Nee! Ik kan niks zien. Zaten die blaasjes bij je zoontje ook op de tong?
Omg ik pray voor je dat dat niet zo is. Bij mn zoontje begon dat niet in de mond trouwens. Maar hij had het vorig jaar erg en dat was erger dan de waterpokken bij mn dochter. Moest @Karl_Lagerfeld zijn
Omg nooo heb nog een beetje hoop dat het misschien komt van een lolly (echt why) die ze gehad heeft bij m’n ouders. Dat haar tong daar wat schraal van is
Heeft iemand hier de maxicosi lara2 buggy in gebruik toevallig? Wij willen een buggy kopen, maar vinden de Joolz Aer (te) duur dus ben op zoek naar een alternatief. Willen gericht naar de babywinkel dus hoor graag ervaringen! Andere aanraders tot €300 hoor ik ook graag!
Wij zijn heel tevreden met de Easywalker Jacky
Sorry voor de late reactie maar ik kwam hierop met de zoekfunctie. Wij willen een lang weekend weg volgende maand en vrienden van ons kwamen met Marveld Recreatie. Is het een beetje schoon daar? Ben je ook tevreden over de bungalows en hygiëne van de faciliteiten?
Ja ik vind van wel! Zijn er nu 5 jaar op rij geweest en heb het altijd als netjes ervaren. Alle leefruimten zijn altijd goed schoon bij binnenkomst. En ook nooit van die vervelende gebreken, heb nog nooit een kapot kastje of niet werkend onderdelen gehad. Ik kan niet oordelen over de restaurants, wij eten altijd bij de huisjes. Zwembad is ook netjes en geweldig voor kids.
Wij houden thuis voor onze baby van 11 maanden meestal 2-3 aan qua wakkertijd (dus 2 uur wakker voor het eerste dutje, 3 uur wakker voor het tweede dutje) en merk dat ze op onze opvang andere slaaptijden aanhouden en meer letten op signalen dan de klok. Dus ze is vaak 3,5 uur wakker geweest voor haar eerste dutje. Ik vind dat zelf wat lang maar ben er natuurlijk niet bij. Hoe doe jij dat bij die leeftijd? Ben ik nieuwsgierig naar, haha!
Ben even benieuwd naar ervaringen van toen de 2e of 3e geboren werd en hoe jullie de introductie van baby met grote broer/zus hebben gedaan en ook even benieuwd hoe de eerste paar weken gingen qua wennen? En ook opzoek naar tips en tricks (andere tips dan de bekende cadeautje vanuit de baby voor de oudste).
Misschien ook handig als je erbij vermeld welke leeftijd je oudste al had.
De oudste 2 waren 6 en bijna 5 toen de jongste geboren werd. Ze vonden het heel leuk en het ging eigenlijk gewoon goed met ze. Van ons mochten ze overal bij helpen: badderen, kleding uitzoeken, sokjes aan doen, de kinderwagen duwen etc. Maar als ze niet wilden hoefde het niet. Ik vond aandacht verdelen wel echt heel lastig. Zodra de baby sliep probeerde ik meteen even een spelletje te doen met ze, en ik probeerde ze om en om naar bed te brengen in de avond. Maar met een clusterende baby rond dat tijdstip en ook gewoon wel eens ff een moment voor jezelf willen hebben als de baby sliep, pfff… het word wel vanzelf makkelijker als de baby wat ouder word. Met zo’n newborn vond ik eigenlijk niks makkelijk
Bij de 2e was de oudste 15 maanden. Die werd gewoon wakker en had een broertje en ging daarna wat anders doen
Dit werd veel te lang haha
baby 2, oudste 1.5jr
Onze oudste was 1.5 toen de jongste geboren werd. Hij werd wakker toen net medisch achter de rug was (placenta geboren, ik was “veeg schoon haha” - dus niet veel bloed meer, en gecheckt etc). Toen hebben we hem, omdat hij wakker werd, naar beneden gehaald. Met z’n drietjes haar de eerste kleertjes aangedaan en toen wilde hij graag bij mij liggen. Dat mocht natuurlijk. Lag heerlijk te knuffelen met een knijp fruit zakjd. Hij zei amper een woord haha.
Toen iedereen uit huis was en we boven op t grote bed waren had hij praatjes.
Zusje geboren, oortjes kijken, teentjes en handjes etc. Hij sliep toen nog bij ons in zo’n ledikant co en zij in de gewone co sleeper en zo zijn we de nacht gegaan. We hebben dat soort dingen (speen, slaapplek, plek aan tafel) allemaal bewust zo gelaten. Hij hoefde geen ruimte voor haar te maken zegmaar.
Hij had die week een kraammand met elke dag een klein cadeautje (4-5€ ofzo). En vond het leuk dat er mensen op bezoek kwamen. Echt helpen had hij niet veel interesse in. Wel in knuffelen met zusje, samen op bed liggen, speelgoed geven en het badje vond ie wel tof
baby 3, 3.5&5
Nu zijn ze voor nmr3 3.5 en (wss net) 5. Die van 5 leest nu elke avond de buik baby voor, zit in gr 3 en vindt dat heel leuk. Zeker als broertje schopt haha. Ze kijken beide ook heel graag in de app hoe groot (qua eten) de baby is.
