Tips, ervaringen & aanraders #9

Hoe oud is je kindje?
Ik heb ook zon periode gehad, ik ging toen gewoon meeslapen als hij naar bed ging. Leuk is het niet maar als je er doorheen zit vanwege slaapgebrek en ook nog moet presteren op je werk is de keuze wel snel gemaakt.
Misschien een idee om een nachtlampje neer te zetten? Of zo’n knuffel die een muziekje en zacht licht afspeelt als je kindje huilt.

1 like

Wat grappig! Inderdaad een hardnekkige aanname, waar ik met mijn zwangerschapshormonen vol in mee ging :grimacing:
Misschien toch ook met het idee dat de stof zo warm aanvoelt met de zon er op

1 like

Wij hebben ook de Nomad, nav tips hier.
Die leggen we onder in/'op´ de buggy, of dragen ´m over de schouder onderweg. Zó superklein is hij trouwens ook niet (de achterkant blijft 1 stuk), maar we zijn er nog steeds heel tevreden mee (zoontje is nu 2.5 en die nomad was ecjt één van de betere babyaankopen).

2 likes

Ahhh niet slapen is echt zo rot hè. Volgens mij zijn die van kan ongeveer even oud (bijna drie). wij zitten ook in een lange periode van slecht slapen. Wij wisselen nu om met 1 van ons op de logeerkamer en de ander heeft (niet)slaap dienst. Hopelijk gaat het jullie snel beter!

1 like

Sterkte, het is echt mega zwaar. Onze dochter sliep wonderbaarlijk een periode wel goed toen de baby geboren was (letterlijk tot 2 dagen voor zijn geboorte nog niet) maar hier is het sinds een paar maanden ook elke nacht raak. De tip heb ik ook niet, ik herken ook het tussen je in laten slapen en 's nachts de strijd niet aan willen gaan heel erg. Is het een optie dat één van jullie op zijn kamer naast hem gaan liggen? Dat doen wij ook vaak omdat de ander dan nog redelijk kan slapen. En straks met een baby kan je dan ook rustiger voeden etc.

1 like

Volgens mij zijn die van ons even oud en wij hebben de laatste periode precies hetzelfde. Ook hier is de oplossing haar tussen ons in leggen, ze slaapt dan direct.

Tegenwoordig leggen we haar weer terug in haar eigen bed, dit deden we eerder niet omdat het dan een groot drama werd. Dus met kleine stapjes werken we weer verder naar de hele nacht in haar eigen bed.

Vannacht kon ik zelfs tegen haar zeggen “slapen, nu!” met een boze stem en luisterde ze er naar. Dit heeft ze echt nog nooit gedaan. Eerder zou ze nog net geen middelvinger opsteken en nog harder gaan brullen. :joy:

Vanmorgen was ze wel om 05:15 wakker maar heeft nog tot 07:30 in haar bed gelegen. Wel 3 keer naar haar toe gegaan om te zeggen dat ze moest slapen. Maar dat lukte dan weer niet helemaal, ze was echt klaarwakker. :sweat_smile:

2 likes

Heeft iemand tips hoe je een dreumes en een hond succesvol combineert? We gaan een weekend weg met familie en mijn broer heeft een klein hondje met wat gedragsproblemen die ook mee komt. Mijn dreumes is helemaal GEK van honden en niet te houden rondom dat hondje. Ze waren laatst een uur in dezelfde kamer en ik werd echt gek. Mijn kind wil continue naar de hond en de hond word extreem druk en is alleen maar aan het rondrennen en blaffen. En als je eten in je hand hebt kan hij ook bijten. Ik snap dat de hond mee komt en dat ik ook gewoon op mijn kind moet letten, en we kunnen de hond ook delen van de dag in een andere kamer doen voor zn eigen rust. Maarja mijn kind is ruim 1,5 en heel lastig te sturen. Mijn broer is van ‘Ach zien we dan wel en komt wel goed’ maar ik vrees dat het echt 2 zware dagen gaan worden :grimacing:

1 like

Vanochtend een positieve test gehad: broertje of zusje gaat geboren worden als onze nu-nog-heel-even-baby 1 jaar en 8 maanden is. Ik merk dat ik het best wel spannend vind er straks 2 onder de 2 te hebben. Hoe hebben anderen hier dat ervaren? Wat zijn de beste tips?

28 likes

Gefeliciteerd!! Geen ervaring mee maar ik zou dat ook super leuk vinden, ik heb zelf weinig leeftijdsverschil met mn broertje en dat is heel leuk met oa dezelfde vrienden enzo. Maar mijn ouders vonden het wel best pittig toen we klein waren.

1 like

Ik heb geen tips maar ik deel je vrees 100% :sweat_smile::sob:
Alvast veel sterkte :smiling_face_with_tear:

1 like

Jaa dit was 1 van de redenen dat we zo snel weer zijn gaan proberen. We wisten al zeker dat we in ieder geval 2 kindjes willen en dan leek het ons leuk als ze lekker dicht op elkaar zitten. Nou sneller dan dit kon eigenlijk niet ivm dat onze eerste via een keizersnede is geboren. Dus ik was héél blij toen het zo snel raak was, maar nu overvalt me ook ineens een “omg wat doen we onszelf aan” gevoel :smiling_face_with_tear: Het komt vast goed hoor, maar het gaat wel pittig worden. Zie vooral op tegen die eerste maanden gebroken nachten, al hoop ik daar dit keer wat relaxter in te staan, omdat bij onze eerste na een half jaar wel het ergste geweest is.

