Tips, ervaringen & aanraders #9

Iedereen bedankt voor alle geruststelling en adviezen! Het nieuws is vandaag een beetje geland en ik zit ondertussen wat meer in de Wir Schaffen Das modus.

War leuk dat jij er 3 zo kort op elkaar hebt @Suikerklontje ! Ik wil niet teveel op de zaken vooruit lopen, maar wij dromen ook wel van een gezin van 3. Ook omdat we beiden uit een gezin van 3 komen en dat heel leuk vonden qua dynamiek. We willen alleen wel eerst ervaren hoe een gezin met 2 kindjes bevalt haha.

Wat betreft draagdoek: die ga ik inderdaad waarschijnlijk megaveel gebruiken. Was voor onze dochter het eerste halfjaar ook de enige manier waarop ze dutjes langer dan een half uur deed. Wel wordt dit kindje aan het begin vd zomer geboren, dus misschien kijken of we er 1 kunnen vinden van wat lichter materiaal.

En ik heb mezelf voorgenomen om een half jaar geboorteverlof te nemen met ouderschapsverlof en opgebouwde dagen die ik nog heb. De vorige keer ben ik met 4 maanden weer begonnen en toen liep ik nog als een zombie rond, plus ik ben toen gestopt met borstvoeding wegens dat ik het teveel gedoe vond met werk. Terwijl ik nu weet dat de borstvoeding een stuk gestructureerder wordt als kindjes net wat ouder zijn en ook al fruithapjes enzo krijgen.

1 like

Weet iemand een leuk (indoor) uitje voor kinderen van 1,5 t/m 8 jaar in Noord-Holland? Hoeft niet per se indoor maar wel iets wat bij iets minder weer leuk is. En in november, Linnaeushof en Sprookjeswonderland zijn dan allebei dicht. En niet iets als Monkeytown, dat lijkt me voor die van 8 wat minder leuk.

Holle Bolle Boom is misschien wat?

Speelpark de goudvis (ben er nooit geweest, maar ik heb het opgeslagen in google maps :joy: ) lijkt wel leuk voor verschillende leeftijden en veel buiten + binnen te spelen.

Of het zuiderzee museum? Evt combineren met stoomtram hoorn-medemblik. Zal wel leuker zijn als het niet regent, maar niet erg als er af en toe een bui valt natuurlijk.
Maar beetje afhankelijk van de groep, met overwegend peuters is een museum wel wat uitdagender haha

1 like

Ach ja wij sliepen de eerste maanden ook heel goed haha. Wel heftig dat hij nu al op kantoor zit :eek:

3 likes

Ahh gelukkig maar (voor hem en z’n partner natuurlijk, mij maakt het niks uit).

4 likes

Dat is de adrenaline stoot nog :crazy_face:
Dat is het moment dat je wil zeggen: wacht maar tot ie

Maar dat heeft 0 toegevoegde waarde dus dan maar: gefeliciteerd :sunglasses::rofl:

3 likes

Ja zo schijt irritant en echt geen meerwaarde haha. Voor het zelfde geldt is dat kind beeldig. En anders “niet” en staat die man over een jaar nog in karper modus z’n kind in slaap te wiegen.
Je kan zo weinig met “wacht maarrrrr!!” :+1:t3::smiling_face_with_tear:

1 like

Nou maar echt! Je hebt er echt niks aan.
En toen zat ik bij m’n tweede zwangerschap bij m’n sportgroepje voor zwangeren met allemaal vrouwen die voor de eerste keer zwanger waren, waarbij ik heel vaak op m’n tong zat te bijten haha.

3 likes

Sowieso vind ik het ook zo negatief. Misschien steek ik mijn kop in het zand, dat ik liever alleen leuke en positieve dingen wil horen maar heb echt geen zin in die negatieve opmerkingen steeds over het krijgen van kinderen. :smiling_face_with_tear:

