Tips, ervaringen & aanraders #9

Ik heb niet de allerbeste tijd van mijn leven en ik zou mijn leven graag iets makkelijker maken met een dweil/stofzuiger die alle etensresten (nat/droog/zacht/hard) van mijn dreumes in een keer van de vloer (plavuizen) verwijdert. Ik ben bereid te splurgen. Iemand die weet welke ik dan moet hebben?

Ik kom hier volgens mij elke week vragen stellen maar ik heb geen moedervrienden dus ik kan ze nergens anders stellen

1. Hoe doen/deden jullie het met een kindje dat te groot is voor de voetenzak van de kinderwagen maar nog wel flinke stukken in de kinderwagen zit en dus niet opwarmt door te lopen/bewegen? Het lijkt me dat een dekentje elke keer wordt afgetrapt.

2. Tandenpoetsen. De hel. Ik zou bijna zeggen dat we bijna vrijwillig voor een kunstgebit kiezen voor d’r. Ze is sinds een week zooooo boos dat we haar tijdens het poetsen meerdere keren omhoog moeten zetten (we poetsen liggend op het aankleedkussen in de houdgreep al sinds ze tanden heeft) omdat ze anders stikt in het spuug dat los komt van al het gekrijs.
    Ze heeft last van bloedend tandvlees (lijkt niet ontstoken, de tandarts zag niets bijzonders) De tandarts heeft als advies gegeven om 1 keer goed te poetsen ipv 2 keer op 75% zodat het niet 2 keer per dag zo’n groot drama wordt.

We hebben het op allerlei manieren geprobeerd. Boekjes, telefoon met filmpjes, gek doen, zelf poetsen
 niets werkt terwijl eerder alleen een boekje al werkte. De onderkant ging altijd prima en de bovenkant was drama maar nu begint het al met mega hard krijsen als ze de tandenborstel alleen al ziet. Ze doet haar kaken op elkaar, gaat alleen maar met haar hoofd schudden en slaat en trapt ons steeds in ons gezicht. Tegenwoordig doen we het altijd met z’n tweeĂ«n omdat we haar gewoon niet in bedwang kunnen houden.
We zijn echt ten einde raad en elke avond zien we zo op tegen het tandenpoetsen.
Heeft iemand dé tip? We willen ook niet dat ze een tandenpoets trauma krijgt maar op deze manier lijkt het wel te gebeuren. Maar we willen ook niet dat het bloeden nog erger wordt als we slecht of helemaal niet gaan poetsen. Dat kan ook niet.

Normaal kan ik echt heel hard zijn en bedenken dat ze soms ook dingen moet doen die ze niet leuk vindt. Maar dit is wel heel extreem en het doet me elke avond pijn vanwege haar woede en verdriet.

1. wollen legging onder de normale kleding? Ik zou het anders eigenlijk niet weten, mijn zoon wilt niet zitten namelijk :upside_down_face:.
  2. voor het tanden poetsen, wij lieten hem gewoon in de badkamer poetsen en dat ging in het begin goed, we deden dan samen poetsen. Maar toen wilde hij op een gegeven moment alleen nog maar met de elektrische borstel (van ons) en hij is nog geen 2 dus vond dat voor dagelijks geen goed idee, plus hij likte eigenlijk alleen de pasta ervan af. Maar echt poetsen deed hij niet en op een gegeven moment wilde hij dat ook niet meer.
    Dus nu heb ik een vinger borsteltje gekocht en dat gaat wel goed, hij laat het gewoon toe. We poetsen hem dan eerst zelf met de vinger borstel zittend op bed en daarna gaat hij naar de badkamer en doet hij nog zijn eigen tandenborstel voor de vorm in zijn mond maar niet echt poetsen. Alleen dat vinger borsteltje is volgens mij meer voor baby’s dus daarom dat we alsnog hem zijn eigen borstel daarna laten gebruiken zodat hij op een gegeven moment weer zelf gaat poetsen.
1 like

Ik zou een skibroek aantrekken voor in de wagen. Voor het tandenpoetsen heb ik niet echt tips. Het enige wat ik kan bedenken is dat wij soms interactieve liedjes (bijv de wielen van de bus) zingen tijdens het poetsen, zodat hij afgeleid is door het bewegen.

2 likes

Ik heb meteen een paar van die vingerborstel besteld! Dank voor de tip, want het is hier al een tijdje drama. Mond gaat volledig op slot. Tandpasta likt ze snel op en daarna is het klaar. Misschien lukt het met een vinger wel (al hoop ik dat het siliconen een beetje beschermt tegen bijten, haha).

