Tips, ervaringen & aanraders #9

Geen kinderopvang vraag maar wel een jeukende vraag (haaahaaaa). Heeft iemand dé tip voor jeukende borsten en dan vooral voor jeukende tepels?

Tepelzalf (lanoline) smeren en geduld hebben. Je kunt er niet echt wat tegen doen, alles is zich aan het voorbereiden (je bent nog zwanger toch?)

3 likes

Jaa ik ben inderdaad nog zwanger. Ruim 23 weken nu. Merk dat ik s’ochtends wakker wordt met “korstjes” wat opgedroogd melk schijnt te zijn. De jeuk is echt intens haha. Ik zou tepelzalf halen! Vaseline lijkt niks te doen tot nu toe helaas dus hopelijk de tepelzalf wel

1 like

Wij betalen netto 1200€ voor de opvang (3x kdv en 3x BSO). Dat is weliswaar niet mijn gehele salaris, maar wel een overgroot deel ervan. Toen ze beide nog 3 dagen kdv hadden was het nogiets hoger en dus nog meer.
Als ik stop met werken of minder zou gaan werken, kunnen we op zich nog rondkomen, maar als mijn man dat zou doen niet. Simpelweg omdat hij gewoon heel veel meer verdiend (andere sector ook gewoon). Dus in die zin voelt het als “mijn salaris”, want ik kan stoppen en hij niet (Financieel). Als ik stop gaan we er best weinig op achteruit.
Daarbij maakt hij grotere springen in z’n salaris. Dus door zijn stijging wordt onze netto kdv kosten hoger (want minder toeslag), terwijl mijn inkomen nagenoeg gelijk blijft.
Als je partner heel veel meer verdiend (laten we zeggen 1300 tegenover eh 9500€ per maand ofzo) kan t best dat door dat hoge salaris van partner je zo weinig toeslag krijgt, dat je dus idd meer naar de opvang brengt dan dat ene salaris waard is.

Maar goed, ik zie m’n werken nu ook als een investering voor later. Als ze wel naar school gaan allemaal, maar ook als vangnet voor als mijn man wel iets zou overkomen of voor m’n pensioen etc.
Naast dat ik m’n werk gewoon heeeuul leuk vindt haha :disguised_face:

7 likes

Ik wil mijn kind laten wennen aan een dekbed/deken maar het is nog niet echt een succes. Ze ligt best veel met haar benen in de lucht als ze in slaap ‘gaat’ vallen en die deken trapt ze dan af natuurlijk. Gaat dat uiteindelijk vanzelf? Want voelt nu alsof ze tot haar 18e in een slaapzak moet ofzo

3 likes

Heel benieuwd naar jullie ervaringen/tips. Mijn zoontje is anderhalf en eet qua avondeten niets anders dan potjes. Probeer hem met ons mee te laten eten maar dit zonder succes. Het eten van vlees gaat steeds beter en soms met geluk pasta met saus ook, maar verder gaat er geen hap in. Ook niet als ik het zelf pureer niet (terwijl potjes er zonder moeite in gaan). Ik laat het hem iedere avond gewoon proberen en ga er vanuit dat het vanzelf beter wordt, maar wellicht heeft iemand een gouden tip?

1 like

Ik ben begonnen met een heel dunne slaapzak en dekbed tegelijkertijd, want hier was er ook veel geschop in het begin en dan wakker worden van de kou snachts.
En met naar bed brengen niet instoppen maar zelf de deken laten pakken zodat dat een bekend gevoel wordt. (Daarna natuurlijk wel lekker instoppen) Ook als hij in de nacht wakker werd van de kou zei ik dat hij zelf zn deken moest pakken om het lekker warm te krijgen. Hier hielp ik dan natuurlijk wel een beetje bij mee want het kind was slaapdronken, maar dat heeft denk ik wel geholpen.
Die periode van slaapzak+dekbed was uiteindelijk maar heel kort en het zelf snachts zn dekbed weer pakken ging idd na een tijdje vanzelf.

