Mijn oudste dochter is inmiddels alweer bijna 11, ik merk dat ze verandert qua lichaam, ze had vroeger altijd ondergewicht en kon eten wat ze wil. Nu is ze ouder aan het worden en ik merk dat ze wat voller wordt, vooral op de buik. Nu ben ik absoluut geen moeder die daar een nadruk op wil leggen maar ik maak mij toch beetje zorgen. Ze heeft ontzettend veel trek steeds en ze eet het liefste ongezondere dingen. Ik weet hoe gevoelig dat kan liggen dus wil het wel goed aanpakken. Ik weet ook niet goed wat op haar leeftijd nou echt oke is? Ze lijkt onverzadigd en dit is toch anders dan wanneer ze weer eens veel trek heeft omdat ze in de groei is. Ik ben bang dat ze gewoon geen rem heeft en ik wil ook niet dat dit averechts gaat werken of dat ze straks issues krijgt met eten. Ik vind dit zo lastig. Iemand tips of ervaringen? Mijn zorgen zit hem vooral in dat ze geen rem heeft
Wij hebben dezelfde gemaakt als @Fishing, en wordt al 2 jaar met plezier gebruikt door mijn nu 3.5-jarige. Hij is wel iets instabieler bij ons dan eentje die ervoor gemaakt is (vermoed ik). Maar dat kan ook liggen aan onze kluskunsten . Mijn zoontje mag er alleen op als wij ernaast staan en ook alleen als hij tegen het aanrecht of muur staat. Dan is hij wel helemaal stabiel.
Ik denk dat ze in een tijdelijke groeispurt zit. Mijn oudste werd ook een bolletje rond die leeftijd en at voor haar doen ontzettend veel en dan met name brood. Maar half jaar later schoot ze de lengte in en verdween alle baby vet. Ik zou mij geen zorgen maken.
Wij hebben van ette tete die je niet kan omvormen. Vonden wij niet handig ook omdat hij echt niet als tafeltje in onze keuken kan gaan zitten en al genoeg zitplekjes heeft in de woonkamer.
Verder wordt hij hier vanaf 1 jaar gebruikt en vanaf ongeveer 1,5 jaar echt actief. Hij pakt hem zelf om zijn handen te wassen en te helpen met koken (hij doet dan dus groente wassen, in de schalen scheppen, roeren in de pan, in de ochtend zijn eigen boterham smeren etc.) als we samen bakken dan staat hij er ook, hij gebruikt het verder ook om naar buiten te kijken of naar de oven te kijken en dingetjes op de koelkast te plakken of uit de bovenste planken van de kasten te pakken. Dus best leuk, mijn zoon is wel super beweeglijk dus voor ons zou een gewoon stoeltje of krukje niet werken omdat hij dan zo weer weg is dit geeft ons een stukje ruimte om even snel om hem heen te manoeuvreren.
Heeft iemand toevallig een fijne learning tower die je opklapt als een keukentrapje? Reviews zijn zo wisselend. In onze mini keuken is zoān groot ding steeds laten staan niet handig.
Ja heb ik. Hij is alsnog wel groot als je m opklapt. Niet zo smal als een keukentrap, maar wij hebben precies een plekje waar het past.
Voordeel van het omklapbare vind ik hier dat ik dan ook kan zorgen dat hij er niet op kan klimmen. Dus als het aanrecht vol gevaarlijke dingen ligt maak ik er een tafeltje van, anders sleept hij binnen no time die toren weer terug om te kijken
Ik heb de zwarte van ette tete, maar ik vind wel dat er lak er best snel afspringt op randjes/hoekjes, als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik de blanke hout versie kiezen.
Wij hebben geen inklapbare maar deze https://kinderleertoren.nl/ is wel smal en recht ipv schuin.
Thanks! Ik hoop zo dat het hier ook goed gaat, ze lijkt onverzadigd vanochtend 5 broodjes bij het ontbijt echt veel en na een uur weer trek hebben. Herken dit niet van vroeger bij mij, vriendinnen hebben vooral jongere kinderen dus die herkennen het ook niet zo.
Zolang ze gezonde dingen eet is het denk ik wel honger. Misschien kan ze nog wat meer kwark en noten erbij eten?
Weet niet of ze ook veel fietst naar school bijvoorbeeld en sport maar de energiebehoefte van een tiener kan echt hoog liggen.
Ik wou dat ik vroeger wat meer brood en kwark met fruit enzo had gegeten in plaats van door mijn moeder altijd op ādieetā gezet werd. De honger gaat niet weg van minder eten dus dan zal ze denk ik eerder ongezondere dan gezondere keuzes gaan maken.
