Tips, ervaringen & aanraders #9

Nee was tm 16-10

Ik heb de set met 150 en die nog iets grotere. Heb eerst 5 maanden borstvoeding gegeven dus die hele kleine niet nodig gehad. En daar zaten volgens mij speen 1 en 2 bij.

1 like

Met 2023WINTER heb je 25% korting op fotoboeken geloof ik!

2 likes

Weten jullie welke Intratuinen een treintje hebben rondrijden nu met Kerst?
Bedoel zo’n treintje waar je kind een rondje in kan rijden.
Ik weet dat ‘s-Gravenzande er sowieso 1 heeft, maar welke filialen nog meer? Google helpt mij niet verder helaas.

Vanaf wanneer lazen jullie je baby voor/keken jullie met je baby in prentenboeken? Ik laat m’n baby nu vaak naar het Baby ziet boekje kijken maar het lijkt me zo leuk om haar voor te lezen en met haar naar de bieb te gaan. Ze is nu 4 maanden dus ze snapt natuurlijk nog maar heel weinig, maar ik lees heel vaak dat vroeg beginnen met lezen heel veel voordelen heeft. Gingen jullie al met zo’n kleintje naar de bieb voor prentenboekjes oid? En wat zijn dan aanraders? Heb hier wel al Eendje waar ben je? liggen, die is misschien al wel geschikt. Maar meer tips zijn zeker welkom.

1 like

Ik ben er dit jaar nog niet geweest, maar Zevenhuizen heeft er normaliter ook één.

1 like

Ik ben echt al heel vroeg begonnen met gewoon door boekjes bladeren en erover kletsen. Denk bij 4 maanden ook zeker wel al, misschien nog wat eerder.
De flapjesboeken van Ingela waren hier al heel jong een succes. Weinig tekst, duidelijke plaatjes. En aan het einde een spiegeltje achter het flapje.

2 likes

Ik ging vanaf 4 maanden met m’n baby naar de bieb, mijn bibliotheek heeft dan om de week babybieb waar ze liedjes zingen en verhaaltjes vertellen adhv boekjes. Heel leuk en interactief! Je kan kijken of ze bij jou ook zoiets doen. Maar anders gewoon lekker een beetje bladeren in de boekjes daar en voorlezen is ook al leuk.

3 likes

Bij ons zit het echt in het ritueeltje voor het slapengaan, vanaf zo’n drie maanden denk ik. Soms is de baby te moe om mee te doen met het boekje lezen, maar meestal leest hij met z’n broer mee. En nee hij snapt er niks van maar het gaat vooral om het ritueel.

Ik vind zelf kartonnen boekjes nu handig want hij grijpt echt allesss. Flapboekjes zijn ook wel leuk, kan ie lekker aan trekken. Nijntje is ook leuk want dat leest altijd wel lekker vind ik.

Maar begin nooit aan Dikkie Dik.

3 likes

Wij zijn al heel vroeg begonnen met “raad eens hoeveel ik van je hou”. Dit lazen we dan voor het naar bed gaan voor terwijl ze op het aankleedkussen lag. Rond een maand of 2/3 was dit. Daarna zijn we gaan voorlezen toen ze in bed lag op die hogere stand en wij de plaatjes lieten zien terwijl we half gebogen over het bedje stonden. Toen het bed naar beneden ging omdat ze kon staan zijn we tegen het bed aan gaan zitten en dan kon ze staand meekijken. En dit doen we nu nog steeds.

Maar goed. Ik zie dat dit niet helemaal de vraag was. Eendje waar ben je is heel leuk. Ook al ze ouder zijn blijft deze leuk. Naar de bieb zijn we nog nooit geweest omdat wij een overschot aan boekjes hebben (was ook kraamcadeau van iedereen, bewust gevraagd)

Raad eens hoeveel ik van je hou was hier in het begin een hier een favoriet maar nu is Coco kan het en deze echt het boek dat altijd wordt uitgekozen.

