Trouwtopic

Ik wil hier even een poll plaatsen.
Voor de context:

Samenvatting

Ik ben gevraagd om ceremoniemeester te zijn, ik was hier vereerd om. Ik heb redelijk veel geregeld en wekelijks 120 km gereden naar de locatie etc.
Vervolgens ben ik uitgenodigd voor het proefdiner op locatie. Dit ook gedaan maar toen het diner klaar was kreeg ik direct een tikkie.
Akkoord, ik heb betaald want geen zin in gezeur (ookal voelde dit niet goed) .
De bruiloft is inmiddels geweest en alles verliep op rolletjes. Van de week hun uitgenodigd bij ons thuis en kreeg een high five voor alle moeite en een half opgegeten ‘cadeau’.

Uiteindelijk van de week toch even gebeld dat ik me in dit proces niet niet helemaal gewaardeerd voelde. Ze werd boos en vond dat de hoogste waardering was dat ik ceremoniemeester mocht zijn. En dat ze het gierig van mij vind dat ik een beetje verwacht had dat ze het proefdiner zou betalen. Ze zei letterlijk “jeetje Barbamama, de bruiloft kost 10.000 dan ga ik niet jouw eten betalen”.
Ik voel me nu echt kut en vraag me nou wel oprecht af of ik nu niet de trut ben in dit verhaal.

Laat jij je ceremoniemeester betalen voor het proefdiner
  • Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Geef jij na de bruiloft nog een cadeau aan je ceremoniemeester
  • Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

1 like

Nee je bent niet gek, dit is vet gierig. Ceremoniemeester zijn is een enorme taak. Wel eervol, maar ook stressvol. Het ligt een beetje aan de bruiloft maar dit klonk als een flinke, incl proefdiner. Waarom moest je daar dan bij aanwezig zijn? Echt heel gierig. Snap goed dat je je niet gewaardeerd voelt. Goed dat je dat aangegeven hebt!

5 likes

Ze verklaarde het aan de telefoon dat het ook een blijk van waardering was dat uitgerekend ik mocht aanschuiven bij het proefdiner. Ze hadden ook hun ouders kunnen uitnodigen maar kozen mij.

Nee, niet oke. Na alles wat je doet is een etentje betalen en een cadeau/bedankje/iets als blijk van waardering voor de moeite imo het minste is wat je kunt doen en hoort te doen als bruidspaar

3 likes

Pff haha, maar dan betaal je toch? Als je iemand de eer gunt en alles. Echt vreemd. Nouja eigenlijk wat hierboven al geschreven wordt: alsof ze jou een dienst verleend hebben. Hou toch op. Die zijn zeker zelf nog nooit ceremoniemeester geweest.

Ik ben nu 1x ceremoniemeester geweest bij een grote bruiloft en vorige week was ik spreker/beautyteam/assistent ceremoniemeester (ja dat was iets te veel hahaha). Bij beiden ben ik uitgebreid bedankt. Of met een bbq achteraf, of met mooie oorbellen & visagie.
Mijn eigen ceremoniemeester & getuigen heb ik ook middels een cadeautje bedankt.

2 likes

Thanks allemaal. Ik dacht toch echt dat op een gegeven moment ik gek werd. Ze draaide echt het gesprek om dat ik nu ineens op geld uit zou zijn en ik gierig ben om dit te vinden.
Ik heb het ook aan mijn omgeving na gevraagd en iedereen reageerde ook het zelfde als hierboven (iemand noemde het zelfs gaslighting).
Ik wilde nu nog even de mening van mensen die mij niet kennen.

Ze is nog steeds boos op mij en er is radiostilte sindsdien, maar ik denk dat als ik 1 week niets van haar hoor misschien toch app dat ik dit zo fijn vind en we maar moeten afvragen of we deze vriendschap door moeten zetten.

2 likes

Oei, het is zeker niet chic om je te laten betalen voor het proefdiner en dankbaarheid en een cadeau zijn absoluut op z’n plaats.
Bij bruiloften ligt vaak alles extra gevoelig. Mocht je de vriendschap nog wel willen voortzetten dan zou ik nu wel alles heel voorzichtig formuleren want deze situatie en timing heeft een grote kans om een breekpunt te worden aan beide kanten.
Hardop afvragen of de vriendschap moet worden voortgezet is in mijn ervaring altijd einde oefening geworden.

1 like

Ik denk niet dat ik de vriendschap op deze manier wilt doorzetten. Ze heeft het uiteindelijk zo omgedraaid dat ik de gierige lijk.
Daarnaast is er al een tijdje radiostilte vanuit haar kant waardoor ik me hier elke dag mee bezig hou…
In het telefoongesprek heb ik continue ruimte gelaten voor haar gevoelens maar zze heeft me ook geen een keer erkend dat dit gesprek aan knopen ook lastig was voor mij en dat ik me ook gewoon rot voel onder deze situatie.

1 like

Is de bruiloft net pas achter de rug? Absoluut geen excuus voor haar maar zit zij wellicht nog in de ‘wittebroodsweken’ en is zij nu op andere dingen gefocust?

