Tips, ervaringen & aanraders #9

Ik zit er aan te denken om dit keer een klein kraam cadeau lijstje te maken. We hebben nog veel bewaard van mijn dochter en zowel mijn schoonfamilie als mijn eigen familie hebben een totaal smaak en idee van handig of leuk is.
Maar risico is wel dat het misschien ondankbaar overkomt? Iemand dit gedaan of hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Ik vind sowieso alles superlief, maar heb liever iets duurzaams en iets wat we echt kunnen gebruiken.

In mijn vriendengroepen is het heel gebruikelijk om lijstjes te hebben, voor jezelf en voor kinderen. Ik stuur het lijstje niet mee met de uitnodiging (doen sommigen wel), maar er wordt vaak vanzelf om gevraagd. Ik zet er dingen in allerlei prijscategorieen op, dingen met een exact linkje voor de mensen die niet willen nadenken, dingen waar nog keuze in is (“Duplo” of “Voorleesboek” bijv). En als mensen toch iets anders willen kopen doen ze dat ook wel.
Ik ben er aan gewend dus, maar ik vind het helemaal niet ondankbaar.

9 likes

Bij ons is het eigenlijk ook heel gebruikelijk om een lijstje te maken en óf de link op het kaartje te zetten of door te sturen als ernaar gevraagd wordt. Op het lijstje dan wel dingen uit verschillende prijscategorieën zodat niemand verder op kosten gejaagd wordt.

1 like

Ik doe dit ook sinds de 1e verjaardag van de oudste en over het algemeen wordt het als fijn ervaren. Heb inmiddels gewoon 1 lijstje.nl met per kind een categorie (en die vul ik gedurende het jaar ook aan als we dingen tegenkomen waarvan we denken leuk voor …)en dan zet ik er zowel specifieke dingen als generieke dingen op (bv warme pyjamas maat x, flapjesboeken, knutselspullen). Merk dat de een het juist heel fijn vindt om gewoon iets te kopen wat er letterlijk op staat en anderen het juist leuk vinden om wel zelf invulling eraan te gevne en dan dus kiezen voor iets generiekers van het lijstje.

Wel zorgen voor dingen in verschillende prisjcategorieen inderdaad.

1 like

Hadden wij al voor ons eerste kind gedaan. Stond op het geboortekaartje als; cadeautips: [link naar online lijstje].

We hebben best veel daar van ontvangen, maar alsnog ook mensen die zelf iets bedacht hebben. Vonden we ook prima. Heb er iig geen negatieve dingen over gehoord. En mensen vinden soms ook fijn om ergens uit te kiezen. Ook verschillende prijscategorie spullen, en onderverdeeld in handig, boekjes en speelgoed.

4 likes

Mijn peuter is helemaal gék van olifanten. Kent iemand een leuk prentenboek/kinderboek met olifanten erin of bijv dat de hoofdpersoon een olifantje is? Zelf al gezocht via Google, maar misschien heeft iemand andere tips!

1 like

Elmer?

En: heb jij misschien olifant gezien?
Gewoon zoals je bent

4 likes

De Spuit Elf boeken vindt mijn kind leuk, van Harmen van Straaten.

2 likes
6 likes

Volgens mij is er ook een Boer Boris boek met een olifant.

4 likes

Olifantje in het bos.
Had ik gekregen en ik dacht goh wat moet ik hier nou mee… maar wordt hier steeds gepakt en heeeel veel zelf gelezen/gezongen.
Verder is Elmer heel leuk en we hebben ook Amos muis blijft een dagje thuis. Daar zit ook een olifant in.

De Bobbi-boeken misschien. Bobbi heeft een olifantknuffel die alle avonturen mee beleeft.

Ja Elmer is leuk :smiling_face_with_three_hearts: of Babar?

Leuke tips allemaal! De Bobbi boekjes zijn hier ook favoriet :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Iemand tips voor het opbergen van kleine losse onderdelen? Mijn zoontje heeft veel van die kleine frutsels/dingetjes om mee te spelen, denk aan steentjes, schelpen, kleine houten blokjes, vormpjes, munten enz. Ik loop er alleen een beetje tegenaan dat ik het lastig opbergen vind. Van Grapat heb je bijv zo’n sorteerbak voor loose parts. Ziet er heel tof uit, maar zo open werkt niet. Dan valt het er weer uit. Heb nu plastic bakjes van de action. Dat vind ik er alleen niet zo heel mooi uitzien, gaan niet altijd makkelijk open voor mijn zoontje en die collectie is soms ineens niet meer te krijgen waardoor ik niet meer dezelfde bakjes bij kan kopen als ik ze nodig heb. Misschien is dit alsnog het slimste hoor… maar ben benieuwd of iemand anders toevallig een hele mooie en fijne oplossing hiervoor heeft gevonden.

Open mandjes? Dan kan hij het wel zelf pakken, maar heb je het wel een beetje bij elkaar.

1 like

ik vind dit echt het stomste boek wat we gehad hebben, en ik dacht dat hij zo leuk zou zijn : (
de boodschap is dat hij de hele tijd een grote mond krijgt van zn moeder ofzo en dan aan het eind pas wat leuks te horen krijgt?

5 likes

Wij gebruiken een opbergset voor gereedschap. Heb je verschillende van. Met vakjes of laatjes, wat je fijn vindt. Werkt voor hier prima.

2 likes

Vind ik heel leuk staan, maar open bakjes/mandjes zijn niet zo praktisch. Je kunt die vaak niet goed stapelen en het valt er snel uit.

@Fredje dat is wel een interessant idee. Heb gelijk wat in m’n hoofd, maar vind dat niet zo mooi eruit zien. Die van jullie? Of boeit het esthetische niet zo?

Ik zag dit, toch met plastic bakjes… en vind dit wel satisfying

1 like

Hoeveel van de verzamelingetjes heeft hij? Kan het ook in kleine glazen potjes die je normaal voor kruiden gebruikt ect? Die hebben een schroefdop én zien er mooi uit.

3 likes