3 likes

Mijn dochter is ook 4 maanden en sinds ongeveer een maand lees ik iedere dag minimaal 1 keer voor. Sowieso voor het slapen gaan ‘s avonds en dan meestal overdag nog 1 of 2 keer. Het is niet dat ze er iets van begrijpt, maar ze vindt het sowieso leuk als ik tegen haar klets met gekke stemmetjes!

1 like

Wij zijn ook begonnen rond 3 maanden ongeveer, bijvoorbeeld Nijntje en Rupsje Nooitgenoeg, voor het slapen gaan. Het was voor ons ook een soort bonding met elkaar en de baby, heel knus vonden we dat altijd. Baby lag dan in slaapzak in het voedingskussen een beetje rond te kijken.

2 likes

Thanks allemaal! Ga morgen meteen beginnen met Eendje waar ben je haha. Voel me nu schuldig dat ik dit nog niet eerder gedaan heb terwijl ik zelf zo van lezen houd. Wel een mooie ook voor het bedtijdritueel in de avond inderdaad. We hebben veel boeken gekregen van kraamvisite, maar veel daarvan is nu nog te lang denk ik. Van de week ook maar lekker naar de bieb om haar lid te maken. Ik kwam als kind echt wekelijks bij de bieb om nieuwe boeken te lenen en het lijkt me zo leuk als zij dat later ook met plezier gaat doen :pleading_face:

@Depeche zo’n babybieb klinkt echt super leuk. Ging meteen kijken of ze dat hier ook doen, maar hier is alleen een voorleesmiddag vanaf 3 jaar. Wel ook een soort ontmoetingsochtend voor ouders met jonge kindjes maar weet niet of dat echt iets voor mij is. Iemand ervaring met zoiets?

@Nefertiti ben wel benieuwd wat er mis is met Dikkie Dik hahaha. Wil je kindje daarna nooit meer iets anders?

1 like

Lezen is bij ons ook onderdeel van het bedtijdritueel. Denk dat ik al met 8 weken ermee begon. Meer voor de vaste routine dan dat ze er iets van meekregen hoor ;).

Maar of het er iets mee te maken heeft weet ik niet. Maar als de tweejarige nu in zo’n oververmoeide tantrum-bui zit, is voorlezen het enige dat echt helpt.

4 likes

Ik haal elke 3 weken een paar boekjes bij de bieb, ene keer zijn de boekjes leuker dan de andere keer, ik besteed niet al te veel tijd aan het uitkiezen :sweat_smile:
Mijn bieb heeft een hele chille peuterhoek waar ze rond kunnen kruipen met wat speelhoekjes, en fijne stoelen voor ouders met een koffie to go-tent om het hoekje. En ze hebben airco, dus zeker in de zomer ging ik daar best vaak met hem heen, er zijn ook vaak andere kindjes en dan hebben we zo weer een uur vermaak gehad allebei!

1 like

Voordeel is dat het bij die kleintjes niet uitmaakt als je maar 1/3 van het verhaal leest omdat ze dat toch niet door hebben. En zelfs bij mijn tweejarige skip ik nu soms een paar bladzijdes als het te lang duurt of als ik denk help waar gaat dit verhaal heen (looking at you Zilver de Zeehond waarbij een babyzeehondje zijn moeder nooit meer terugvindt :cry: )

kijk nou dat zeehondje achterin :cry: :cry:

5 likes

Ik vind het stomme verhaaltjes en lelijke tekeningen maar mijn kind is er echt gek op.

Zoetermeer heeft dit treintje de afgelopen jaren ook gehad, maar dit jaar ben ik er zelf nog niet geweest.

2 likes

De verhalen zijn inderdaad heel raar soms, ook “lastig” voor te lezen.

Tip 2: begin nooit aan de voorleesfilmpjes van Dikkie dik op YouTube.

1 like

Ik houd ook heel veel van lezen, ben pas rond 1,5 begonnen met dagelijks een boekje voorlezen (daarvoor hadden wel ze wel in huis en bladerde ze er soms wat doorheen) en nu leest ze zelf ook graag. Sta er echt van te kijken dat sommigen er al zo vroeg mee beginnen (helemaal oké natuurlijk!), had er zelf gewoon niet echt eerder een rustig moment op de dag voor gevonden.

7 likes