Tips, ervaringen & aanraders #9

Hij is nu weer bestelbaar! Net zelf besteld.

1 like

De kraamzorg komt binnenkort bij ons langs voor een kennismakingsgesprek, zij gaf meteen aan dat mijn partner er niet bij aanwezig hoeft te zijn. Mij lijkt het eigenlijk wel fijn om dat gesprek samen te doen, hoe hebben jullie dat gedaan?

En voor de mensen met (werk)ervaring met baby’s, hebben jullie dit aangegeven bij de kraamzorg ivm het aantal uren zorg dat je krijgt? Ik was voornemens dit aan te geven maar in mijn omgeving wordt gezegd dat je dat beter niet kan doen omdat je dan gekort kan worden op de zorg die je krijgt. Ik weet nu niet waar ik goed aan doe :thinking:

1 like

Ik ben niet gekort in uren. Had het gewilt uiteindelijk :sweat_smile:

Ik had het just aangegeven omdat ik iemand had gewilt die daar op in kon spelen. Ik kreeg helaas een jong meisje, die alle basis dingen maar keer op keer bleef uitleggen. Ondanks dat ik aangaf daar geen behoefte aan te hebben.

Sowieso slechte ervaring, voor mij een volgende keer geen kraamzorg.

1 like

Mijn vriend was er wel bij. Vond dat ook wel prettig! Als je partner flexibel is met zijn werk kan hij er gewoon bij zijn toch? Het gaat om jullie dus als jullie dat fijn vinden.

Wij hebben van te voren niks afgesproken over de uren. Maar uiteindelijk hebben we de kraamzorg een dag eerder afgesloten en ze is ook een paar keer wat eerder weg gegaan. Het ging goed en op een gegeven moment had ze niet zo veel te doen. In de ochtend was het fijn omdat ik dan nog even kon slapen. Zij maakte eerst ontbijt, deed de controles bij mij en de baby, een huishoudelijk klusje en dat was het dan wel.

1 like

Ik vond het vanzelfsprekend dat mijn partner wel bij die intake aanwezig is, ik ben dan wel degene die bevalt en zwanger is maar het is net zo goed zijn kind en zijn verantwoordelijkheid als de mijne toch? Vind het bijna een ouderwetse opvatting eigenlijk, dat dat gezegd wordt. Jij wilt je partner erbij hebben dus dan regel je dat gewoon zo.

Ik heb in dat gesprek terloops wel genoemd dat ik in de kinderopvang o.a. op de babygroep werk, maar daar komen ze pas vanaf 2,5 a 3 maanden dus voor mij betekent dat echt niet dat ik minder kraamzorg nodig zou hebben, en daar is het ook echt niet over gegaan. Ik zou daar ook niet op aansturen, gewoon gaan voor de zorg waar je recht op hebt en als blijkt dat het minder nodig is kun je dat altijd in overleg aanpassen toch?
__
Nu het toch over kraamzorg gaat denk ik ineens hieraan: ik heb gelezen dat het huidsmeer (vernix) wat op het huidje van de pasgeboren baby zit heel gezond en goed voor de baby is om erop te laten zitten. Tijdens de intake met de kraamzorg werd gezegd dat de baby wat vaker in bad gedaan zou worden zodat wij het in bad doen goed konden leren. Ik merk bij mezelf dat ik een beetje weerstand voel tegen dat veel en/of vroeg in bad doen van een pasgeboren baby, vanwege wat ik gelezen heb en hoe ik me er zelf over voel. Hoe is dat bij jullie gegaan, en vond je het (indien van toepassing) echt nodig om het badderen vaak te oefenen die eerste week? Of ging de kraamzorg er gemakkelijk in mee als je het niet wilde?

2 likes

Je kunt altijd zeggen wat je zelf wil. Volgens mij ging onze baby op dag 5 of 6 in bad. Niet verplicht maar ze vroeg of wij dat wilden of toch nog even wachten. Terwijl de oudste op dag 2 al in bad ging, maar die zat onder de poep dus wel zo smakelijk.

