Tips, ervaringen & aanraders #9

Voor babykamer 1 hebben we de lommarp, voor baby 2 de Hemnes gekozen en ik vind die veel fijner. Ideaal met de lades en een goede hoogte. Wel een bladvergroter erop gezet zodat ik niet vanaf de zijkant hoef te verschonen

1 like

En onder de hemnes kun je ook pakken luiers kwijt, is een klein beetje drukken om ze eronder te krijgen maar het past sowieso tot maat 6. Scheelt weer kastruimte en je kunt een wel 4 maxi pakken eronder kwijt.

Zelf vind ik lades helemaal niet zo handig. De lades gaan eigenlijk niet ver genoeg open om goed iets achterin te kunnen pakken. En je staat altijd voor de lades als je hem open wilt doen dus ze kunnen dan maar een heel klein stukje open. Een kastje kun je open doen terwijl je er voor staat omdat je dan iets aan de kant kunt gaan staan.

En de lonmarp is toch wel heel erg mooi!

4 likes

Wij hebben eentje met deurtjes (2e hands) en daar totaal niet over nagedacht vooraf. Uiteraard werkt het wel, maar als ik er opnieuw een zou halen wil ik er zeker eentje met lades.

2 likes

Ik vind de Hemmes ook chill hoewel ik m’n baby meestal op een verschoningskussen op mijn bed verschoon (slaapt nog bij ons in de kamer) :stuck_out_tongue: Zou wel de Hemmes doen ivm die lades tov deurtjes

2 likes

Wij hebben ook een hemnes maar dan de kleine. De lommarp hebben we niet gezien in onze zoektocht. Maar is die niet te hoog?
Wij zochten ook een vrij hoge en dan heb je aan de hemnes sowieso een goede, de echte commodes waren een stuk lager.

2 likes

Ik heb ook tussen die twee getwijfeld en naast dat het fijn is dat de Hemnes veel meer opbergruimte heeft vond ik de Lommarp echt veel te hoog. Weet niet hoe groot je bent, maar eigenlijk is de Hemnes voor mij al net te hoog (ben 156cm) en de Lommarp is nog een stukkie hoger zelfs. Vond dat zelf niet prettig, maar ja als je zelf een stuk langer bent is het wel fijn misschien.

2 likes

Wij hebben nooit een commode voor onze zoon gehad. In het begin gebruikten we een ladekast die we na de verhuizing niet meer hebben meegenomen. Toen in het nieuwe huis nog niet alles compleet en deden we gewoon alles op onze bed, heb wel zo een trolley met verschoningsspulletjes die we er altijd bij pakken.

Nu met de 2e op komst wel een commode in haar kamer en we gaan dat gewoon ook voor onze zoon gebruiken. Die is dan ook nog net geen 2, maar die hoeven we echt niet meer telkens op de commode dan te tillen. Kunnen hem overal wel verschonen en verder insmeren, aankleden etc kan staand en zittend en doet hij deels ook zelf. Dus wij houden het gewoon op 1 commode.

Nee wij hadden maar 1 commode (1.5jr toen hij een zusje kreeg). We kleedden toen vooral al staand aan en hij met 2 was hij zindelijk, dus luiers verschonen was ook snel klaar.

onze oudste ging toen door naar haar eigen kamer, de babykamer bleef de babykamer met commode. aankleden enzo doen we met haar gewoon bij haar eigen kast, als ze echt een vieze luier had legde ik haar in de babykamer op de commode maar anders gewoon op een hydrofiel op de grond haha

1 like

Hier twee commodes. Achteraf blij om want ik kon onze peuter niet op de grond verschonen of omkleden toen ik hoogzwanger was, die buik zat dan in de weg haha. Vind het nu nog steeds handig als opbergplek voor luiers, billendoekjes, ondergoed en beddengoed.