Ze willen nu beide graag helpen (maar niet met luiers haha) en zijn er heel bewust van. Ik vermoed dat de jongste jaloers gaat zijn op de aandacht die de baby krijgt (zij is heel aanhankelijk laatste maanden). Dus vooral wel tijd maken om met de oudste 2 ook te knuffelen en te spelen.
Ze hebben samen wat kleertjes en dé knuffel voor de baby uitgezocht. En als ze hard spelen zegt de oudste: ooh we moeten wel oefenen wat stiller te spelen hoor
Ook nu blijven hun plekjes hetzelfde. Ze mogen nogsteeds erbij in het grote bed etc. En wat ze willen helpen mag straks, wat ze niet willen hoeft niet.
We kiezen er ook bewust voor om als ouders de zorg voor hen te doen, en niet de kraamzorg daarin te laten ondersteunen, ook al kan dat wel. Maar denk dat het goed voor ze is dat een van ons gewoon hun broodje smeren etc. (En dat zal per kind verschillen!)
En in beide gevallen was / is mn man dus wel 3wkn thuis en daarna nog een periode 2 dagen per week thuis. Dan heb je iets meer ruimte om aandacht te verdelen dan wanneer je partner direct weer zou moeten werken bijv.
Ja zoals ik al schreef houden wij eigenlijk gewoon het ritme aan zoals ouders dat doorgeven, ik geloof dat de meeste baby’s van rond de 11 maanden vaak 3 keer slapen, dan gaan ze er rond 9:30/10:00 in, rond 12:30 en rond 15:30 nog een keer, dus indd 3 uur wakker tijd. Maar omdat het qua leeftijden en dus qua slapen en eten nogal wisselt op de groep (kinderen tussen 3 maanden en 2 jaar oud) en er ook collegas met pauze gaan rond het middaguur kan het soms wel eens een half uurtje afwijken. Maar je kunt altijd aangeven daar of ze willen opletten dat je kind er gewoon na max 3 uur in gaat toch? En misschien ook goed om te vragen wat ze noteren in het dagboek, het tijdstip dat ze in bed gaat of het tijdstip dat je baby daadwerkelijk in slaap gevallen is, kan ook nog schelen.
Oja daar zeg je zo wat! Zal ik ook eens vragen, haha!
Thuis slaapt mevrouw meestal 2,5 uur ‘s middags dus een derde dutje was er volgens mij al best snel af, met een maand of 9 ofzo
Oudste was 2 jaar en 9 maanden toen de jongste werd geboren. Ik lag in bed met m’n vriend en baby tussen ons in. Ze kwam naar boven met opa en oma. We hadden bewust de baby niet vast, had gelezen dat dat niet handig was. Haar ritme bleef doorgaan: dus 2 keer per week opvang en 1 keer per week opa en oma. Ze mocht helpen met badje en keek mee als de luier verschoonde. Ze had ook een pop waar mee ze alles een beetje na speels dus die ging ze ook borstvoeden enz, heel grappig vond ik dat.
Ze was ‘s nachts wel erg aan het spoken. We denken dat het er toen allemaal uit kwam, soort verwerking of toch aandacht vragen ofzo. We zijn toen met haar middagdutje gestopt. Wel echt een klote timing maar ze sliep daardoor s nachts weer beter.
oudste 2,5 jaar
Het kwam de dag van thuiskomst zo uit dat mijn man hem van de opvang heeft kunnen halen. Toen zijn ze bij thuiskomst direct naar boven gegaan, waar ik en de baby op bed zaten. Ook de kraamverzorgster was nog aanwezig. Hij was blij om mij te zien, vond het heel leuk om de baby te zien “is dat mijn zusje?” en heeft mij geknuffeld en zijn zusje een kusje gegeven. En daarna is hij eigenlijk direct weer zijn gang gegaan. Verder zijn we eigenlijk doorgegaan zoals altijd, maar mijn man nam alles met de oudste op zich in de eerste week. ‘s Ochtends kwam hij altijd even bij ons op bed zitten met de baby. En wanneer hij naar ons toe wilde dan mocht dat. Ook was hij dol op de kraamverzorgster en die heeft hem ook heel fijn mee laten helpen wanneer hij dat ook wilde. We hebben het dus vooral op de loop gelaten en hadden eigenlijk geen plan. Hebben hem ook niet vanuit ons of de baby een cadeau gegeven. Opa en oma’s hadden wel steeds wat kleins voor hem mee toen ze langskwamen.
Hij heeft overigens in de kraamweek wel één keer random gespuugd ‘s nachts zonder aanleiding en we denken wel dat dat achteraf wat met spanning te maken heeft gehad. Maar dat hebben we nooit aan hem gemerkt. Is daarna ook niet meer gebeurd.