Misschien kunnen jullie er nog een keer face to face over praten voor de vriendschap echt wordt opgezegd. Ergens moet de vriendschap toch goed geweest zijn anders was je niet haar ceremoniemeester geworden. Snap overigens helemaal dat je van haar baalt. Maar misschien is de vriendschap nog te redden als zij wat meer in zou zien hoe het voor jou was en is dit nog niet het moment waarop ze dit ziet.

Vind het altijd zo zonde als er rond een bruiloft zoiets knalt, veel emoties rond deze tijd en dingen lopen vaak hoger op, want bruiloftemoties. Ik weet natuurlijk niet hoe de band hiervoor was.

2 likes

Toch is er een goede vriendschap geweest als er wordt besloten om iemand als ceremoniemeester te vragen cq dit verzoek te accepteren. Vriendschap heroverwegen is vrij definitief om dit alleen al uit te spreken. Wellicht dat het daar sowieso op uitdraait maar als het een goede vriendschap is geweest zijn ‘verzachtende omstandigheden’ misschien nog wel de overweging waard ipv nu in the heat of the moment de vriendschap te laten klappen.

3 likes

Zelfs een vergoeding voor benzine voor al het reizen had op z’n plek geweest

2 likes

De bruiloft is meer dan een maand geleden geweest. Waarbij ik bewust heb gekozen om dit te bespreken na de bruiloft. Zij gaf zelf in het telefoon gesprek aan dat ik alles direct had moeten zeggen en niet had moeten wachten en ze dit juist wat laf vond.

Maar ik snap wel je bedoeling, ze was nooit zo, dus ik herken dit gedrag van de laatste half jaar ook niet terug. Vroeger betaalde we alles voor elkaar zonder dit te bespreken, gewoon steeds om en om, nooit tikkies en elkaar juist dat extraatje gunnen.

Edit: het is niet dat ze geld problemen hebben oid (dit is geen aanname, dit spreken ze zelf uit).

Wat zonde en verdrietig eigenlijk dat het zo is gelopen en het gedrag in de vriendschap zo is veranderd. Hier zou ik ook moeite mee hebben en het zou op z’n minst de vriendschap die ik zou voelen bekoelen.

Als je er echt voor voelt om de vriendschap te stoppen dan lucht het misschien wel lekker op om de heroverweging uit te spreken.

Mocht er nog enige hoop zijn dat haar gedrag terug gaat naar eerder dan zou ik haar denk ik een tijd niet benaderen en kijken of zij nog tot toenadering komt. En voor jezelf bedenken dat zij haar 1malige bridezilla periode nu heeft ‘mogen’ inzetten als zij weer haar sociale zelf gaat worden.

2 likes

Ik zou het denk ik nog 1x aankaarten en daarna gewoon laten. Je hebt al van de mensen om je heen en de mensen op dit forum de bevestiging dat jij echt niet gek bent maar dat zij onbeschoft is. Als jij dan uitlegt waar voor jou het pijnpunt zit en zij begrijpt dat écht niet, dan wil ze het echt gewoon niet snappen. Sorry maar hoe zelfingenomen kun je zijn door te denken dat mensen zich zó vereerd moeten voelen met het zijn van ceremoniemeester. Natuurlijk is het echt heel bijzonder als je vriendin je daarvoor vraagt en misschien zelfs ‘een eer’, maar uit eindelijk verleen jij haar een gunst en niet andersom.

Overigens heb ik zoiets in mijn omgeving echt meerdere malen gezien. Bruid vraagt een vriendin om ceremoniemeester/getuige/maid of honour te zijn, diegene trekt super veel met het bruidspaar op en regelt super veel. Vervolgens kan er na de bruiloft nauwelijks een ‘bedankt’ vanaf en is de bruid zo in haar eigen wereld dat het contact verwatert.
Ik vind dat altijd super gek. Op een gegeven moment moet je als bruid ook beseffen dat het niet meer alleen om jou draait.

5 likes

Beetje random, maar ik heb ooit als bedankje voor mijn rol als ceremoniemeester een fancy uitgave van Machiavelli’s Il Principe gekregen. Vond het achteraf ook wel passend aangezien mijn voornaamste taak was om familie-vetes te voorkomen.

8 likes

Gefeliciteerd!! :heart:

1 like

Mijn vriend heeft mij gisteren op mijn verjaardag ten huwelijk gevraagd!

73 likes

Wat leuk!! Gefeliciteerd :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ze heeft uiteindelijk geappt met de tekst dat ze de vriendschap niet door wilt zetten met de angst dat ik voor alles een bedrag ga vragen. En dat ik een vriendschap kapot maak door een proefdiner die ze niet betaald en dit zeer treurig van mij vind.
Ik ben nu opzich wel blij dat ik van de af ben want ze heeft het niet begrepen of weigert het te begrijpen en heeft me ook direct op alles geblokkeerd (?)

2 likes

Jawel, ik heb direct een vriendin gebeld en erover kunnen praten en de app kunnen laten zien. Ook mijn vriend vond het weerzinwekkend hoe het allemaal gegaan is.
Het is gewoon vervelend dat ik ineens twijfel aan mezelf en echt bij iedereen bevestiging zit te vragen (nu ook weer hier op het forum) of ik nou gek ben geworden of niet. Terwijl ik normaal echt wel zeker ben over beslissingen die ik maak etc. Dus het heeft wel een deukje gegeven aan mijn zelfvertrouwen :sweat_smile:

3 likes