Geen Intratuin, maar wel De Boet in Opmeer (NH).
Ik ben opzoek naar een mooi boek waar meerdere verhalen in staan. Het is voor bij het bedtijd ritueel, dus de verhaaltjes moeten niet te lang en spannend zijn. Heeft iemand een goed idee? Die 365 dagen boeken vind ik meestal niet zo leuk.
Wij hebben dit boek van Floddertje met 6(?) verhalen geloof ik. We lezen er graag uit voor bij naar bed gaan!
Wij hebben deze, nog niet in gebruik maar gekregen als kraamcadeau van iemand die dit boek bijna altijd cadeau geeft omdat ze er zo’n fan van is!
Ik zou gewoon eens gaan kijken of het wat voor je is. Ik ga eens in de twee weken naar de baby ochtend in de bibliotheek en vind dat altijd heel leuk. Kindjes kunnen lekker spelen en heb er al een paar keer een leuk gesprek gehad met een andere ouder. Er wordt vaak ook wel iets rondom een thema georganiseerd, de ene keer meer op de ouders gericht (schermtijd, voeding) en de andere keer op de kinderen (muziek op schoot, speelthema). En natuurlijk boekjes voorgelezen. Vind ik zelf ook leuk want doe dan veel inspiratie op hoe je ‘leuk’ voorleest en je kindje erbij betrekt.
En voel je niet schuldig hoor In de bieb zeiden ze toevallig pas nog dat voorlezen heel goed is voor de taalontwikkeling maar liedjes zingen en praten met/tegen je baby of gesprekken met iemand waar je baby bij is ook. Ik hou zelf enorm van lezen en m’n kind heeft een kast vol boeken maar hoewel ik me had voorgenomen eeeeelke dag voor te lezen , schiet dat er echt snel bij in.
Ze komt nu trouwens zelf met boekjes aanzetten en dat is zo leuk Ze lijkt dan echt wat uit te zoeken, sleept het boek de woonkamer door en gaat dan heel aandachtig mee kijken. Hiervoor was het alsof ik een paling in bedwang moest houden en tegelijkertijd een bladzijde omslaan.
Ik ben denk ik met zo’n 6 weken begonnen in die Baby ziet boekjes. Maar dat was meer omdat ik het leuk vond dan dat mijn baby er echt op reageerde. Ik weet het niet meer precies, maar met zo’n 3 maand lid geworden van de bibliotheek en rond die tijd ook begonnen met een avondritueel waar we in ieder geval 2 boekjes lezen met een beetje een verhaal erin. Beneden staan vooral de flapjesboekjes, zoekboeken en boeken met liedjes, die doen we meer tussendoor. Hij is nu 6 maanden en ik merk dat hij echt luistert en geboeid kijkt, of naar de boekjes slaat en ze op wil eten. De flapjesboekjes heeft hij nu ook door en dan doet hij ook echt mee door naar het flapjes te grijpen en te lachen als hij het beestje ziet dat eronder zit. Ik heb ook alleen maar kartonnen boekjes vanwege het grijpen, de prentenboeken met papieren bladzijden komen later wel. Ik ben ook in de kinderboekenweek met hem naar de boekhandel geweest om boeken uit te zoeken. Hij vond het heel interessant om te kijken, al deed ik natuurlijk het kieswerk. Maar dat is wel een ritueel dat ik elk jaar wil doen.
Ik ben vroeg begonnen omdat ik het zelf heel belangrijk vind, maar ook omdat ik vanuit mijn werk weet hoe belangrijk het is om al vroeg te werken aan een sterke taalbasis en hoeveel voordeel je er je kind mee geeft. Ik heb ook onderzoeken gelezen dat als je vroeg begint er enkele maanden later al positieve effecten te meten zijn in woordenschat en taalontwikkeling. En het heeft ook zoveel meer voordelen. Ik kan hier wel uren over praten, maar dat zal ik jullie besparen.