Mijn dochter was 1 jaar en 9 maanden en leek zich weinig bewust dat wij er niet waren thuis, zij was in ons huis met oma en opa. We kwamen pas drie dagen later thuis, mijn man is tussendoor wel thuis geweest.
Toen was thuiskwamen lag de baby in de box en mijn man had onze oudste vast om te gaan kijken. Vond ze wel interessant, sttt baby slaapt zei ze, haha.
Die nacht werd ze veel huilend wakker terwijl ze zei: baby huilen. Maar de nachten en dagen erna ging alles prima. Oudste gaat normaal 3 dagen naar de opvang, maar in die tijd ook weleens een dagje extra.
Hier toevallig 10 dagen geleden de tweede geboren Onze oudste is 6 en wordt over een maand 7. Eerste ontmoeting was in het zh, baby lag in het bedje. Ik had geen cadeautje voor grote zus namens de baby maar denk dat ik dat wel gedaan zou hebben als ze jonger was.
Ze helpt mee waar kan, geeft kusjes en knuffels maar doet gelukkig ook gewoon haar eigen ding en vertoont (tot nu toe) geen jaloers gedrag.
Ik had als tip van de verloskundige gekregen om het ook tastbaar/duidelijk voor haar te maken. Dus bijvoorbeeld als mama op de bank in pyjama/chillkleding zit, betekent het dat mama het nog rustig aan moet doen. Hier kun je natuurlijk je eigen draai aan geven.
Ik vond het zelf ongeveer de heftigste tijd uit mijn leven.
Oudste werd 2 weken na de geboorte van zijn zusje 2 jaar.
De introductie was heel leuk en fijn. Hij had geslapen en werd wakker en toen kwam hij bij ons op de kamer naar zijn kleine zusje kijken.
Die week is ie ook gaan logeren zodat wij even ook samen met de baby waren. Ook de opvang ging voor hem gewoon door. Hij was al gelijk heel lief voor zijn zusje alleen was ik natuurlijk de eerste week in de slaapkamer en heel soms beneden. Kon hem nog niet goed tillen ivm bekken. Dus mijn man deed alles met hem overdag en ik deed ook wel kleine dingen zoals boekjes lezen etc. Maar in deze leeftijd ging hij echt van meltdown naar meltdown en dat icm alle veranderingen was vrij intens. Mijn kraamtranen waren ook echt allemaal over hem en niet de baby.
Toen ik weer meer beneden was en ook goed 1 op 1 met hem puzzeltjes kon maken etc werd het wel wat beter. Die eerste twee weken waren heel zwaar omdat ik dan ook steeds de baby moest laten drinken en zij dronk niet goed en viel steeds meer af waardoor dat ook veel stress gaf.
Maar na een tijdje vonden we allemaal onze draai en is het prima!
Best een beetje shit om te lezen misschien, maar het is wel hoe het hier was. Moet ook zeggen dat wij niet echt een goed vangnet hebben. Dus los van dat ene logeerpartijtje was er niemand in onze omgeving die de peuter even op sleeptouw nam. Als je dat wel hebt, maak er dan gebruik van. Als we alleen waren met de baby thuis was het zooooo makkelijk en dachten we echt: waar waren we bij de eerste druk mee?
Ja ik vind dit heel herkenbaar @Ishq. Onze dochter was ruim 2,5 jaar toen haar broertje geboren werd en ze heeft er heel veel moeite mee gehad (nu nog soms). Daarom vond ik de kraamtijd ook heel erg heftig en weet ik heel zeker dat ik niet nog een kindje wil. Ik denk wel dat het ook afhankelijk is van het karakter van je kindje: onze dochter is altijd al heel teruggetrokken geweest en wat meer verlegen. Ze vond het helemaal niks al die mensen over de vloer. En ik herinner me ook meerdere keren dat ik moest rusten van de kraamzorg of boven moest voeden en dat mijn dochter dan krijsend om mama onder de arm van mijn man de kamer uit gedragen moest worden. Gelukkig voelde ik me goed waardoor ik ook wel dagelijks beneden was en ik heb haar zelfs dezelfde avond voorgelezen en op bed gelegd maar dat ging ook niet goed omdat ze heel erg gewend was om vaak bij ons te slapen. Kortom: veel tranen en zorgen. Maar uiteraard is het naar verloop van tijd, toen de rust meer terugkeerde, stukken beter geworden.
Ik heb nu al 3 mensen gecontacteerd die ik ooit had onthouden voor het ontwerpen van een geboortekaartje, maar allen zijn ze gestopt / nu te druk / nemen geen nieuwe opdrachten meer aan. Ik heb ook zelf al geprobeerd via een site maar kwam niet in de buurt van een leuk resultaat.
Hebben jullie nog tips voor sites / illustrators /…
Via instagram zoek ik op een aantal hashtags maar kom steeds bij dezelfde uit. Het mag ook zeker iemand onbekender zijn die het “maar voor er bij” doet.