Oh hier heb ik echt geen ervaring mee. Vind vaak de adviezen heel goed en heb daar ook veel aan gehad.
Of de insta van LLL vlaanderen vind ik ook heel fijn. Maar is mss persoonlijk wat je prettig vind.
De site borstvoeding.nl heeft ook volledige en juiste info.
Ik ben even benieuwd hoe jullie hierover denken, met name omdat een van mijn vriendinnen hier totaaaaal anders over denkt dan ik
- Ik hou wakkertijden aan, losjes (als mijn baby eerder moe is gaat hij/zij naar bed)
- Ik hou wakkertijden aan, strikt (als mijn baby moe is hou ik hem/haar actief wakker)
- Ik hou me niet bezig met wakkertijden want geloof hier niet in/het werkt niet voor mijn kind
- Wakkertijd?
0 stemmers
- Ik hou slaapuren aan (max zoveel dutjes, max zoveel uur overdag), strikt
- Ik hou slaapuren aan, losjes (ik maak mijn baby bijv niet wakker als hij/zij langer slaapt)
- Ik hou me niet bezig met slaapuren want geloof hier niet in/het werkt niet voor mijn kind
- Slaapuren/dutjestheorie??
0 stemmers
Maar wel wisselend hoor. Welke leeftijd doel je op? Ik volg bij jonge babies de baby en maak ze niet wakker ofzo.
Maar op den duur krijgen ze wel ritme ofzo, en dan maak ik ze wel wakker uit een dutje tot 17u, want anders zijn ze om 20u zegmaar niet moe
Ja heb een beetje hetzelfde als jij. Ik kijk een beetje naar hem en hij doet smorgens en smiddags een dut. Maar de tijd verschilt. En savonds geeft hij wel aan datie moe is en dat is de laatste tijd wel op hetzelfde tijdstip. Mijn baby is nu 5 maanden.
Denk dat dat strikte niet werkt voor mij/ons. En scheelt veel gedoe. Ik wilde t wel proberen maar mn vriend was er relaxter in dan ik en zei: je kan hem niet dwingen te slapen. Tenzij we echt merken van pff hij is nu overprikkeld en een dutje zou hem goed doen.
Ja en ik weet dat we vanaf een maand of 9-10 over gingen op zoân 2-3-4 schema ofzo? En dat dat heel goed werkte bij de oudste 2. Maar tot die tijd was het allemaal een beetje op gevoel (van de baby) haha.
En op den duur dan dutje er af etc, dan is het wel wat meer vaste tijden. Zo leeftijd afhankelijk
Oh ja dit gaat over babies sorry. Vriendin had/heeft een heel lastige baby met slapen âs nachts (5 maanden oud) en die heeft een soort schema gekregen van een slaapcoach. Maar daardoor houdt ze haar baby nu langer wakker dan de baby eigenlijk wil/kan (âals ze bijna in slaap valt ga ik met haar rondlopen, spelen, vermaken, zodat ze het volhoudtâ) en maakt ze haar wakker uit dutjes (âze mag max 3 dutjes per dag van in totaal 3,5uur waarvan de middelste 2 uur duurtâ) en dit staat zĂł ver van mijn eigen ideeen af dat ik heel benieuwd was of haar methode een algemeen bekende en gebruikte methode is. Maar als ik de uitslagen van de poll zo zie lijkt dat er niet op.
Ik denk dat iedereen vooral moet doen wat ze zelf het beste vinden.
Soms ben je gewoon wanhopig van het slaapgebrek en weet je het ook niet meer. Dan klop je aan bij een slaapcoach, vraag je het op een forum/aan vriendinnen etc. En probeer je iets uit wat misschien wel, misschien niet werkt. En wat je ook doet, er is altijd iemand die het niet zo zou doen.
Ik heb ook advies van een slaapcoach gevraagd en dat was heel anders dan wat jouw vriendin zegt. Juist gefocust op slaap leidt tot slaap dus zeker niet wakker maken/houden en op wakkertijden als leidraad ipv hard schema. Dus zeker niet elke slaapcoach is hetzelfde maar ik kan me ook goed voorstellen dat je op een gegeven moment zo wanhopig bent dat je elk advies opvolgt waar jij je zelf ook goed (genoeg) bij voelt. Ik krijg in ieder geval nog steeds een beetje een naar en falend gevoel bij âgewoon lekker ontspannen op gevoel je baby volgenâ als reactie op het volgen van een slaapmethode of schema.
Edit - heeeel veel slaapcoaches propageren overigens een schema dat jouw vriendin volgt. Maar ook een aantal dus totaal iets anders.
