Tips, ervaringen & aanraders

Overdag slaapt ze nog in de box in de woonkamer. Daar hebben we de kinderwagen bak in staan, voor iets meer geborgenheid. En snachts nog bij ons op de kamer in een wiegje.
Ik wil haar graag overdag en snachts naar haar eigen kamer doen, maar vind het ook zielig ofzo, slaat nergens op. Zullen de hormonen wel zijn, want had nooit gedacht dat ik dit op deze manier zou doen. Maar het is ook wel makkelijk zo en ze slaapt overal wel. 4 weken is ze nu. Dus misschien nu wel echt tijd om te gaan oefenen.
Box en wiegje hebben we trouwens geleend.

1 like

Wij hebben de ronde box van Kidsriver, die is niet mega groot en neemt dus niet gek veel ruimte in. Bovendien is hij gemakkelijk te verplaatsen (wieltjes). Verder hadden wij een babynestje waar hij de eerste weken in sliep en ging hij met 5 weken naar zijn eigen kamer waar we een ledikant hebben staan.

Aangezien ik onwijs licht slaap was het bij ons vanaf begin af aan wel de bedoeling dat hij relatief snel op zijn eigen kamer zou slapen en dus wilde ik geen wieg aanschaffen. Mocht ik er opeens toch moeite mee gehad hebben of dat het niet goed zou gaan, dan kon ik die wieg relatief snel kopen of zijn ledikant verplaatsen was mijn gedachtegang.

1 like

Hier kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten!

Wij hadden van te voren bedacht dat ze bij ons op de kamer zou komen, in een co-sleeper. Lekker handig met borstvoeding, begreep ik van vriendinnen, en goed voor de bonding vertelde de verloskundige. In haar eigen kamertje daarom een ledikantje en beneden een box, maar die was vooral bedacht om in te spelen.
Leuk, alles wat je dus van tevoren bedenkt en hoe het dan later als ze er eenmaal is, allemaal anders gaat:-) Ons meisje maakte zoveel geluidjes snachts, dat ze de tweede nacht al verhuisde naar haar eigen slaapkamertje. Ook het handige voed idee van de co-sleeper ging niet op; het voeden ging zo moeizaam dat ik lang niet zo romantisch met haar aan de borst snachts lag te voeden, maar allerlei kussens nodig had en in een grote stoel zat i.p.v. in bed.
Spelen in de box werd slapen in de box en ook bleek ineens de reiswieg vd kinderwagen een favoriete slaapplek.
Lang verhaal maar moraal: doe wat nu goed voelt en straks merk je vanzelf wat jij en jullie hummeltje fijn vinden. Koop niet teveel nieuw want wie weet gaat alles anders dan je vooraf bedenkt:-)!

8 likes

Hier ben ik dus bang voor. Ik wil haar graag naast me in een co sleeper (die we waarschijnlijk gaan huren). Maar straks vind ik het echt mega irritant en dan heeft mijn man gelijk :sweat_smile:


Hoe pak je in hemelsnaam je ‘vluchttas’ in? Al die spullen heb ik toch nog gewoon nodig de komende weken :woman_facepalming:

1 like

Haha ja die vluchttas hè…
ik heb er alvast 2 setjes kleding voor de baby, schone kleding voor mezelf en alvast wat grote onderbroeken voor mij in gegooid + m’n tens apparaat. En er dan een briefje naast gelegd met wat er last minute nog ingepakt moet worden (tandenborstel, crème, opladers etc). Dan kan mijn man dat inpakken als ik weeën heb had ik bedacht.

3 likes

Het is al eens ergens hier genoemd, maar pak je vluchttas zoveel mogelijk in, en de spullen die je nu nog gebruikt (telefoon, oplader etc), schrijf die op een briefje. Doe dat briefje in/op de tas, zodat jij of je vriend dat dan makkelijk kan pakken en niet meer erover na hoeft te denken op het moment zelf. Zo heb ik het zelf ook gedaan.

edit: ja wat @360 ook zegt dus haha

1 like

Ik was dus net bij ikea en daar hadden ze dus bakjes die precies in de Hemnes ladekast passen.

