Tips, ervaringen & aanraders #9

Oh heel graag dankjewel!

Heeft iemand een tip voor een voorleesboek met leuke (kort)verhalen voor het slapengaan? Voor een 3 jarige? Wij lezen nu meestal twee boekjes voor ze gaat slapen maar aangezien we ook nog bij haar blijven zitten tot ze daadwerkelijk slaapt wil ik het ritueel wat inkorten. Dus ik dacht dat het misschien leuk zou zijn om één (prenten)boekje samen te lezen en dan een verhaaltje uit het andere boek terwijl ze al probeert in slaap te vallen.
Het liefst een boek zonder afbeeldingen (want dan wil ze meekijken) en met lieve, leuke, vrolijke verhaaltjes. Ze vindt dingen al snel spannend en gaat dan 100 vragen stellen of valt ons er 's nachts mee lastig haha.

5 likes

Ik lees sinds kort de boekjes van de kinderen van de grote Beer voor. Je hebt er veel verschillende boekjes van, niet allemaal geschreven door Carry Slee maar ook door Vivian den Hollander.

Wij lezen dan per hoofdstuk of zeggen van oke we lezen 4 bladzijdes. Je hebt veel van die boekjes bij de kringloop.

5 likes

Weet je toevallig van welke jaargang het is?

Weet niet of deze jullie straatje past, maar deze is er voor verschillende leeftijden en zijn verhalen van verschillende bekende schrijvers. Hier wordt de versie voor 4 jarige al een halfjaar lang bijna iedere avond gelezen. Is een mix tussen kortere en wat langere verhalen.

3 likes

Volgens mij 2019. Maar weet het niet zeker. Het lag bij de zwemles dus kan het zaterdag pas weer checken.

Mijn dochter was ook dysmatuur en eet ook slecht. Vooral avondeten is vaak minimaal, gisteravond at ze echt heel goed en dat waren 10-15 happen, dus eigenlijk nog heel weinig. Ze is nu 2 jaar en 3 maanden en weegt 11 kilo, afgelopen jaar is er een kilo bijgekomen.

Ze eet wel redelijk brood en fruit of een cracker eet ze ook goed, dus ik probeer daar maar mee te compenseren, zodat ze wat binnen krijgt.

Ik heb me er echt heel erg druk om gemaakt, maar ze is zo energiek en ontwikkelt zich goed, dus ik heb het inmiddels losgelaten. CB bevestigde inderdaad dat zolang ze zo blijft ontwikkelen en niet vaak ziek/vermoeid is het prima is.

4 likes

Mijn baby is net een jaar (en dus eigenlijk geen baby meer, OMG) en mijn man is al een paar weken van mening dat we de melkvoeding in de nacht moeten gaan afbouwen want “hij wil gewoon graag melk maar wat hij nodig heeft is dat hij door leert slapen”. We verdelen de nacht, dus dat betekent dat mijn man in zijn timeslot probeert alleen te troosten en niet te voeden, maar dat leidt meestal tot een half uur steeds bozer gehuil van de baby en gemopper van mijn man, waardoor ik ook wakker lig en uiteindelijk wordt er meestal toch een flesje gemaakt. Mijn man vindt geloof ik dat de baby hem op die tijden probeert te manipuleren (vannacht zei hij zelfs “dit is toch gewoon chantage!”). Ik ben het hier niet mee eens maar mijn man is erg gefocust op de ontwikkeling van de baby en vindt mij nogal eens te behoudend. Met wat voor argumenten kan ik hem om de oren slaan? Ik weet dat heel veel dreumesen ‘s nachts nog drinken en dat hoor ik ook van vriendinnen (afbouwen vraagt gewoon geduld en kinderen volgen niet allemaal hetzelfde tijdpad) en daarnaast vind ik dit “afleren” ook rieken naar “laten huilen” ook al is dat niet wat er gebeurt, het is wel een beetje dezelfde logica. Ik vind mijn baby hier echt nog te klein voor, hij huilt niet om ons te pesten en daarnaast: na een voeding kunnen we allemaal gewoon weer doorslapen

4 likes

Ik lees dit als: kind wil graag melk maar ik wil doorslapen. Er is nu eenmaal geen vast patroon voor kinderen. De één slaapt met 6 weken al door en de ander na 2 jaar nog steeds niet. Ik ben 27 en slaap nooit een hele nacht door. Hetzelfde voor de melk. Het ene kindje heeft daar langer behoefte aan dan de ander. Misschien kun je een ander voorbeeld geven? Stel je man is ziek. Werkt voor hem dan precies hetzelfde als waar jij behoefte aan zou hebben? Waarschijnlijk niet. Want elk mens is anders meg andere behoeftes.