3 likes

Ons kindje is op dag 2 al in bad gedaan in het ziekenhuis, en op dag 3 weer. Achteraf vind ik dat niet zo’n fijn idee, maar ik was toen nog niet helemaal bij zinnen (en mijn partner ook niet) dus het overkwam ons allemaal een beetje.

Een maal thuis was onze kraamzorg wel heel relaxed. Die drong het badje nooit aan, ze vroeg ons enkel of we dat samen met haar wilden doen of niet. Ik was die periode nog bedlegerig en wilde er graag bij zijn, dus toen hebben we op de laatste dag van haar dienst (baby 9 dagen oud) de baby samen in bad gedaan (op ons verzoek) en toen heeft ze alles uitgelegd.

Bij een eventuele 2e baby wil ik wel graag aangeven dat het badje in het ziekenhuis niet hoeft.

1 like

Nah onze baby’s zijn 1x in de kraamweek in bad geweest, eind van de kraamweek geloof ik. Dus dat kan prima!
Onze jongste zat echt ZO extreem onder het smeer haha. Ze was gewoon… helemaal wit. Alsof ze in zinkzalf gerold was haha
Maar met een uur was het grootste deel al weg eigenlijk :)!

2 likes

Mijn dochter ging pas op dag 8 in bad omdat het nog te vermoeiend voor haar was.
Vind dat hele leren in bad gaan ook echt zo overdreven. Het is geen rocket science ofzo. Zo lang je even weet hoe je je baby moet vasthouden is het toch prima.

10 likes

Ja, inderdaad. Wij zijn best angstig aangelegd, maar het is echt onzin dat je het badje meerdere keren móet oefenen met de kraamzorg hoor @Junebug85 . Uitzonderingen misschien daargelaten, maar als je 1x samen met je partner de baby in bad doet met de kraamzorg, kan je beide even vasthouden en je vragen stellen. En dan lukt het de volgende keer samen met je partner ook echt wel.

1 like

Vernix is vaak heel snel al ingetrokken, alleen in de plooien zie je het nog wel eens een paar dagen. En verder volledig eens over wat er over het bad gezegd word. Ik vond het bij baby 1 wel fijn om die dingen 1x met de kraamhulp gedaan te hebben omdat ik overall gewoon geen idee had wat ik aan het doen was, maar daarna kun je het makkelijk zelf. Het is in een gangbare situatie (gezond kind, gezonde ouders) echt geen rocket science.

4 likes

Mijn beide baby’s hadden echt nul vernix haha. Helemaal roze al.

2 likes

Aanraders qua betaalbare kledingkasten voor kinderen?
Heb zelf nog niet verder gekeken dan Ikea smastad/platsa, iemand hier ervaring mee, wat vond je wel/ niet handig?

1 like

Wij hebben een hele platsa kastenwand staan, 2x 120 op elkaar. Vind t ideaal.

Maar gebruiken nu voornamelijk nog de commode eerlijk gezegd. Wij hebben een grote commode met 3 grote laden en een deurtje met roede erachter

Volgens mij werken een paar forummers in de kinderopvang? Ik ben benieuwd, mijn baby gaat sinds een tijdje naar de kinderopvang en dan houden ze in de app wel een dagboek bij maar het ritme is echt heel anders! Ook slaapt baby gewoon terwijl ie thuis altijd even hulp nodig heeft om in slaap te komen. Vandaag was baby helemaal schor toen we thuis kwamen en is er in totaal in 6 uur maar 200cc gedronken terwijl dat thuis zeker tussen de 300-400cc zou zijn. Zijn kindjes vaak op de opvang heel anders dan thuis? En is het beleid dat ze kinderen laten huilen als die moeten slapen of verschilt dat heel erg per opvang?