Ik was hier altijd best wel los in maar mijn baby slaapt in de nacht best wel slecht. Ook al denk ik dat dat wel door andere dingen komt op dit moment (sprong in ontwikkeling en verkoudheid). Maar nu doe ik wel iets strikter met bepaalde dingen. Zoals na 17:00 uur niet meer laten slapen en wakker maken om 17:00 als hij nog slaapt. En hem wel wakker maken voor een voeding.
Ik vind het soms wel lastig want dan denk ik: hij is nog zo klein. Maar die nachten
Edit; ik heb van een vriendin een slaapgids ontvangen en daar staat hetzelfde schema in als wat jouw vriendin zegt. 3,5 uur slaap per dag bij 5 maanden. Dit hou ik niet per sĂ© aan. Want hij âmagâ dan maar 45 minuten slapen in de ochtend en ze raden daar ook af om hem voor 9 uur op bed te leggen. Maar als mijn baby alleen maar huilt omdat hij moe is ga ik hem echt niet wakker houden. Dat vind ik echt sneu.
Oh dat denk ik zeker ook! Ik bedoelde dit verder ook helemaal niet veroordelend, sorry als dat wel zo overkomt. Ik weet namelijk ook niet of wat wij doen âgoedâ is, want mijn baby spookt ook elke nacht. Maar was gewoon benieuwd hoe anderen dit aanpakken/zien, zonder er een goed-of-fout-label aan te plakken. Nogmaals excuus als mijn post dit gevoel wel bij mensen oproept.
Dat van dat geen dutje voor 9 u heb ik ook gehoord. Maar eerlijk, soms lig ik gewoon nog in bed met hem als hij om 6u nog gedronken heeft en nog niet wil beginnen aan de dag dan liggen we nog te slapen hoorđ . Heb ook onregelmatig werk dus ga ook niet vroeg uit bed want heb zelf ook niet echt een ritme.
Ik hield mân baby niet wakker, maar zou mij eerder strikt dan losjes noemen. Vandaar toch mijn stem op strikt
Oh ja dat doe ik dan weer wel! Als mijn baby tussen 6 en 7 wakker wordt ga ik wel met hem uit bed. Eerst aankleden, gordijnen open en lichten aan. Zodat de dag wel begint. Anders sliep hij soms inderdaad weer verder na de ochtendfles maar kwam dan in de knoei met dutjes. Maar als hij om 6 uur wakker wordt redt hij het niet tot 9.
En ik snap dat als je onregelmatig werkt het wel anders is en als je baby het er prima op doet.
Het was ook niet op jou gericht hoor. Maar ik ben een beetje allergisch geworden voor al die mensen die van alles te zeggen hebben over hoe zij het zelf zouden doen met slapen. Slapen is zoân onderwerp waar zoveel mensen iets over willen zeggen en van vinden.
Nu het over slapen gaat, ben ik eigenlijk wel benieuwd of er hier ouders zijn die met kind(eren) in 1 bed slapen.
Wij namelijk wel en in mijn vriendengroep zijn er meerdere die dat doen. Ik kan me ook wel herinneren dat ik als kind best lang nog bij mn ouders sliep of in de nacht erbij kroop.
- Ja, met 1 kind
- Ja, met meer dan 1 kind
- Nee
- Ooit wel gedaan
0 stemmers
Alleen als hij vroeg wakker of ziek is.
Hier beginnen ze in eigen bed, maar zodra er 1 wakker wordt in de nacht dan komt hij/zij bij ons in bed. Geen gedoe met in slaap helpen want tussen ons in slapen ze beide zo weer. En ergens zooo gezellig
Dit hebben wij ook met de oudste (2,5 jaar) als hij eng droomt of ziekig is. Soms is het een paar dagen achter elkaar, soms weken niet. Wij vinden het prima, want we slapen direct weer door als hij erbij komt en âs ochtends zoân warm handje in mân gezicht is zo schattig haha
Een tijdje gedaan. Sowieso als newborn en daarna heeft 1 van de kids toen ze dreumes was een periode gehad dat ze in de nacht wakker werd en snelst weer verder sliep tussen ons in. Wilden we niet meer dus slaaptraining gedaan en sindsdien gaat t goed in eigen bed. Andere kind had dit niet en sliep alleen als newborn bij ons.
Ja, wij doen aan veilig samen slapen vanaf het begin. Volgen de richtlijnen van McKenna (Hier).
In praktijk beginnen ze sinds ze 2-2.5 zijn in hun eigen bed en zijn ze altijd welkom bij ons. Dat is eigenlijk 6/7 nachten wel. Soms periodes helemaal niet en soms periodes al vanaf 1:00.
We hebben een familie bed (240x200 + co sleeper)