Tips, ervaringen & aanraders #9

Hoe gaan jullie om met een dreumes die geen avondeten wil?
Hij wil het niet eens proberen maar wil dan wel een boterham en / of fruit.

Aan de ene kant denk ik prima… maar aan de andere kant natuurlijk liever dat hij ook gewoon gaat mee eten. Anders is het zonder eten naar bed en dat voelt voor mij ook niet goed.

1 like

Misschien helpt het om een paar stukjes brood of fruit bij de avondmaaltijd te leggen? Als mijn dochter niet wilt eten dan doe we dat vaak met een paar tomaatjes. Ze begint dan aan de tomaat (haar absolute favoriet) en gaat vervolgens heel vaak alsnog verder met de rest.

3 likes

Dit dilemma had ik even geleden ook (rond 2 jaar), met dezelfde gevoelens en gaven eerst nog alternatief, maar dat werkte echt niet. Wilde niks meer van warm eten.

Wij geven sowieso altijd fruit na/tijdens avondeten. Dus dat gaven we hoe dan ook en at hij ook altijd. En wij hadden uiteindelijk als regel: je kan met de pot mee eten, wil je niet dan is er helaas geen alternatief. En hij ging dus wel met “honger” naar bed. Dat hield hij soms paar dagen vol, at overdag gewoon goed. Uiteindelijk dan toch honger genoeg of het besef dat hij echt niks anders kreeg en ging weer avondeten. Zo is het ongeveer 2 weken gegaan (paar dagen niet eten, dan weer wel een keer) en sindsdien eet hij bijna altijd weer met de pot mee.

Ze kunnen echt wel paar keer zonder avondeten en zo leer je ze ook dat er gewoon geen alternatief is denk ik. Voor ons heeft het gewerkt iig.

We gaven overdag als snack dan trouwens rauwkost (tomaatjes, komkommer, paprika), zodat hij wel wat groente kreeg.

2 likes

Ja dit klinkt goed en logisch… misschien dat toch maar even doorzetten dan. Ik heb ook ergens een ‘angst’ dat hij ‘s nachts dan weer wakker wordt met honger want we hebben nu na 1.5 jaar eindelijk goede nachten. Dan denk ik liever een boterham en goed slapen. :sweat_smile: Maar misschien valt dat mee!

3 likes

Wij deden/doen inderdaad bijna hetzelfde. Van ons moet hij van alles een hapje proeven, en wat hij verder eet moet hij zelf weten. Af en toe hebben we een toetje, maar zeker niet dagelijks. Dat hangt niet af van hoe hij gegeten heeft.

Hij wordt verder nooit wakker van de honger. Wat hier wel echt een probleem was toen hij wat jonger was, was een hangry kind in de ochtend :smiling_face_with_tear: toen hadden we regelmatig even een nood-rijstwafel of nood-knijpfruit in de ochtend nodig omdat hij anders continu boos/verdrietig bleef.

2 likes

Ik geef dan gewoon wat ze wel lust. Met honger slaapt ze niet en ben zelf ook een moeilijke eter, dus ik snap dat ze niet altijd alles lust. Probeer het altijd gewoon en als ze echt niet wil geef ik een alternatief.
Met mij is het ook redelijk goed gekomen.
Misschien denk ik er anders over als ze groter is, maar voor nu (dreumes) geloof ik in dat voedsel beter is dan geen voedsel (en geen eten is dus niet slapen, dus ja…). En brood en fruit is toch prima gezond?

Ik probeer altijd iets erbij aan te bieden waarvan ik zeker weet dat ze het lust. Dan probeert ze soms een paar hapjes van het nieuwe en soms eet ze alleen het bekende. Ze krijgt hier ook altijd nog yoghurt aangeboden, dus met lege maag gaat ze niet naar bed.

