Tips, ervaringen & aanraders #9

Dank! Toevallig eentje in de buurt waar ik moet zijn vandaag dus dat is top :partying_face:

1 like

Ik kom er net achter dat er in mijn wijk een Speelotheek zit. Ik kende dit concept helemaal niet maar spreekt me heel erg aan. Koop het liefste alles voor mijn baby tweedehands en we hebben geen mega groot huis, dus elke keer nieuwe bergen met speelgoed kan ik ook niet echt lekker ergens opbergen.

Zijn er hier mensen die dit doen/gedaan hebben? Beviel het? Is denk ik ook wel afhankelijk van hoe groot het aanbod is, maar ben benieuwd of t een abonnementje waard is :grin:

5 likes

@Kusjessoldaat dacht ik?

1 like

Jaaa ik heb het een tijdje gedaan toen mijn dochter 2 was, ik vond het super handig en het was maar 15 euro voor een jaar. Mn dochter vond bijv een kassa heel leuk van fisher price en daar kon ze dan vaak mee spelen. Nadeel is wel dat er soms stukken ontbreken of misschien verouderd is.
Ik maakte het ook altijd ff schoon met een doekje van azijn en water, gaf me toch een beter gevoel haha.

Oh en de speelotheek had ook een spelinloop dat was ook leuk!

4 likes

image

Of

image

Ik vind dit echt een aanrader, ik ben nog wel eens te lui voor papier en stiften (opletten of niet de hele tafel of muur onder zit) en dit kan overal. Mijn peuter heeft geen iPad of iets en zo is hij toch zoet in restaurants en de auto. En hij kan ook al heel goed tekenen! Ik denk echt hierdoor want thuis doen we amper aan normaal tekenen.

5 likes

Heeft hier iemand een Bednest co sleeper die ik mag DMā€™en?

1 like

Yes

3 likes

Ja hoor!

1 like

Ik ben er ook een tijd vrijwilliger geweest. Vind het echt ideaal! Je merkt dat een kind snel weer op iets is uitgekeken en dan kan je het inleveren. Ze hebben vaak ook leuke buitenspullen die je zelf niet wil kopen/opslaan in je schuur.

2 likes

Ja ik heb dat ook. Woon je in Utrecht toevallig?

Ik vind het wel fijn dat er eens in de zoveel tijd ander speelgoed is om mee te spelen en het aanbod is ook best oke. Het enige nadeel is dat de speelotheek waar ik heen ga op onmogelijke tijdstippen open is dus ik moet of tussen het werken of ik moet een bestelling plaatsen voor zaterdag maar dat is soms echt moeilijk omdat hun site niet al te best is.

3 likes

Ja!

Haha ja ik heb het en het is geweldig!!
De vtech herrie dingen ben ik dolgelukkig mee dat ze na een paar weken weer weg kunnen, sommige dingen besluit ik toch zelf te kopen (zoals nu een theeservies) en andere dingen zijn gewoon echt heel leuk. Onze speelotheek heeft ook auraspace waarmee je het hele assortiment online kan bekijken.
Ook hebben ze dingen zoals stapelstein en wobbles enzo. Handig om te kijken of je kind er Ć¼berhaupt wat aan vindt en of je het de investering waard vindt (@Karl_Lagerfeld begint je dochter de stapelstein al leuker te vinden?).
Mijn speelotheek is veel bezig met open ended spel en biedt daar veel voor aan, en veel sensomotorisch speelgoed ook. Maar dus ook de klassieke herrie schop dingen en het loopt allemaal.
En het is ook leuk dat ze advies kunnen geven vanaf welke leeftijd iets leuk is. Ik zou zelf zeggen dat de speelotheek vanaf 1 jaar echt leuk is. Alhoewel ze nu op mijn advies bij onze speelotheek ook wel wat babyspeelgoed hebben in de uitleen.

2 likes

Haha ja echt he (ook Utrecht). En die website is ook niet best.

ā€”

Andere vraag: zoā€™n UV-pakje, moet dat aansluitend zitten als een badpak of mag het wat los zijn? Mijn kind zit nu nog in 74/80 bij de Hema maar dat blijft denk ik niet t/m de zomer zo.

Ja, wij waren ook zeer tevreden, alleen zat het voor ons net iets te ver weg. Maar het was heerlijk, nieuw speelgoed, blij mee, en weer weg. Alleen het bij elkaar zoeken was hier vaak wel uitdagend hahaā€¦

Ugh, ik verwijder per ongeluk mijn reactie. Mocht je een Hema UV pakje overwegen: ik heb vandaag de 86/92 gekocht voor mijn dochter en net gepast. Ik vind dat hij kort valt en niet overdreven groot, de armen zijn wel erg lang. Lijkt mij prima om de hele zomer mee te gaan. Vorig jaar was haar UV pak op een gegeven moment heel iets te strak en was aan en uitdoen een worsteling. Mijn dochter draagt nu net maat 80 van Hema en dat is dan nog aan de ruime kant.

2 likes

Wow hebben die een zaterdagopening? Hier is de speelotheek 3 ochtenden per week geopend en dan vrijdagmiddag nog. Ik stuur ofwel mā€™n man of ik spreek op locatie daar af met mā€™n collegaā€™s (tis 1 vd projecten van mijn werk) en dan zoek ik ff snel wat uit.
Ik vind het jammerste dat ik geen auto heb en het grotere buitenspeelgoed dus wel echt een gedoe wordt om mee te nemen.

Edit : @the.rebel.club ik ben dus trouwens lovend maar tis wel goed om er rekening mee te houden dat er vooral of enkel vrijwilligers werken en het dus vaak niet zo gestroomlijnd is als plekken die er een verdienmodel op hebben. Voordeel is weer wel dat 't vaak financieel voor iedereen toegankelijk is.

3 likes

Nee enige wat ze ermee doet is de toren omgooien en dan zegt ze ā€˜sneeuwpop!!!ā€™ En dat was het dan :weary:

4 likes

Thanks voor de reacties iedereen! Klinkt goed. Ik ga eens kijken en dan een abonnementje afsluiten denk ik. Het zit op loopafstand van mā€™n huis dus dat is fijn als ik jullie zo hoor :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Wat zijn jullie favoriete ā€˜receptenā€™ (mag ook 1 ingrediĆ«nt zijn haha) om op voorhand klaar te maken als babyhapjes (7 maanden, rapley) en die geen totale ravage aanrichten bij het eten? Ik kom niet veel verder dan bananenpannekoekjes en eimuffins.

En mijn baby lijkt stukjes superleuk te vinden maar het belandt altijd zo snel op de grond. Ze sabbelt/kauwt een paar keer en dan glijdt het uit haar handen. Maken jullie zoveel extra om te blijven aanbieden? Ik vind het zo zonde van al het eten dat we zo weggooien dus soms pureer ik het dan toch maar. Of wordt dit beter met meer oefenen?

4 likes

Ik raapte het gewoon op van de grond haha :sweat_smile:
En was sws lui want ik maak niks bijzondersā€¦ gewoon ā€œpureā€ dingen. Stuk banaan / peer / komkommer. Brood korst, pasta, stronk broccoli / wortel etc.

8 likes