Onze oudste dochter is afgelopen week op school begonnen en elke dag in reserve kleding of met natte kleding thuis gekomen.
Ik denk dat ze te druk is met spelen en te overweldigd is om te gaan plassen.
Het zelf omkleden lukte niet elke keer omdat ze haar schoenen niet uitkreeg en als de juf dan met andere kindjes bezig was wilde ze niet storen.
We gaan dus vandaag gelijk kijken voor nieuwe schoenen met een rits zodat ze ze zelf aan en uit kan doen en mijn man heeft vrijdag met de juf gesproken en die zou er op letten (maar ik weet ook hoe lastig dat is als leerkracht met een volle groep en kinderen worden natuurlijk geacht zindelijk en zelfredzaam te zijn als ze op school komen).
Op de opvang heeft ze een periode, ik denk een jaar geleden, niet durven plassen en hield ze het de hele dag op tot ik haar kwam halen.
Ik merk dat ik me, misschien daardoor, best wel een beetje zorgen maak.
Ze is verder prima zindelijk, dag en nacht, maar vindt nieuwe wcs op nieuwe plekken wel eens spannend.
Sprookjesboek van de Efteling maar is wel voor iets oudere kids.
Deze is bij onze oudste groot favoriet, al jarenlang. Hangt inmiddels met tape aan elkaar. Heeft ze gekregen als kraamcadeau en er zijn fases dat ze andere boeken wil, maar ze komt tot nu toe altijd weer terug bij deze.
Ik wil BoekStart tippen, voor baby’s die lid worden van de bibliotheek. Je krijgt een bibliotheekabonnement en een koffertje met twee boekjes erin.
Iemand tipte al het grote Jip en Janneke boek
Maar iets handzamer (of om even te kijken of het aanslaat) zijn de Jip en Janneke boekjes van de Hema die op de speelgoedafdeling liggen.
Afhankelijk van hoe lang je wil voorlezen kun je 1 of meerdere verhaaltjes lezen.
Boek van Floddertje wat iemand noemde is ook heel leuk maar dat zijn er wel weinig (ik ben ze zelf dan al snel beu…) en ook wat langer.
Ik heb overigens geen problemen met Dikkie Dik. Het grote flapjesboek is hier een grote hit en zeer hufterproof voor een flapjesboek.
Als je niks tegen Dikkie Dik hebt, is het Dikkie Dik 365 dagen boek wel een aanrader. Heel gevarieerde tekstjes. De ene keer is het meer een raadsel, de andere keer zo’n typisch dikkie dik stripverhaaltje en soms een rijmpje of zoekopdracht.
Ik vind korte versjes ook leuk om voor te lezen (voor mezelf leuker dan van die kinderboekjes zonder clue hehe). Heb zelf Heel de wereld wordt wakker.
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga er een lijstje van maken en binnenkort even langs de boekwinkel om te kijken welke ik leuk vind.
Het grote voorleesboek voor rond de 3 jaar heb ik echt kapot gelezen, staan heel veel leuke verhaaltjes in.
Wat leuk, die serie ken ik helemaal niet!
Ik vind de verhaaltjes van Vos en Haas ook leuk om te lezen. En mijn dochter van drie ook.
Echt een leuke serie. Die voor 4 jaar is ook leuk maar de verhalen zijn vaak een stuk langer.
Waarom zou iemand iets tegen dikkie dik hebben die is toch niet echt problematisch
Ik merk idd dat veel verhaaltjes hier nog te lang zijn. Ik vind het ook zo jammer om maar een half verhaaltje te vertellen.
@Karl_Lagerfeld Wij hebben 1 Dikkie Dik boek en daarin zijn alle verhaaltjes zo:
Dat leest niet echt lekker, net alsof je een stripboek aan het voorlezen bent. Geen idee hoe de andere Dikkie Dik boeken zijn vormgegeven.
Haha ik vind het niet problematisch (Jip & Janneke daarentegen…), maar wel stomme verhaaltjes en lelijk getekend.