6 likes

Daar ben ik niet mee eens. Je kunt ook flesje in de nacht afleren door bv voor het slapen gaan een wat meer voedende flesje te geven, bv met pap. Het is mogelijk dat je kind dan niet wakker wordt in de nacht en ook niet huilt. Ik weet niet of jullie dat al proberen of jullie dat willen proberen? Als ik het zo lees heeft je baby gewoon honger in de nacht.dat manipulatie zou wel meevallen als die meteen na drinken in slaap valt
 zou toch kijken naar samen een oplossing ipv dat 1 z’n gelijk probeert te halen.

2 likes

:roll_eyes:
M’n dochter had er behoefte aan tot bijna 2. Toen vanzelf gestopt. Mn zoontje veel eerder vanzelf gestopt (voor zn eerste jaar). Die behoefte kan verschillen. Net 1 is nog jong. Flesje is trouwens niet alleen voor honger mi, maar ook een soort genegenheid. Ik was bij m’n dochter ook echt blij als het alleen een flesje was en weer verder slapen (was echt een slechte slaper).

4 likes

Maar hij probeert al wat anders en dat werkt niet?
Baby’s manipuleren niet, die geven aan wat ze nodig hebben.

3 likes

Over het niet eten:

Ons kindje was officieel niet dysmatuur, maar had wel een lager geboortegewicht dan gemiddeld. Eerste 6/7 maanden groeide ze goed, maar sinds ze vaste voeding krijgt wordt het steeds minder. Ze loopt nu bij de kinderarts en dietist. We hebben extra calorische voeding gekregen in de vorm van poeder en nutridrank Dat laatste wil ze absoluut niet en krijg ik ook echt niet naar binnen bij haar. Ze kampt met luchtweginfecties en staat nu gelukkig op de wachtlijst en reservelijst voor buisjes (wachttijd van 10 tot 12 weken😭). We zijn begonnen met rapley en de eerste periode was dat echt een succes, maar door het vele spugen en ziek zijn kreeg ze daar een aversie tegen. Dus nu eet ze voornamelijk knijpfruit, yoghurt, brood, soepstengels, banaan en rood fruit.

1 like

Deze heb ik laatst bij de bieb geleend (de 4 jaar versie). Echt een aanrader!

2 likes

Tja, als dat kind nou weer lekker in slaap valt na een flesje? Dan zou ik zorgen dat ik zo’n flesje makkelijk kan pakken en opwarmen, geven en terug naar bed. Daar wordt iedereen toch het gelukkigst van?
Baby’s zijn geen strategen. Die snappen alleen ‘nu’. Enigzins. In de zin van ik heb het nu koud, honger, behoefte aan contact, natte luier, dat is het ongeveer.
Juist als je de ontwikkeling zo belangwekkend vindt zou je dit toch moeten weten?

7 likes

Ja, het lastige is alleen dat Geranium ook wakker ligt van zijn probeerselen. Dat lijkt me wel vervelend als je de nachten bewust wisselt.
Maar misschien goede oordoppen in en laat hem maar proberen of de baby slaapt zonder eten :tipping_hand_woman:
Is hij waarschijnlijk na een nacht uren troosten en wiegen in de kou zijn boxershort op blote voeten wel van genezen. In ieder geval dat een van de redenen voor mij om altijd te kiezen voor de minste weerstand, naast het feit dat baby om wat voor reden gewoon behoefte heeft aan eten.

2 likes

Wij hadden een tijdje ook dat mijn zoon wakker werd rond 3 uur snachts en dan echt een klein flesje dronk (120ml), daarna viel hij weer in slaap. Maar op een gegeven moment waren wij dat ook wel zat, was toen ook rond de 13/14 maanden.

Op een gegeven moment zijn we dat nachtflesje gaan afbouwen naar steeds minder want wij betwijfelden ook of hij nou echt honger had of gewoon gewenning. Op een gegeven moment gaven we zo weinig en waterig dat hij ook niet meer wakker werd snachts, ter compensatie hebben we toen iets meer melk en extra schepje pap in de avond gedaan (laatste flesje voordat hij ging slapen). Dus dat zou je kunnen proberen. Bij ons heeft het wel gewerkt in ieder geval.

1 like

Ik wilde met m’n zoon naar de paw patrol maar zag nu dat de film deze keer advies 6+ heeft
 iemand al geweest?! En zo ja, is hij echt spannender dan normaal en niet geschikt voor een 4 jarige die normaal helemaal gek is op paw patrol?

1 like

Met 3 en bijna 5, en was prima!
@Suikerklontje heeft ergens een uitgebreide review (mét spoiler! :sunglasses:) geplaatst op t forum!

4 likes

@Oneinamelon aah top!! Thanks voor de reacties. Dan gaan we er zo heen!

2 likes