Tips, ervaringen & aanraders

Hebben jullie tips, ervaringen of aanraders (hah) ivm slaaptraining en of een slaapcoach?
Ik ( wij) zitten er volledig door omdat ons zoontje van 15 maanden echt ruk blijft slapen, niet meer in slaap wil vallen in zijn bedje, tot 22u wakker is,…
Normaal ben ik echt tegen het laten huilen en wil dit zeker niet doen. Maar ik las over een slaapcoach ( s.nuggles and d.reams) en de meeste hebben daar vrij snel resultaat mee. Zij claimt ook dat het kindje wel zal huilen maar niet echt de cry out methode. En dan denk ik nu ff liever 3 dagen iets meer huilen dan ouders die er volledig door zitten, snel boos worden, niets kunnen hebben en zelf constant ruzie maken.
Maar haar reviews klinken allemaal zo mega positief dat ik het bijna niet kan geloven?

Hmm ik zal mijn man nog vragen welke ebook hij had aangeschaft over slaaptraining. Onze kleine sliep rondom 12 maanden ook erg kut. Elke nacht moest hij in de handen gedragen worden en 20 minuten rondjes gelopen worden voordat hij sliep en rustig in zijn bedje gelegd kon worden. Na het lezen van dat boek waren wij begonnen met slaaptraining. Dat was wel echt eff doorbijten. Het hield in zodra wij slaapsignalen zagen in bed leggen na een vast ritueel. Hier is dat de dag rustig afsluiten, schone luier, slaapzak aan, lichten dimmen, evt boekje lezen en laatste fles. Dan in bed leggen. Hij heeft in totaal 3 dagen gehuild na in bed leggen. Eerste keer was het 20 minuten, toen 10 minuten, toen 5 minuten en nadien slaapt hij meteen na dit ritueel. Het was echt echt doorbijten. Dat gehuil was vreselijk om aan te horen, maar het lijkt bij ons wel te hebben geholpen.

2 likes

Even een update. Heb het geprobeerd.

Huis niet afgebrand, sterilisator niet gesmolten, flessen nog intact.

Lijkt me een GO.

8 likes

Ik vond het boek ‘dreumes in dromenland’ wel fijn/handig om te lezen. Daar worden meerdere methodes in uitgelegd. Zoals de titel al verklapt is het gericht op dreumesen en niet op baby’s. Sinds ze 2 is slaapt die van ons goed door. Toen ze 1,5 was, is het een paar maanden op z’n ergst geweest. Ik merkte dat de trucjes die wij toepasten om haar in slaap te krijgen toen ze baby was niet meer werkten: wiegen, fles melk, schone luier etc. Laten huilen heeft bij ons niet gewerkt.

Deze 3 dingen werkten voor ons rond die leeftijd:

  • Slaapritueel niet te lang maken, want des te meer tijd/ruimte hebben ze om het te gaan rekken. Plus geen ruimte geven om te drentelen. Hup doorpakken.
  • Overdag veel gerichte & oprechte aandacht geven.
  • Ervoor zorgen dat jij en je partner exact hetzelfde slaapritueel uitvoeren. Tot op de detail. We hadden altijd wel een slaapritueel: verschonen, pyjama aan, tandenpoetsen, verhaaltje voorlezen, in bed stoppen. Maar toen we het op de detail gingen bespreken bleken er toch wel verschillen tussen te zitten. Bv. deur open/dicht, moment van gordijnen dicht doen, zelf boekje uitzoeken of ouder boekje laten uitzoeken etc.
3 likes

Vooral het laatste punt klopt!

1 like

Bedankt ook @Broodrooster voor de reactie!.
Wij doen inderdaad niet iedere avond tot in detail hetzelfde ritueel. Meestal doen we verversen ( niet als hij nog niet zo lang ervoor een verse luier heeft), pijama aan, slaapzak aan, mee naar zijn kamertje en daar flesje geven en in bedje leggen. En dan sluip ik zo stilletjes mogelijk uit de kamer. Maar soms stop ik hem eerst in bad, soms laat ik hem nog even spelen met pijama al aan,…
Dus daar kunnen we zeker op werken;
Overdag geef ik hem veel oprechte aandacht maar hij gaat wel iedere werkdag naar de creche. Dus meestal komt dit neer op 1 a 1.5 uur aandacht 's avonds wat ik ook te weinig vindt maar dit is nu onze situatie.

Ergens ben ik ook bang dat de huilmethode niet gaat werken bij ons en dan heb ik hem zo veel laten huilen voor niets :broken_heart:

1 like

En iets van zo’n muziekdoosje die je aanzet waar die rustig van wordt?

Wel opletten met je kolfonderdelen in zo’n ding whahaha. Ik spreek uit ervaring. Van een vriendin

1 like

Ik ben toen wel overgegaan op een vast ritueel en dat lijkt wel te werken voor niet meer in slaap te hoeven helpen.
Ik doe: douchen, afdrogen (tijdens afdrogen nemen we samen beetje de dag door), pyjama aan, tanden poetsen, slaapzak aan, gordijnen dicht, boekje lezen, melk drinken en in bed. Moet wel elke avond even nog in de kamer blijven, maar daarna slaapt ze meestal wel een tijdje!