In het engels stond dus dat het om de SVIRA bakken gaat maar die zijn dus in de hele winkel + online niet te vinden, zo raar!!

2 likes

Neeeed!!

Al ben ik nu opzich ook wel content. Dit wakkert wel een beetje m’n nestel-/koopdrang aan :joy: maar goed dat het belastinggeld deze week komt. Kan ik de puntjes op de i zetten :grimacing:

2 likes

Haha ja maar nergens te vinden dus! Vraag me af of het alleen in buitenlandse ikea te vinden is en niet bij ons?

Kan het zijn dat die vervangen is door Storstabbe? Die lijkt ook te passen in de Hemnes-kast met 3 lades.

Edit: de Svira staat op Marktplaats:
Opbergbakken Ikea
€ 5,00

Mijn ervaring:

  • rompers met lange mouwen met een vestje of
  • rompers met korte mouwen met een shirtje. Je krijgt lang op lang heel moeilijk over elkaar heen.
2 likes

Voor de dames die het zich afvroegen. Bij mij passen de SKUBB bakjes precies in de Hemnes commode. In ieder geval in de bovenste lade van de 3 lade kast.

Erachter is dus geen ruimte over, het past precies

14 likes

Had ik bij de tweede ook met mueslirepen met chocola gedaan. Tegen de tijd dat ik moest bevallen waren de repen op😂 Deze keer koop ik ze dus pas op de uitgerekende datum ofzo;-)

2 likes

ik werk op de kraam/verlos en adviseer je om diverse pakjes mee te nemen in verschillende maten. lang op lang is fijn als de baby een ondertemp heeft, anders is een romper met korte mouw en een lange mouw erover ook prima hoor. Mocht de baby last van zn hoofdje hebben is een overslagromper wel prettig, anders maakt het niet zoveel uit. en 4 paar sokjes is prima toch… ze krijgen toch geen zweetkakkies :wink:

1 like

Dit dacht ik ook… maar mijn baby had wel gewoon zweetkakkies hoor! Van die kleffe voetjes haha.

2 likes

Ja mijn baby had in het begin ook zweetvoeten, wordt nu wel minder. Ik gaf haar vader de schuld. :see_no_evil:

Wellicht zinnig om te weten voor mensen hier die eventueel deze commode hebben:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4695346/drie-kinderen-van-ikea-commode-gevallen-door-loslatende-plank

1 like

Heeft iemand dit boek gelezen? Ik wilde eigenlijk niks over de bevalling lezen, maar merk langzaam dat een bepaalde hoeveelheid informatie me vooral relaxter maakt ipv gestresster. En ik hoorde deze voorbij komen bij een Amerikaanse youtuber die er heel positief over was dus ben nu wel benieuwd.

https://www.bol.com/nl/p/ina-may-s-guide-to-childbirth/9200000002528769/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=t2ria5-R9xZ33jZ9iW9Eng.1.3.ProductPageUrl

1 like

Wat echt een ultieme tip is. Doe de setjes (rompertje, broekje, sokje, mutsje etc) in ziplock zakjes en schrijf erop welke maat het is. Kan er eigenlijk haast niks fout gaan

3 likes

Wat ook “leuk” is voor het geval je daar nog niet aan gedacht had. Mijn man en ik hadden het vermoeden dat vooral ik in een roes zou zitten ten tijde van de bevalling en daarna. Uiteindelijk bleek dat ook zo te zijn ivm stagnerende weeën en dus spoedkeizersnede. Hij heeft geprobeerd zoveel mogelijk tussendoor bij te houden hoe het ging etc. Dat kan je bijvoorbeeld vragen aan je partner en anders eventueel na de bevalling als je even rust hebt. Ik heb dat daarna uitgeschreven en mijn zoons fotoboek gedaan en daar ben ik nu achteraf heel blij mee!

2 likes