Misschien kun je haar stimuleren wat meer eiwitten te eten ipv veel koolhydraten zoals 5 broodjes. Eiwitten verzadigen beter en langer. Dus skyr met vers fruit en wat noten/zaden, cottage cheese op brood (kun je btw ook lekker pannenkoekjes van maken die goed vullen) met rookvlees of kipfilet en rauwkost, omelet met meerdere eieren en spinazie en tomaat.
Wat voor leuke dingen doen jullie met je peuter/kleuter? Ik wil wat inspiratie opdoen want wij doen toch vaak hetzelfde.
Wij zijn toevallig vandaag gaan bowlen met onze kleuters, was een groot succes! En in het najaar hebben we gemidgetgolfd, wel met wat hulp maar vonden ze ook heel leuk.
Wat ze verder heel leuk vinden hier: kabouterpad lopen (meerdere gedaan, de ƩƩn wat leuker dan de ander maar altijd wel een succes voor de kinderen), geocachen, met de stepjes naar een āskateparkā (van die lage hellinkjes enzo die je in speeltuinen weleens vindt), naar het strand (ook in de winter gewoon schepjes enzo mee en dan daarna wat drinken in een strandtent), bioscoop, nieuwe speeltuinen in onze woonplaats of buurgemeenten ontdekken
Thanks @Yzile en @Zitzak
Ze beweegt wel veel, zit op dansen en speelt nog veel buiten. (Nu iets minder maar in de lente en zomer sowieso). Ik ga maar eens kwark regelen met noten en andere gezonde dingen. Ik vind het zo lastig want weet hoe gevoelig dat kan liggen en hoeveel vrouwen van mijn leeftijd (begin 30) issues hebben met eten door vaak lullige opmerkingen en verkeerde aanpak in hun jeugd. Ze is een ontzettende zoetekauw dus wil het haar niet ontnemen maar moet wel anders dan nu.
Wat doe je nu wat hetzelfde is?
Wat wij doen met kind van ruim 2:
- ontbijten in de stad
- kabouterpad en soms kabouterbos met huisjes
- blote voetenpad in de zomer
- stukken fietsen
- in de bibliotheek in de buurt organiseren ze wel eens voorlees middagen
- pluktuinen! Altijd leuk, we wonen wel in een agrarische omgeving dus we hebben veel keuze ook in de winter
- rondje tuincentrum vindt dochter ook altijd erg leuk vooral het treintje
- picknicken met lekker weer en dan vooral speelgoed mee waar ze in kunnen schenken en kopjes thee mee kunnen maken
- Spoorwegmuseum (misschien net iets te jong?)
@Zitzak leuke ideeƫn al!
Wat wij nu vaak doen is kinderboerderij (met speeltuin), zwemmen, gymmen, heel veel verschillende musea, bioscoop, bibliotheek, theater, uit ontbijten/lunchen, gewoon lekker naar de stad of naar een andere stad. Maar ik wil soms weer eens wat anders, en jullie hebben al goede ideeƫn gegeven!
Ik heb geen tips, maar ik vind het ontzettend lief en zorgzaam dat je hier op deze manier over nadenkt en het op dit forum vraagt.
Ik heb zelf een vervelende relatie met eten, mede vanwege mijn moeder. Dus ben mijzelf ook heel bewust van hoe ik de relatie tot eten op mijn dochter overbreng. Ik moet dit nog helemaal uitzoeken en ontdekken, maar ze is 1,5 jaar dus ik groei hopelijk met haar mee
Maar voor jou dus
Thanks voor alle reacties over de leertoren! Ben een beetje aan het nadenken over een cadeau voor de eerste verjaardag van mān baby, maar twijfel nog steeds wel een beetje over dit ding. Gelukkig heb ik nog wel een paar maanden om er over na te denken
Heeft iemand ervaring met acupunctuur tijdens de zwangerschap tegen het slechte slapen? Verloskundige gaf dit als optie, maar weet even niet zo goed wat ik er van vindt.
Wat een super lief bericht bedankt
Ja lastig is dat, ik wil niet de moeder later zijn waar mijn dochter op terug kijkt van die moeder heeft mij zulke issues gegeven en een ongezonde kijk op eten. Ik vraag mij ook wel beetje af waar die nood vandaan komt waarom ze zo onverzadigd lijkt of dat ze misschien toch ergens mee zit. Maar ben al gerust gesteld dat het misschien toch echt de leeftijd en de groei is. Het zal mij ook niets verbazen als ze binnenkort gaat menstrueren