1 like

Hier krijgen ze altijd twee kleine bakjes yoghurt als toetje. Daarnaast van insta iets overgenomen dat betekent dat kind met de pot mee eet, of althans dat opgeschept krijgt. Als ze dat niet willen is er 1 alternatief wat ze altijd lekker vinden. Op insta was dat PB&J, bij ons is het volkoren cracker pindakaas. Zoveel als ze wilt. Daarna pas toetje. Er zijn wel twee regels, ze moet wachten totdat papa of mama klaar is met eten terwijl ze rustig aan tafel zit en wacht. En twee is dat ze dan netjes en aardig moet vragen om een cracker pindakaas (dus niet huilen, tantrum etc). Hierdoor is het niet zo’n gevecht meer elke avond. En vaak gaan er toch een paar happen van het gewone eten in omdat ze het bord voor zich heeft en zit te wachten. En ik kan mijn eigen eten (in snel tempo meestal…) opeten zonder twintig keer op te moeten staan.

We zorgen er voor dat ze overdag tijdens snack momenten wat groenten binnen krijgt. Zo had ze vanmiddag met twee vriendjes drie bakjes met groenten al gegeten (komkommer en wortel).

Edit: we zeggen veder ook niks anders dan ‘dit is het eten vanavond’. Ze hoeft niks te proberen, dat was bij mij thuis altijd erg strijd. Door geen druk merken we dat het bij iedereen relaxter is. We proberen gewoon te praten over de dag.

2 likes

Nog tips bij de overgang naar een peuterbed?

Mijn zoon was super enthousiast dat zijn peuterbedje er stond en wilde het liefst direct slapen… ging ook erin liggen etc. Nou, zo gezegd zo gedaan. Boekjes gelezen en toen was het moment om hem in te stoppen ging hij toch huilend eruit en wilde hij terug in zijn ledikant…. Die staat ook nog in zijn kamer en daar slaapt hij nu dus weer in.

Wij geven ook af en toe s middags warm, op dagen dat het kan (vaak dan een opgewarmd restje van de avond ervoor). Heb vaak het idee dat het s avonds de vermoeidheid is die het eten moeilijk maakt.

1 like

Als mijn dreumes niks wil (ook geen yoghurt) gaat ze zonder eten naar bed. Dat is geen straf oid maar gewoon omdat ze geen zin heeft om te eten. Ze slaapt er prima op dus ik vind het wel best.

Ik probeer wel eerder op de dag wat rauwkost te geven zodat ze wel iets van groente gegeten heeft.

2 likes

Zo doen wij het ook. Soms snackt ze tijdens het koken al wat van het avondeten (wat kidneybonen of rauwkost), soms wil ze geen warm eten maar wel yoghurt of fruit, soms helemaal niks. We dwingen haar dan ook niet, ze hoeft niks te proeven en we proberen er zo neutraal mogelijk in te staan. En het aan tafel altijd gezellig te hebben, maar dat is met een peuter soms een utopie haha.
Vanavond aten we trouwens vrij vroeg voor ons doen (17.15, bijna een uur eerder dan normaal) en heeft ze zo waarlijk een normale portie warm eten gehad. Dus ik denk dat vermoeidheid ook meespeelt in hoe veel of weinig ze eet. Op dagen waarop we allebei op kantoor werken redden we het echter niet om zo vroeg te eten. Straks als ik verlof heb zal het misschien wel makkelijker worden.

Zijn er trouwens meer mensen wiens kind weinig drinkt? Ik lees op de site van het Voedingscentrum dat ze plm 1000ml vocht per dag aanraden maar ik ben al blij als we de helft daarvan halen. Ze heeft de hele dag beschikking over een beker water, staat ook bij haar bed. Verder bieden we gewone melk, kefir en thee aan, en uit een soort wanhoop hebben we ook maar suikervrije ranja in huis gehaald. We variëren in bekers en glazen en kerstmokken maar het blijft wel lastig hoor…

2 likes

Ik denk er overna om wasbare zwemluiers aan te schaffen voor dochter (bijna 5 mnd) echter wil ook dat ze een uvpakje draagt, gaat dit samen. ?

1 like

Ja, dat is geen verschil met een wegwerp zwemluier.

