Too Good To Go / Overblijvers

Ja, in Amsterdam heb je bijv genoeg initiatieven waarbij vrijwilligers voor (bijna) gratis maaltijden bereiden voor minima, daklozen etc… Dat wordt volgens hen steeds lastiger want de boodschappen worden duurder en supermarkten proberen zelf verspilling tegen te gaan ipv weggeven (wellicht toogoodtogo) terwijl er meer aanmeldingen binnenkomen voor een gratis maaltijd… echt schrijnend inderdaad

1 like

Er is door de NVWA een richtlijn opgesteld voor de Voedselbank. Uit het document: Producten met een TGT-datum mogen ná die datum NIET meer verstrekt worden aan de consument.

2 likes

Ja wel mee eens dat het echt lullig is als mensen die het echt nodig hebben niet aan TGTG boxen kunnen komen omdat andere mensen het voor hun neus wegkapen. Ik zit nu financieel in een wat lastigere periode maar kan op zich ook nog wel rondkomen zonder TGTG/Overblijvers dus misschien stop ik er wel mee (het lukt me toch al bijna nooit om iets te bemachtigen :upside_down_face:). Vroeger ging ik nog weleens dumpster diven maar waar ik nu woon staan de containers van de supermarkten achter slot en grendel, irritant.

5 likes

Als je het wil beperken tot de groep die aanmerking komt voor bijstand/voedselhulp dan mis je momenteel een best grote groep die het moeilijk heeft. Vooral voor de groep die net niet in aanmerking komt voor hulp vanuit de overheid hakt de crisis er goed in.

Dat gezegd hebbende. Deze week een box bij de banketbakker opgehaald. Iets wat we normaal zonde van het geld vinden maar in de vakantie mag er wel iets extras. Opvallend genoeg dachten anderen daar anders over want er was een box minder verkocht dan werd aangeboden dus we kregen van alles iets extra’s mee. Gebakjes, gevulde bolletjes, stokbrood en een ongesneden brood.

2 likes

Jaa maar dat zijn niet de meiden die een huis van 1.5 miljoen hebben en azen op een lidl box.

4 likes

Ik weet niet helemaal wat je hiermee probeert te zeggen? Zemraluani had het over beperken tot de bijstand/voedselhulp groep. Daar reageerde ik op omdat er een hele groep zit tussen degene die overheidssteun krijgen en de meiden die een huis van 1,5miljoen hebben.

Al zegt die dure woning nog niets, dat geld zit vast in de woning en stenen kan je niet eten. Door onder andere de belachelijke energieprijzen is armoede achter de voordeur minder goed zichtbaar.

3 likes

Zag net dit voorbij komen

Met deze tips heb ik echt niet gegarandeerd een lidl box. Die boxen zijn niet in enkele minuten maar in enkele seconden weg.

4 likes

Echt een ongepaste opmerking na deze discussie…

9 likes

Ik kan niet in de portemonnee van de ander kijken. De afgelopen paar jaar is er zoveel gebeurd op financieel vlak dat het zomaar kan zijn dat iemand die jaren geleden een dure woning kon kopen nu aan de grond zit en de hoge vaste lasten amper kan opbrengen. Dan kan je je afvragen of bepaalde keuzes slim waren maar dat verandert niets aan de situatie van nu.

Wat ik hiermee vooral wil zeggen is oordeel niet te snel.

6 likes

Excuus, ik had niet zo snel moeten oordelen

3 likes

In de jumbo paar dorpen verderop staat een koelkast waar ze afgeprijsde producten indoen die bijna over datum gaan. Dat vind ik eigenlijk de beste optie, je kiest dan wat je nodig hebt / wat je echt zult gebruiken.

7 likes

Natuurlijk is het super kut als je altijd lekker ging, een duur huis hebt en nu opeens geen geld meer overhoudt. Maar het is wel een hele andere uitgangspositie dan iemand in de bijstand in een sociale huurwoning.
Die dure koopwoning is namelijk de spaarrekening (met vaak gigantische rente) die iemand in de bijstand mist. Je staat dus alsnog met 10-0 voor. Ik denk dat het wel belangrijk is hier onderscheid in te blijven maken.

8 likes

Albert heijn deed dit laatst ook! Broden voor €0,25. Meteen ingeslagen en ingevroren :stuck_out_tongue:. TGTG wil ik ook nog eens proberen, maar soms open ik de app en dan ben ik overweldigd door de keuze en dan sluit ik het weer af :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Maar deze situatie kan zich ook voordoen met een dure huurwoning en dan is er geen sprake van een spaarrekening.

1 like

Absoluut! Maar het ging hierboven over een duur koophuis hebben en met armoede te maken krijgen. Daar reageerde ik op.

1 like

Als die koopwoning gefinancierd is met een hypotheek dan is er sprake van een flinke lening ipv een spaarpot.

Ik kom van onder bijstandsniveau en als ik daar iets heb geleerd is dat iedereen in de shit kan komen. De hoeveelheid buffer in stenen zegt niets dus laten we daar vooral geen onderscheid in maken. Niet voldoende geld hebben om te eten is in elke situatie erg. Laat iedereen dat voor zichzelf bepalen en oordeel niet over een ander.

2 likes

Tankstation 3.99

Groenteboer 4.99

25 likes

Ik heb al heel de week een wekker gezet voor TGTG en ik krijg echt geen box te pakken meer :sob: behalve boxen die ik niet nodig heb, want ik eet geen brood meer of die van de shell blijft over.

1 like

Er waren zoveel boxen over dat ik er twee kreeg. Staat nu ook nog steeds op +5 in de app.

22 likes

Ik had woensdag een broodbox bij coop, echt veel voor €3,-

Vanavond een Lidl box ophalen, die zijn vaak ook mega chill en zo goed als een week groente voor 2. Dingen die ik niks lust, niet op krijg deel ik uit bij ouders / buren / fruitschaal op mn werk :sweat_smile:

Door zo’n pakket ben ik helemaal bedreven om het dan alsnog niet weg te gooien en proberen te gebruiken, dus dat is wel goed voor ons eigen gedrag thuis.

8 likes