Weet niet helemaal of dit het juiste topic is, maar af en toe heb ik ineens een soort paniekaanval/angst. Ik ben af en toe heel erg bang dat ik het helemaal niet kan, moeder zijn? Nergens op gebaseerd verder hoor. Echt puur mijn onzekerheid. Ik zie totaal niet op tegen de bevalling oid maar meer op het “alleen” (met mijn partner) thuis zijn met een baby. Wat moet ik doen als hij alleen maar huilt? Zou ik het wel goed doen? Het lijkt me mega eng een (pasgeboren) baby in bad te doen. Maar ook het aankleden/luiers verschonen lijkt me spannend. Ik heb ervaring met baby’s maar die waren allemaal 1 a 2 maanden oud. Kortom: alles lijkt me spannend :joy:

Het slaat ook nergens op, het komt vast en zeker allemaal goed en de kraamhulp/familie is er natuurlijk. Maar het is zo naar en gek dat ik af en toe zo in paniek kan raken daardoor
 Hebben meer mensen hier last van gehad?

Ja ik ook, maar ik denk dat best ‘normaal’ is? Dat dit er een beetje bij hoort. Je weet gewoon echt niet hoe het is! Voor alles in het leven heb je opleidingen en papiertjes nodig, maar dit moet je maar gewoon doen :woman_shrugging:t3: daar krijg ik gewoon kortsluiting van op sommige momenten.

2 likes

Ik heb ook gewoon heel veel gegoogled en op fora gelezen als ik het even niet wist. Daarnaast hebben we hulp gehad van verschillende deskundigen (lactatiekundige, kinderfysio, huisarts, consultatiebureau (bij ons fijn en niet vreselijk) en het boek Slaap! gebruikt). En soms advies gevraagd aan mensen die al kinderen hadden. De ene keer neem je het over, de andere keer niet. Het komt goed!

2 likes

Ik had hier tijdens de kraamweek ook enorm veel last van. Zag er zo tegenop dat m’n man weer ging werken en ik het alleen moest gaan doen. Vond het echt teveel verantwoordelijkheid om alleen te dragen. Maar uiteindelijk vind je daar je weg in. In het begin een beetje onwennig maar het went snel. En heb inderdaad ook veel tips gevraagd aan moeders om me heen en op internet gelezen. Komt goed!

2 likes

Heeft iemand dit boek? Happy Mom, Tessa Heinhuis | 9789043930260 | Boeken | bol.com

Lijkt me best interessant maar die schrijfster schreef ook op amayzine, aka de website met de meeste taalfouten van het land, als het dat niveau is hoef ik het niet

@DikkeKip ik had ook heel veel angsten, maar toen de baby er eenmaal was en ik meer in het moment zat dan dat ik naar de toekomst met baby keek viel het juist mee. Misschien is dat bij jou ook zo
! Hoop het in ieder geval voor je want die angsten kunnen veel energie kosten :slight_smile:

1 like

Hier precies dezelfde ervaring! Onwijs getwijfeld over een tweede commode omdat zoon al 2 is als de baby komt, maar idd zittend of hem staand verschonen is zwanger niet te doen en wat extra opbergruimte is nooit vervelend. Ik heb wel gekozen voor de kleine variant van de Hemnes, past het aankleedkussen net op, dus mandje met luiers enz staan in de lade.

3 likes

Ik ken dit boek niet, maar denk dat Mild Ouderschap van Nina Mouton hier een mooi alternatief voor kan zijn. Al is dat wel meer gericht op het ouderschap en niet op de moeder, maar het gaat wel in op meer rust.

3 likes

Ik volgde haar een tijd op Instagram en trek haar echt heel slecht. Zo’n omhooggevallen Goois meisje met een man met veel te veel geld. Op één of andere manier vind ik haar mening over het moederschap dan meteen niet meer interessant of geloofwaardig.

2 likes

Het mooie is dat je het vanzelf leert. En veel van die eerste keren (bad, luiers etc) doe je met de kraamzorg, dus dan leer je het samen van haar. En daarna is het even weer heel spannend, maar je leert alles omdat je het gewoon moet doen. En dan leer je vanzelf je kindje kennen en wat het beste werkt. Daar kun je je niet echt op voorbereiden. Maar je kunt ook nog genoeg hulp inschakelen als je er echt niet uitkomt.

5 likes

Bedankt lieve allemaal :heart:
Het is fijn dat er veel herkenning is! Ik ben weer wat meer gerustgesteld :blush:

6 likes