Tips, ervaringen & aanraders #9

Onze dochter van bijna 2 gaat 1 dag per week naar de kinderopvang waar ze het verder goed naar haar zin heeft. Nu is het zo dat ik de laatste weken haar steeds ophaal met open rode billen. Leidster heeft zelf aan dat ze het niet “op tijd ” heeft gezien, het is ook eigenlijk altijd bij dezelfde leidster.

Ik heb er echt alle begrip voor dat ze het druk hebben op de kinderopvang. Maar iedere keer ben ik een week aan het smeren en roept het arme kind alleen maar au mama tot huilend aan toe en begint het ja een week weer opnieuw. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. :exploding_head:

3 likes

Huh op tijd heeft gezien? ze hebben toch wel iets van een systeem wanneer ze luiers verschonen op de opvang?

Wel vervelend!! Je zou barrière creme kunnen smeren als ze naar de opvang gaat maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn

1 like

https://www.instagram.com/p/Cxul5uSPY8o/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Deze

@Frapa is ze niet allergisch voor pampers? Bij mijn dochter springen gelijk de blaren erop van pampers. Met Kruidvat nergens last van.

5 likes

Oh wat sneu :frowning: gekke reactie ook van de juf. Ze verschonen idd meestal in rondes + wanneer het nodig is.
Gebruiken ze misschien daar ook andere luiers dan jullie thuis? Of andere doekjes? Wellicht dat ze daar miss ook wat gevoelig voor is?

Wij hebben ‘een boom vol herinneringen’ vaak voorgelezen aan ons zoontje toen de opa van mijn man op sterven lag / is overleden. Ook praten we over de dood door verhalen van dieren en mensen die we gekend hebben. We proberen het meestal zo goed en eerlijk mogelijk uit te leggen, maar zonder al teveel drama er omheen. Dat leverde tot nu toe veel begrip en zelfs interesse op, maar geen nare gevoelens.

3 likes

Ik geef zelf altijd luiers mee naar de opvang en dat zijn de zelfde als die we thuis gebruiken. Daar ligt het dus niet aan.

Ik heb iig een gesprek aangevraagd met de mentor van m’n dochter om het nog eens aan te kaarten.

1 like

En billendoekjes? Misschien gebruiken ze op de opvang andere. Vind het wel gek. Het kan een keer gebeuren maar als je ook als pm’er weet dat je haar niet snel/goed ruikt, check je haar toch extra vaak.

Goed dat je een gesprek met de mentor hebt aangevraagd!

Maar dan zou het toch altijd al zo moeten zijn? Vind het zelf ook gek dat de leidster zelf aangeeft het niet op tijd te hebben gezien. Een keer kan gebeuren maar hier weken achter elkaar. In augustus had deze leidster een aantal weken vakantie en was er een andere juf. Toen had m’n dochter nergens last van.

1 like

Het zal niet alleen aan de doekjes liggen inderdaad! Maar is ze ook alleen op de groep op de dag dat je dochter er is?

Mijn zoontje was bijna 4 toen mijn opa overleed dus wel iets ouder, maar wij hebben veel gehad aan het filmpje van kikker waarin er een vogeltje dood gaat. En Bo de beer neemt afscheid: Bo de Beer neemt afscheid - In de Wolken er is een fysiek boekje van, maar ook downloadbaar in een app.

Verder zijn wij heel ‘direct’ geweest en hebben we er geen dingen omheen verzonnen. Dus niet: opa is een sterretje geworden of opa gaat een lange reis maken (m’n zoontje z’n beste vriendje maakt ook een lange reis naar Bali, maar die komt gewoon weer terug :wink:), maar: z’n hart doet het niet meer, dus dan kan er geen bloed meer stromen en dan stopt alles met werken. Daarop kwamen dan vragen: 'oh, maar heeft ‘ie dan ook geen honger meer?’ ‘nee, want alles in z’n lichaam is gestopt met werken’.

2 likes

Hooo, ik was nog niet klaar.

We hadden het ook over ‘opa is dood’ en niet ‘opa is overleden’, omdat dat laatste wat minder betekent voor de kleintjes.

En m’n zoontje was ook wel heel verdrietig, en wij ook, en dat legden we uit aan hem. Maar dat filmpje van Kikker legt dat ook goed uit.