2 likes

Ok, thnx! Voor mijn gevoel is zo’n wasbare dikker en kan me dan voorstellen dat zo’n pakje niet goed/lekker meer zit daardoor

1 like

Een wasbare luier voor gewoon overdag is vaak wel dikker dan een wegwerpluier door de stof of omdat je er extra absorberend materiaal in doet. Met een wasbare zwemluier doe je dat niet. Waardoor het eigenlijk alleen een broekje is zoals een zwembroekje/bikinibroekje. Maar dan lekker strak bij de beentjes en rug zodat poep er niet uit loopt. Het houdt dus verder niks tegen en dit doe je alleen voor het zwemmen aan en daarna weer uit, net zoals een wegwerp zwemluier overigens, maar daardoor is het gewoon heel smal/plat.

Ik heb nooit wegwerpzwemluiers geprobeerd maar mijn dochter droeg haar eigen maat UV pak over een wasbare zwemluier en ging prima!

2 likes

Wij hebben een poos beide bedden op de kamer gehad en inderdaad mocht er zelf gekozen worden. Op gegeven moment steeds vaker daar dutjes en gespeeld en vanzelf alle slaapjes in grote bed.

1 like

Mijn kind (3,5 jaar) drinkt ook slecht. Hebben een paar dingen die wel een positief effect hebben:

• feestelijke beker en rietje kiezen
  • er een spelletje van maken, met de dobbelsteen gooien en dan zoveel slokjes nemen. Wij doen dan ook mee.
  • suikervrije limo hebben we ook. Doen we ook wel in de karnemelk, dat vind ie heel lekker. Krijg je een soort yoghurtdrank.

Alsnog moeten we hem vaak aansporen om te drinken, maar het is wel beter. Hiervoor had ie ook weleens vrijwel droge luiers. We doen ook wel dat ie minimaal 3 grote slokken moet nemen voor hij van tafel mag bij t eten.
Maar goed snap je frustratie wel dus…

1 like

Over het eten van een dreumes, dit is echt een typisch ontbijt van mijn kind van bijna 2. 1 soort van opgegeten boterham, 1 beschuit waar de hagelslag af gelikt is en 1 boterham die na 2 happen werd weggelegd (nadat er eerst met veel kabaal om een broodje woooooooorsssst mama wooooooooorst gevraagd werd). En ze staat nu weer een cracker uit de kast te jatten :smirk:

Ik kan me echt enorm ergeren aan haar eetgedrag, maarja in the end heeft ze wel een broodje en een cracker op.

Hier ook absoluut geen perfect etende dreumes dus :smile:

1 like

Hier hebben we het eten ook helemaal los gelaten.

We geven haar standaard het eten dat wij ook hebben met iets erbij dat ze sowieso lust. Soms eet ze alles op, soms denkt ze dat ze van alleen de geur vol genoeg is.
We eten altijd een toetje en op de dagen dat ze weinig heeft gegeten doen we altijd Griekse yoghurt ipv gewone yoghurt.

Bij het ontbijt eet ze de ene keer 3 boterhammen en een cracker. En vanmorgen at ze alleen haar worst van brood en heeft ze 3 verdwaalde kruimels gegeten.

Iets met balans denk ik. Maar omdat ze de ene keer wel goed eet en de andere keer niet hebben we zelf altijd het idee dat ze goed kan bepalen wanneer ze iets wel of niet hoeft. Dat geeft wel rust en daarom maken we ons er niet druk om.

Als je het over een week uitspreid en het gemiddelde neemt dan komt ze denk ik wel aan ‘normale’ porties.

Drinken gaat hier wel erg slecht maar dat was als baby al. Maximaal 600/700 ml op een dag. Het maakt niks uit of ze water, ranja of appelsap oid krijgt. Ze heeft er allemaal niks mee en drinkt het even slecht. Op de opvang drinkt ze dan wel weer heel erg goed en dat merken we ook altijd aan de luiers van de nacht na een opvangdag.