5 likes

Pff kan iemand me even een hart onder de riem steken? We zitten midden in de 4 maanden slaapregressie en ik vind het zo pittig. M’n baby is ineens weer 4 keer per nacht wakker, ze komt echt om de 2-2,5 uur weer en dan geef ik haar maar de borst zodat ze snel in slaap valt maar ik voel me er zo slecht over want ik weet dat ik een slechte slaapassociatie aan het creĂ«eren ben. Ik ben gewoon zo moe door die slechte nachten. Overdag doet ze wel dutjes in haar bedje maar ze kan absoluut niet zelfstandig in slaap vallen en ik vraag me echt af hoe we haar dit ooit moeten leren? Soms is ze al aan het gapen en leg ik haar in haar bedje neer maar na 2 minuten gaat ze dan echt huilen dus dan pak ik haar maar weer en wieg ik haar vervolgens tot ze bijna slaapt. Als ik haar dan wegleg pikt ze het wel en gaat ze slapen. ‘s Nachts is ze na een voeding in bed in slaap gevallen en wordt ze wakker als ik haar oppak om in haar co-sleeper te leggen en dan gaat ze daarna ook gewoon slapen dus dat stukje gaat wel goed maar het zou zoooooo fijn zijn als we haar gewoon moe weg konden leggen en dat ze dan in slaap zou vallen. En nu ze dus ‘s nachts ook zo vaak wakker wordt en hulp nodig heeft om weer te slapen wordt het ‘probleem’ ook extra duidelijk.

Ik weet echt niet zo goed wat ik moet doen en van google word ik niet per se wijzer. Daar wordt dan aangeraden om de baby moe maar wakker in bed te leggen en zo zelfstandig in slaap vallen aanleren maar dat werkt hier gewoon niet. Gaat dit nog vanzelf komen bij haar of moeten we haar echt helpen op een manier die ik nog niet weet? Ik overweeg echt om een slaapcoach in te schakelen als dit over 1,5 maand nog zo is maar vind dat ook weer zo’n onzin aan de andere kant maar dit begint me echt op te breken en ik begin ook echt op te zien tegen de dutjes ivm het wiegen en het tegenstribbelen. Nu ik zo weinig slaap ‘s nachts heb ik ook een stuk minder geduld merk ik. Gelukkig kan m’n vriend het wiegen ook overnemen soms maar ik zou zo graag willen dat we naar een oplossing kunnen toewerken en het voelt nu zo uitzichtloos. Soms twijfel ik of we dan maar moeten gaan slaaptrainen maar geen idee hoe we dat moeten aanpakken en ik kan haar niet laten huilen. De pick up put down methode proberen we soms dus al maar dat werkt tot nu toe niet.

Ik vind dit echt het aller pittigst aan de hele babytijd. Met krampjes etc kon ik nog dingen geven zoals probiotica en wist ik ook van ‘rond week 12 wordt dit beter’ maar het voelt nu echt als een oneindige strijd. Zit er echt even doorheen :sob: Wanneer wordt dit beter en hoe hebben jullie je kindjes zelfstandig leren inslapen? Ik heb echt even een lichtje nodig aan het einde van de tunnel.

Oja ik las nog ergens dat de regressie op z’n eind loopt als een baby leert omrollen en m’n baby rolt sinds gisteren van buik naar rug maar zie nog totaal geen aanstalten om van rug naar buik te rollen dus dat kan dan nog weken gaan duren?

3 likes

Eerlijk gezegd klinkt dit echt heel normaal. Misschien is het boek Slaap! Van Susanne Willekens wat voor je? Misschien niet het perfecte boek maar het gaf mij veel houvast om één boek te hebben en daar maar in te geloven, ipv alles op Google en Instagram. Bij ons werd het met de oudste rond de zes maanden beter, de jongste is nu ook rond de zes maanden maar slaapt ook nog slecht.

4 likes

Klinkt idd wel normaal, in ieder geval ook wat mijn kinderen deden. Maar het is slopend hoor, heb zelf met m’n dochter van 6 maanden huilend bij de huisarts gezeten omdat ik 2 uur per nacht sliep en het niet meer wist.
Dat boek Slaap wat hierboven getipt wordt is inderdaad een aanrader. Uiteindelijk hebben we bij 7 maanden een aangepaste versie gedaan van de slaaptraining van naast het bed zitten en steeds verder weg/minder aandacht. Na een maand ofzo ging het echt beter maar uiteindelijk sliep ze pas na 2 jaar door.
Sommige baby’s hebben je gewoon meer nodig dan anderen, is helaas niet zo heel goed te sturen.