Oh, en maak het ook vooral niet te zwaar. Voor ons als volwassenen is het heel heftig. Het kan goed zijn dat je kindje er amper op reageert en denkt: ok prima, ik ga weer spelen.

En een tip voor de begrafenis/crematie: ik weet niet of je je kindje meeneemt, maar het is slim om iemand achter de hand te hebben voor als je kindje moet plassen of luidruchtig wordt of zich verveelt ;). Mijn schoonouders zaten achter ons bij m’n opa’s crematie en die konden dan even weglopen met m’n zoontje als dat nodig was. DAn heb je er zelf ook wat minder omkijken naar en kun je je ‘focussen’ op de crematie/begrafenis.

Veel sterkte in ieder geval :heart:

3 likes

Thanks! Zo wil ik het ook ongeveer aanpakken. Niet te veel metaforen (sterretjes enz) maar gewoon vertellen hoe het is. Dan krijg je ook geen lastige vragen waar je je uit moet lullen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze erg verdrietig gaat zijn, voor de volwassenen is het moeilijker :pensive:
Ik zal eens naar het filmpje van kikker kijken. Normaal vind ik Kikker een beetje een zeiksnor haha.

3 likes

Mijn kinderen waren ietsje ouder, maar wij hebben ook eerlijk verteld wat er aan de hand was en geen dingen als ‘opa slaapt’ oid gezegd of zoals eerder gezegd was geen dingen er bij verzonnen. Je hebt een boekje van Nijntje , ‘lieve oma pluis’, dat legt iets uit over het hele proces (oma ademt niet meer, gaat dan in een kist, dan is de begrafenis, daarna ga je soms nog langs bij het graf etc) en is voor peuter wel goed.
Veel sterkte!

1 like

Ik heb hier een aansluitende vraag op.
Een buurman van ons waar we goed contact mee hadden en die heel goed omging met ons zoontje is ook overleden door suicide. En af en toe praat mijn zoontje (5.5) over die buurman dat we hem zo missen etc.
Maar nu vroeg hij voor het eerst hoe hij dan gestorven is. En ik wist echt even niet wat ik moest zeggen. Ik vind het nogal een beladen onderwerp om nu al uit te leggen. Dus ik heb maar gezegd dat ik het vergeten was en moest navragen bij mijn partner :sweat_smile:. Waarschijnlijk niet zo pedagogisch maar ik kon op dat moment niet beter bedenken en het was ook midden in de ochtendrush dus niet mega veel tijd.
Maar dus hoe zouden jullie zoiets uitleggen of eerder ook gewoon zeggen dat die persoon aan een ziekte of dergelijk is overleden?

1 like

Ik zou uitleggen dat het hart is gestopt met werken, zoals hierboven ook genoemd. Dat is ook uiteindelijk wat het is toch? Hóé dat dan komt zou ik niet benoemen.

4 likes

Idd dit. En daarbij kan je best zeggen dat hij ziek was… want… je bent ook best wel ziek als je psychisch ziek bent :white_heart:

3 likes

Onze oudste krijgt binnenkort buisjes (ze is in juli 4 geworden). Ze vindt zelf vooral de narcose erg spannend, dat gaat met een kapje bij haar straks.

Heeft er iemand tips voor boeken die het goed uitleggen? Ons ziekenhuis heeft op de website een filmpje staan gericht op jonge kinderen, dus die gaan we ook zeker gebruiken ter voorbereiding, is ook opgenomen op de kinderdagopname dus herkenbaar. Maar ze leest heel graag en met andere spannende dingen heeft zich dat bewezen als een goede voorbereiding voor haar.

Ik ken het boek van Nijntje in het ziekenhuis, maar vind dat niet zo geweldig ook omdat dat een beetje ouderwets is (Nijntje wordt alleen gelaten in het ziekenhuis en papa en mama komen alleen op bezoek).

Bij het boekje van Bobbi in het ziekenhuis krijgt hij ook narcose met een kapje (is wel maar één blz maar het hele boekje gaat wel over dat hij naar het ziekenhuis moet etc.)

3 likes

Volgens mij zit dat ook bij het boekje Anna in het ziekenhuis. Kan je misschien even checken bij de bieb.

2 likes

Anna staat ook op YouTube:

2 likes