2 likes

Ik zou voor de kinderwagen proberen om toch een dekentje te gebruiken en dan strak instoppen aan de zijkanten. Of je kan kiezen voor beenwarmers/gevoerde broeken? Mijn dochter vond koude benen niet leuk en vond t prima om onder een dekentje warm te zitten.

Wat lastig met het tandenpoetsen, vooral omdat t zo lang duurt. Als het bloeden niet zozeer te maken heeft met ontstoken tandvlees, weet je ook niet zeker toch dat het erger wordt als je er even mee stopt zoals het nu gaat? Ik denk als ik het zo lees dat vooral het liggen en in bedwang gehouden worden heel vervelend is voor haar. Ik zou stoppen dan op deze manier en eerst de druk er af halen. Geef haar de tandenborstel op andere momenten, laat haar oefenen op jullie/bij haar pop. In de avonden, weer staand proberen en stoppen als het huilen toeneemt, afleiden met een filmpje, in bad etc. Of dat ze ziet dat haar vader jouw tanden poetst of jij de zijne haha ik noem maar wat, je kan het zo gek maken als je wil
En voor de zekerheid 1-2 x vaker naar de tandarts als je zeker wil zijn dat haar gebit er nog goed uitziet.

Succes!

1 like

Wij hebben deze strijd ook gehad. En het ging ineens beter toen ze mocht zitten tijdens het poetsen
 bleek dat ze liggend helemaal verschrikkelijk vond terwijl ik dat deed om haar beter in bedwang te kunnen houden, nog steeds soms een strijd maar niet meer iedere dag.

Ik deed juist altijd vingertandenborstel en nu met kleine tandenborstel op steel werd het ook beter.

2 likes

Wa vervelend! Hier is het ook lang een strijd geweest. Wat bij ons heeft geholpen is om voor een spiegel te poetsen zodat hij kon zien wat ik aan het doen was. En ik ben toen ook elektrisch gaan poetsen. Dat ging veel beter,
Succes!

2 likes

Wat naar zeg dat tandenpoetsprobleem. Hier is tandenpoetsen ook niet zijn favoriete activiteit, en gaat met fases ook gepaard met huilen en schoppen, maar wat bij ons werkt is het ‘leuk’ houden. wat ontzettend lastig is als ze al begint te krijsen zodra ze de tandenborstel ziet. We hebben in de badkamer een ‘tandenpoetskrukje’ waar hij op mag staan tijdens het poetsen. Hierdoor kan hij niet weglopen, en zichzelf zien in de spiegel zodat hij ziet wat we doen.
Wij hebben deze tandenborstel waar een lampje in zit, en zodra we hem aanzetten mag hij een kleurtje uitkiezen: NIEUW - Luvion 350S - Sonische Elektrische Tandenborstel voor Baby en Peuter - 0 t/m 4... | bol.com

En daarna noemen we op wat hij allemaal gegeten heeft, dat we nog een stukje banaan achter zijn kies zien zitten, en ook nog een rozijntje hier. Oh en ook een boterham etc. Hij is dan geĂŻnteresseerd en het poetsen gaat dan redelijk. En we doen ook aah zeggen als hij zijn mond open moet doen, en dan zelf ook je mond open doen, en iehh als hij zijn tanden op elkaar moet zetten zodat we de voorkant goed kunnen poetsen.
Heel verhaal en hoop dat je er iets mee kan, is verschrikkelijk als je elke dag je kind huilend in de houdgreep moet nemen. Hopelijk wordt het snel beter.

6 likes

Ik heb deze al een paar maanden open staan

https://www.coolblue.nl/product/913849/philips-aquatrio-series-9000-xw9383-01.html#1852551429

Maar ben nog niet mentaal daar dat ik kan accepteren dat de Dyson van 4 jaar oud echt vervangen moet worden.

De tineco is ook prima trouwens hoorde ik

Die bovenste heb ik ook bekeken, de onderste kende ik niet! Ik lees vaak dat zulke apparaten dan wel sauzen op kunnen zuigen en droge korreltjes brood, maar dat een nat stukje broccoli of pasta met saus dan niet gaat. Weet jij hoe dat zit met deze apparaten? Want met een dreumes gaat het mij juist om die laatste voorbeelden haha

Ah ja ik snap wat je bedoelt. Ik zou verwachten dat dat te groot is en dat ze dat niet zo kunnen opzuigen maar misschien kan het wel met een kruimeldief opzetstuk en kan dat dan wel in de stofzuiger ondanks dat het nattig is?
Er staan ook wel revisie filmpjes op YouTube trouwens misschien dat ze daar wel zulke dingen testen!

Voor het wandelen in de wagen een skipak en warme laarzen, deken bleef niet goed liggen en was ook minder warm dan een voetenzak.