5 likes

Heel herkenbaar, ook qua leeftijd. Bij hem zitten werkt, maar dan wordt hij in de nacht alsnog een keer wakker. Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen hem dan zodra hij wakker wordt tussen ons in te leggen (geen zin in strijd en liever allemaal slapen). En dan komen er toch weer ineens nachten dat hij wel in zijn eigen bed de hele nacht doorslaapt. Het gaat echt in periodes

3 likes

Mijn kindjes schelen 13 maanden dus ik weet niet of de tips helemaal van toepassing zijn omdat m’n dochter echt pas net baby af was toen m’n zoontje geboren werd maar ik ga het toch delen: grote broer/zus betrekken bij het verzorgen van en zorgen voor de baby. Doekje/pamper/flesje aangeven, in de buurt laten komen en helaas soms ook wat hardhandig handelen. Dat lijkt me nu eenmaal het lot van niet de eerste te zijn. Wij zorgden voor een opstapje naast de commode zodat zij altijd mee kon kijken. Daarnaast: breng de oudste weg naar de opvang, psz zodat de energie enigzins kwijt kan en je toch je een op een momentjes hebt met de baby. Probeer maw de dagdagelijkse structuur van je peuter zo goed en zo kwaad mogelijk aan te houden. En helaas: het wordt even pittig, en je gaat momenten hebben dat je denkt “dit zie ik echt niet meer zitten” maar m’n kinderen zijn nu net 2 en bijna 1 en beginnen echt heel mooi samen te spelen. Het wordt makkelijker! Ik heb nog steeds m’n handen vol maar merk toch al dat nu m’n zoontje bijna baby af is, er toch al wat meer ruimte komt voor vrijheid.
Ohja: gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap :kissing_heart:

4 likes

Gefeliciteerd! Mijn kids schelen 15 maanden. Mijn beste tip: maak het jezelf echt zo makkelijk mogelijk. Koop een duowagen, een extra commode en ledikantje, extra verschoonkussen beneden. Het maakt je leven echt makkelijker en met een duowagen kun je gewoon de deur uit zonder dat je bent overgeleverd aan de bereidheid van je dreumes om mee te werken. Ik vond vooral het eerste jaar wel echt heel druk: er is er altijd wel 1 die ziek is of slecht slaapt, en je bent gewoon heel veel aan het zorgen voor kleine kinderen die weinig zelf kunnen. Dit is dus niet de periode om ook nog even vanalles te willen in je carriere of een heel actief sociaal leven te hebben oid :slight_smile: als het lukt: geweldig. Maar leg jezelf niet onnodig veel druk op. Vanaf dat de jongste rond de 1,5/2 jaar was hebben ze echt heel veel samen gespeeld.

3 likes

Zou de hond erbij doen als je kind slaapt en andersom. En dan soms natuurlijk overlap en dan niet als je kind eten heeft als dat beest dan lelijk gaat doen.
Het is ook anders met je eigen hond en kind dan kan je vanaf het begin al dingen aanleren bij beide.
En verder dus ogen overal dat weekend.

1 like

Kijk of je partner eventueel lang verlof op kan nemen, dat scheelt al een hele hoop als je het lang met z’n tweeën kan doen.

3 likes

Gefeliciteerd! Wij hadden er ook twee onder twee. Ik vond het meevallen, de tweede ging al snel mee in ons ritme. Wij sliepen toen nog niet door, dus we waren de gebroken nachten ook nog gewend. En bij ons kunnen ze nu ook fijn samen spelen, al kan dat met meer verschil in leeftijd natuurlijk ook prima. De derde kwam weer 1,5 jaar na de tweede en dat vond ik pittiger. Maar dit is mijn ervaring en heb het ook vaak anders gehoord! Maak je in elk geval niet te druk, komt sowieso goed.

1 like

Gefeliciteerd!

Onze oudste 2 schelen net geen 1,5 jaar en tussen 2 en 3 zit 21 maanden en ik vond het echt meevallen. Heel veel mensen zeiden ooh weet waar je aan begint / wat doe je jezelf aan maar zo heb ik het niet ervaren. Ja het is soms aanpoten, zeker als ze allebei tegelijk huilen maar als ik terugdenk is dat niet het gevoel wat overheerst. Gaat echt goed komen!

Draagdoek was bij mij wel echt onmisbaar. Einde vd dag had onze oudste echt wat aandacht nodig, maar was ook voor de 2e zo’n moment dat zelf slapen niet lukte. Dus zij in de draagdoek en dan kon ik met de oudste duplo’en ofzo.

De oudste 2 zijn echt elkaars beste vriendinnen nu en dat is zó leuk. Had ik niet durven dromen hoe close ze zijn nu. En natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar nu wel echt genieten om te zien.

4 likes

Gefeliciteerd! Zelf geen ervaring met zo’n dicht leeftijdsverschil, maar wat ik sowieso merk bij de tweede dat ik veel relaxter ben, ook omdat ik weet dat veel dingen niet voor altijd zijn (zoals de gebroken nachten). De tweede is nog geen 5 maanden, dus misschien komt dat nog, maar ik hoop dat jij er ook wat relaxter in kan staan zoals je aangeeft

2 likes

6a0147e1d4f40f970b0240a5227baa200b-600wi
Iemand ervaring met een toegankelijke snacks voor peuters? Mijn dochter pakte vandaag zelf het zakje rozijntjes en de crackers. En toen moest ik aan een montessori reel denken die ik daarover gezien had.
Mijn dochter zou niet alles in 1 x opeten denk ik. Maar ze had vandaag wel 3 crackers gepakt en van allemaal een hapje genomen :joy:.
Oh ja en wat heb je er dan in staan?

7 likes