevalt en anders mag m’n vriend naar de dokter voor een knip :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ah dat klinkt hoopvol! Dat is idd een idee, dat ze wel goed de tijd heeft en ik me niet opgejaagd voel

1 like

Ik vond voor mijn bevalling ook vreselijk pijnlijk. Na mijn bevalling laten zetten bij de verloskundige en vrijwel pijnloos! Wel direct 6 weken na de bevalling weet niet of dat nog uitmaakt.

2 likes

Geen ervaring mee pre-bevalling maar ik heb echt amper wat gemerkt van het plaatsen. Heb ‘m bij de vk onder echo geleiding laten plaatsen volgens mij 3 maanden post-partum. Zodra dat mocht iig

1 like

Ik heb een koperspiraal en voelde het plaatsen nauwelijks.

3 likes

Dank voor jullie reacties! Dat stelt iets gerust. Weet natuurlijk nooit hoe het gaat zijn, maar dit helpt

2 likes