Misschien ben ik nog een beetje beschermend naar mijn baby, zou heel graag meespieken op zo’n dagje :stuck_out_tongue: Ook gewoon om te kijken hoe het is met allemaal andere kinderen en onbekende pmers

1 like

Ik ben één van die forummers, op mijn werk zou dit niet de gang van zaken zijn. Er wordt door ouders gecommuniceerd wat het ritme ongeveer is, zowel qua slapen als qua drinken, en dat wordt door ons gewoon aangehouden. Als er minder of anders gedronken of geslapen wordt dan de baby normaal doet wordt dat erbij gezet in het dagboek, en vaak ook nog benoemd en besproken tijdens de overdracht bij het ophalen. Of als blijkt dat het kindje niet lekker in zijn vel zit, of niet wil slapen, proberen we daar, eventueel in telefonisch overleg met ouders, iets anders in te doen (dus bij niet willen slapen weer uit bed halen, en een half uurtje later nog eens proberen, of bij een korter slaapje het volgende slaapje iets eerder beginnen). Wat ik wel herken is dat kindjes soms dingen heel anders doen op de opvang dan thuis, dus bijvoorbeeld heel gemakkelijk in slaap vallen terwijl dat thuis moeilijker is, of echt nog 3 slaapjes nodig hebben terwijl ze thuis met 2 af kunnen. Wellicht omdat er op de opvang meer prikkels en drukte is.
Ik vind het iig heel normaal als een ouder verbaasd is en navraag doet wanneer er een ander ritme is aangehouden dan de baby normaal heeft, dus zou hier ook zeker iets over aangeven.
Ik weet niet hoe lang je baby al naar de opvang gaat, maar wat je beschrijft lijkt me zeker de moeite waard om eens over in gesprek te gaan. Het is wel je kindje en de zorg daarvoor waar het om gaat dus ik vind het superlogisch dat je daar kritisch op bent, ik bedenk mezelf ook iedere werkdag dat ouders wel het meest waardevolle en belangrijke in hun leven iedere dag bij ons achterlaten en dat we ons daar als pm’ers altijd bewust van moeten blijven.

18 likes

Ah wat een lieve reactie, dank je wel. Onze baby heeft niet echt een heel strak ritme (dat hebben we ook wel gezegd bij de intake en later ook nog een paar keer) maar je herkent wel vermoeidheid enzo, dus denk dan van ja die pmers zijn ook professionals dus die herkennen het wel. Mijn man denkt dat ze bij één flesje ipv 150cc maar 50cc hebben ingevuld, dat ze een 1 zijn vergeten zeg maar, we hebben wel duidelijk gezegd dat de flessen 150cc zijn. Ik hoop dat dat zo is… Ze zeiden wel dat ze het een hele leuke makkelijke baby vinden en dat ie ook wel van zich laat horen dus dat klonk gelukkig wel alsof ze goed op hem gelet hadden! thanks, ik ga gewoon even peilen hoe het ging met deze dingen.

2 likes

Hm ja ik weet niet hoe het daar zit met vaste krachten of wisselingen, maar misschien niet teveel er vanuit gaan dat ze zijn slaap- of hongersignalen wel zien of op tijd zien? Zeker omdat er ook nog andere kindjes zijn die aandacht vragen. Misschien wat meer info geven over hoe zijn signalen eruit zien, of vragen of ze een standaard wakkertijd willen aanhouden? Mocht er dan een keer een wissel in personeel zijn is er wat meer duidelijkheid over wat hij nodig heeft. Maar dat is misschien ook een goeie om te bespreken of vragen, of ze nog info vanuit jullie nodig hebben of dat er nog dingen ontbreken of onduidelijk zijn.

2 likes

Ik heb nav een tip van hier mij aangemeld als hulpsint via Delievesint. Ik ben toegewezen aan een gezin waarvan twee van de drie kinderen aangeven hobby’s/interesse te hebben in gamen en stitch spulletjes. Weet iemand wat ze bedoelen met stitch? Ik dacht aan Lilo en Stitch, maar straks zit ik helemaal fout :grimacing: en qua gaming ook lastig. Je weet helemaal niet of ze een PlayStation of oid hebben :sweat_smile:

4 likes

Je kan ook berichten sturen, toch? Zag ik net op mijn profiel toen ik mijn gezin checkte.

1 like