In het begin moest ik d’r wel daadwerkelijk vasthouden (terwijl ze in d’r bed lag) of naast het bedje zitten, maar ben steeds wat meer afstand gaan nemen. Dan heb je ook niet dat je echt laat huilen, je laat wel weten dat je er bent. Dat vond ik zelf erg prettig

1 like

Ik heb advies nodig :sob:
Mijn zoontje piest en poept bijna elke verschoonbeurt alles onder waardoor we hem dan helemaal moeten omkleden.
Als de luier af gaat houden we een doekje tegen zn piemels om de plas tegen te houden maar het gaat er vaak doorheen. Zn romper en truitje rollen we helemaal hoog op maar toch gaat het nog mis. Ik geef borstvoeding dus hij heeft echt spuitpoep en dat gaat de hele kamer door. De billendoekjes zijn niet aan te slepen en we moeten de hele kamer schoonmaken na elke verschoning. Dit is toch niet normaal?

1 like

Haha ik denk alleen maar: what am I getting myself in to :smile: sorry, net als die andere post hiervoor van iemand anders over haar glas wijn, het is echt niet grappig en echt heel grappig tegelijk.

4 likes

Haha nou iig fijn dat we niet de enige zijn met dit probleem :smile:
Dan zit er niks anders op dan nog even volhouden denk ik. De wasmachine draait overuren op het moment :sweat_smile:

1 like

Aan mij heb je niks want ik heb een dochter. Moest stiekem alleen lachen om “doekje tegen zijn piemels”

Oké nu gaat m’n melige hoofd slapen.

2 likes

Las wel eens dat je op z’n buik moet blazen zodat hij plast voor je gaat verschonen. En schone luier al onder de vieze leggen kan je ook wat tijd schelen.

Het gaat voorbij. Bij m’n eerste poepexplosie zat de poep tot in de gang, 2 minuten voor het cb langskwam voor een thuisbezoek.

6 likes

Lege flessen, zowel leeg als gevuld met dingen die kunnen rammelen en allerlei verschillende formaten. Grote hit hier! :ok_hand:t3:

1 like

Kan iemand iets zinnigs zeggen over tuitbekers (met zachte tuit)? Ik heb een baby die de fles weigert en nu bedacht ik me dat ze mss wel uit een tuitbeker kan/wil drinken. Maar de bekers zijn voor vanaf 6 mnd, wat is hiervoor de reden? Grootte van de speen? Grotere kans op verslikking? Krampjes omdat er geen gepatenteerde anti-luchtspeensysteem in de tuit zit?

Gratis tip: begin op tijd met flestraining als je borstvoeding geeft. En denk niet dat zo’n kind het niet verleert. Totdat ze een maand oud was werd ze met de fles bijgevoed. Daarna was bijvoeden niet nodig en omdat ik kolven echt kut vond, voedde ik alleen live. Ik dacht dat ze het altijd nog zou kunnen, maar helaas. Ze wil niet of snapt niet meer hoe ze uit een fles moet drinken.

Vanish is fijn inderdaad!
Ik vind Shout Vlekkenoplosser ook heel fijn, en ossengalzeep. Die laatste is gewoon een stuk zeep waarmee ik kleding insmeer als er poepvlekken op zitten. Ik heb nog nooit een kledingstuk niet schoon gekregen, al moest ik soms de behandeling herhalen. Biotex is ook nog een fijn middel waar je kleertjes in kan laten weken.

Ik heb een meisje dus ken niet het gedoe met piemels en verschonen, maar spuitpoep heeft ze enorm gehad. Zodra ze hapjes krijgen wordt de ontlasting wat vaster, en minder frequent (althans bij ons, ze ging van zeker 6-7 spuitluiers op een dag naar 2-3 met vastere ontlasting die er niet uit loopt).

2 likes

Super slim, thanks! Ze is inderdaad gek op bakjes met dingen erin en deze heeeul hard heen en weer zwaaien

1 like

Aaah lastig he! Hoe oud is je baby nu? Mijn dochter kreeg ook de fles tot 7 weken, rond de 10 weken was ze het verleerd. Want rond de 2,5-3 maanden verdwijnt ook de zuigreflex. Een tuitbeker heeft idd te grote gaatjes en wordt ook afgeraden omdat het de mondmotoriek niet goed bevordert. Maar goed je moet toch wat he…

Is het mogelijk om anders te blijven oefenen? Ik oefende dagelijks of 1x in de 2 dagen met een flesje en deed er maar 20 cc gekolfde melk in. Er zijn 1001 tips om het toch te proberen. Flesje door een ander laten geven, lopend, wiegend, uit de wipstoel, met een panty over de speen, de speen in jouw bh dragen ivm de geur etc etc.

Bij mijn dochter kreeg ik deze tip van de lactatiekundige; gekleurde flesje gekocht, versierd met aluminium folie en man, baby en ik aan tafel. Wij dronken onze thee met veel aandacht, vervolgens hield ik haar flesje vast en zeiden we ooo jij wil ook wat drinken, kom maar en dan niet te veel aankijken, toen nam ze eindelijk een paar slokken!! Dacht yes, ze kan het!

En verder kan je ook kijken naar een cup, of rietjesbeker, lepelen etc.

Bij het zoontje van een collega is het nooit gelukt, zij is toen begonnen met bijvoeden met 5 maanden en ging elk 2,5 u live voeden…

Succes!

1 like

Ohhh herkenbaar! En dan denk je dat er nu toch echt niks meer uitkomt, en dan beginnen ze weer opnieuw :woman_shrugging:t3:
Wij halen nu in plaats van elke keer billendoekjes de grootste troep eerst weg met wc-papier, dat absorbeert die natte poep wat beter

1 like