Tips, ervaringen & aanraders #9

Ja sommige dingen moeten nou eenmaal en tandenpoetsen is daar één van wat mij betreft

9 likes

Bij ons is het ook een strijd en wij kregen de tip van de preverbaal logopedist om een mondmassage te geven. Ik had echt mijn bedenkingen erbij, maar het werkt wel. Gewoon met je duim op haar bovenlip en onderlip (ter hoogte van tand en tandvlees) wat druk uitoefenen. En dan pas poetsen. Na 3 dagen was het minder een strijd dan eerst. Leuk vindt ze het nog steeds niet, maar ze is geen spartelende vis meer.

3 likes

Ik ben ook net begonnen (al krijgt ze wel al heel lang ook een tandenborstel als ik mn eigen tanden poets), maar mijn dochter is zo verschrikkelijk vastberaden altijd dat ik eerst nog wat anders wilde proberen dan die methode hierboven om weerstand te voorkomen. Wij hebben na het eten 's avonds altijd een chillmoment en dan pak ik er 2 kindertandenborstels bij. Ik ga poetsen bij mezelf en zij bij haarzelf. Ze poetst natuurlijk helemaal niet, maar als we dat een tijdje hebben gedaan (onder het spelen) probeer ik met mijn kindertandenborstel haar tandjes te poetsen. Ik mag nu een paar strookjes doen over haar voortanden haha. Volgende stap over een tijdje is tandenpoets filmpjes zodat ze meer in de gaten krijgt wat de bedoeling is. Ik heb geen idee, doe ook maar wat haha!

2 likes

Ja dit ziet er heftig uit maar uiteindelijk ging mijn kind gewoon al op de grond liggen als hij de tandenborstel zag. Tandenpoetsen is voor mij ook iets dat een strijd waard is.

3 likes

Hier was het met die leeftijd ook een onwijs drama. We gaven niet in, poetsen moest gewoon (toen deden we 1x per dag). En inderdaad in die greep zoals het plaatje hierboven. Het was dan huilen maar dan deden we gewoon even een minuut en klaar. Niet leuk, maar tandarts zei dat het ook gaat over de gewoonte opbouwen van 2x per dag poetsen. Niet over perfect elke tand poetsen. We deden ook altijd dat kind eerst even mocht en wij daarna. Ondertussen is kind een kleuter en hoewel het regelmatig nog een drama kan zijn (afgeleid, niet luisteren, niet willen) gaat het grotendeels goed.

5 likes

Ik wil mijn dochter op m’n rug dragen over mijn jas heen. Maar als je haar erin zet op je heup en dan draait, draait je hele jas mee. Ik heb twee draagzakken met een brede band (Stokke Limas Flex en Stokke Limas plus). Heeft iemand een tip voor een andere manier waarop je niet je kleding mee draait?

Ze is nog te klein/onhandig om zelf erin te klimmen, zie dat ook weleens voorbij komen. Met een dunne heupband lukt het wel gewoon om te draaien en dat je jas nog normaal zit maar voor die draagzak is ze al te groot.

2 likes

Door iemand anders op de rug laten zetten. Ik doe dat weleens met vrienden als die ook willen dragen. Het draaien van kleding tegengaan lukt mij ook niet, zelfs met dunne vestjes al. (waardoor ik nu ook een draagvest wil :sweat_smile:)

2 likes

Hoe oud is ze? Ik doe wel eens de heupband al goed om en de schouderbanden helemaal los/lang, dan slinger ik hem op m’n rug en dan leuk ik voorover zodat hij als een schildpad blijft liggen en dan doe ik snel die schouderbanden om. Dan is het nog wel even wurmen om alles goed recht/ergonomisch te krijgen.

3 likes

Oh ja dit heb ik ook geprobeerd maar ik kreeg de banden niet te pakken. Ik ga het nog eens proberen als ik die op z’n langst heb! Goede tip.

