Tips, ervaringen & aanraders #9

Voor de mensen die wasbare luiers gebruiken heb ik een vraagje. Welk wasmiddel gebruiken jullie? Het liefst gebruik ik zelf ecologisch wasmiddel zonder parfum maar die maakt de luiers niet goed schoon. Toen een tijd Ariel sensitive gebruikt en dat werkte goed maar ik kan die nergens meer krijgen, zelfs online niet op voorraad. Wasmiddelen met parfum krijgt m’n zoontje uitslag van dus dat is ook geen optie.
Hopelijk heeft iemand hier een goede tip!

Ik heb lang Klok waspoeder gebruikt maar helaas gingen na driekwart jaar de luiers heel sterk ruiken. Volgens Nappy’s zou dit echter wel moeten kunnen. Misschien heb ik dan niet goed gedoseerd maar ik wilde het risico niet nemen. Zij verkopen trouwens ook Ariel sensitive vloeibaar. En via Plein.nl is dat nu 2+2 gratis zie ik. Heb zelf geen ervaring met vloeibaar wasmiddel en wasbare luiers, alleen waspoeder.

Ik ben over gegaan op normaal Ariel waspoeder toen ik de sensitive niet meer kon vinden.

Edit - misschien een andere optie: de inlegvellen na elk gebruik weggooien of deze apart wassen met een wasmiddel waar je kind wel tegen kan? Die hoeven minder lang mee en absorberen zelf niet dus is denk ik ook niet zo belangrijk om sterk wasmiddel te gebruiken. Dat is dan een beschermend laagje tussen de luier die je kan wassen met daarvoor geschikt wasmiddel en zijn huid.

1 like

Dank voor het delen van je ervaring. Ik denk dat die speen ook deel van het probleem is. Hij klokt in 10 minuten 180 ml weg, terwijl hij rustig 20 minuten drinkt bij mij. En denk echt niet dat dit in de buurt komt van 180 ml haha. We gaan weer terug op de kleinere speen.

1 like

En misschien kleinere flessen? Kunstvoeding ligt wat zwaarder op de maag, misschien is het te veel? Ik heb nooit meer dan 120+4 gegeven maar mijn kind was sowieso niet zo van de grote flessen (gekolfde melk was 90ml genoeg maar gaven we 110 omdat ze echt extra nodig had).

Hoe oud is je kindje? Ik zou minder geven en proberen hem er langer over te laten doen. 180 ml in 10 minuten is echt veel. Uit je borst haalt hij dat ook zeker niet. Mijn dochter heeft nooit grotere flessen dan 150ml gehad en dan deden er een prematurenspeen er op. Ik heb zelf ook bijna nooit 150 gekolfd. Meestal max 120.

2 likes

Ja de klok waspoeder heb ik ook geprobeerd, maar hetzelfde probleem helaas.
Bij Plein123 had ik besteld maar kreeg achteraf een mailtje dat ze niet voorradig waren :upside_down_face:
Misschien dat ik nog bij Nappy’s de Ariël sensitive kan bestellen! Thanks !

1 like

@Mexi @Feather @Kaasvlinder en @Mimosa heel erg bedankt voor jullie uitgebreide tips! Ik ga hier binnenkort even goed voor zitten :blush: Loopfietsje (Pukylino) en muziekboekje hebben we inderdaad, en dat vindt hij superleuk.

Met name de tips voor rustig spelen (stickers en krijtjes) geven mij hoop want misschien zit dat er wel in, haha. Hij lijkt bij momenten nogal een wildebras te zijn maar misschien is dat ook wel normaal voor een dreumes!

2 likes

En @Huismus lief jullie reacties :smiling_face_with_three_hearts:.

@Howth hoe leefde je kind zelfstandig slapen op de opvang :open_mouth: staken ze daar tijd in?

3 likes

Hier is het bij mijn middelste nog een ‘probleem’ ( 3 jaar oud). Kan in de avond niet zelf in slaap vallen, er moet iemand bijzitten. Al van alles geprobeerd, steeds verder weg gaan zitten, op dezelfde verdieping wat aanrommelen, maar dit resulteerde elke keer in huilen/ gillen / overstuur.

