Tips, ervaringen & aanraders #9

Wij zijn ook begonnen met 2 jaar, maar het gaat niet zo makkelijk bij ons. We brengen hem een uurtje en halen hem dan weer op. We willen niks forceren, dus bouwen het rustig op.

De meeste kindjes wennen gelukkig veel sneller en vinden het heel erg leuk. Wij vinden het een belangrijke stap in zijn ontwikkeling. Anders is de stap naar de basisschool ook zo groot, als hij nooit gewend is zonder ons te zijn.

@Oelek Wat zijn de argumenten om pas met 2.5 jaar te starten? Zou echt suf zijn als wij gewoon net te vroeg waren :grimacing:

1 like

Wij zijn met 2,5 jaar begonnen, toen tijden van 8.30-13.00. Vond ik in het begin wel te lang, want hij deed normaal nog een dutje van 11-13.30 en op de voorschool dagen helemaal niet. Toen kwamen er al na een maand de eerste lockdowns tussendoor dus dat loste zich toen weer wat op :’) Een dag tot 12 had hij wel beter volgehouden denk ik.

3 likes

In Belgie gaan ze vanaf 2,5 (bijna iedereen) voltijds naar school
 en gaat meestal ook prima.

2 likes

Ja klopt, ik heb 21 2,5-jarigen in de klas, gaat prima! Sommigen gaan nog naar huis voor een dutje maar dat zijn er maar 2 dit jaar.

1 like

Mijn ervaring is dat vier uur echt prima is hoor, ze vinden het vaak (als ze eenmaal zijn gewend) zo leuk dat ze langer willen blijven. Ik vond het zelf juist heel fijn en een opmars naar school en mijn dochter had het enorm naar haar zin. Volgens mij kan je hier ook niet zo makkelijk zeggen dat je afwijkende tijden wil ofzo, je gaat gewoon vier uur, punt. Fijne van in de ochtend is ook dat ze een broodje eten en dan een paar uur gaan slapen, heerlijk!

2 likes

M’n dochter is ook net 2 en heeft nog geen volledig bedekt hoofdje. Ze heeft wel lang haar en pijpenkrullen. Bij haar hadden we wel toen ze baby was eenmaal het haar verwijderd (is ook cultureel), maar dat hoeft echt geen verschil te maken. Ik heb het met m’n zoontje ook gehad en toen hij 3 jaar was had hij een volle mooie bos. Ik wacht het gewoon af. Zou er vertrouwen in hebben!

1 like

Als je moeder opvang ook zielig vindt, lijkt me dat meer haar achterliggende argument.
Ik vind opvang niet zielig, en de peuterspeelzaal lijkt me hartstikke leuk vanaf 2 jaar. Als het niet gaat, haal je haar weer op.

6 likes

Wow, respect haha. Ben jij dan de enige leerkracht of sta je met een collega voor die klas?

Er is een kinderverzorgster elke namiddag maar die helpt in alle klassen en moet met het lerarentekort ook vaak vervangen bij ziekte dus grootste deel van de tijd alleen. Met 7 pampers (en 2 baby’s thuis) slaap ik goed ‘s nachts :sweat_smile: maar een collega in een andere school heeft 32 peuters dus ik klaag niet!

2 likes

Bedankt allemaal voor de reacties op het vliegen met kinderwagen! Ik wil inderdaad niet het risico nemen dat mijn dure kinderwagen kapot gaat in het ruim, maar heb nu als optie een tas voor de kinderwagen of een kinderwagen huren op plaats van bestemming. Zonder kinderwagen of met buggy reizen is geen optie denk ik want baby is dan pas 4 mnd.

1 like

Wow ik vind het standpunt van je moeder best bijzonder. Vind het eerder zielig als een kindje altijd bij de ouders/grootouders is als het wel behoefte heeft om te socializen met andere kindjes. En dan is de overstap naar de basisschool ook enorm groot. Tenzij je daarna thuisonderwijs gaat doen?

9 likes

Ik vind jou standpunt nu ook vrij bijzonder (en ja, sorry ik voel mij aangesproken). Wij ‘moeten’ het met grootouders doen aangezien mijn partner en ik alletwee onregelmatig werken. Waardoor opvang logistiek bijna onmogelijk is. Tegen dat loop ik nu ook aan met voorschool. Blijkbaar is mijn dochter nu zielig en moet ik haar maar ook thuisonderwijs geven?

2 likes

Vervelend dat je je aangesproken voelt maar dat is niet wat ik bedoel. De situatie waarop ik reageerde is totaal anders dan die van jou. Tuurlijk is je kindje niet zielig als het door omstandigheden niet naar de opvang kan. Ik denk wel dat het voor bijna elk kind leuk is om vanaf ±2 jaar met andere kindjes te kunnen spelen. Maar dat kan je natuurlijk ook op andere manieren regelen.
Het ging over de opvatting dat het zielig is als kindjes van 2 jaar meer dan 2,5 uur van de ouders/grootouders weg zijn. En dat vind ik een ‘bijzondere opvatting’

9 likes

Weet iemand dit toevallig: wij gaan naar de Beekse Bergen in zo’n jungalow. Zit daar een oven in? Kan het op de site niet goed vinden.

Is dat zo een zebra/giraf huisje variant? Nee daar zit alleen een magnetron bij! Tenminste, dat was bij ons zo afgelopen september.

1 like

Jep bij ons ook alleen magnetron 5wkn terug in zebra huis!

2 likes

Wat werkt het beste tegen een verstopt neusje?
Zo’n simpele neusjesreiniger van Etos https://www.etos.nl/producten/etos-neus--en-oortjesreiniger-120633347.html of die aspirator van Otrivin? https://www.etos.nl/producten/otrivin-baby-aspirator-neusjesreiniger-bij-een-verstopte-neus-111041420.html

De aspirator zeker weten! Ik zou wel als eerste een neusspray met zoutoplossing gebruiken of mondose gebruiken, dan komt het wat los en daarna uitzuigen. Meeste kindjes vinden het vreselijk, maar meest effectief :pray:t3:

3 likes

Ik vind die van Etos echt kut. Ook heel hard tuitje. Die van Otrivin is duurder (vooral door de losse dopjes) maar werkt hier echt top!
En idd monodose van te voren.

2 likes

Ik vond allebei niet fijn en gebruik alleen nog maar physiomer baby. Werkt top bij verstopte neus.

2 likes