2 likes

Oh hier is het juist andersom, er gaat geen potje in hier… (ook soms lastig want lijkt me ideaal bij haast). Wat ik wel eens probeer als ik weinig tijd heb is kale couscous, pasta of rijst en dan een potje als ‘saus/groente’ erbij. Misschien kun je zoiets doen? Of een potje combineren met wat gekookte aardappels die je er half doorheen roert, half ernaast?

3 likes

Hé dat is een goede tip, nooit over na gedacht. Misschien wat groenten doorheen prakken en kijken wat hij doet. Proberen waard!

1 like

Ik doe hem een dikke pyjama aan en voor ik naar bed ga stop ik hem nog even in.

3 likes

Bedankt voor de uitleg! Onze salarissen liggen zo dicht bij elkaar dat ik me dit gat en deze hoogte oprecht niet voor kon stellen.
Ook @anon50301661 ik snap 'm nu.

1 like

Onze ouste heeft tot zeker 2.5 in een slaapzak gelegen. Pas toen ze naar haar peuterbed ging is ze cold turkey naar een dekbed overgegaan. Dus als het nu niet ‘lukt’ hoeft dat echt niets te betekenen.

Hoe slaapt ze op de opvang? Want bij de jongste kwam ik er toevallig achter dat ze daar al (lang) niet meer met een slaapzak slaapt. Terwijl ze thuis aan dat ding verknocht is.

1 like

Hier ook pas ‘laat’ over. Hij is bijna 3 en slaapt sinds paar weken onder een dekbed. Ben dit ook enkel gaan doen omdat hij uit z’n slaapzakken groeit en je geen grotere kan vinden. Ging hier eigenlijk redelijk vanzelf en hij vond het idee van een dekbedje ook leuk.
@Karl_Lagerfeld ik weet niet hoe groot ze is, maar als ze nog in een slaapzakje past, zou je dat ook nog gewoon tijdje kunnen doen.

Niet helemaal relevant in dit gesprek (en niet meer nodig voor jou), maar misschien help ik er iemand mee die meeleest: je hebt een kids slaapzak van Puckababy van 130 cm lang. Die is vanaf 2,5 jaar.

Ah goede tip! Heb ook niet heel hard gezocht, maar dit had nog gekund inderdaad.

1 like

Slaapt ze nog in een ledikant? Wij hebben pas een deken gedaan toen ze van ledikant over ging naar peuterbed. Toen was ze 2,5 zoiets en dat was wel even wennen, ook het bed, maar ook niet langer dan een week.

Dit had mijn oudste ook! Ik ben toen bijna cold turkey gestopt met potjes. Hij was toen een jaar volgens mij. Ik gaf hem daarna eten op een kiesbord: losse pasta, stukje vlees, groenten en geraspte kaas bijvoorbeeld. Altijd aanblijven bieden, niet dwingen. Focus lag op gezelligheid aan tafel. En altijd yoghurt na (dat ging erin als koek, en zorgde ervoor dat hij nooit met honger naar bed ging). Hij is nu 2,5 en eet bijna alles.

2 likes

Wat fijn dat het eten nu zo goed gaat. Ook dit is het proberen waard, zou zo fijn zijn als hij een beetje gaat mee eten. Dank voor de tip!

1 like

Je kunt je via delievesint.nl weer aanmelden om hulpsinterklaas te spelen! Volgens mij waren er vorig jaar ook veel forummers die meededen. Aanmelden kan tot 16 oktober.

10 likes

Nu het toch over dekbedden gaat… wij willen binnenkort ook hiermee beginnen. Hij is bijna 2,5 nu.

Hebben jullie dan een 4 seizoenen dekbed?

En toevallig anderen hier die ook een Sebra bedje hebben?
Las ergens dat je prima al een peuterbed formaat dekbed kan gebruiken in het niet uitgeschoven bedje.
Ervaringen hiermee?

Handig jouw tips @turbs, ga ik onthouden!

2 likes