3 likes

@Nefertiti @Hallows maar verpest ik het niet nog meer nu door te blijven wiegen en te voeden voor het slapen? Want ik lees dan weer overal dat baby’s rond 4 maanden associaties maken bij het slapen en dat ze dan zo nooit meer (ok overdreven) van die associaties af komen. Ik lees eigenlijk nergens dat het ‘gewoon’ vanzelf beter gaat. Maar misschien lees ik op de verkeerde plekken (waarschijnlijk :clown_face:).

Wat dat boek betreft. Ik heb het boek Baby in een droomritme en ik word daar ook nog gefrustreerder van want daar staat dan ook in leg je baby wakker weg blablabla. Maar er staat dan nergens wat je moet doen als het niet lukt en er staat ook nergens dat je het gewoon op z’n beloop moet laten gaan maar juist dat het echt slecht is als je baby aan het wiegen went.

Het slapen in de nacht ging juist echt de goede kant op, zelfs met een paar nachten doorslapen maar ik ben al blij met blokjes van 4-5 uur en dat was al wel de standaard en dat is nu door de regressie helemaal weg. Hoort er bij, maar ik ben nu bang dat door telkens te voeden het ook nooit meer beter wordt? Of loopt dat wel weer los over een tijdje?

1 like

Associaties kun je ook weer afleren. Zeker als je kind echt niet wil slapen, is het beter dat het met associaties slaapt dan niet. Maar uiteindelijk wel goed als de tijd rijp is om het weer af te bouwen en kun je nieuwe associaties leren die niet “erg” of tijdrovend zijn, bijv met een knuffel gaan slapen enzo.

Edit; slaaptrainen heeft ook pas zin vanaf 6 maanden. Kun je ook online veel over lezen waarom

2 likes

Ik deed geloof ik alles wat kon zorgen voor slechte slaapassociaties, had dan ook een ontzettend pittige slaper die heeeeel erg mijn nabijheid nodig had. Voor heel lang. Uiteindelijk heeft ie me een keer zelf de deur gewezen en is het liedje zingen en de deur uit kunnen lopen ontstaan. Soms is even meebewegen in de situatie en meegaan met de behoefte makkelijker dan jezelf opleggen dat je nu verkeerde dingen aan het aanleren bent. De enige tip die ik (nog steeds) toepas: slaap aan de voorkant van de nacht pakken, dus eerder naar bed gaan.

14 likes

Fruitbakje is gewoon van de Hema. Maar ik gwef alleen fruit en geen koek. Broodtrommel is van Mepal, die gaan lang mee bij ons. 1 vak voor brood en 2 extra vakjes die ik gebruik voor rauwkost en nootjes

Ja het gaat vaak ook wel vanzelf
 onze kinderen kwamen ook heel lang elke 2u in de nacht, en sliepen dan meteen weer door.
Uiteindelijk stopte de een er met 9mnd accuut mee. Sliep wel bij ons maar niet meer de hele nacht aan de open tap đŸ« . De ander ietsje later dan dat.
Maar het gebeurd dus ook vaak wel vanzelf, alleen denk ik voor de maatschappelijke norm (?) niet “optijd genoeg”. Dan grijpen mensen in en dan lees je dus weinig dat het vanzelf goed komt zegmaar.

4 likes

Misschien heeft ze ook gewoon meer voeding en nabijheid nodig omdat er zich weer vanalles ontwikkelt en dat veel energie kost en haar hele wereld weer verandert.
En je baby heeft 9 maanden in je buik gezeten, niet zo gek dat die met 4 maanden nog helemaal niet alleen kan slapen.
Ik heb me nooit druk gemaakt om slaapassociaties en tot nu toe gaat alles hier vanzelf weer voorbij. Het slaappatroon verandert sowieso elke zoveel tijd, dus niets is permanent.

7 likes

Fruit, in deze, heb 3 setjes want neem zelf ook mn fruit en rauwkost er in mee. Ja. In een Jip en Janneke en/of dino en/of ruimte bakje :rofl::ok_hand:t2:

Lunch:
Mepal:
image

En dan soms met dat vakjes bakje. Maar vaak brood en knijpyoghurt en bifi worstje oid. Dus dan heb ik geen vakjes nodig.
Dat is alleen als ik hem nog fruit en soepstengels ofzo meegeef. Maar dat is niet vaak :stuck_out_tongue_winking_eye:,

3 likes