Op de opvang slapen ze met meerdere kinderen op een kamer en hier is het blijkbaar geen probleem.
Inmiddels is de oplossing hier dat de oudste twee ( 5 en 3) op een kamer slapen, sindsdien is er niks meer aan de hand ( tenzij de oudste bij een vriendje logeert en de middelste dus weer alleen is).

Het is denk ik ook de nabijheid van andere kinderen / geluiden op de achtergrond van de opvang dat ze het daar beter alleen doen? Weet ik niet hoor maar dit vermoed ik.

1 like

Op welke leeftijd zijn jullie gestopt met de speen en hoe hebben jullie dit aangepakt? Heb het idee dat dit bij ons niet vanzelf gaat gebeuren dus op zoek naar succes verhalen. :relieved: Schuif het steeds voor me uit omdat we na 1,5 jaar eindelijk goede nachten hebben.

Het komt goed. Echt waar maar het heeft tijd nodig! En moeite. Misschien kan je bij het cb of een slaapcoach terecht. En eventueel kijken of je met je werk en je partner zijn werk iets kan regelen om de dagen niet al te lang te maken?

Gaat ze vaak naar de opvang? En hoe staan de leidster erin?

3 likes

Bij m’n zoontje met 3 jaar gestopt. Hadden ook al van alles geopperd (speen in boom, in bakje onder de grond, weggooien enz) maar hij ging nergens in mee. Uiteindelijk had mocht hij een kado kiezen wat hij zou krijgen als hij zonder speen ging slapen. Ook had mn man beloofd dan een nachtje op zijn kamer te komen logeren.
Dat kado kwam binnen, waarop hij direct besloot zijn speen in te leveren want hij wilde daar wel mee spelen. Nog twee of drie momenten om gehuild de directe tijd daarna, maar makkelijk te troosten. Slapen ging ook gelijk goed.

1 like

Ik moet nog beddengoed voor de co sleeper - nesteldrang begint vrij laat haha - maar ik zie door de bomen het bos niet meeeeeeeer.

Klopt het dat ik:

• molton
  • hoeslaken
  • lakentje
  • dekentje

nodig heb? En een co sleeper valt qua maat als een wieg toch?

We hebben ‘m tweedehands en er zit ook een soort bescherm matje oid van het matrasje bij. Geen idee hoe het heet of wat het precies is :joy: :sos:

5 likes

Klopt helemaal! :smile:

2 likes

Dat beschermding is denk ik al een soort molton? Verder hadden wij inderdaad hoeslaken, laken en dekentje!

Ja geen idee wat het is, haha! Volgens mij kreeg ik die ook bij m’n tweedehands ledikant/matras erbij. Zal morgen in daglicht anders even foto maken :joy:

1 like

Gratis tip: koop niet teveel lakentjes! Dekentjes zijn altijd wel handig voor de kinderwagen en box enzo, maar vaak slaapt een baby beter ingebakerd, onder een fedde en kees laken of in een slaapzak. Had echt vijf leuke lakentjes voor jan lul :joy:

3 likes

Thanks! Moet 2 complete sets hebben van de kraamhulp staat er… meer wil ik idd ook niet kopen!

3 likes

Twee is ook wel echt handig als er een keer gespuugd wordt oid. En je kunt altijd nog bijkopen.

2 likes

Met 2,5 jaar cold turkey gestopt. Uitgelegd waarom. Ons verhaal was spenen zijn voor baby’s en jij bent nu al groot. Ik was toen ook zwanger en wilde haar van de speen af voordat de baby er was. Want baby zou dan overdag wel eens een speentje hebben en zij had alleen nog met slapen haar speen. Om dan verwarring te voorkomen dacht ik, beter gewoon helemaal geen speen meer. Het ging de eerste nacht lastig, ze sliep veel later en moest wel af en toe erom vroeg ze er om. Ze mocht de dag er na een cadeautje uitzoeken in de winkel. Tweede avond sliep ze nog steeds wel iets later maar niet heel veel later dan haar gewone bedtijd. Ze vroeg er soms nog wel om, dan legden we uit dat haar speentje weg was en dat ze daarvoor een cadeau had gekregen.

2 likes