Had nog nooit gehoord van een jas/vest waarmee je ook op de rug kon dragen dus als dat de laatste optie is, klinkt het in ieder geval als een goede optie, haha @Kusjessoldaat

Ik heb zo’n vest, wel in een bijzonder hysterische print. Maar mocht je (of iemand anders die meeleest) interesse hebben kun je een PB sturen voor meer info :slight_smile:

Edit - Plaatje gevonden

1 like

Ja zijn er zat hoor! Als ik zoek op marktplaats op draagjas rug vind ik er best veel. Ik heb er zelf ook 1. Mawaho verkoopt ze (maar dat zijn wel dure merken, mocht je al compleet zijn als gezin is dat misschien de investering niet meer waard).
Daar zijn ook filmpjes te zien op haar instagram van hoe je zo’n draagjas gebruikt.
Hoe breng je haar zonder jas naar je rug toe? Ik doe altijd met mijn linkerhand de hengsels pakken (tegennatuurlijk voelt dat) en dan slinger ik d’r over m’n rechterschouder. Daardoor zit meteen rechts m’n schouderband al goed en daarna doe ik de linkerband nog om. Eventueel kan je proberen je jas goed te doen door de buikband losser te doen terwijl je idd als een schildpad staat. En daarna d’r omhoog hoppen door te springen.

2 likes

Ik zou 'm dan delen met mijn man en ik denk niet dat ik hem in een print krijg haha. Maar bevalt dit goed? Is het makkelijk met aan doen?

@Kusjessoldaat ehmm ik doe het volgens mij zoals ze op de meeste filmpjes laten zien. Linker heup - hengsels voor haar gezicht pakken - over m’ linkerschouder en dan linkerarm er eerst door. Maar als ik het goed begrijp dan pak jij het dus met je tegenovergestelde arm (dus tegenovergesteld aan je heup) om naar je rug te gaan? Ga ik dat en omhoog hoppen ook eens proberen.

1 like

Ja hoor, is ‘gewoon’ een vest met een (dubbele) rits. Het merk is Greyse, misschien hebben ze ook wat minder hysterische prints :smile:

1 like

Oké ik zeg het verkeerd, ik heb net m’n filmpje gekeken waarin ik het uitleg en demonstreer en je pakt met rechts onderhands allebei de handvaten vast en als je dan gaat draaien draai je 'm automatisch op je rechter schouder en daarna, als ze dus al op je rug hangt graai je met links je andere hengsel en doe je die om. Daarna zet je ze allebei strak.
Ik kan je wel het filmpje appen, maar dan moet je je nummer sturen dus das up to you :sweat_smile:.

4 likes

Dit klinkt als wat ik over links doe. Denk dat je over rechts net zo goed een draaiende jas hebt dan. Maar ik ga het eens proberen met de heupband wat losser en als een schildpad hoppen haha en de methode van Merel met de schildpad en losse hengsels. Thanks voor alle tips!

1 like

Toen ze het niet zo leuk vond, legde ik haar op de bank zodat ik er goed bij kon. En als ze ging huilen kon ik er juist goed bij :grimacing:. Inmiddels is ze ruim 2 en vind ze het niet meer erg.

Ik leg de draagzak op de bank, mijn zoontje erop en dan klik ik eerst de band om mijn middelvast en dan doe ik de draagzak inclusief kind om als een rugzak. Opstaan is daarna wel even een goede oefening voor je beenspieren. (Het kind in kwestie is het er niet altijd mee eens trouwens…). Maar anders kan ik hem alleen op mijn buik dragen en daar wordt hij nu echt te zwaar voor.

3 likes

Weet iemand van welk merk deze luierbroekjes zijn? Wij zaten in een periode om te kijken welke broekjes het fijnste waren en dat zijn deze alleen ik heb geen meer waar deze van zijn want ik ben zo dom geweest om de verpakking weg te gooien.

Ik kan ook geen luierbroekjes met Disney figuren vinden die erop lijken, Kruidvat heeft ze wel maar die zijn het niet.

1 like

Ja Kruidvat! Heb even een foto van de verpakkingerbij gedaan haha

IMG-3384

5 likes

Toch wel dus. :open_mouth: Daar had ik echt nooit bij gezocht want ik vind kruidvatluiers normaal altijd stinken dus die had ik afgezworen. :joy:

Dankjewel!

5 likes