Volgens mij gaan de meeste kinderen door een fase van het intens haten van tandenpoetsen heen. Dat geen van onze buren in die tijd de kinderbescherming heeft gebeld is een wonder,zo hard krijste onze dochter.
Wat hier (deels :roll_eyes:) hielp was liedjes zingen en zogenaamd nog stukjes brood, komkommer etc achter de tanden vinden. Wat ze ook een poosje interessant vond was uitleggen dat er hele kleine stoute mannetjes waren die gaatjes wilden maken, en dat we die met goed poetsen eruit kregen. En dan deed ik alsof ik er nog een zag ‘mevrouw! ik zie u wel achter de kies, kom onmiddellijk uit de mond!’ (De dingen die je doet om dat brullen tegen te gaan
)
Succes, het is echt een vervelende fase :hugs:

8 likes

We hebben een slaaptrainer gekocht van Numsy omdat mijn peuter nu vaak ineens heel vroeg in onze kamer staat. Maar die wordt groen op de tijd dat hij uit zijn kamer mag, en blijft dat maar een minuut. Daarna gaat hij uit. Terwijl we juist willen dat hij groen blijft, zodat hij weet dat hij welkom is, ook als hij pas later wakker wordt.

Weet iemand of andere slaaptrainers wel zo werken? En welke dan?

2 likes

Wij hebben deze van Alecto:

Die blijft gewoon op de dagstand (links) staan na de tijd die je ingesteld hebt.

4 likes

Tandenpoetsen is hier ook drama. Bij ons helpt tv kijken wel. Hij vind het alsnog absoluut niet leuk, maar hij mag daarna nog een paar minuten verder kijken, dus is meestal direct weer rustig.

Voor in de kinderwagen - ski broek. Maar als die nog te warm is eventueel een fleece broek in een grotere maat om er over heen te doen? Dat zit dan wat comfortabeler en heeft ook geen bretels en kun je makkelijker aan en uit trekken. Of een dun gevoerde regenbroek
Houdt de wind ook wat beter tegen. Dekentjes gingen hier ook altijd los.

Beenwarmers zijn misschien ook nog wel een idee. Kun je aantrekken zonder hem uit de wagen te halen.

4 likes
  1. Wij gebruikten dan een dekentje wat we goed instopte om de benen heen. Toen ze bij ons niet meer in de voetenzak pastte, waren ze ook groot genoeg om te snappen als ze dat dekentje af bleven duwen, ze koude benen kregen :wink: Of een ski-broek aan.

2. Heb je al andere tandenborstels geprobeerd? Ik lees wel eens de tip elektrisch poetsen omdat dat weer anders is voor ze, maar zelf geen ervaring mee. Iets meer budget: Action heeft voor 2,49 tandenborstels met peppa pig of paw patrol erop én een lampje dat 2 minuten knippert (en een bekertje erbij). Bij onze dochter heeft dat recentelijk geholpen dat ze tandenpoetsen weer wat leuker vindt.

@Nefertiti wij hebben dezelfde als @fredje maar dan de aap-variant. Fijn ding. Je kunt ook instellen of je alleen het gezichtje ziet of ook de tijd bijvoorbeeld (of volgens mij ook alleen de tijd). Als de batterij bijna op is geeft hij geen licht meer, maar toont nog wel het gezichtje en het is dan ook wel duidelijk of het dier slaapt of wakker is. Opladen doen we niet zo heel vaak trouwens, vaak als ik 's avonds zie dat het lampje het niet doet doe ik hem aan de oplader en dan als ik zelf naar bed ga zet ik hem weer neer op de kamer en dan kunnen we weer een tijd vooruit. En wat ik fijn vind: het is een scherm en geen echte ogen die open gaan dus geen geluid met open gaan waar ze eventueel van wakker worden :wink:

3 likes

@Suikerklontje goed om te weten! Dankjullie.

1 like

Kan ik, als ik met mijn man en 3/4 maanden oude baby een paar nachtjes weg wil, maar de accommodatie geen kinderbedje/ledikantje heeft, mijn baby gewoon in de kinderwagen-wieg laten slapen? Of is dat for some reason onverantwoord? Deryan tentje lijkt hij me nog te jong voor?

1 like

Ik heb dat ook wel eens een nachtje gedaan, maar het schijnt niet goed te ventileren en daarom alleen onder toezicht te mogen.
Kun je anders een campingbedje lenen of misschien wil je er sowieso wel 1 kopen?
Bij ons sliep hij met een maand of 6 voor het eerst in het Deryan tentje, maar zou best eerder kunnen denk ik, zou niet weten waarom niet eigenlijk.

1 like