Tips, ervaringen & aanraders #9

Als mijn dreumes niks wil (ook geen yoghurt) gaat ze zonder eten naar bed. Dat is geen straf oid maar gewoon omdat ze geen zin heeft om te eten. Ze slaapt er prima op dus ik vind het wel best.

Ik probeer wel eerder op de dag wat rauwkost te geven zodat ze wel iets van groente gegeten heeft.

2 likes

Zo doen wij het ook. Soms snackt ze tijdens het koken al wat van het avondeten (wat kidneybonen of rauwkost), soms wil ze geen warm eten maar wel yoghurt of fruit, soms helemaal niks. We dwingen haar dan ook niet, ze hoeft niks te proeven en we proberen er zo neutraal mogelijk in te staan. En het aan tafel altijd gezellig te hebben, maar dat is met een peuter soms een utopie haha.
Vanavond aten we trouwens vrij vroeg voor ons doen (17.15, bijna een uur eerder dan normaal) en heeft ze zo waarlijk een normale portie warm eten gehad. Dus ik denk dat vermoeidheid ook meespeelt in hoe veel of weinig ze eet. Op dagen waarop we allebei op kantoor werken redden we het echter niet om zo vroeg te eten. Straks als ik verlof heb zal het misschien wel makkelijker worden.

Zijn er trouwens meer mensen wiens kind weinig drinkt? Ik lees op de site van het Voedingscentrum dat ze plm 1000ml vocht per dag aanraden maar ik ben al blij als we de helft daarvan halen. Ze heeft de hele dag beschikking over een beker water, staat ook bij haar bed. Verder bieden we gewone melk, kefir en thee aan, en uit een soort wanhoop hebben we ook maar suikervrije ranja in huis gehaald. We variëren in bekers en glazen en kerstmokken maar het blijft wel lastig hoor

2 likes

Ik denk er overna om wasbare zwemluiers aan te schaffen voor dochter (bijna 5 mnd) echter wil ook dat ze een uvpakje draagt, gaat dit samen. ?

1 like

Ja, dat is geen verschil met een wegwerp zwemluier.

2 likes

Ok, thnx! Voor mijn gevoel is zo’n wasbare dikker en kan me dan voorstellen dat zo’n pakje niet goed/lekker meer zit daardoor

1 like

Een wasbare luier voor gewoon overdag is vaak wel dikker dan een wegwerpluier door de stof of omdat je er extra absorberend materiaal in doet. Met een wasbare zwemluier doe je dat niet. Waardoor het eigenlijk alleen een broekje is zoals een zwembroekje/bikinibroekje. Maar dan lekker strak bij de beentjes en rug zodat poep er niet uit loopt. Het houdt dus verder niks tegen en dit doe je alleen voor het zwemmen aan en daarna weer uit, net zoals een wegwerp zwemluier overigens, maar daardoor is het gewoon heel smal/plat.

Ik heb nooit wegwerpzwemluiers geprobeerd maar mijn dochter droeg haar eigen maat UV pak over een wasbare zwemluier en ging prima!

2 likes

Wij hebben een poos beide bedden op de kamer gehad en inderdaad mocht er zelf gekozen worden. Op gegeven moment steeds vaker daar dutjes en gespeeld en vanzelf alle slaapjes in grote bed.

1 like

Mijn kind (3,5 jaar) drinkt ook slecht. Hebben een paar dingen die wel een positief effect hebben:

• feestelijke beker en rietje kiezen
  • er een spelletje van maken, met de dobbelsteen gooien en dan zoveel slokjes nemen. Wij doen dan ook mee.
  • suikervrije limo hebben we ook. Doen we ook wel in de karnemelk, dat vind ie heel lekker. Krijg je een soort yoghurtdrank.

Alsnog moeten we hem vaak aansporen om te drinken, maar het is wel beter. Hiervoor had ie ook weleens vrijwel droge luiers. We doen ook wel dat ie minimaal 3 grote slokken moet nemen voor hij van tafel mag bij t eten.
Maar goed snap je frustratie wel dus

1 like

Over het eten van een dreumes, dit is echt een typisch ontbijt van mijn kind van bijna 2. 1 soort van opgegeten boterham, 1 beschuit waar de hagelslag af gelikt is en 1 boterham die na 2 happen werd weggelegd (nadat er eerst met veel kabaal om een broodje woooooooorsssst mama wooooooooorst gevraagd werd). En ze staat nu weer een cracker uit de kast te jatten :smirk:

Ik kan me echt enorm ergeren aan haar eetgedrag, maarja in the end heeft ze wel een broodje en een cracker op.

Hier ook absoluut geen perfect etende dreumes dus :smile:

1 like

Hier hebben we het eten ook helemaal los gelaten.

We geven haar standaard het eten dat wij ook hebben met iets erbij dat ze sowieso lust. Soms eet ze alles op, soms denkt ze dat ze van alleen de geur vol genoeg is.
We eten altijd een toetje en op de dagen dat ze weinig heeft gegeten doen we altijd Griekse yoghurt ipv gewone yoghurt.

Bij het ontbijt eet ze de ene keer 3 boterhammen en een cracker. En vanmorgen at ze alleen haar worst van brood en heeft ze 3 verdwaalde kruimels gegeten.

Iets met balans denk ik. Maar omdat ze de ene keer wel goed eet en de andere keer niet hebben we zelf altijd het idee dat ze goed kan bepalen wanneer ze iets wel of niet hoeft. Dat geeft wel rust en daarom maken we ons er niet druk om.

Als je het over een week uitspreid en het gemiddelde neemt dan komt ze denk ik wel aan ‘normale’ porties.

Drinken gaat hier wel erg slecht maar dat was als baby al. Maximaal 600/700 ml op een dag. Het maakt niks uit of ze water, ranja of appelsap oid krijgt. Ze heeft er allemaal niks mee en drinkt het even slecht. Op de opvang drinkt ze dan wel weer heel erg goed en dat merken we ook altijd aan de luiers van de nacht na een opvangdag.

Wat zijn aanraders voor waterverf paletjes? Goed uitwasbaar en goede pigmentatie?

Hebben jullie nog leuke tips om namens je kind (in mijn geval peuter van bijna 3) aan z’n vader te geven voor z’n verjaardag?
Heb al eens een gepersonaliseerde puzzel gedaan en een memory spel met eigen foto’s.

Ben benieuwd wat jullie altijd doen.

2 likes

https://boekjevankarton.nl/ misschien?

1 like

Hier mag mijn kind altijd zelf een cadeautje uitzoeken bij de Hema (voor 5 euro oid). Vindt ze helemaal geweldig om zelf iets uit te kiezen en te geven. Dat zijn dan bijvoorbeeld sokken, een bruisbal of sleutelhanger oid.

6 likes

Kan hij aangeven/weten jullie waarom hij niet wil? Bij ons miste hij de geborgenheid van die zijkant en viel steeds uit bed (of ging zelf op de grond liggen). We hebben er nu zoÂŽn bedhekje in en dat makkte alles goed.

Ik weet dat velen hier enthousiast zijn over de Easywalker Harvey 3. Zijn er ook die hem gebruiken als duowagen? Dan vooral met een newborn en een peuter gecombineerd.

Ik twijfel in de eerste plaats nog heel erg of een duowagen nodig of handig is, maar onze dochter doet nu terug regelmatig haar middagdutje in de buggy bij uitstapjes dus ik vrees dat we toch best zo eentje aanschaffen.

Mij lijkt het wel onhandig dat het ene zitje echt verstopt zit onder het andere maar een duowagen met de zitjes naast elkaar is ook weer zo lomp.

Het liefst ga ik gewoon op pad met een compacte buggy maar ja met een newborn sowieso niet echt een optie.

Niet wat je vroeg maar wij hebben een duowagen naast elkaar van Mountain Buggy (de Duet) en die is mega compact en wendbaar. Vrij klein en makkelijk in te klappen. We hebben hem nu weer meegenomen op reis en dan past hij in de kofferpak van veel taxi’s. Hij is veel smaller dan bijv de Bugaboo Donkey en je kunt overal makkelijk door. Ik zou echt eens naar deze kijken als je op zoek bent naar een duowagen.

Die van Ikea :slight_smile:

3 likes

Ik kan het je over een paar weken vertellen :joy: heb die verlenger gekocht waardoor je er een duo wagen van kunt maken
 ben benieuwd 
 is ook wel goedkoopste optie om een duo wagen te krijgen als je de Harvey toch al hebt

1 like

Ja ik vond zo’n ‘naast elkaar duowagen’ ook echt top!! (Had een ouder model eaywalker die erg lijkt op die mountainbuggy) Past gewoon door alle normale deuren en door de gangpaden in kleine winkels. Ook is de draaicirkel heel klein waardoor ik m gewoon direct om de hoek in onze mini schuur kon parkeren. En past ook in de kofferbak van een kleine auto (ik had een oude opel corsa).
Het lijkt mensen soms zo onhandig maar als ik zie wat een slagschip zo’n wagen is waarbij kinderen achter elkaar zitten lijkt me dat veel onhandiger.

5 likes